Hur hantera överenergiskt fullblod?

Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

Jag menar att kan man inte godta vad en veterinär säger utan springer runt till olika för att få det svar man vill ha, så är det lite tragiskt, inte minst för hästen.
Man frågar tills man får önskat svar:crazy:

Om man tror sig veta bättre vad en häst behöver när den har en svårare skada, än en utbildad veterinär så - :crazy::crazy::crazy:

Tyvärr är det så att många tror sig veta bättre och många hästar går igenom lyckade behandlingar, men blir inte återställda pga ägaren klarar inte att sköta det som åligger ägaren efteråt.:crazy:
Vissa hästar blir mycket upphetsade av att se andra hästar omkring sig ute, eller allt som händer för övrigt, och ska därför helst stå i boxen. Samt promeneras.
Det är inte alla, men i vissa fall krävs detta under en period för att hästen ska bli återställd. Då är det bara att följa om man vill ha en återställd häst. Helt enkelt.

Du har verkligen misstolkat hela mitt svar....:crazy:
Hinner inte skriva mer nu mer återkommer...
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

Har ni ridhus?
I så fall är det mycket bättre att promenera där inne. Det gör alltid jag, väldigt tråkigt men mycket säkrare.
För som någon skrev, -tänk om du tappar henne!! Då får du börja om från början igen.
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

Hej!

Inte för att sjukhage/boxhage är problemet här, men jag vet många hästar som i sjuk/boxhage enkelt spränger (el-)staketet och galopperar runt i det fria (bla min, som därför får gå i stor hage om det är möjligt där skrittar hon lugnt omkring). Så ibland är faktiskt boxvila det enda rätta och jag tror faktiskt veterinärerna vet vad de talar om efter en operation..

/ Lavinia
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

kl
Jag hade gjort en boxhage,, så som några beskrivit innan, jag har Aldirg haft en häst som varit vild ute i en boxhage, spec inte när dom kan stå så dom ser dom andra hästarna.... däremot att stå inne har dom blivit tokiga av.
sjukhage och boxhage är för mej EJ samma sak.

Det finns mer än en häst som den 'friska luften' i en boxhage stiger åt huvudet, och blir betydligt mer på tårna och tossiga där än inne.

Likväl som det finns hästar som inne 'river stället', men i boxhage ute står förnöjt och tittar sig omkring och mumsar hö.

Liksom det finns hästar som river både box och boxhage, men går snällt och förnöjt mest står och kikar i en liten sjukhage.

De är individer helt enkelt. Ofta kan lite uppfinningsrikedom hjälpa. T ex så hade jag en som verkligen hatade allt vad begränsat utrymme hette, oavsett om det var boxhage eller box. Men KOMBINATIONEN av de två gav en lugn, nöjd häst. Rätt otippat faktiskt, men när hästen fick stå i utebox med en boxhage utanför, och själv kunde välja om den ville stå ute eller inne och hänga, så var den helt nöjd.

Så går inte säga generellt att hästar är lugnast si eller så, för de är individer. Och även om man aldrig mött någon som inte klarat ditt eller klarat datt, så finns de.
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

Jag menar att kan man inte godta vad en veterinär säger utan springer runt till olika för att få det svar man vill ha, så är det lite tragiskt, inte minst för hästen.
Man frågar tills man får önskat svar:crazy:

Jag kan godta en vad en vetreinär sägen, har inga problem med det alls, . Men om h*n inte kans vara på varför jag inte får prova boxhage då hästen river stallet inne och är galen att leda, då vill jag ha en åsikt till och om denna då översn stämmer med den 1.a ja då vill jag ha ett svar på vad jag ska göra eftersom jag vägra låta hästen stå inne och hoppa och studsa så skadan går upp igen, eller att gå ut och gå med den och den kommer lös och skadan går upp..
Om man tror sig veta bättre vad en häst behöver när den har en svårare skada, än en utbildad veterinär så - :crazy::crazy::crazy
:

Absolut inte, men jag har rätt att ifråga sätta.. det gör jag även mend min egen läkare om jag inte känner mej nöjd med svar eller behandling.


Vissa hästar blir mycket upphetsade av att se andra hästar omkring sig ute, eller allt som händer för övrigt, och ska därför helst stå i boxen. Samt promeneras.
Det är inte alla, men i vissa fall krävs detta under en period för att hästen ska bli återställd. Då är det bara att följa om man vill ha en återställd häst. Helt enkelt
.

det håller jag med ....men om hästen inte klarar av att stå inne.. vad gör du då??
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

Hej!

Inte för att sjukhage/boxhage är problemet här, men jag vet många hästar som i sjuk/boxhage enkelt spränger (el-)staketet och galopperar runt i det fria (bla min, som därför får gå i stor hage om det är möjligt där skrittar hon lugnt omkring). Så ibland är faktiskt boxvila det enda rätta och jag tror faktiskt veterinärerna vet vad de talar om efter en operation..

/ Lavinia


Ja det tor jag med, men jag skulle aldirg göra en box hage av Eltråd, där behövs ordentiliga staket som tex plast eller trästaket....

Jag tror säker att boxvila kan var det enda rätt men om hästen blir som galen inomhus då är ju det väldigt stor risk att skadan går upp igen...då tycker jag att man bör prova box hage
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

Det finns mer än en häst som den 'friska luften' i en boxhage stiger åt huvudet, och blir betydligt mer på tårna och tossiga där än inne.

Likväl som det finns hästar som inne 'river stället', men i boxhage ute står förnöjt och tittar sig omkring och mumsar hö.

Liksom det finns hästar som river både box och boxhage, men går snällt och förnöjt mest står och kikar i en liten sjukhage.

De är individer helt enkelt. Ofta kan lite uppfinningsrikedom hjälpa. T ex så hade jag en som verkligen hatade allt vad begränsat utrymme hette, oavsett om det var boxhage eller box. Men KOMBINATIONEN av de två gav en lugn, nöjd häst. Rätt otippat faktiskt, men när hästen fick stå i utebox med en boxhage utanför, och själv kunde välja om den ville stå ute eller inne och hänga, så var den helt nöjd.

Så går inte säga generellt att hästar är lugnast si eller så, för de är individer. Och även om man aldrig mött någon som inte klarat ditt eller klarat datt, så finns de.


:bow::bow::bow:
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

.

det håller jag med ....men om hästen inte klarar av att stå inne.. vad gör du då??

Jag har aldrig varit med om att en häst som måste stå inne inte klarat det, faktiskt. En del behöver dock sällskap och då får man ordna det. Kanske får de andra turas om, och vara ute mindre en period. Kanske inte så kul för dem men om det är bästa lösningen får man göra så. Man måste göra det som krävs för varje individ, det är så olika. Men ska hästen bli återställd måste man ge den en chans att bli det. Även om det innebär mindre utevistelse för andra hästar också en period. Till exempel.
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

Jag har aldrig varit med om att en häst som måste stå inne inte klarat det, faktiskt. En del behöver dock sällskap och då får man ordna det. Kanske får de andra turas om, och vara ute mindre en period. Kanske inte så kul för dem men om det är bästa lösningen får man göra så. Man måste göra det som krävs för varje individ, det är så olika. Men ska hästen bli återställd måste man ge den en chans att bli det. Även om det innebär mindre utevistelse för andra hästar också en period. Till exempel.

ok, men det har jag...
Klart man ska göra allt för att den ska bli återställd... har väl aldrig påstått nått annat
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

ok, men det har jag...
Klart man ska göra allt för att den ska bli återställd... har väl aldrig påstått nått annat

Det kan ju vara en fråga om hur man löser det för att hästen ska klara att vara inne samt vad den är lärd innan också...tex:cool:
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

Det kan ju vara en fråga om hur man löser det för att hästen ska klara att vara inne samt vad den är lärd innan också...tex:cool:

absolut.. men om det inte ens hjälper att ha bästa vännen inne...då är det svårt..
detta var en häst som min chef fick in i träning, vet ej vad den der lärd.. men hon kunde inte stå inne iallfall.. var alltid tvungen att ta ute henne först på morgonen.. annars hade man stora problem...

hon blev bättre men aldrig bra.. var hos oss i ca 6 månader.
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

*kl*

inte haft tillgång till dator på ett par dagar, såg att det blivit diskussion av detta.

Allmänt:
Vet. som opererade min häst är mer än välutbildad och fruktansvärt duktig. Jag har fått KLARA besked på hur efterbehandlingen ska gå till och ett absolut nej till boxhage.

Efter att jag ökat dosen lugnande och sa till på skarpen gick allting bra, men nu tog det sista dock slut igår och jag har inte mer utskrivet.
Idag var hon sjövild igen (i ridhuset) så jag bad en kompis gå på andra sidan av henne och då chillade hon direkt. Lite spänd, men accepterade att hon va övermannad.

Alltså tänker jag anpassa mitt liv efter häst och bara gå med henne när det finns folk som kan hjälpa mej.

Ser fram emot återbesöket den 4:e januari.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

Har du en chambon- så prova.
Vet flera som har fått betydligt lugnare hästar med den på- lågt huvud- ger endorfiner- eller så:smirk:
 
Sv: Hur hantera överenergiskt fullblod?

det handlar ju om rutiner när hästen gör så.
Har svårt att se att hästen skulle vara lugnare i en sjukhage dvs inte följa rutinen- ut i den vanliga hagen- kompisarna går förbi.

De brukar vänja sig- ny rutin- ganska fort.
Min val. som hade sin första boxvila vid 14 års ålder bockade en gång andra dagen. sen var det lugnt.
Nu hade han det exceptionellt bra. Hans kompis stog troget utanför hans box o gick in o sov i boxen brevid på nätterna.
Unghästen tog sin boxvila jättebra.

Kompis till en boxvilande är bra. Den kan ju ridas varje dag o inte behöver lida på samma sätt. Den boxvilande får man då se till mens den andra rids.

ett alternativ är att göra en liten hage ute o "låsa in kompisen" istället i en sjukhage i den större sjukhagen- dela av den.

Lite individuella lösningar får man ibland klura på.
 

Liknande trådar

L
Hästhantering Första gången jag startar en egen tråd så vet inte riktigt hur man gör, men ska försöka. SKa försöka göra en lång historia kort...
Svar
7
· Visningar
1 955
Senast: frittan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp