Hur hanterar ni facebookvänner som vinglar på gränsen...?

(OT men jag tror inte att TS är den du tror, det har funnits två med samma nick under åren. ;))

Hmm. Jag är jag ju! Om inte annat så är jag iallafall den @prinsessfeminist tror:D

För övrigt intressant tråd! Som vanligt tror jag att alla tänker som mig:o Jag är nog relativt förskonad från de värsta folierövhattarna (som exemplen ovan:crazy:) och skulle nog missa de mer subtila sd-strömningarna utan fb. Jag läser iofs bara nyheter på svt och sr numera, utom internationella sidor, så jag har inte så bra koll.

Har inte läst hela tråden.

Jag är inte inne på facebook mycket men ser jag något sånt så käftar jag gärna. Käftar gärna och mycket om annat också, typ snäppet under djurmisshandel som exempel.

Orkar jag inte käfta så tar jag bort dom som vän, har inga problem med att någon kommer upp och säger ''varför tog du bort mig'' då säger jag bara som det är högt och ljudligt på en tillställning.

Endel tror jag jag har lyckats få att tänka till.

Oftast brukar de ta bort mig eller så tar jag bort dom när det visar sig att de är lika intelligenta som en banan.

Jag tar bort dem. Jag har min facebook till att hålla kontakten med folk jag gillar och skulle umgås med privat om jag hade tid och möjlighet. Finns inte en chans att jag skulle umgås med människor som uttycker rasistiska åsikter, vare sig det är delade artiklar från avpixlat och liknande media eller det är rena rasistiska kommentarer.

Har ett par nu, där den ena är någon jag hållit av väldigt och som fungerat som en extra mamma till mig, den andra en barndomskompis jag haft så mycket roligt ihop med, som i samband med det här Stockholmsdådet har uttyckt både det ena och det andra om muslimer. Det svider, men de ryker. För mig blir det väldigt personligt eftersom jag är gift med en muslim. Och det värsta av allt är den sortens folk som kastar ut diverse skit om islam och muslimer för att inte tala om muslimska män, och jag ifrågasätter "men min man är muslim". och de svarar "Ja, men jag menar inte din man, han är säkert ok" :banghead:
De ryker direkt.

Jag gör nog lite olika beroende på vem det är..
1. Ta ställning till om jag ens vill vara vän med personen på fb. Ta bort om det känns lämpligt.
2. Personer som jag vill vara vän med men egentligen inte vill se (kanske ngn som det skulle bli konstigt att ta bort, typ släkting) - sluta följa. Vi är vänner men inget innehåll kommer upp i mitt flöde.
3. Personer som jag vill ha som vänner och som oftast delar saker jag vill ta del av - får stå ut och försöka att blunda för vissa inlägg.

Ibland kan man ju dölja innehåll från viss sida, om personen delar saker.
Tar oftast ingen diskussion, möjligen ngn enstaka kommentar. Det brukar ändå inte ge ngt resultat att diskutera med vissa personer över nätet.

Jag är lite på den linjen att folk gärna får visa hela färgpaletten
Jag har det så irl och det är så som jag vill ha det - där.
Men jag vill inte ha det så på min Facebook-vägg.
Det är liksom det fina med just Facebook, att man kan styra det där som man vill ha det för egen del.
Facebook är ett sätt att kommunicera men vad man kommunicerar det väljer man själv.

Beror på vilken typ av "FB vän" det är
Nu har jag inte rasistiska FB vänner som skriver egna rasistiska inlägg och kommentarer - alla de oavsett "kategori" som jag listat nedanför tar jag bort som vänner. Men jag har en del FB vänner som "delar" rasistiska inlägg tex "peter springare" mfl.

såhär brukar jag göra.
1. ytliga vänner - tar bort dem som vän.
2. "vänner" man kanske inte är så nära med men ändå vill ha kontakt med- Avföljer
3. Vänner man umgås med ofta - döljer de som publicerat de rasistiska inläggen. så man slipper se skiten i sitt flöde iallafall.

Min spontana reflektion när jag upptäckte att ett antal av mina FB-vänner är dylika rövhattar var ju att ta bort dem. Men jag har tänkt om. Jag tänker mig att de behöver se andra argument i sitt flöde (dvs det som jag genererar). Det är mitt lilla bidrag för att spräcka deras filterbubbla.

På gränsen till vad du tolererar? Rena rasister har jag tack och lov inga, de hade rykt. Men folk som snarare kommenterar eller gillar andras delade hat-och skräckpropaganda (avpixlat och dess syskon) typ två steg bort? Eller de som balanserar på gränsen och länkar till hyfsat legitima källor. Det finns ytterst få i min vänlista, och hittills har jag tänkt att det kan vara bra med en påminnelse om hur folk kan vara. Och i ett fall, den värsta, är det en släkting jag drar mig för att kapa- då tappar vi kontakten helt.

Men nu... Ett par stycken till synes normala, men kanske lite naiva, har förvandlats till rasistiska hattroll. Jag vill mest kräkas, men har då och då svarat för att iaf markera att alla inte tänker som hen. Men det känns helt meningslöst egentligen, snäppet över att dela pastellfärgade plattityder och ändra profilbilden till en svensk flagga.

Spelar det någon roll? Det är antagligen ändå mest jag och min självgodhet som mest når likaledes självgoda (vettiga!) personer.

Så, min fråga är hur gör ni och hur tänker ni när lynchmentaliteten kommer fram. Eller "vad vad det jag sa". Eller bilder, som i de flesta fall aldrig borde tagits, på offer, som delas utan eftertanke.

(Jag dessutom svårt att hålla mig borta, det är någon morbid skadeglädje hur idiotiska folk är...:o )
Nu har jag inte läst allt om hur andra har svarat här, men jag tänker såhär:

Flaggor- det har jag inga problem med. Jag ändrade till en Norgeflagga för att visa min sympati när Breivik härjade. Jag ändrade till en fransk flagga när Frankrike drabbades, osv. Alltså en flagga som kombineras med min ordinarie profilbild tillfälligt. Det har för mig inte något att göra med rasism eller liknande utan att visa sympati.

Hade jag haft vänner som hade delat/skrivit rasistiska saker som jag inte vill kopplas samman med hade jag tagit bort dem. Jag vill ha vänner som jag kan stå för, det skulle jag inte kunna i verkliga livet så varför online? Dessutom skulle jag inte vilja kopplas samman med den typen av människor- folk vet ju inte vilken relation vi har.

Är det någon som har delat en olämplig bild tätt inpå det olyckliga som har hänt och som i fredags så tror jag att personen bara inte har tänkt och kanske är chockad själv- är det någon som alltid delar olämpliga bilder hade jag agerat.

Har nog aldrig avföljt någon (Visste väl inte att man kunde. O_O), så när jag fått nog av smygrasism eller sexism i mitt flöde tar jag bort dem ur vänlistan. Den är rätt begränsad. Över femtio pers så blir ju flödet så stort att man missar hälften ändå?
Tar folk verkligen FB på så pass stort allvar att det skapar problem när man sedan träffas på riktigt?

Har nog aldrig avföljt någon (Visste väl inte att man kunde. O_O), så när jag fått nog av smygrasism eller sexism i mitt flöde tar jag bort dem ur vänlistan. Den är rätt begränsad. Över femtio pers så blir ju flödet så stort att man missar hälften ändå?
Tar folk verkligen FB på så pass stort allvar att det skapar problem när man sedan träffas på riktigt?

Ja? Jag har bara vänner eller folk jag faktiskt gillar och skulle kunna tänka mig att ha en vänrelation med på fb.

Spinner vidare;

Jag har inte 657 fb-"vänner". De som inte är vänner är kollegor i någon form, inte heller där behåller jag rasister och folk med aparta åsikter.
På linkedin har jag enbart yrkesrelaterat, där vet jag inte vad folk har för åsikter. Men så f-n att jag vill få rasism upptryckt i nunan hemma i soffan. Fullt tillräckligt med det jag möter på jobbet, på stan mm.
Jag vet att det finns.
Jag bemöter alltid om jag hör rasism eller liknande uttryckas. Men jag behöver inte vara vän med dem. Vi delar inte grundläggande värderingar. Jag får inte ihop bilden "hen är rasist men himla trevlig". Hur kan man anse någon vara trevlig som uttrycker sådana åsikter? Går man som katten kring het gröt när man umgås?

Det är väl olika antar jag? De flesta tar nog inte så hårt på att bli dumpade, tror jag. Jag har en bekant som jag misstänker skulle ha sådan koll, och bli väldigt sårad. Hon var väldigt upprörd för att jag aldrig kommenterade hennes bilder...:crazy:

Inte läst hela långa tråden men svarar utifrån TS originalpost :

Jag begränsar min FB och har runt 100 vänner där . Accepterar aldrig vänförfrågningar från folk bara "för att" och sållat väldigt utifrån det och de jag har.
Vänner skriver ibland och delar konstiga inlägg . Jag brukar låta det vara . Ibland om ngn i god tro delat ngn sida gemene man inkl jag själv som källkritisk lätt kan se direkt är från ngn rasist/politiskt vinklad källa osv brukar jag kommentera det i svarsfältet.
Likaså kommenterar jag när någon drar någon rappakalja ang att varför har en tiggare en mobil om de är så fattiga osv. väldigt sällan det blivit debatt vilket är sunt . FB är ingen bra plattform för att debattera /få igenom sin egen åsikt öht . FB är snarare ett medie där folk hittar likasinnade .

Jag har aldrig några problem med vänner utifrån det faktiskt tycker jag.
Hade en förteelse för några år sedan då flera vänner började dela någon länk om några som stal bilar och budskapet i botten var att det var invandrare osv . Då lade jag en post på min vägg adresserat "alla mina fina vänner på FB" och förklarade att jag har min FB för att interagera med vänner och bekanta under trevliga former . Och att vill man propagera politiska ståndpunkter osv så ta bort mig osv .

Ibland säger jag upp /städar vänner som jag aldrig följer och aldrig pratat med på åratal . Ibland vänner som aldrig skriver ngt själva så begränsar jag hur de i sin tur kan läsa mina poster . Inte för att jag någonsin skriver några rikshemligjheter men utifrån att "vän" för mig även på sociala media någonstans innebär ett utbyte "vänner emellan" .

Senast ändrad:
Det handlar om grundläggande mänskliga värderingar, inte "åsikter". Delas inte dessa, funkar inte "tycka om", vara vänner. Bland annat eftersom det handlar om ett ogrundat hat mot andra av mina vänner, enbart baserat på deras födelseort och/eller hudfärg. Det handlar om att dessa människor bygger upp otäcka stämningar för att hota mina andra vänner.

Åsiktsbubblan är farligast för dem som har foliehatt och vägrar ta in en bred palett av information. Att sortera bort rasister på Internet, skadar inte tillgången på vederhäftig information.
Om du sorterar bort Facebook-rasisterna förlorar du direktingången till hur de tänker och resonerar, och dessutom möjligheten att bemöta dem och deras åsikter. Det märks på ditt svart-vita resonemang att du är illa informerad, och saknar kontaktytor där, (ett offer för åsiktsbubblan måhända?).

Rasism är definitivt ont och dåligt, men tyvärr finns det många andra onda och dåliga fenomen som ställer till med lika mycket elände. Besattheten av rasism och endast rasism som vår tids stora onda är farlig och enkelspårig tror jag.

Om du sorterar bort Facebook-rasisterna förlorar du direktingången till hur de tänker och resonerar, och dessutom möjligheten att bemöta dem och deras åsikter. Det märks på ditt svart-vita resonemang att du är illa informerad, och saknar kontaktytor där, (ett offer för åsiktsbubblan måhända?).

Rasism är definitivt ont och dåligt, men tyvärr finns det många andra onda och dåliga fenomen som ställer till med lika mycket elände. Besattheten av rasism och endast rasism som vår tids stora onda är farlig och enkelspårig tror jag.

Nej, jag har gott om kontaktytor där. Däremot väljer jag när jag har ork nog att bemöta alla de idiotierna - jag vill inte ha dem ivägen för ett konstruktivt samtal i min vardag, varje dag.

Självklart finns annat än rasism, och mycket ont lever på samma basis - okunskap, konspirationsteorier, anekdoter och mer okunskap. Rasism och främlingsfientlighet är dock en - just nu - så starkt växande ondska här i Europa att den överskuggar mycket annat.

För övrigt har jag inte Facebook, så just de rasisterna sorterar jag bort tillsammans med alla andra medlemmar på det forumet.

Jag umgås mest med folk som tycker rätt lika. Akademiker, feminister, oftast högutbildade. Att vara feminist och rasist är en sällsynt kombination misstänker jag. Jag har mest vänner som röstar rött men några blå finns också. Men saknar vi grundläggande gemensamma värderingar blir vi troligen inte vänner heller. Min PARTNER och jag röstar inte lika heller, men vi har samma grundsyn beträffande alla människors lika värde.

Tror inte att du och din partner röstar på varsitt ytterlighetsparti
Vet inte om du räknar FI som feminister, men företrädare för det partiet har ju uttryckt sig så rasistiskt om meningsmotståndare med icke-svenkt ursprung att man förfärats.

Jag är också intresserad av mantrat "alla människors lika värde". Menar du det absoluta människovärde som har sin grund i kristen tradition där vi sägs ha skapats till HANS efterbild? Eller menar du värdet i den där felöversättningen av FNs deklaration för de mänskliga rättigheterna?

(" All human being are born free and equal in dignity and rights""Tous les etres humains naissent libres et egaux en dignite et en droits." "Alle Menchen sind frei und gleich an Wurde and Rechten geboren" Wurde med tyskt y som jag inte hittar på mobilen betyder värdighet. (Värde=Wert) har på svenska blivit "Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter.") Egendomligt eller hur? Det gör själva begreppet värde när det gäller människor svårt att diskutera om man inte utgår i från en genomkristen värdegrund. Ibland undrar jag om det här missförståndet har något att göra med svenskar extrema position på det internationella diagrammet över olika länders värderingar.

Senast ändrad:
Jag Instämmer helt! :bow:

Genom att skala bort det onda och aldrig möta det, så har man själv skapat sig sin egen bubbla.
Jag tycker det är en balansakt, att se till att få information om sådant jag ogillar, för att på så vis också bredda mina perspektiv.
Beror väl på hur betydelsefull just facebookbubblan är?

Jag tycker att jag är så pass mycket ute i samhället och övrig verklighet att jag ser det mesta av det som finns - utan skygglappar.

däremot väljer jag stenhårt vilka som är mina VÄNNER. Och bland dem finns ingen jag retar mig på, ingen vars åsikter jag avskyr.

Min vänner är den del av mitt liv jag sorterar och rensar hårt. Facebookvänner är just bara mina vänner. Sådana jag umgås med eller vill umgås med. Jag känenr inget behov av att ha fbvänner som jag inte känner eller sympatiserar med. Människor jag inte tycker om vill jag inte ha i mitt flöde. De kan jag möta ändå, i andra sammanhang.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka