Hur hanterar ni andras åsikter? Som är såå fel..

Sv: Hur hanterar ni andras åsikter? Som är såå fel..

Jo, jag tycker likadant som du.. Men jag har så svårt för att låta bli och försöka strunta i andras saker..
Men jag ska verkligen försöka jobba på det ännu mera, jag mår ju själv bara dåligt av det..

Och ja, självklart anmäler jag dem ggr det är så illa också.. :)

Lite OT kanske...

Men hur ska man vara säker på att det man vet är rätt?
Det jag har fått lära mig är ju rätt för mig och det du har fått lära dig är ju rätt för dig.
Om man slits mellan olika läror, skor eller barfotta, bett eller bettlöst, täcken eller inte, vanlig engelsk ridning eller akademiskt eller vad det nu är...
Hur skall man kunna välja, hur skall man kunna veta vad som är rätt?
Om dessutom båda sidor har bra och vällgrundade argument...

...När man sen har "bestämt" sig för att göra på ett visst sätt så ska man dessutom lyckas stå fast vid det under "påtrykningar" eller återkommande frågor om varför och hur...

Inte lätt.

:crazy::confused::o:eek::mad::cool::confused: = Sinnestämningen när någon kommer och säger att det där är fel/farligt/idiotiskt, varför gör du så?

Senast ändrad:

Jag har fått lära mig att är sadeln för hög mellan manke och sadel så ligger den aldrig riktigt på hästen.

Åhå, om man då har en sadel som är uppbyggd i fram är det också fel. Vissa modeller är uppbyggda för hästar med hög manke, alla sadlar har inte cut back. Nu kanske en sadel som är uppbyggd i fram, används på en häst med normal manke därför att bomvinkeln stämmer med hästen och det behöver inte vara något fel.
En typisk uppbyggd sadel med högt framvalv finner du bl a i KenTauer dressyr.

Lite OT kanske...

Men hur ska man vara säker på att det man vet är rätt?
Det jag har fått lära mig är ju rätt för mig och det du har fått lära dig är ju rätt för dig.
Om man slits mellan olika läror, skor eller barfotta, bett eller bettlöst, täcken eller inte, vanlig engelsk ridning eller akademiskt eller vad det nu är...
Hur skall man kunna välja, hur skall man kunna veta vad som är rätt?
Om dessutom båda sidor har bra och vällgrundade argument...

...När man sen har "bestämt" sig för att göra på ett visst sätt så ska man dessutom lyckas stå fast vid det under "påtrykningar" eller återkommande frågor om varför och hur...

Inte lätt.

:crazy::confused::o:eek::mad::cool::confused: = Sinnestämningen när någon kommer och säger att det där är fel/farligt/idiotiskt, varför gör du så?

Men en sak är ju om man väljer akademisk eller engelsk ridning. Det är ju 2 helt olika typer av ridning.. Skillnad på om man tror att hästen går i form med hjälp av ett bett, för det är rent FEL i fakta..

:)

Om jag gjorde ngt fel med mina hästar skulle jag uppskatta om ngn mer kunnig påpekade det för mej, men inte i förtäckta ordalag eller fina pekpinnar för sånt snack förstår inte jag, utan raka fakta utan krusiduller tack! Man är ju aldrig fullärd, lyssnar man på folk lär man sej ngt nytt varje dag

Jag kniper igen.. skulle aldrig lägga mig i hur andra rider..Det finns det ridlärare till:)

Jag kan ha åsikter om hur de kompisar jag har som har häst rider men de behåller jag för mig själv..Även om de iband kan vara bra suget på att ge lite råd!

Men frågar man inte efter råd vill man nog inte heller få några så tänker jag!

Jag håller med ovanstående jag sköter mig själv och struntar i andra så länge ingen frågar mig...:idea:

Jag har många gånger under mina hästägarår fått kommentarer som gjort mig mycket ledsen och fått mig att i frågasätta mig själv och om jag verkligen kan tillräckligt mycket. I dessa situationer har jag vänt mig till ridlärare, hovslagare, veterinärer och andra utbildade hästkunniga som de flesta gånger sagt det är ingen fara, hästen klarar sig eller nej det är ingen skillnad... Alla dessa "råd" från hästmänniskor som anser sig kunna mer och tycker att man borde ge ett annat foder, inte ha den sadeln, lasta si eller så eller framförallt bedömningar om ens häst som inte har någon betydelse har gjort mig till en rädd och osäker hästägare många gånger...:confused: De allra flesta gånger har det ju som sagt varit frågan om en oväsentlig fråga enl de utbildade människor som jag vänt mig till. Min största lärdom av detta är att hur olika människor väljer att göra med sina hästar behöver inte vara fel alla gör bara inte på samma sätt..

Skulle en ridlärare, veterinär eller annan utbildad hästkunnig ha åsikt om min häst skulle jag definitivt ta detta till mig.:bow:

Jag väljer därför att aldrig yttra mig om andras hästar. Jag gör det jag blir tillsagd att göra inget annat...

Småsaker är det ju dumt att anmärka på, det finns ju en gräns mellan att vilja väl och bara hacka på folk.

Men jag tycker, precis som med allt annat här i världen, att det finns ett ansvar att på lämpligt vis (läs: utan att såra, förolämpa eller fördumma någon) ta upp saker om det är så att hästen far illa av det.

Jag ser hellre att folk kommer direkt till mig med det de vill ha sagt än att det blir en massa tissel tassel människor emellan i stallet tex. (vilket vi alla vet är lätt hänt).

I vissa fall kan det ju vara så att man själv aldrig ens tänkt tanken och så påpekar nån något och det blir kristallklart bara sådär.

Jag har fått lära mig att är sadeln för hög mellan manke och sadel så ligger den aldrig riktigt på hästen.

Okej, men har du några grunder för varför?? Eller är det bara för att någon sagt så?

Jadu, det är svårt sånt där...

Förra sommaren led både jag och min mamma alla helvetets kval när vi var tvugna att se en annan stallägaren häst liggandes i sin box genomsvettig och i smärtor med kraftig, akut fång i båda fram (eller kanske bak också, jag kan inte så mycket om fång, har aldrig haft nån fång-häst)... Det tog 2 veckor innan hovslagaren kom dit och ens tog av hästen skorna :o för han hade semester... Jag menar, om hästen är så sjuk och har så ont så får man väll jaga rätt på någon annan hovslagare så fort som möjligt? Hon fick väll smärtstillande iaf och efter typ nån månad släppte hon ut hästen i hagen igen (först nere på ridbanan och sen i en avbetad gräshage), och sen fick hästen stå där och bli frisk helt enkelt.
Det var inte roligt att se, hästen kunde knappt gå i början, jag fattar inte ens hur dom fick den från stallet ner till hagen först när dom tog ut den....:crazy:
Men den blev väll frisk iaf och rids som vanligt nu, och får gå med en sån där greenguard i hagen...

Hursom, vi sa väll inte så himla mycket till henne eftersom varken jag eller mamma har någon direkt erfarenhet av fång och hon säjer att hon har haft fånghästar förut men jag tycker inte att hon skötte det speciellt snyggt.... Det vart väll att man hintade lite och försökte påpeka hur dålig hon såg ut att vara men ägaren var väldigt bestämd på hur man skulle göra med fånghästar så det var liksom ingen idé....:crazy:

Man kan ju föreslå alternativa lösningar, t.ex att rida bettlöst på den hästen med sår.
Men sålänge hästen inte far illa av behandlingen så till den milda grad att det är djurskyddsdax, så är det faktiskt ägarens ensak vilken sadel och vilket bett man låter hästen ha. Om du inte äger hästen så är det heller inte ditt val.

Kan ju tillägga att det som bekant finns lika många åsikter om hästskötsel som det finns hästar i vårt avlånga land.
Det en person har lärt sig att man ska göra, har en annan lärt sig att man absolut inte ska göra.

Det är bara att låta bli att diskutera med dem. Eller också så blir man osams! Välj själv!

Man får välja sina strider, endera så fortsätter man hårdnackat att argumentera tills man får rätt, tex om det är något som plågar hästen, då är det ju viktigt att man får dem att se detta.

Men om det är något som inte spelar nån roll, tex att de har satt benlindorna åt fel håll eller något annat bagatellartat, då är det bara att "låta bli". Låt det gå in i ena örat och ut i det andra....

Ja jag har fått så mkt "råd" av andra ästfolk fasten jag inte frågat efter att få dessa råd.

Jag försöker vara artig och le lite bara och säga jasså oj då.... sen trallar jag vidare och gör precis som jag själv vill endå!

Jag har lärt mig genom åren att inte brusa upp för vad andra tycker och tänker om mig och om min hästhållning/ridning.

Tycka och tänka är ju inte olagligt och i slutändan är det ju iallafall jag som avgör vad jag vill och inte vill göra!
Utan när folk kommer fram och kanske säger Oj har du en sadelgjord med resår??
Ja de skulle jag aldirg våga ha för vet du vad jag hört?? att hästen mår dåligt av de..
Så svarar jag?? jasså?? oj då det viste jag inte(jag spelar lite dum så får dom känna sig lite duktiga och blir glada):D... sadlar vidare och går ut och rider med min farliga sadelgjord som min häst inte alls mår dåligt av.

Andra väljer at konfrontera kommentaren och eftersom hästtjejer aldirg någonsin kan ha fel så är de enligt mig helt lönlöst utan de bäddar enbart för irritation, bråk, och nivåer under sandlådenivån.

När jag står inhyrd med andra inhyrningar åker jag medvetet ut den tid då jag vet att risken är minimal för att träffa på andra i stallet..

Jag har ju häst för jag vill koppla av var själv dona och dutta med min häst helt ifred.
Ibland har jag ingen lust att stå och vara trevlig och prata med andra de har man gjort hela dagen på jobbet endå!

Och nååde den som inte är pratglad i ett stall uj uj uj:crazy:

Nu har jag de så bra att jag är den enda som är inhyrd och sköter mig själv har ett helt stall för mig själv som jag bestämmer helt själv i=)

kan ju inte bli bättre=)=)

Det kan vara frustrerande när människor stenhårt hävdar någonting som enligt all vetenskap/erfarenhet är helt fel. Men det är ingen idè att försöka övertyga om en annan åsikt. Det enda man åstadkommer då är oftast att personen blir ännu mera låst i sina tankar och åsikter.
Berätta hur du ser på saken och tydligt varför. Sen när mottagaren är mogen kanske dess åsikter förändras.
Utveckling är sån att den kommer när tiden är inne. Det går inte att skynda på, men men fakta är alltid bra för att hjälpa processen. Eftersom vi alla har olika erfarenheter och intresse av att samla fakta är vi på olika stadier hela tiden. Det är inget att göra år.
Jag har full förståelse för din frustration. Det är väldigt ofta jag hamnar i den situationen, men det gäller att vara kall. Tänk efter själv. Visst har du utvecklats en hel del de senaste åren? Visst har du också tyckt att du "vetat" saker som du inte alls håller med om idag?

Trådkapning! Är det inte bra med resårsadelgjord???? F.ö tkr jag att man ska kunna sammarbeta och ta tips och råd ifrån varandra på ett ödmjukt sätt, vi har alla samma intresse och älskar våra hästar och ingen vill ju vara dum mot sin pålle! Jag suger i mej alla tips och råd men sorterar ganska friskt så det passar mitt sätt att hålla hästar. Vi strävar ju mot samma mål, att våra fyrbenta ska må så bra som möjligt, sen spelar det ingen roll vilken gren vi anammar så länge djuren och vi mår bra.

För min egen del tycker jag att det är bra. Gjord utan resår funkar inte alls på min häst för då ligger inte sadeln riktigt stilla. Med resår funkar det bra. Jag gillar också att det inte blir så stumt för hästen utan mera följsamt med resår.

Har inte personen ifråga bett om min åsikt så sköter jag mig själv (oftast).Det går att hålla isär åsikter och vänskap om man vill.

Om den personen du pratar om tränar för en tränare så borde väl denna vara inblandad i utrustningens utprovande/införskaffande och då borde även denna tränare vara den som reagerar om det vore något uppenbart fel.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 504
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka