Hur hanteras rädsla och ovilja hos en ung häst?

Sv: Hur hanteras rädsla och ovilja hos en ung häst?

Släpp hästen i en hage som är bredvid kor, så vänjer hon sig snart.

Enklast och riskfritt för både dig, hästen och kosorna

/kt

Jag har en häst som är ganska "svår" och "skarp", laddar lätt upp. Jag har haft honom sedan han var liten, idag är han 9 år. Jag har vid några tillfällen hoppat av och gått förbi, det har aldrig hänt att vi vid nästa tillfälle inte kommit förbi eller att jag eller han uppfattat att han "vunnit". Han går alltid andra gången. Ibland tar hans nervighet över, då hoppar jag av och bråkar inte. Försöker alltid att ignorera "farligheter" så mycket som möjligt. Arbeta och aktivera, ställ ifrån det farliga. Hästen behöver bli trygg med dig. Promenera och arbeta vid hand för bättre kommunikation så ska du se att det går bättre. Ta det lugnt, ge det tid. Absolut inte bråka eller använda spö. Lycka till!

Vi har haft ett helvete med kor, för här ställer de korna så att om man inte går nära förbi hamnar man i trafik eller diken eller taggtrådshinder.

Jag har fått hjälp av icke ko-rädda hästar och ofta gått av. Spö och straff är omöjligt när terrängen är som den är.

Ska försöka prata med bonden om någon haglösning - annars har jag sett att Eva på Aftonbladet brukar åka och jaga kor. Det verkar vara den smartaste lösningen! :D

Har inte läst de andra svaren pga trög dator :)

Men för det första - aldrig spöa en rädd häst!!!

För det andra - om hästen är rädd, så förlorar du absolut inget på att hoppa av och gå före. Förmodligen vågar hästen inte gå först, och om du då som är hennes trygga "ledare" visar att du vågar gå före - gå gärna fram och tillbaka ett par gånger, njut av solen, tänk på härliga saker och sjung någon liten visa själv.

Visst kan du tvinga hästen att "gå före dig", dvs du sitter kvar på ryggen, men det krävs en hel del tålamod och i slutändan får man ändå en tryggare häst som lotsas säkert och tryggt genom livet som unghäst. Rädslan för det mesta släpper senare när hästen vet att du är att lita på och känner sig säkrare på saker och ting.

Hej!

Jag har själv en 5-åring som ibland kan få för sej att saker är läskiga- senast idag var rälsen (som vi gått över massor med gånger) jätteläskig.. Jag har lite olika versioner för hur vi går förbi det läskiga, ingen av dom innebär slå häst med spö- då blir hon än värre.

Är sakerna läskiga, men varit ok innan, väntar jag några minuter- så hon får titta ordentligt, när hon går framåt får hon massor med beröm och när hon går förbi/över ännu mer beröm. Tålamod krävs förstås i mängder- kan ta några minuter- men än så länge har hon gått över allt.

Är det nya läskiga saker och lilla häst blir jätterädd enligt hjärtat slår och häst skakar, väntar jag tills hon känns lugnare och sen går vi förbi. Om hon inte känns lugnare hoppas jag faktiskt av och leder förbi, med massor av beröm när hon vågar. Jag går sedan fram och tillbaka ett par gånger och lägger stället på minnet- så vi kan gå tillbaka några dagar senare och öva igen. Jag ger mej inte förrän häst är lugn och säker och vågar gå förbi med mej på ryggen- jag har dock inte bråttom dit om hon blir "för" rädd.

/ Lavinia, som jobbade med paraplyet igår- efter ca 15 min insåg fröken att det var riktigt nice att stå med huvudet under paraplyet och slippa bli blöt..

Hästar har bildminne. Det är därför plastpåsen i diket är läskigare än långtradaren på vägen.

Samma sak med en hage som ena dagen är tom och nästa dag full med kossor.

Jag skulle inte sitta av hästen, jag tycker att jag har bättre kontroll uppifrån. Om jag märker att min häst blir tveksam så trycker jag på framåt utav bara h-e. Travar förbi det som är läskigt. Jag är väldigt tydlig med att det är framåt som gäller. Att resa sig gör bara hästar som tänker bakåt och finns då minsta lilla tendens så är det alla framåtdrivande hjälper som gäller.

Vad tror du själv ang. att gå på med spö för att bota rädsla? Det får ju motsatt effekt, du bekräftar för hästen att obehaget finns där och skapar ytterligare obehag.

Spöet är inte tlil för att bestraffa hästen, den är en förstärkning av de framåtdrivande hjälperna.
Om hästen tar den som ett straff - så har man använt det fel från början.

Själv anser jag att man förstärker hästens beteende genom att stå och glo på i detta fallet korna och klappa och gulla.

Rid förbi, beröm efteråt.

Senast ändrad:

Ber om ursäkt om jag feltolkat det du skrivit. Situationen du nämner uppkommer helt enkelt för att det är ett forum där man skriver ned sina åsikter, då finns ett betydligt större utrymme för olika tolkningar än vid ett direkt samtal.

Och vänta gärna med att svara nästa gång tills du är mindre "grinig". På så sätt undviker man otrevlig stämning i trådarna.;)

Släpp hästen i en hage som är bredvid kor, så vänjer hon sig snart.

Enklast och riskfritt för både dig, hästen och kosorna

/kt

Det där hjälper inte min häst iaf. För hans hage är brevid kor... och dom går det bra att se men inga andra tydligen.

Något som facinera mig är att rådjur är inte ett dugg farliga enl honom. De kan hoppa upp framför nosen på honom och han reagerar knappt. men en ko :devil: på 500 m avstånd är livsfarlig.

Däremot så berömmer jag INTE honom när har gör rätt för han är fortfarande så skärrad när han väl kommit förbi så det är ju då det skärrade tillståndet jag förstärker med beröm. Jag är i stället jättelugn jag tom gäspar och försöker slappna av så mycket som möjligt. Jag berömmer min häst de gånger då hela han är avslappnad och går förbi utan problem.

Lärde mig detta av Mannen som talar med hundar.

Den metoden har jag använt ett par år nu och det är skillnad mot förr. >Nu får han lösa problemet själv och vi bara går vidare som om inget hänt. Kan betyda att vi tar en annan väg än vad jag tänkt mig men det behöver inte betyda en sämre väg, oftast en smartare väg:cool:. Det har lett till att han är frimodigare än förr och går tom genom träsk där han vägrade förut.

*kl*

Om du som ryttare är så orolig för att hästen ska resa sig så hade jag nog tagit tag i problemet från marken - hoppat av. MEN, det viktigaste i min värld är att hoppa av en bra stund innan man kommer till problemet. Dvs sitter jag på hästen och den har sett ko och stressat upp sig hoppar jag absolut inte av! Men nästa gång du ska gå förbi ett ställe där du vet det går kor kan du hoppa av en bra bit innan och knalla förbi med hästen på släp, om du känenr dig tryggare på marken.

Jag känner mig tryggare på ryggen och med unga hästar tycker jag det absolut viktigaste är att de själva får lista ut egna lösningar på uppgifter som uppkommer. Observera att lösningen här INTE är att komma förbi korna. Lösnignen är att hästen förstår att korna inte är farliga. Med andra ord behöver hästen tid att inse att korna inte är farliga. När hästen stannar för att titta låter jag den stå, så länge tills den känns redo att be om rörelse framåt. Tar hästen inte hjälpen så sitter jag bara still igen - hästen var inte redo att gå framåt.

Sedan är det en hårfin gräns att känna av när hästen behöver uppmuntras att gå framåt (dvs när den tar ökad drivning positivt - som uppmuntran helt enkelt) eller om man ska låta den vara längre stund i stället. HÄR har du lösningen på ditt "resa sig"/"vara för mesig ryttare"-problem - har du inte tillräcklgit med känsla kan du mycket väl pusha hästen över gränsen så den inte kan kontrolelra sin rädsla ELLER så får du en istadig häst som tjurar bara för att den kan (alla istadighet är inlärd!).

Det allra viktigaste för mig är att alltid hålla nosen mot faran, ALDRIG tillåta hästen snurra runt, inte i NÅGOT läge!

Min femåring jag haft i 3 år har jag aldrig suttit av tidigare unde utbildningen men gjorde så förra helgen. Skulle bara konditionsträna lite i en backe och red barbacka bettlöst och efter att han blivit skrämd av älgar 3 ggr av 3 (vi har inte hittat "vänja vid älg"-tillfället än bara, älgarna har bara blivit rädda, han kommer lära sig tycka om dem i sinom tid :D) så fick han för sig att det var en älg i skogen (beckmörkt) på väg ned för backen. Jag vet med mig att jag inte kan ta en sådan dust utan bett, jag har inte en chans att hejda honom när han landar i galopp efter de luftsprången han kan göra :angel: Så jag nöjde mig med att han stod still lite, halvt hysterisk, och red sedan upp för backen igen (efter 900 m brant backe är inte min lilla lurviga ponny så rädd längre, bara lite trött :D). Väl upp bröt jag av som vanligt, stannade och klappade och satt av och promenerade hemåt. När vi kommit nedför backen till det hemska stället var han precis som innan väldigt stressad men vi stod där en bra stund innan han var såpass lugn att han lunkade hemåt bredvid utan stress.

Mao, man får vara lite smartare än sin häst så man inte hamnar i situationer man inte kan reda ut. Hade jag haft sadel o träns hade jag redan första gången stått kvar tills dess att han lugnat ner sig men nu löste jag det såhär i stället. Och jag har mycket svårt att tro att en häst kan tänka i de banorna att han förstod att jag hoppade av där uppe för att han var rädd där nere, därmed slipper man lära en häst att bli stökig.

Hej!
Jag tycker absolut att man kan sitta av en häst i sådana situationer som hästen faktist blir riktigt rädd för något.. En annan sak är ju om de bara fjantar.. Jag har en arab som tidigare var väldigt tittig, Jag började med att gå ut på långa promenader med henne och visade alla möjliga knäppa saker för henne, vi gick fram, nosade och prövade på nya saker.. Jag var noga med att alltid gå före henne och hade ett långt grimskaft med mig så jag kunde gå fram till det farliga så småningom så blev hon också nyfiken och kom fram för att titta.. Jag gjorde mycket ledarskapsövningar från marken med henne o jobbade med att hon skulle få förtroende för mig.. Nu kan jag rida henne hur mycket som hellst och hon går fram nästan var som hellst.. Om hon nu blir rädd för något och vägrar att gå fram så brukar jag först försöka vänta ut henne och sitta på ryggen, driva lite osv men om det är störtomöjligt så brukar jag hoppa av gå framför henne och ta henne dit jag vill.. Då tycker jag inte att hon har vunnit eftersom vi faktist har passerat det farliga..

Har själv en 4-åring som var skräckslagen för kor,nu är han bara lite tveksam!!
Såklart att du kan kliva av o leda henne förbi,hästar följer sin ledare o då visar du ju att det inte är farligt!
!Jag har gått med min häst minst 1000 gånger förbi de farliga kossorna och nu stannar han någon sekund o tittar sedan går han.
Kan tilläggas att det är kossor överallt runt omkring oss så det är jobbigt med en häst som har koskräck
Lycka till!!

Det handlar inte om att vinna eller inte utan att lära hästen lösa uppkomna problem själv. Jag vill ha en självständig häst som kan tänka själv. Jag kan liksom inte sitta av vid ett udda hinder mitt under terrängmomentet i en fälttävlan och visa hästen hur den ska göra :p

Därför gör jag ungefär tvärtom mot dig. Jag promenerade en del med min unghäst innan han reds mer men jag lät honom ALLTID gå bredvid, strax framför eller helt framför. Jag har aldrig gått fram först till något hemskt. Jag har heller aldrig gjort ledarskapsövningar eller jobbat för något förtroende, jag har behållt hästens fokus och sedan låtit den vara. Simple as that. Man behöver inte göra det krångligare än så om man är lugn och konsekvent i sitt umgänge med hästen.

Dessutom har jag en extremt stark åsikt om att hästen har/ska ha samma förtroende för dig oavsett VAR DU ÄR. Dvs jag utgår och hanterar inte mina hästar utifrån att de är tryggare när jag står bredvid och därför hoppar jag heller inte av för att lösa uppkomna problem. Vilket gör att de litar lika mycket på mig däruppe som därnere. Det är för mig ett extremt säkerhetstänkande och en självklarhet eftersom jag vill ha ridhästar som just går att rida på i alla situationer. Och som gärna vågar och VILL hoppa alla luriga terränghinder :D

Jag har faktiskt aldrig riktigt förstått argumentet att hästen är tryggare när man går på marken, det gäller ju typ när hästen är purung och inte ännu fattat poängen med ryttare. Dvs max typ ett halvår. Vill någon vänlig själ förklara?

jag förstår precis hur du menar.. Nu är inte min häst "pur ung" men hon var i princip bara insutten när jag köpte henne och hade bara gått i hagen i hela sitt liv.. därför var hon väldigt skeptisk till det mesta när hon kom.. Eftersom jag tränar mina hästar mycket från marken så är jag av den åsikten att det som inte fungerar från marken fungerar inte heller från ryggen. Givetvis så hoppar jag inte längre av henne och leder runt henne för minsta småsak, hon får nog själv också tänka och övervinna sin rädsla med mig på ryggen.. men i början s´å tyckte jag att det var en bra ide att visa henne från marken först.. Det fungerade bra för oss :) Nuförtiden så bjuder hon på allt som heter hinder och går fram i princip överallt med mig på ryggen.. Men förståss alla hästar fungerar olika, och man tränar olika..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 718
Senast: Milosari
·
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 826
Senast: BobberiBoo
·
Hästhantering Jag/vi har ett problem med en utav hästarna i stallet som jag inte riktigt vet hur jag ska tolka. Igår tog jag den aktuella hästen i...
Svar
4
· Visningar
1 780
Senast: Leoni
·
Träning Jag är så frustrerad och behöver hjälp. Har en 11 årig valack som för ca 2 månader sen började bete sig illa ute. Det börja med att han...
Svar
18
· Visningar
1 620
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama