Hur hanterar ni andras åsikter? Som är såå fel..

josefinefreed

Trådstartare
Självklart är det inte fel att ha en åsikt, missförstå mig inte där..

Men te.x.. låt säga att ni har en kompis med häst, och när hon rider så rider hon den på pessoa just för att den kröker på nacken och hon tror att hästen går i form då. Hästen är inte ett dugg avslappnad och bara kröker på nacken lite hackigt.. Tjejen säger att pessoat hjälper hästen i form..
Jag har ifrågasatt detta och sagt att formen kommer bakifrån och man kan aldrig få ner en häst i form med hjälp av ett bett. Osv. Och hon instämmer 100% säger hon, men ändå har hon dendär åsikten..

Eftersom detta verkligen är 100% fel.. men jag tycker om tjejen väldigt mycket och vill ju kunna rida och umgås tillsammans, men jag kan verkligen inte ta att vissa verkligen tänker sådär?! Jag blir liksom ledsen när jag ser att hästen går sådär och bara kröker på nacken med hjälp av pessoat...

Oså en annan som jag trodde var väldigt duktig och erfaren i hästvärlden, som visade sig vara helt tvärtom.. Som är en jättebra kompis, som jag vill rida/träna och ha roligt med.. Men när man har delade åsikter om Allt.. vad gör man?
En grej var te.x att sadeln kunde vara hur hög som helst bara den låg efter hästens rygg därbak, och inte klämde fram. Så fick man plats med 6 fingrar mellan manke och framvalv gjorde det inget enligt henne.
Men det är ju bara så så så fel, och jag vill alltid hästens bästa, så därför "lider" jag för hästens skull och vill liksom få henne att förstå att det är fel.. jag har förklarat, men hon har kvar sin åsikt.
En annan grej är att hästen har ett megadjupt sår i mungipan och ändå rids hon med bett! Hon visar tydligt obehag genom att inte alls vilja söka sig nedåt, och så drar hon liksom upp huvudet vilket hon inte brukar... Ändå säger ägarn " men hon verkar inte ha så ont ändå, då skulle hon reagera mer ".. :(

Hur hanterar ni sånt? Vad gör ni liksom!?

Märk väl att jag vet att jag skrivit väldigt flummigt och ni lär säkert inte fatta nånting.. Men jag blir bara så förvirrad, för hur f*sen ska jag hantera det?!.. hur gör ni?

Sv: Hur hanterar ni andras åsikter? Som är såå fel..

Lyssnar personen inte på mig trots välgrundad argumentation så skulle jag kunna tänka mig att be någon med mer auktoritet prata med den (om det handlade om saker som direkt innebär att hästen far illa på ett eller annat vis).

Jag tror att när det handlar om bett, tex hon med såret i mungipan, så kanske det är bra att rent konkret föreslå att hon kanske skulle prova bettlöst tills det fick läka, bara för att se hur hästen går med det, det skadar ju aldrig.

Att bara kritisera kommer man aldrig långt med men har en kompis en åsikt och det är helt klart att det inte är det ultimata, så skulle jag helt enkelt fråga om vi inte kan prova mitt tillvägagångssätt.

Alltså, jag tror helt enkelt att man kommer mycket längre med ödmjukhet och konkreta förslag på andra tillvägagångssätt.

"Du gör si och så nu med resultat xxx, varför inte prova mitt förslag och se om du kan få resultat yyy" eller något sånt :p

Jag är en ful jäkel som ställer försåtliga ledande frågor så dom försäger sig....

Jo detdär med bettet.. Jag rider hästen själv, och jag rider den med grimma och det funkar utan problem. Ägaren själv har ridit med grimma, men ändå rider hon med bett nu. Det kommer ju aldrig kunna läka. :(

Jaha, oki. Jo jag gillar din idé, men grejen är ju den att te.x om jag skulle be om att få prova det och det sättet att få hennes häst i form, så skulle det nog inte funka iallafall. Eftersom jag själv inte är så erfaren än, och har inte riktigt hittat dit ännu, men är såklart påväg med hjälp av instruktörer osv.
Men den idén kan nog användas vid fler sammanhang! :)

Ös med fler svar tack!

Du kan ju, appropå pessoat, fråga om hon inte vill ha en häst som arbetar korrekt istället för en som viker sig för bettet ?

Det är ju inte bettet som får hästen att arbeta i form direkt.

sen kan du ju sno Sorbes text på gnägg om just pessoa bett och låta henne läsa den :p

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=901971

Senast ändrad:

Jag skulle faktiskt skita fullständigt i det och låt henne hållas. Visst, det kanske är fel att inte bry sig men när en person har den attityden varför ska då jag lägga ner energi på att få henne att förstå när hon helt enkelt inte vill.
Jag har bättre saker för mig än att gå och ora mig för andras hästar. Bara jag vet att mina har det bra så är jag lugn.

Du har ju påpekat för henne att henners teroier kanske inte är helt rikta, men hon bryr sig inte, så vad kan du göra? Du kan ju inte direkt byta ut sadeln eller bettet på hennes häst.

det man kan gör är att lite fint helatiden fråga om just dem sakerna du tycker är fel eller konstiga, och be dem förkara sig, berätta sen hur du ser på saken.
annars är det upp till var och en att "veta" vad som är bäst för ens häst, iblan innebär det för folk runtomkring att bita ihop..
klart svårt att vara vänner, men i detta fallet får du kanske välja om du kan bita ihop? :/

Jag försöker att inte bry mig om hur andra gör med sina hästar. Det är deras hästar och de måste få göra som de vill, så länge det inte är olagligt. De får ha vilken utrustning de vill, de får rida som de vill och de får ha vilka instruktörer/förebilder de vill.
Framförallt så ger jag inte några råd om att andra skulle göra något "fel" om de inte har bett om mina åsikter.

På samma sätt så bestämmer jag vad jag gör med min häst. Jag är måttligt förtjust när självutnämnda expterter kommer med kommentarer. Givetvis finns det personer jag lyssnar på och ber om råd, men det är jag som väljer vilka de är.

Mitt råd är alltså: Du ska inte hantera det. Det är inte dina hästar. Du får helt enkelt lita på att de andra hästägarna också vill deras hästars bästa.

Du kan ju, appropå pessoat, fråga om hon inte vill ha en häst som arbetar korrekt istället för en som viker sig för bettet ?

Det är ju inte bettet som får hästen att arbeta i form direkt.

sen kan du ju sno Sorbes text på gnägg om just pessoa bett och låta henne läsa den :p

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=901971

Fast jag hade världens slöaste häst (kunde tom få avbrott i dressyrprogram om man slutade driva)... Han gick absolut bäst på pessoa, speciellt när jag hoppade, jag slapp nämligen ha hela hästen i handen. Om nån då skulle påpeka att de va fel, hade jag ignorerat de totalt för de gick lysande (och jodå red på vanligt bett annars samt tävlade tom LA dressyr med honom) ..

Vet vad du menar. Själv vågar jag knappt öppna munnen längre utan håller mest med och sköter mina hästar som jag tycker.
Det gäller även snälla saker ibland.
Tex. hade en kompis som köpt en ny häst. Den hade väldigt lång sommar päls (såg väldigt konstigt ut). Efter ett par veckor nämner hon att den blivit kortare och då nämner jag något om att min hästkunskap lärare sagt att fel fodrade hästar kan få längre päls, så han kanske trivs bättre (har fått bättre foderstat) eller liknande. Så kommer vintern och hästarna får vinterpäls. Så är jag ute och tränar fjordingen och shettisen, som båda ser ut som ullbollar (fjording och shettis som går på lösdrift med fri tillgång på hö och inget annat foder, båda i bra hull med normal lång päls för sesong och ras). Så lägger hon handen på fjordingen och säger "men vilken lång päls!" jag blir lite förvånad "ja det är ju vinterpäls" och hon svarar då "ja sen har dom ju ingen direkt foderstat häller". Men vem skulle proppa i en shettis med fång och kolik tendenser+ en något över viktig fjording kraftfoder?
Allt man nämner slår tillbaka.
Så nu mera låter jag andra sköta sina hästar som dom vill (så länge jag ser att djurer inte uppenbart lider). Det är jobbigt att se, men det är bara att nämna vad man själv tycker och ev. komma med konkreta förslag annars får man tyvärr hålla tyst. :(
Tyvärr hjälper oftast inte det häller då folk helt enkelt gillar att hacka på andra:cry:

Tack för ditt svar.. Fick ett lugn inom mig.. Du har rätt, jag borde inte oroa mig för andras hästar, så länge dom inte far illa. Men jag är extrem ibland..

Jo jag får väl så lov att bita ihop.. Men utan att jag vill erkänna det för mig själv så tar jag mer och mer avstånd ifrån dem detta gäller :(

Jo du har rätt.. men det är ändå svårt. Klart att dem vill hästarnas bästa.. men varför har ens folk lärt sig domhär felaktiga sakerna.. de fattar inte jag.

Ja.. :/ Det är svårt.

Men jag försöker jobba på att tänka såhär "Så länge hästen inte lider, skit i de". Och jag har lyckats en bra bit iallafall.. Förut var jag riktigt EXTREM. La mig nog i allt..

Nu har jag läst samtliga inlägg, tänker på hur många uppfattningar det faktiskt finns. Ett talesätt säger att det finns 100 hästägare och med det 100 olika uppfattning på hur en häst sköts på bästa sätt.
Så sant, så sant !
Men heder åt alla som faktiskt vågar stå upp lite mot hästägare som faktiskt "gör fel". Om inte dessa människor förstår bättre än att dom på sikt skadar sina hästar med sitt oförstånd, då är väl vi andra lite skyldig att visa på felaktigheter....hur tjatiga vi än må vara.
Om jag ser att en häst har en sadel som är totalt fel så talar jag om det. Förstår personen ändå inte så tar jag till de medel som finns, böcker el en tjej jag känner som har jobbat på Hööks. Då brukar vederbörande tänka om, för då väger helt plötsligt hennes kunnande tungt. Gjort samma sak vad det gäller bettproblem. Nu har väl inte alla förmånen att känna folk som jobbar med branschen, men ta en instruktör till hjälp, massör el titta efter föreläsare, kanske finns det nån föreläsare på G nu under hösten i er närhet, ta med kompisar man lär sej alltid något. Vad det gäller skavsår i mungipan så kan man väl likna det med våra skoskav, hur skönt är det ?? :cry:
Man kan inte räkna med att alla hästägare har suntförnuft, tyvärr.
En sak vet alla och det är att en skadad häst är väldigt dyr att rehabilitera, så att lyssna på kompisar kan i längden vara klokt. För de flesta som har fått ryggproblem till följd av fel sadel, vet hur mycket jobb som väntar vid en rehabillitering.
Att de inte förstår olika betts inverkan på hästen är väl även det oförstånd, bett är inte lätt de heller....finns en hel djungel. Brukar vara bra att anlita veterinär el hästtandläkare för raspning och även gå igenom vad för bett hästen bör använda. För som nån säger, hästen går inte i form för att den krullar ihop sej, kanske just bettet är så "vasst" att den inte ser annat val.
Enl mej så är den som inte kan ta lärdom av andra.... hästens största fara, man kan åtm fundera över det folk säger.
Jag tycker du handlar rätt för hästens skull, sen är det naturligtvis känsligt när kompisen får sej en "känga", stoltheten på denne får sej en törn, sånt är obehagligt.

En grej var te.x att sadeln kunde vara hur hög som helst bara den låg efter hästens rygg därbak, och inte klämde fram. Så fick man plats med 6 fingrar mellan manke och framvalv gjorde det inget enligt henne.
Men det är ju bara så så så fel, och jag vill alltid hästens bästa, så därför "lider" jag för hästens skull och vill liksom få henne att förstå att det är fel.. jag har förklarat, men hon har kvar sin åsikt.

Kan du förklara lite mer hur du menar här? Sadeln sitter bra i övrigt, men lämnar 6 fingrar rum över manken eller menar du att sadeln ligger i bakvikt? Om det är det första så får du gärna förklara vilken skada det gör på hästen?

-----------------

Jag har också bekanta som gör saker på fel sätt enligt mig. Jag har brukat försöka säga till snällt för att kolla om människan verkligen inte har kunskapen och då kan man ju förklara. Men har personen i fråga bestämt att den har rätt, ja då blandar jag mig inte.

Jag har fått lära mig att är sadeln för hög mellan manke och sadel så ligger den aldrig riktigt på hästen.

Nåt som man måste lära sig hantera i livet är att alla inte gör som du. Vissa saker kan man tycka är uppenbart korkat/fel och andra saker kan vara lika rätt som ens egen åsikt men ändå annorlunda. Föruom att vara ödmjuk mot andras åsikter/handlingar måste du också kunna acceptera dem hur fel de än känns för dig.

Jag kan hitta fel hos dom flesta om jag bara vill men jag skulle inte orka hantera miljön i stallet om jag engagerade mig i allt. Dessutom skulle jag inte upplevas som en ödmjuk eller kunnig person om jag hela tiden påpekade hur andra gjorde och jag skulle inte heller skaffa mig vänner. Rent logiskt sett är det mest pedagogiskt att försöka förstå och ha en ödmjuk inställning till alla men samtidigt stå för sin egen åsikt med respekt för andras. Ju mer kunnig och seriös du framstär som, desto mer kommer trångsynta personer att se på dina åsikter med öppna ögon. Och lär man känna personer i sin omgivning kan man också räkna ut vad man kan säga och inte, och hur.

Att säga till ngn att denne gör fel sätter genast den personen i försvarsläge. För att inte framstå som dum försvarar man sin sak istället för att försöka förstå det du säger. Och du får motsatt effekt. Personen står ännu mera fast vid sin sak istället för att ta emot kunskapen du vill dela med dig av.

Man får låta det ta lite tid och man får inte ta det på för stort allvar. Själv försöker jag omge mig av personer som har någorlunda tankesätt som mig - dvs att hästar ska ha en naturlig miljö och behandlas med respekt. Sen kan man ändå vara olika och lära sig av varandra ändå. När jag ser ngt som jag inte kan acceptera, tex att en häst mår dåligt pga ägaren dåliga hantering, och detta händer i min lösdrift, så tar jag kontakt med den personen och tar upp att detta inte är hållbart i längden om denne vill stå kvar hos oss. Men jag kan inte på ngt sätt ändra personens sätt att hantera hästar om denne inte själv vill.

Och är det så pass grov missskötsel att det går att anmäla, så gör jag det självklart (om det inte går att lösa oss imellan). Oavsätt om det är en vän eller ovän det handlar om.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
942
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 504
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka