Hur har din semin säsong varit, strulig eller har det gått som på räls?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
Sv: Hur har din semin säsong varit, strulig eller har det gått som på räls?

2008 har varit riktigt bra/lovande ur avelssynpunkt. Två konst dräktiga vid sem på 30-dygnsbrunst. En betäckt med egen hingst-dräktig efter en brunst, två kollas på söndag (17 dgr) men var rena och fina med bra brunstbild så förhoppningsvis dräktiga. Bara en av mina gamla damer (21 år) har varit lite kinkig i år. Nu sem igen (tredje försöket) och jag håller alla tummar för hennes föl blir super!!

Det sto som skulle betäckas iår är nu dräktig. Tog sig på första med färskt semin. Innan dess gjorde vi två försök med svindyr, fryst sperma. Tyvärr verkade det som om de frysta spermierna var allmänt dåliga eftersom hon inte tog sig, trots perfekta brunster.

I maj körde jag ner mitt sto till en av Sveriges duktigaste veterinärer på fryst sperma, där står hon kvar och det är tänkt att hon ska vara där tills fölet är fött. Anledningen till det är att denna veterinär och hennes man ska försöka få mitt fina sto friskt. Under tiden så är det tänkt att hon ska få ett föl :).

Hon ska kollas nästa gång den 6 augusti på dygn 30 tror jag det blir, så jag håller verkligen tummarna!!

Här har det gått bra, sex sto seminerades och fem tog sig på första semin medan den sista tog sig på andra semin. Sen har alla varit dräktiga på 17 dagars, 30 dagars och 45 dagars kontrollen

*knapplån*

..och här har vi seminerat fem ston...på två olika stationer...med fyra olika hingstar...och har ännu inte något sto dräktigt alls.

Förra året fick vi alla dräktiga på första försöket och har i år fått fyra jättefina föl så det kanske helt enkelt inte är vår tur????

Men visst sjutton kan man ha roligare för alla pengar än att de försvinner så här utan något resultat i form av föl.

*knapplån*

..och här har vi seminerat fem ston...på två olika stationer...med fyra olika hingstar...och har ännu inte något sto dräktigt alls.

Förra året fick vi alla dräktiga på första försöket och har i år fått fyra jättefina föl så det kanske helt enkelt inte är vår tur????

Men visst sjutton kan man ha roligare för alla pengar än att de försvinner så här utan något resultat i form av föl.
:crazy: Fy sjutton! Jag känner med er!

*knapplån*

Kommer osökt att tänka på en artikel jag precis läste ang mördarsniglar, det är möjligen inte så att ni har sådana i hagarna ? Det handlade om en bonde som hade sådana på betet och inte en enda av hans kor blev dräktiga (det handlade alltså inte om att de fått in det i fodret utan just att det fanns på betena), säker på att det berodde på dem kunde han ju inte vara men sambandet med att de dök upp och problemet började var så starkt.

Kan ju svara i tråden också.
Första stoet var en klocka, kördes till stationen i full brunst, två stora ägg (dock blev det brått att få fram sperma så fick tänka om i hingstvalet) seminerades, hade släppt båda äggen vid koll dagen efter, tog sig på båda så en fick klämmas men allt gick bra och senast kollat på 32dgn.

Andra stoet var lite klyddigare kom inte i brunst fick sprutas igång, hade sedan en låång brunst och släppte inte förrän på dygn 9. Var då betäckt två språng naturligt. Kom dock i ny brunst redan 9 dgn senare och stod då med vätska i livmodern och många ägg (två större), behandlades med hippotim och fortsatt koll med ul för att om möjligt bara göra ett språng. Även denna brunst blev lång och betäcktes på morgonen dgn 8 i brunsten och kollades kväll och då var båda äggen borta, kvarstod fortfarande vätska och hon sköldes och behandlades.
Kollades 17 dgn i söndags och var dräktig dock även hon med två men en var betydligt mindre så vi hoppas att den är på väg bort själv och skall kolla henne igen ikväll.

Jätteintressant information...men mördarsniglar har vi än så länge inte här hemma...
Annars verkar katastroferna dugga tätt i form av skogsbrand och punktering på traktorn..:)))

Men vi ger inte upp så lätt. Det måste väl ändå gå att få något enda sto dräktigt!!!

Är nu i väntan på 17-dygns koll för mitt sto på hennes tredje försök, hoppas verligen det tagit nu. Men magkänslan säger att det inte gjort det tyvärr :crazy: så hoppas verkligen jag har fel.

Går annars i valet och kvalet om jag ska prova att byta hingst, ska tyvärr inte varit någon bra kvalite på skicken från hingsten jag valt.
Eller om man ska ta ett försök till med samma hingst sedan ge upp för denna säsong, och försöka igen nästa år istället.

/Camilla

Det har fungerat bra stoet dräktigt på första försöket, nu skall det bara förbli så också.

Är nu i väntan på 17-dygns koll för mitt sto på hennes tredje försök, hoppas verligen det tagit nu. Men magkänslan säger att det inte gjort det tyvärr :crazy: så hoppas verkligen jag har fel.

Går annars i valet och kvalet om jag ska prova att byta hingst, ska tyvärr inte varit någon bra kvalite på skicken från hingsten jag valt.
Eller om man ska ta ett försök till med samma hingst sedan ge upp för denna säsong, och försöka igen nästa år istället.

/Camilla

Många gånger hjälper det att byta hingst. Jag hade gjort det.

Är det ingen bra kvalité på skicken så hade jag också bytt hingst eller gett upp. Antagligen så hade jag gett upp då jag inte är så mycket för att ta snabba nya beslut i mina hingstval :D

Men du kanske har haft en plan B om stoet inte skulle ta sig?

Är det ingen bra kvalité på skicken så hade jag också bytt hingst eller gett upp. Antagligen så hade jag gett upp då jag inte är så mycket för att ta snabba nya beslut i mina hingstval :D

Men du kanske har haft en plan B om stoet inte skulle ta sig?

Behöver inte ta till någon plan B.
Hon var mot förmodan dräktig, har fortfarande inte riktigt fattat det, men det går väl in om ett tag :-D

Är förmodligen så att eftersom kvaliten på skicken inte varit dom bästa. Och båda dom tidigare semineringarna hamnat så att det varit lite längre tid mellan seminering och ovulation än denna gång.
(Förstår inte varför vi ska hålla på med såna dumma saker som helg och midsommar ;))
Men timeingen blev helt enkelt bättre denna gång, så nu är det bara att hoppas på att hon behåller det hela vägen ut och att allt går bra :)

/Camilla

Behöver inte ta till någon plan B.
Hon var mot förmodan dräktig, har fortfarande inte riktigt fattat det, men det går väl in om ett tag :-D

Kul att hon tog sig! Lycka till i fortsättningen!

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 313
Senast: ginnies
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 271
Senast: Habina
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 381
Senast: sandrafors
·
Hästvård Hur gör man då? Mitt 16-åriga sto, som varit i min ägo i 10 år, är en arbetsmyra utan dess like, och älskar att hoppa och arbeta...
Svar
2
· Visningar
2 046
Senast: Balahé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka