Hur hanterar ni facebookvänner som vinglar på gränsen...?

Ni som vet att ni är rättänkande människor med en likasinnad vänkrets som har oantastliga åsikter på Facebok, är ni inte rädda för åsiktsbubblan? Eller anser ni att åsiktsbubblan bara är dålig och farlig för dem som har fel åsikter?

Mina fb-vänner är mer normala människor, samtidigt både onda och goda, svarta och vita, mänskliga helt enkelt. Jag är precis som @Yossarian alldeles för nyfiken på hur människor som inte tycker och tänker som jag gör. Dessutom måste jag skam till sägandes erkänna att jag helt enkelt tycker om vissa människor, trots att jag aldrig under några omständigheter skulle rösta på samma parti som de gör.

Ni som vet att ni är rättänkande människor med en likasinnad vänkrets som har oantastliga åsikter på Facebok, är ni inte rädda för åsiktsbubblan? Eller anser ni att åsiktsbubblan bara är dålig och farlig för dem som har fel åsikter?

Mina fb-vänner är mer normala människor, samtidigt både onda och goda, svarta och vita, mänskliga helt enkelt. Jag är precis som @Yossarian alldeles för nyfiken på hur människor som inte tycker och tänker som jag gör. Dessutom måste jag skam till sägandes erkänna att jag helt enkelt tycker om vissa människor, trots att jag aldrig under några omständigheter skulle rösta på samma parti som de gör.

Det handlar om grundläggande mänskliga värderingar, inte "åsikter". Delas inte dessa, funkar inte "tycka om", vara vänner. Bland annat eftersom det handlar om ett ogrundat hat mot andra av mina vänner, enbart baserat på deras födelseort och/eller hudfärg. Det handlar om att dessa människor bygger upp otäcka stämningar för att hota mina andra vänner.

Åsiktsbubblan är farligast för dem som har foliehatt och vägrar ta in en bred palett av information. Att sortera bort rasister på Internet, skadar inte tillgången på vederhäftig information. Den finns inte i deras kretsar.

Det handlar om grundläggande mänskliga värderingar, inte "åsikter". Delas inte dessa, funkar inte "tycka om", vara vänner. Bland annat eftersom det handlar om ett ogrundat hat mot andra av mina vänner, enbart baserat på deras födelseort och/eller hudfärg. Det handlar om att dessa människor bygger upp otäcka stämningar för att hota mina andra vänner.

Åsiktsbubblan är farligast för dem som har foliehatt och vägrar ta in en bred palett av information. Att sortera bort rasister på Internet, skadar inte tillgången på vederhäftig information. Den finns inte i deras kretsar.
Jag håller med dig om att det enda som skulle kunna få mig att ta bort någon från min Fb, vore att personen hade åsikter om min vänskap med någon av mina andra Fb-vänner eller skrev ohövliga saker i mitt flöde riktat till någon av mina andra vänner. Men det har aldrig hänt trots att jag har Fb-vänner av alla hudfärgskulörer med mycket olika åsikter och värderingar, från alla kontinenter utom Arktis, Antarktis och Australien,

Ska jag tolka ditt svar som att du anser att åsiktsbubblan bara är ett problem för dem som har fel åsikter och värderingar?

Jag har avföljt en del som jag av olika orsaker behöver ha kvar kontakt med på Facebook, men vars inlägg jag inte vill se.
Jag har inte tillräckligt med energi för att behöva bli ledsen och arg när jag loggar in på fb

Jag har bett folk som röstar på SD eller har liknande sympatier att ta bort mig. Några har jag tagit bort själv eftersom de inte lyssnar på min uppmaning. Men ja det finns en hel del människor på gränsen. Det är skitjobbigt att läsa att folk man trodde var vettiga har så lätt att haka på drevet och börja sprida hatpropaganda. Jag försöker käfta emot (oftast blir svaret "oj jag visste inte att xx var en rasistisk sida") men just nu känner jag mig lite överväldigad av alla nästanrasistiska inlägg. Blir det inte bättre snart så blir det nog facebookpaus för min del eller så tar jag bort alla utom mina allra närmaste vänner från Facebook.

Jag tar bort personer från mitt liv som är rasistiska, homofober, hatiska eller allmänt rövhattiga. Det gäller FB såväl som i verkliga livet för jag vill helt enkelt inte umgås eller dela vardag med personer som tycker att hat är det enda rätta.

Dock har jag tyvärr homofoba idioter som jag inte kan undvika för alltid, eftersom dessa tillhör "familjen" och dyker upp på begravningar etc. Men det är definitivt inga jag väljer att umgås med frivilligt. (Och jag markerat också att jag inte är okej med deras åsikter varenda gång de öppnar munnen och sprider lite mer skit)

Jag håller med dig om att det enda som skulle kunna få mig att ta bort någon från min Fb, vore att personen hade åsikter om min vänskap med någon av mina andra Fb-vänner eller skrev ohövliga saker i mitt flöde riktat till någon av mina andra vänner. Men det har aldrig hänt trots att jag har Fb-vänner av alla hudfärgskulörer med mycket olika åsikter och värderingar, från alla kontinenter utom Arktis, Antarktis och Australien,

Ska jag tolka ditt svar som att du anser att åsiktsbubblan bara är ett problem för dem som har fel åsikter och värderingar?
Problemet är till exempel om man pga annat föreningsliv råkar ha en rabiat abortmotståndare som fb vän som ofta postar inlägg om att abort är mord.
Jag vill inte se sådan skit. Jag vill inte att någon, om än indirekt, kallar mina vänner för mördare. Jag kan ta diskussionen i fikarummet, jag kan välja att ta diskussionen på ett forum eller engagera mig politiskt.
Men jag vill inte se skiten när jag ligger i min soffa eller när jag väntar på bussen.

På gränsen till vad du tolererar? Rena rasister har jag tack och lov inga, de hade rykt.
Jag vill bara ha goda människor som vänner på Facebook.
Så bl.a. rasister går ju bort.
De som är naiva försöker jag tala med antingen i skrift där och då eller i.r.l.
Om jag känner att jag kan nå dem så blir de kvar som vänner men om det blir som att prata med en vägg så får det vara.
Då så försvinner de ut ur mitt liv på alla sätt som är möjliga.
I mitt liv så finns det inte plats för sådant alls på något sätt.
Inte personligen, inte socialt och inte politiskt.

Jag frekventerar detta forum, Flashback och NeoGAF och få delar mina åsikter så jag är inte rädd för någon bubbla. Den enda bubbla jag har är här hemma ensam med min sambo då vi tycker nästan exakt lika om allt och den bubblan behöver jag. Det tror jag nästan alla människor gör.
På Twitter och Facebook vill jag se söta bilder på folks husdjur, läsa om deras senaste upplevelse, läsa vad de ser på för filmer eller spelar för spel och vad de tycker om dessa. Sånt där trevligt strunt. Får nog många diskussioner om djupa ämnen på riktiga forum där det faktiskt går att diskutera. Twitter och Facebook är inte rätt plattform för sånt enligt mig.

Jag tar bestämt bort dem från vänlistan.
Det har jag gjort med de flesta. Men svägerskan plus en till har en sådan roll i min vardag att jag kan inte stänga ute dom från vardagen utan att det begränsar mitt eget liv. Och det vägrar jag låta ske. Så jag ignorerar dem på fb och irl.De vet min ståndpunkt i dessa frågor och det räcker för mig.

På gränsen till vad du tolererar? Rena rasister har jag tack och lov inga, de hade rykt. Men folk som snarare kommenterar eller gillar andras delade hat-och skräckpropaganda (avpixlat och dess syskon) typ två steg bort? Eller de som balanserar på gränsen och länkar till hyfsat legitima källor. Det finns ytterst få i min vänlista, och hittills har jag tänkt att det kan vara bra med en påminnelse om hur folk kan vara. Och i ett fall, den värsta, är det en släkting jag drar mig för att kapa- då tappar vi kontakten helt.

Men nu... Ett par stycken till synes normala, men kanske lite naiva, har förvandlats till rasistiska hattroll. Jag vill mest kräkas, men har då och då svarat för att iaf markera att alla inte tänker som hen. Men det känns helt meningslöst egentligen, snäppet över att dela pastellfärgade plattityder och ändra profilbilden till en svensk flagga.

Spelar det någon roll? Det är antagligen ändå mest jag och min självgodhet som mest når likaledes självgoda (vettiga!) personer.

Så, min fråga är hur gör ni och hur tänker ni när lynchmentaliteten kommer fram. Eller "vad vad det jag sa". Eller bilder, som i de flesta fall aldrig borde tagits, på offer, som delas utan eftertanke.

(Jag dessutom svårt att hålla mig borta, det är någon morbid skadeglädje hur idiotiska folk är...:o )
Jag bryr mig inte. Folk får tänka och tycka vad dom vill. Vad dom gillar på sin fb bryr jag mig inte om. Bara att Scrolla förbi.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka