Hur har ni det med brandsäkerheten där hemma?

Rosett

Trådstartare
Jag har brandvarnare men ingen brandsläckare, funderar på att skaffa en liten skumsläckare.
Hur har ni ordnat det?

Uselt.
Jag har en brandvarnare som ligger på bordet på övervåningen. Har inte ens satt upp den. Skäms.

Ingen brandsläckare heller.

Har inget försvar. Det har bara inte blivit av...

Jag har brandvarnare men ingen brandsläckare, funderar på att skaffa en liten skumsläckare.
Hur har ni ordnat det?
Brandvarnare och släckare. Har länge tänkt på att skaffa en brandstege, men det har fortfarande inte blivit av. Har ju sovrummet på övervåningen i en gammal timmerkåk.

Hur har ni ordnat det?

Vi besiktas ju regelbundet av försäkringsbolaget, så då gäller brandvarnare, släckare samt önskemål om någon form av stege som kan användas från övervåningen. Det löste vi genom att skaffa en sån transportabel repstege som enkelt tas fram om panik uppstår, och man inte kan ta sig ner för trappan.

Å andra sidan lär man inte slå ihjäl sig om man hoppar ut, även om man förmodligen gör sig illa.

Jag har brandvarnare, skumsläckare, brandfilt. Sen har vi säkerhetsdörrar som står emot länge om det brinner i trapphuset (1 trappa). Nån repstege tror jag inte jag klarar av , då ramlar nog ner ändå :D

Jag bor i ett litet hus på 100 kvm och 5 rums och kök. Har brandvarnare i 5 rum och en liiiiten hall. Hellre en för mycket än en för lite.

Jag och barnen har haft brandövningar också där vi tagit tiden på hur snabbt vi kan ta oss ut, vi har även pratat mycket om brandsäkerhet och hur man gör när det brinner.

I vardagsrummet sitter brandvarnaren ovanför vår tv, i mitt rum ovanför min säng och därmed eluttagen och i barnens rum ovanför eluttagen. I hallen är den placerad ovanför trappan så även rök från hallen nedanför når den.

Brandsläckaren står i stallet där den stått i 14 år och funkar med största säkerhet inte.:o

Jag har brandsläckare (pulver), brandfilt samt brandvarnare på båda våningarna. Vi har möjlighet att ta oss ut på flera sätt (dörr, altandörr, fönster både på över- och nedervåning samt fransk balkong i mitt sovrum på övervåningen).
Dessutom har jag hemlarm där det ingår kamera- och rökdetektorer på båda våningarna. Givetvis med fria utryckningar! Vanlig brandvarnare (och annan utrustning) i all ära men hur räddar den hunden och huset när jag inte är hemma?!

Hur har ni ordnat det?

Jag har larm och brandvarnare och kamera som är uppkopplade till larmcentral. Så larmcentralen kan skicka ut brandkåren.

Sen har jag pulversläckare som tydligen är bättre än skumsläckare. Det blir högre saneringskostnader dock. Enligt länsförsäkringar är de kostnader dock försumbara i jämförelse med ett nerbrunnet hus!

Jag har två brandvarnare, en på sovloftet och en på bottenplan (24 kvm). Hyresvärden har satt in en brandsläckare och till julklapp fick jag en brandfilt. På sovloftet finns en evakueringslucka med en repstege som kan kastas ut så man kan ta sig ut vid behov.

Har två brandvarnare eg men den ena har trillat ner. Ena i köket & andra i grovköket. Har släckare, brandfilt och släcksprej hemma.

En brandvarnare som kommer att bli två, tre pulversläckare (6kg) och brandfilt. Kommer att skaffa en brandstege också. Huvudsakliga uppvärmningen är ved, direktverkande :D så brandsäkerhet är något jag tar på stort allvar.

Har brandvarnare i alla rum, men tyvärr ingen brandsläckare. Har dock tänkt investera i en brandsläckare.

Bra tänkt där! Själv bor jag på en våning bara så verkar lite överdrivet då men vid fler våningar är det nog smart. Har du den nära sovrumsfönstret :)?

@karamelldrottningen: Jag har inte skaffat den ännu men den kommer att vara bredvid fönstret. Det andra fönstret är ovanför altanen men det är plan B för det är bredvid trappen, dvs större risk för brand och lågor. Jag har en täljstenskamin i sovrummet också men som den står är det lätt att ta sig ut ur sovrummet.

Nämnde jag att jag bor i ett hus byggt ca 1850 som inte direkt är moderniserat?! :p

Liknande trådar

Hemmet Via mitt försäkringsbolag fick vi en gratis genomgång av Anticimex kring hur vi kan förebygga inbrott, vattenläckor, brand osv. Vi har...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
4 436
Senast: Krålus
·
Hemmet Har snöat in mig lite på att få in mer färg hemma. Dels är det snyggt och dels mer trivsamt. Hur tänker ni hemma hos er? Har ni mycket...
2 3
Svar
40
· Visningar
1 437
Senast: Lyan
·
Kropp & Själ När jag sover hemma har jag, i alla fall senaste halvåret, vaknat med täppt näsa och ofta grusiga ögon också. Jag har funderat på om det...
Svar
13
· Visningar
663
Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 469
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar