Hur har din semin säsong varit, strulig eller har det gått som på räls?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare wolken fee
  • Startdatum Startdatum
W

wolken fee

Hade du tur och ditt sto tog sig dräktigt med en gång, eller har det varit strulit.
Har du farit fram och tillbaka till semin stationen, för sköljning och behandling?
Har säsongen varit problem fri eller kämpar du och ditt sto fortfarande?

Skulle vara roligt om vi alla kunde skriva om årets problem, det kanske går en röd tråd genom hela Sverige, vem vet?

Ingen namn givning av semin stationen.

Sv: Hur har din semin säsong varit, strulig eller har det gått som på räls?

Både och
Ett sto dräktig på en seminering
Det andra ska semineras i veckan igen ( tredje gången )

Gått som på räls. Körde till station, seminerades och poff - dräktig på första försöket. Behövde inte sköljas eller behandlas alls.

Det är första gången, vi har haft det såhär struligt med vårt sto.

Hon bakt testades direkt, innan vi började att seminera denna säsong, och hon var ren i från bakterier.
Tog sig direkt vid första semineringen och jag var bäde överaskad och glad.
Kontrollen skedde vid 18 dygn, 30 dygn. Vid 45 dygns kontrollen hade hon resoberat, och jag blev minsann lång i synen.:o

Men hon var brunstig, men behövde lite hjälp i varjefall och sprutades i gång.

Först ett fint ägg, där hon seminerades (torsdag), kontroll (fredag) måste semineras även på lördag, kontroll och seminering (lördag) visar infektion på livmodern, 3 timmar efter semineringen, spolning samt antibiotika insprutad, kontroll (söndag) ingen spolning, såg mkt bättre ut, men ges antibiotika. Kontroll (måndag) ser bra ut.:cry:

Efter ca 14 dygn, så står hon och hänger vid unghingstarnas hage, jaha lika bra att ringa och åka för kontroll, och gör så helt övertygad om att vi får seminera henne igen.
MEN, ACK hon var allt dräktig:love::love: Så nu håller vi tummarna att det stannar kvar denna gången.

Mitt sto tog sig inte på första försöket, hade infektion och behandlades under nästa brunst med hippotrim. Och då blev hon dräktig! Så jag tycker ändå att det känns helt ok. Hon var dräktig på 19, 35 och 65 dygn.

Jag har betäckt två ston, när det ena äntligen blev brunstigt så tog det på första, dock behandlad i denna brunst pga måttlig växt.

Sedan kommer vi till ett sto som efter att ha blivit dräktig på första försöket de tre senaste åren nu är seminerad på sin fjärde brunst i år. Kluddet har varit olika varje gång... Måttlig växt i 1:a, dock behandlad och sköljd då, på 2:a brunsten såg sperman tunn ut och ev. resorberade hon tidigt i denna då brunst nr 3 lät vänta rejält på sig (hon har normalt 17-18 dygn mellan sina brunster annars, nu blev det 29). På 3:e brunsten fel på hingststationens spädningsvätska i 1:a skicket, OK andra skick, men då kanske ägget hade gått redan ( kollas kväll semin morgon), ren på bakt. prov som togs då. Bara för att avsluta strulsäsongen på 4:e brunsten så fanns det två 4,5 ägg på onsdagen, seminerad torsdag, och det ena ägget hade släppt fredag morgon, det andra var väldigt stort och släppte troligen fredag. Så nu bara hoppas jag på att hon är dräktig, heller tvillingar som ev. kan klämmas än inget alls!

Mycket lyckad får man säga.
4 dräktiga på första försöket(varav en på fölbrunsten).
En var tom på 40 dygn och är nu ombetäckt.

Gick som på räls. Första försöket tog direkt.

Hoppas bara det håller i sig

Väldigt mycket på räls (för mycket?).

Två ston, båda dräktiga på första semineringen (ett skick). Inga sköljningar el behandlingar. Båda har föl vid sidan.

Vi har dessutom två inackorderade ston, det ena tog sig på första brunsten (två skick), det andra fick ett skick och tog sig men sen växte inte blåsan så den sprutades bort och hon är nu seminerad igen.

ga upp försöken idag för att hon aldrig kom i brunst och nu börjar det bli sent.
har sprutat igång henne 3 gånger hon har haft två brunster som självklart har infallit på helgen. hon kollades i fredags och hade ingenting som tyder på brunst idag hade hon släppt, så vi gav upp!
bättre lycka nästa år kanske :grin:

Som på räls. Alla dräktiga på första försöket. En på fölbrunsten.:D

Förra året resoberade hon tre gånger:eek: Visade brunst, seminerades, var dräktig på 16 dygn men borta vid 30 - TRE GÅNGER! Sedan var det för sent. I år började vi tidigt och det tog direkt som vanligt. Vet gav då hormoner och det var kvar vid 30 dygn, 45 och nu håller vi andan till 90 dygn i mitten av augusti. Hittills har hon inte visat brunst. Fölet kommer att födas ganska tidigt, i början av april, men vi ville inte missa ett år till eftersom hon bara är avelssto och rids inte alls.

Jag är lite kluven..

Ena stoet tog sig på ett skick, dräktig men med tvillingar, kollad på 17,19,21 dygn och den ena blåsan växte inte så vi misstänkte en nytillkommen cysta. På 30dygn var dock det tydligt att båda var foster, cystor kan ju växa men de brukar ju inte flytta på sig.. Provade klämma den ena, den andra var kvar på 32 dygn men borta på 56. Stoet är nu omseminerat och skall kollas på söndag.

Sto nr 2 tog sig på ett skick och sköljdes eftersom hon hade liten tillväxt med bakterier + syddes efter mitt önskemål. Dräktig på 16 sygn, ny koll den 9e på 45dygn.

Sto nr 3 kördes till stationen på 21 dygn efter fölning för igångsprutning så jag kunde ev. tidigare lägga tills nästa år, då hade hon ett ägg på 4,3 öh? jaha? seminering typ nu tänkte vi, kollades varje dag tills dygn 25, då blev ägget mindre för att sen bli större, vetten seminerade med halva dosen på morgonen (fryst) och sen var det så konstigt så hon lät bli att seminera mera. Stoet var brunstigt på "insidan" men visade ingen brunst, mkt märkligt.
Mycket bakterier visade provet så hon behandlades med antibiotika och sköjdes. Sen brunstade hon tydligt så fort hon kom hem, dvs på dag 30. Ännu mer märkligt.
På dag 21 efter semineringen så brunstade hon åter igen tydligt, körde ner henne och där fanns ett ägg, ägget gick någongång mellan 17,30-22,00 och hon seminerades vid det sistnämnda + sköjdes + fick hippotrim + syddes allt för säkerhets skull. Garderade med 1X2 så att säga. :D
Koll på 21 dygn på söndag om hon inte börjat brunsta dvs.

Bortsett från tvillingstrulet så har de första två stona varit smärtfria men jag ska väl inte gnälla, det finns många som haft mycket strul i år..

Krångel, jämfört med förra året där allt gick bra.

Mitt sto seminerades i slutet på maj, ej dräktig på 18 dygn, seminerades igen, kollades på 18, ej dräktig trodde veterinären, ner till seminstationen, har nu stått där och kollats varannan dag då det funnits fosterblåsa som växte fint men som det var svårt att se hjärtat på. Hon hade sista chansen idag och var brunstig, har alltså resorberat i helgen på dygn 33/34. Stora fina ägg redan och semineras idag, hoppas det tar sig nu.

Gått som på räls. Mitt sto inseminerades med fryst och tog sig på första försöket. UL:ad senast på dygn 39 och är nu på dygn 73. Hoppas turen står oss bi även i fortsättningen..
Irja

Alla mina tre tog sig på första försöket i år (även om det senare strulade med en).
Ett utav dom är ständigt infekterad och full av cystor, hon brukar behandlas i samma brunst som hon semineras och har inga problem med att bli dräktig, detsamma gällde i år.
Tyvärr var en annan dräktig med tvillingar, och klämningen misslyckades. Hon blev sen inte brunstig och sprutades igång, men det tog inte. Nästa brunst var jätte bra och hon tog sig denna gång, med endast EN :bump:.

Så nu är i allafall alla dräktiga. Men det känns lite skakigt då jag två ggr tidigare haft tre dräktiga ston, men då har det ändå slutat med bara två föl.

Det har gått bra. Tre ston seminerade på tre olika stationer med tre olika hingstar och alla dräktiga. Ligger nu på 89, 27 och 20 dygn!

Hoppas det fortsätter att gå bra så det kommer ut tre också, men det är långt dit och mycket kan hända!

Allt från väldigt okomplicerad till fortfarande väldigt krångligt och numera även ett hopplöstfall för det här året.
Två ston tog på första försöket utan något. Fem ston strular ordenligt allt från inte dräktigt till dräktigt under resobtion. Som mest hittills fyra semineringar på samma sto.

Krångel för min del. Två ston seminerade med egen hingst. Ingen tog sig.Visar sig att hingsten ej fungerar på semin och går över till naturlig betäckning efter massor av tester och åkande samt sorgligt mycket utgifter :( .Ena stoet tog sig direkt med naturlig betäckning brunsten efter!:)

Andra stoet hade vätska i livmodern. Två olika bakterier och trång livmoderhals. Fungerar inte för naturlig betäckning. Det blev behandling och byte av hingst men nu står hon på station igen och blir förhoppningsvis seminerad sent, sent.

Halvblodsstoet på gården har seminerats en gång och skall kollas senare i veckan.

Krångel för min del. Två ston seminerade med egen hingst. Ingen tog sig.Visar sig att hingsten ej fungerar på semin och går över till naturlig betäckning efter massor av tester och åkande samt sorgligt mycket utgifter :( .Ena stoet tog sig direkt med naturlig betäckning brunsten efter!:)

Nu blir jag nyfiken. Vad vad det som gjorde att han inte fungerade på semin?
Har nog aldrig hört om det förut.

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 313
Senast: ginnies
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 271
Senast: Habina
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 381
Senast: sandrafors
·
Hästvård Hur gör man då? Mitt 16-åriga sto, som varit i min ägo i 10 år, är en arbetsmyra utan dess like, och älskar att hoppa och arbeta...
Svar
2
· Visningar
2 046
Senast: Balahé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka