Hur hanterar ni facebookvänner som vinglar på gränsen...?

Jag jobbar påverkanspolitiskt på min fritid, och lönearbetar med utsatta människor (nyanlända i etableringsprocess, och asylsökande). Det är ett engagemang som kräver mycket av mig personligen, och jag har verkligen inte ork för en massa rasism/sexism/funkofobi/homofobi/whatever på min fritid där jag ska försöka samla kraft. Där vill jag kunna ha en trygg zon och slippa skit som

1. "Kvinnor som inte klär sig rätt räknar med att utsättas för våld", vanligen en förvirrad kombination mellan att kvinnor som har för mycket kläder är förtryckta respektive att kvinnor ska vara kvinnor och spela på sin sexualitet i allt men då också veta om att de kan våldtas när som helst. Paradoxens logik.
2. "Alla muslimer är våldsamma och vill göra jihad", - hela världens 1,6 miljarder muslimer är likadana, tänka sig!
3. "Somalier har lägre IQ är europeer." - jahapp, en hel folkgrupp är magiskt lite halvkorkade, så bekvämt att det är en fattig och exploaterad folkgrupp dessutom.
4. "Människor med låg IQ fattar inte att de blir våldtagna, alltså kan de inte våldtas" - en ny ingång i rättvisetänkandet kring funkisfrågor, som dök upp i veckan. Bekvämt med sex-puppets på alla LSS-boenden.
5. "Kvinnor har lägre IQ än män och kan inte ha högre befattningar då de är i grunden irrationella" - skönt att det är så, slippa ta ansvar och allt, skaffa en karl som betalar för dig bara.

Detta är ett litet urval från den senaste månaden. Som folk säger rakt ut. Att de tänker med röven är faktiskt inte mitt problem, även om jag drabbas av det och måste hantera det. Jag tar mig däremot faktiskt rätten att välja bort att drabbas av det på min fritid.

Den där "bubblan" alltså. Vem lever där. Någon som aldrig träffar andra människor alls? Jag vet precis vad jag väljer bort, och varför jag väljer bort det. Jag möts ju för fan av skiten varenda dag.

Blockeliblockeliblock.

Jag bubblar gladeligen in mig. Om det är någon jag av någon anledning inte vikl göra mig ovän med oföljer jag, men jag har ovännat och blockat även släktingar om de är öppet rasistiska / dumma i huvudet.

Det är viktigt att visa att det inte är ok.

Jo det gjorde vi.
Och mitt argument är att man inte behöver utkämpa sina (politiska) slag just där.
Jag använder Facebook som mitt mentala andningshål.
Där så samlar jag goda krafter för att klara av att hantera en galen värld.

Hm. menar du att blockera någon skulle vara att kämpa politiskt?

Jag tycker att det ären utmärkt arena att utkämpa politiska slag på. Det är sällan jag hamnar i den typen av diskussioner IRL - men om jag gjorde det skulle jag förstås inte backa av.

FB är nån sorts skräckblandad förtjusning kan jag tycka, jag skulle aldrig kunna ha det som ett mentalt andningshål iom all dynga som ändå syns där

Jag hör lite då och då om "allt man läser på FB" och så refereras det till tokiga personer som uttrycker all möjlig goja.

Jag måste vara i en bubbla själv, eftersom jag sällan ser några riktigt dåliga exempel. Men å andra sidan har jag ganska få vänner och flertalet är från andra länder.

Jag har heller inte arbetskamrater eller andra personer lite på måfå, utan vännerna är ganska väl utvalda.

Sedan skall jag inte sticka under stol med att det givetvis, då och då, dyker upp grejer som jag inte tycker känns särskilt bra.

Jag hör lite då och då om "allt man läser på FB" och så refereras det till tokiga personer som uttrycker all möjlig goja.

Jag måste vara i en bubbla själv, eftersom jag sällan ser några riktigt dåliga exempel. Men å andra sidan har jag ganska få vänner och flertalet är från andra länder.

Jag har heller inte arbetskamrater eller andra personer lite på måfå, utan vännerna är ganska väl utvalda.

Sedan skall jag inte sticka under stol med att det givetvis, då och då, dyker upp grejer som jag inte tycker känns särskilt bra.

Senast idag så skrev en stallkompis ett svar på min status som var ....synnerligen korkat. Jag var inte ensam om att bemöta henne i rätt kraftiga ordalag. Jag vet att vi har rätt olika politisk ståndpunkt - vi är fbvänner för att jag vill kunna använda messengern till kommunikation - jag ser inte hennes statusar för jag har valt att inte följa henne- men skriver hon på min sida tar jag diskussioner

Senast idag så skrev en stallkompis ett svar på min status som var ....synnerligen korkat. Jag var inte ensam om att bemöta henne i rätt kraftiga ordalag. Jag vet att vi har rätt olika politisk ståndpunkt - vi är fbvänner för att jag vill kunna använda messengern till kommunikation - jag ser inte hennes statusar för jag har valt att inte följa henne- men skriver hon på min sida tar jag diskussioner
Det är såklart ett dilemma. Men där har jag nog gjort en del val innan vänskap på fb är aktuell. På så sätt har jag "rensat" innan. Men det är klart - jag är också utanför en del diskussioner.

Det är såklart ett dilemma. Men där har jag nog gjort en del val innan vänskap på fb är aktuell. På så sätt har jag "rensat" innan. Men det är klart - jag är också utanför en del diskussioner.

Jag tar inte vänskap på fb så väldigt allvarligt. Jag tycker det är ett praktiskt sätt att kunna kommunicera på med många. Jag bokstavligen hatar sms och alla jävla skitappar som finns till telefonen. Jag vill kunna skriva på min dator

Det där med vänner från andra länder ställer till det för mig. Jag är van vid vår svenska tradition av försiktighet med bilder. Men pga vänskapen med ickesvenskar dyker det med jämna mellanrum upp sargade eller döda krigsoffer i mitt flöde. Efter sarinattacken i Syrien i tisdags har jag tillfälligt avföljt en av mina vänner för jag klarar inte fler videoklipp med döda barn eller barn som är på väg att kvävas till döds. :meh:

Jag gör ingenting. Om någon däremot kommenterar mina statusar med hat-inlägg så ber jag dom bestämt att hålla sina åsikter för sig själva. Men det de lägger upp eller delar själva lägger jag ingen energi på. Är det något jag verkligen inte vill se så klickar jag bort det inlägget så det inte finns i mitt flöde

Jag har satt sekretessen sådan att det andra skriver på min sida, det ser bara jag och ingen annan.
Det blir mindre risk att mina vänner komprometterar varandra på det viset.

Jaha. jag visste inte ens att det finns en sån inställning. Så om någon kommenterar ditt inlägg ser bara du det?

Oavsett så skulle jag inte ha det så - det är för odynamiskt för mig

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka