Hur hantera överenergiskt fullblod?

Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

men den ska ju inte vara större än en box, går ju inte att rusa runt där........

Det brukar dock gå att fnatta ganska mycket på stället ändå. De där som det ryker ur öronen på brukar lyckas tyvärr..

Det kan de i boxen med, men oftast blir de mer uppspelta ute. Så jag kan väl förstå att den inte bör stå i boxhage men får promenixa en timme/dag.

Min valack stod ju på box och promenixade 90 min/dag. Han HADE fått stå i boxhage ute med, eller till och med sjukhage, om han hade kunnat UPPFÖRA sig där. Vilket han inte riktigt kunde hela dagarna.

Däremot håller jag helt med dig om det att vissa hästar kan vara extremt stökiga och peppade och fara omkring när man leder, men 'lunkar snällt på' när man rider. Det går naturligtvis inte att alltid resonera så, men så tolkade jag inte ditt inlägg tidigare heller. Men att ta upp med veterinären om att skritta uppsuttet kan vara en god ide. Jag har flera ggr fått besked från vet att 'absolut, är hästen lugnare då så gör det. Huvudsaken är att hästen skrittar kontrollerat'. Nu väger jag som en fluglort ungefär, men ändå.

(och till den som skrev det - nä det handlar inte om hästägarbekvämlighet. Det är ett förbaskat mycket större jobb att borsta, sadla, tränsa, klä på sig själv etc, skritta 20 minuter (t ex) för att sen klä av allt igen. Då är det betydligt trevligare (och varmare) att 'ta snöret och promenera iväg'.
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

Det var inte ridningen som var bekvämligheten utan att släppa i hage så fort som möjligt, och inte bara pga slippa gå utan för att ägare ofta "tycker synd om" hästen och mår bättre själva:angel: med hästen i hage.....:cool:

Ang ridning så hade nog vet i detta fall sagt om det vore ok, det är en allvarlig skada som ts häst har och rida är nog inte aktuellt.....

Man kan aldrig säga att bara för att man själv fått göra något så är det ok för andra, det beror ju på skada bla som jag skrev innan.
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

Ah, då missförstod jag.

Och jag har heller inte rek ridning efter eget huvud, men ta upp frågan med veterinären. Om man nu har en häst som är lugnare riden än i snöre. De flesta brukar vara tamare i snöre, och många djurägare skulle om de kunde välja promenera isf skritta uppsuttet, så inte alltid veterinärerna själva tänker på att det kan vara ett alt. Utan man måste ju informera veterinären om läget, och sen i samråd med denna komma fram till något.

För mig & mina hästar har det ju vissa gånger varit ridning, andra hålla kvar på box, ytterligare andra ge lite större hage, ge stor hage, ge sedering etc etc. Allt beror ju på typ av skada och individen.
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

Om hästen är frisk men har stått någon period så rider jag hellre än motionerar från marken. Sist jag skulle tömköra bort lite energi blev resultatet en rejäl trampskada.:crazy: Så det riskerar jag inte.

Men under boxvila är det stigbett och den bistra rösten som gäller, det brukar fungera på de flesta och hålla dem på mattan. Självklart beroende på skada, men i ett ben är risken för felbelastning/feltramp större om man sitter på, tycker jag.

Nu kommer vi nog från ämnet som var ts fråga ang att leda hästen.
Med den typen av skada skulle jag inte sitta på även om vet mot all förmodan sa det, faktiskt, Risken för kotan skulle vara större.

Leda hästen och med alla medel se till att den håller sig lugn är vad jag skulle göra, precis som ts gör!
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

Inte läst hela tråden så ingen aning om TS häst, läste inläggen på slutet där det tycks fungera bra att ta till barska rösten och snöre, och då såg jag ingen anledning att svara TS eftersom h*n rett ut det fint ändå.

Men som du vet har jag mött ett av de där exemplaren som det inte fungerar med varesig stigbett, kedja, knark eller ens en kombo av det. Och det är i de pest eller koleralägena som det är ide att ta upp en diskussion med veterinären. För man står med tre alternativ - skita i promenaderna (oftast sämsta alt), köra promenader med hopp och skutt, eller (om det är en sån häst) köra uppsuttna, kontrollerade promenader.

Det är dock inte alltid det tredje alternativet är det som är bäst, så det är ju ingalunda självklart även om det kan se ut så i text.

Jag saknar inte just den aspekten av donnan heller, kan jag villigt erkänna. (Där tog ju dock vet själv oftast upp att 'ta det uppsuttet, avsuttet, i snöre, på töm eller hur hon nu är lugnast. Behöver du knark förresten?', sen de själv så att säga fick förstahandserfarenhet av problemet..)
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

går det inte så går det inte, men hon verkade inte ens ha provat...

och ang att rida så säger det sig ju själv att det är mkt bättre att hästen skrittar lugn med några extra kilo på ryggen än att stegra, bocka och galoppera omkring. det är ju såna rörelser som drar upp skador!!!!!

och självklart rådgör man sig med behandlande veterinär, det torde vara helt uppenbart. :cool:
men vet.s ord är inte lag och det går att ha en dialog; hon kanske inte ens vet om att hästen beter sig som en galning på promenaderna....
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

går det inte så går det inte, men hon verkade inte ens ha provat...

och ang att rida så säger det sig ju själv att det är mkt bättre att hästen skrittar lugn med några extra kilo på ryggen än att stegra, bocka och galoppera omkring. det är ju såna rörelser som drar upp skador!!!!!

och självklart rådgör man sig med behandlande veterinär, det torde vara helt uppenbart. :cool:
men vet.s ord är inte lag och det går att ha en dialog; hon kanske inte ens vet om att hästen beter sig som en galning på promenaderna....

Den ska inte stegra bocka eller galoppera omkring alls. Det är grejen.

Att ts inte provat sjukhage beror på att vet sa nej till det och ts är klok nog att inte prova ändå, för at folk på buke ev tycker det:crazy:

Veterinären vet nog att de flesta blir rätt laddade av boxvila.....


Det gör den inte heller med stigbett och rätt inställning från ägaren.
Det finns kanske extrema undantag som Alexandras kanske men det är som sagt ytterst ovanligt.

Ägare som inte klarar att hålla hästarna på mattan och tycker synd om dem och vägrar vara "grymma" och använda stigbettet, det finns många däremot, tyvärr.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

Om hästen är frisk men har stått någon period så rider jag hellre än motionerar från marken. Sist jag skulle tömköra bort lite energi blev resultatet en rejäl trampskada. Så det riskerar jag inte
.Fast det går att klä på hästen ordentligt:angel:

Jag vet inte, men min åsikt är att om man i normala fall har bra "puts" på hästen så skärper den till sig vid tillsägning- med den barska rösten.
Man har ju gett ett mindre energirikt foder under boxvilan o gett den massage o annan terapi.
Jag tycker oxå att chambonen ger en lugnande inverkan, än när den går med huvudet högt o bara letar efter ngt att få jucket för.:bump::bump:
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

Nu är då så här att jag har tränat galopphästar HELA mitt liv och de gör mor och far oxå på varsitt håll. Proffstränare bla så vi känner fullbloden mkt mkt väl.
Dom kan studdsa och fara om kring som jäkla idioter när man leder dom men får dom stå i en sjuk hagen där det är LUGNT och inte en MASSA SPring medans DU mockar så är det med 100% lättare att sen gå med henne. Tänk om du tappar henne när du går med henne hur skulle de gå DÅ tror du. Hon skulle troligtvis dra järnet runt och bocka och tycka de var skitskul. Eller hur?
Jag har en 2 åring hemma med en rejäl hovbensfraktur. han har stått sen den 15 sept på box hur tror ni han är i boxen Nu ?
Han piper och bockar och jag skulle Aldrig försöka gå med han sen när de är dags. för då kommer de garanterat hända nått.
Sjuk hage som är mjuk och INTE frusen och KNÖGLIG går bra dom minutrarna du mockar. Annars får du leda henne igången framoch tillbaka.
De är ju så att de är Jävligt lätt att vara vetrinär och stå och tala om att hästen ska ut och gå 20 min varje dag här har du lite plegg. Men de är ju så att plegget tar mindre och mindre på hästen ju längre tiden går(dagarna,veckorna) menar jag.
Tro mig jag har mkt erfarenhet av detta.
Och gefan i att rycka och slita hästarna i munnen med tuffa bett. Prova ett själv fårni se i eran käft. Detta är till er alla som tror er kunna så jävla mkt jämt. Man blir less på att höra och läsa de.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

har du hjälm?

Jag fick hantera ett fullblod som stått länge pga knäskada. Han var het som tusan (även i ridningen) men inte dum. Det va inte alls kul att promenera med honom, han visste ju inte vart han skulle ta vägen. Hopp o skutt o spring etc. Jag blev lite rädd faktiskt (såklart hade jag innan ramlat av en häst o legat på sjukhus) men han lugnande ner sig efter ngn vecka.

Jag ledde han i vanligt träns med hjälm. Inget slitande eller dragande.
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

Det handlar inte om att slita och dra utan om tydliga markeringar en gång för alla, om hästen tänker busa.

Om du hade haft stigbett samt gjort tydliga markeringar så hade du kanske inte behövt tycka att det var så illa att leda hästen......
Det viktiga är att hästen håller sig lugn och inte förvärrar sin skada. Man gör det som behövs, ett snabbt ryck som känns, eller vad som nu krävs.

Det handlar inte om att det ska vara så "snällt" som möjligt alltid, ibland måste man tala om vad som gäller för hästens eget bästa.
Efter ett par gånger brukar man inte behöva göra mer än säga till med rösten. Jag skulle aldrig acceptera det du beskriver, ens i en vecka:crazy:
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

nu gick jag inte varje dag (inte min häst). Klart man ska säga till men jag syftade på sådana som hela tiden går o rycker i bettet varje steg.
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

Nej rycka hela tiden ska man inte, då är vi överens:D
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

kl
Jag hade gjort en boxhage,, så som några beskrivit innan, jag har Aldirg haft en häst som varit vild ute i en boxhage, spec inte när dom kan stå så dom ser dom andra hästarna.... däremot att stå inne har dom blivit tokiga av.
sjukhage och boxhage är för mej EJ samma sak.
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

kl
Jag hade gjort en boxhage,, så som några beskrivit innan, jag har Aldirg haft en häst som varit vild ute i en boxhage, spec inte när dom kan stå så dom ser dom andra hästarna.... däremot att stå inne har dom blivit tokiga av.
sjukhage och boxhage är för mej EJ samma sak.

Så du hade gjort det även om veterinären sagt nej:crazy::cry:
Ja, det är det jag menar, många struntar i vet. - och undrar varför hästen inte håller sen......:crazy:
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

Så du hade gjort det även om veterinären sagt nej:crazy::cry:
Ja, det är det jag menar, många struntar i vet. - och undrar varför hästen inte håller sen......:crazy:

Jg tror inte att en vet säger nej till en box hage, däremot en sjukhage kan jag tänka att dom säger nej till.
Men Om min vetrinär hade gjort det, då hade jag frågat vad han grundade det på, då det är större risk att hästen skadar sej om den kommer lös vid Promedad..eller att den hopar och far...
Jag hade också råd frågat en eller två vetrinärer till...

Jag vet att det är mycket större risk at en skada går upp igen då hästen hoppar och far vid att bli ledd eller bilr ensam kvar inne istallet..

Jag struntar inte i Vet men jag vill ha ordentilga svar och kunna diskutera saker med h*n, jag känner hästen bättre än h*n.
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

Jg tror inte att en vet säger nej till en box hage, däremot en sjukhage kan jag tänka att dom säger nej till.
Men Om min vetrinär hade gjort det, då hade jag frågat vad han grundade det på, då det är större risk att hästen skadar sej om den kommer lös vid Promedad..eller att den hopar och far...
Jag hade också råd frågat en eller två vetrinärer till...

Jag vet att det är mycket större risk at en skada går upp igen då hästen hoppar och far vid att bli ledd eller bilr ensam kvar inne istallet..

Jag struntar inte i Vet men jag vill ha ordentilga svar och kunna diskutera saker med h*n, jag känner hästen bättre än h*n.

:crazy::crazy::crazy:
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

???? vad menar du??

Jag menar att kan man inte godta vad en veterinär säger utan springer runt till olika för att få det svar man vill ha, så är det lite tragiskt, inte minst för hästen.
Man frågar tills man får önskat svar:crazy:

Om man tror sig veta bättre vad en häst behöver när den har en svårare skada, än en utbildad veterinär så - :crazy::crazy::crazy:

Tyvärr är det så att många tror sig veta bättre och många hästar går igenom lyckade behandlingar, men blir inte återställda pga ägaren klarar inte att sköta det som åligger ägaren efteråt.:crazy:
Vissa hästar blir mycket upphetsade av att se andra hästar omkring sig ute, eller allt som händer för övrigt, och ska därför helst stå i boxen. Samt promeneras.
Det är inte alla, men i vissa fall krävs detta under en period för att hästen ska bli återställd. Då är det bara att följa om man vill ha en återställd häst. Helt enkelt.
 

Liknande trådar

L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 955
Senast: frittan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp