Hur hantera skällande hanhund?

L

lillaans

Min schäferhane är aggressiv mot andra hanhundar. Han kastrerades som två-åring och är nu ca 3,5 år. Jag har haft honom i nästan två år.
Han har alltid varit väldigt dominant, men är en underbar hund på alla andra sätt, och blev mycket lugnare när han kastrerades. Han är väldigt snäll som familjehund, pålitlig och lydig på alla sätt, drömhunden helt enkelt, om det inte vore för att det fullständigt slår slint i honom när han är i närheten av andra hanhundar. Han skäller, reser ragg, morrar och tjuter. Eftersom att han är en stor stark hund inser jag givetvis allvaret i situationen, och gör allt för att få bort detta beteende så långt det nu går.
Något jag bör tillägga är att han aldrig har försökt attackera en annan hund, även om han är lös så kommer han när man ropar (utan tvekan) men han är spänd och har raggen rest längs hela ryggen, och jag får inte tyst på honom :crazy:
Han ser mig som ledare, (märks tydligt) och är duktig i de flesta situationer där inte andra hanhundar finns i bilden.
Jag måste få bort det här beteendet, och vill nog inte ha honom kvar annars då jag vill ha en hund jag kan lita på till 100 %, och inte är så komplicerad och dominant.
Hur hanterar man bäst situationer mellan dominanta hanhundar / skällande hundar?
Hjälp :eek::bow:

Sv: Hur hantera skällande hanhund?

Det är ju som svårt och ge tips när man inte själv sett hur hunden gör och hur du gör.

Men en sak som kan vara bra att tänka på är hur du själv reagerar när de kommer andra hundar.. inte tjata, skrika, dra i kopplet.

Du kanske inte ens gör nåt av dessa saker men de jag vill komma fram till är att i många fall så funkar det att matte/husse ignorerar hundens beteende. Vänder ryggen till, tjatar inget, går därifrån.
Allt för att inte förstärka/stödja det hunden gör, utan helt enkelt ignorera de. :)

En hund som gapar, gormar och reser ragg är inte dominant!
Din hund är osäker.

Du måste förstärka ditt ledarskap för att kunna ta över i en situation där du möter andra hanar. Du måste lära dig att läsa din hund och korrigera (inte bestraffa) den när den spänner sig mot en annan hund. När den redan hänger som en furie i kopplet är det ju redan försent, korrigeringen måste komma tidigare.

Finns det ingen hundklubb i närheten där du kan få hjälp, och din hund kan få öva under kontrollerade former?

Tack för svaren :) Dominant är han, jag tror också att han är vaktig, vill skydda sin "flock" mot "inkräktande" hanhundar.. Sedan är det säkert precis som du säger, att han är osäker och otrygg i situationen eftersom han kanska inte har umgåtts tillräckligt mycket med andra hanar, han blir överstressad helt enkelt :crazy: Att bara ignorera honom fungerar inte, då han reagerar så kraftigt, han slutar inte för det. (tjatar skriker eller hänger i kopplet gör jag inte ;))
Tack för båda svaren!

Hoppsan :o Japp, det har jag ;)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 735
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 340
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 120
Senast: Liran
·
Hundträning Min mammas hund säger ofta till andra hundar om dom kommer för nära. Hunden har hälsat på grannhunden vid flertalet tillfällen. Mammas...
Svar
3
· Visningar
1 055

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka