hur har de tänkt med passen egentligen??

panzy

Trådstartare
är inte passen framförallt till för att hästar som har fått i sig medicin med livstidskarens inte ska användas till livsmedel???
för isåfall spelar det ju ingen roll om man skaffar pass till en häst där man inte vet/inte kan ta reda på om den har fått sån medicin eller inte... Hästen kan ju ha fått något när den var 3-4 och nu är den 25 och har bytt ägare 6-7ggr och ingen vet ngt, då kommer det ju inte stå i passet och hästen kan användas till livsmedel...

nån som vet hur det funkar egentligen???

Sv: hur har de tänkt med passen egentligen??

Vet att veterinären ska skicka in papper på vad hästen fått för medicin till jordbruksverket. Men vet inte hur långt tillbaka i tiden det går.

Vitsen är att i stället för att läkemedel som man inte testat hur fort de går ur kroppen på just häst är totalförbjudna för hästar tillåter man att de ävern i fortsättningen får användas, men då får den behandlade hästen inte "bli mat".

Utan de här reglerna skulle en del medicin man vet fungerar inte kunna användas i fortsättningen. Alternativt skulle läkemedelsbolagen tvingas göra nya studier och även om de skulle göra det på en del substanser skulle medicinen bli dyrare.

Enligt det förslag som ligger ska all medicinering av häst rapporteras till ett centralt register 2006.

Sedan vill man "ha ordning" på hästarna också! Hundar ska också vara märkta och registrerade och de äts förmodligen inte särskilt ofta!

mizz_beauty skrev:
Vet att veterinären ska skicka in papper på vad hästen fått för medicin till jordbruksverket. Men vet inte hur långt tillbaka i tiden det går.

hur har det registrerats hos Jordbruksverket om den behandlade hästen är oreggad? Har de en slasklåda för sånt eller vad??

Min häst behandlades med vad fodervärden säger var Fenylbutazon, men hon har inte nåra papper kvar på det, hur ska jag kunna intyga att hästen verkligen fått det, hon kan ju minnas fel... Och hur kan jag skriva under på att en häst som jag köpt vid 16 års ålder inte fått något som är belagt med livstids karens innan han kom i min ägo? Kan någon häst nånsin användas till livsmedel...ja menar man kan ju aldrig vara 100% säker...

pimy skrev:
hur har det registrerats hos Jordbruksverket om den behandlade hästen är oreggad? Har de en slasklåda för sånt eller vad??

Min häst behandlades med vad fodervärden säger var Fenylbutazon, men hon har inte nåra papper kvar på det, hur ska jag kunna intyga att hästen verkligen fått det, hon kan ju minnas fel... Och hur kan jag skriva under på att en häst som jag köpt vid 16 års ålder inte fått något som är belagt med livstids karens innan han kom i min ägo? Kan någon häst nånsin användas till livsmedel...ja menar man kan ju aldrig vara 100% säker...

jag håller med dig, tycker hela den här hästpass grejen är lite konstigt upplagd!
Vore bättre om dom sagt att från och med det här året så ska alla nya fölungar ha ett pass.

Alternativt fölungar plus alla som ska gå som livsmedel. Om man ändå inte tänkt skicka hästen till livsmedel så kvittar det ju vilket de blivit behandlade med!

Skulle underlätta en hel del för oss med gamla kusar som kanske bara har något år kvar här hos oss i alla fall.

Och hur kan jag skriva under på att en häst som jag köpt vid 16 års ålder inte fått något som är belagt med livstids karens innan han kom i min ägo? Kan någon häst nånsin användas till livsmedel...ja menar man kan ju aldrig vara 100% säker...
Skälet till livstidskarens är i de flesta fall inte att preparatet kan finnas kvar i kroppen och påverka den. Skälet är snarare att man inte gjort de tester som krävs för att få en säker karenstid, av skäl som nämnts ovan.
Om man ändå inte tänkt skicka hästen till livsmedel så kvittar det ju vilket de blivit behandlade med!

Skulle underlätta en hel del för oss med gamla kusar som kanske bara har något år kvar här hos oss i alla fall.
Och ponera att *hemska tanke* både Du och dina anhöriga, som VET att du inte tänkt använda hästen som livsmedel, avlider i nån olycka. FINNS ett pass som visar att hästen är behandlad så kan ju vem som helst tala om att den inte ska gå till livsmedelsproduktion. Finns inget sådant pass så kanske kroppen går till livsmedel, TROTS att den innehåller mängder med mediciner, för att ingen vet om det...
Ytterlighet, jag vet. Men det händer...

Och vad gäller pass för gamla hästar så har jag för mig att det går att lösa ett lågprispass just till såna hästar, hos SH.

Gav ögonsalva till min totto för 2 år sen (på nyårsafton) pga en 7-8 cm lång pinne rätt in i ögat =O
Då frågade dom om livsmedel och jag sa att det var OK att hon inte användes till det!!!
Hoppas vetis skickat in pappret för efter 3-4 flyttar med häst kan jag INTE hitta det i en enda skokartong =)

Och vad gäller pass för gamla hästar så har jag för mig att det går att lösa ett lågprispass just till såna hästar, hos SH."

Vad är SH?

aramis skrev:
Vore bättre om dom sagt att från och med det här året så ska alla nya fölungar ha ett pass.

Det har man faktiskt gjort! Fom 1/3 2002 ska alla föl, hästar som byter ägare och importeras/exporteras ha pass. Övriga hästar ska ha sina före utgången av 2005.

Lite kort tidplan kanske, men du kan väl inte på fullt allvar mena att vi skulle vänta till sådär 2027, så i alla fall de flesta hästar utan pass "dött av", med att få använda medicinerna??? Eller att veterinären ska vänta ett par veckor med behandling så ägaren hinner skaffa fram ett "panikpass" från avelsföreningen?

Det är nog ingen som tror att de här substanserna finns kvar 10 år, men man har helt enkelt valt den mycket enkla och lättbegripliga regeln inget test på utsöndringstiden hos häst - livstids karens!

Om (när?!) det här börjar fungera i hela Europa kan ju de som gillar det äta italiensk salami utan att riskera att få i sig läkemedelsrester....

Lena_B skrev:
Lite kort tidplan kanske, men du kan väl inte på fullt allvar mena att vi skulle vänta till sådär 2027, så i alla fall de flesta hästar utan pass "dött av", med att få använda medicinerna??? Eller att veterinären ska vänta ett par veckor med behandling så ägaren hinner skaffa fram ett "panikpass" från avelsföreningen?

.

Jo, men jag menar att alla föl och alla som man planerar slakta till livsmedel om någonting händer dom ska ha pass. Har man inget pass så får dom inte gå till livsmedel.

Då kvittar det också om jag och alla mina anhöriga dör (eller hur det nu stod) för utan pass inget kött till livsmedel!

Enkelt och bra! Men nu är det ju inte så och för min del så ska jag ta kontakt med SH och höra om det finns något lågprisalternativ till min 22-åring. ;)

aramis skrev:
Jo, men jag menar att alla föl och alla som man planerar slakta till livsmedel om någonting händer dom ska ha pass. Har man inget pass så får dom inte gå till livsmedel.

Då kvittar det också om jag och alla mina anhöriga dör (eller hur det nu stod) för utan pass inget kött till livsmedel!

Enkelt och bra! Men nu är det ju inte så och för min del så ska jag ta kontakt med SH och höra om det finns något lågprisalternativ till min 22-åring. ;)
Tycker det låter vettigt med inget pass = inget kött till livsmedel. Har själv en f.d. travare som snart fyller 23 år och som inte skall bli mat. Förmodar att jag måste vända mig till STC och få honom inregistrerad igen (togs ur registret -94 när han såldes som ridhäst) och betala 1300 kr för att få hästpass? Någon som vet om det finns ett bättre alternativ?

Tanken med pass är inte enbart för livsmedelshantering, utan också för att spåra smittspridning. Samt att ha en koll på hur många hästar det finns i Sverige och var de finns.
/Tanja

Största anlednigen tror jag till att passen "föddes" är att kunna få bättre grepp om den enorma ekonomiska apparat som hästhandeln utgör.Helt "plötsligt" har politiker o.d insett vilket pengaberg hela hästnäringen utgör och nu vill de förstås vara med och dela på kakan...

Leroy skrev:
Största anlednigen tror jag till att passen "föddes" är att kunna få bättre grepp om den enorma ekonomiska apparat som hästhandeln utgör.Helt "plötsligt" har politiker o.d insett vilket pengaberg hela hästnäringen utgör och nu vill de förstås vara med och dela på kakan...

Precis så känner jag också!

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 501
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka