Hur hantera hundmöte vid ridning?

Jazza

Trådstartare
Hej alla hundmänniskor

Långt inlägg men hoppas ni har lite input:)

Har på senaste tiden otaliga gånger råkat ut för grannens lösa hundar när jag är ute och rider. Oftast kommer hundarna i full galopp mot oss, från långt håll.

I början brukade det funka att vråla "gå hem!" och på så sätt avbryta dem, oftast lommade de då i väg eller åtminstonde slog av på tempot mot oss så hästarna inte blev så rädda. Då kunde jag "valla" hem dem igen genom att skritta mot dem och "fösa" dem hemåt.

Nu har problemen däremot eskalerat sen grannen skaffat ytterligare några hundar som inte är så lättpåverkade för mig som ryttare. Vanligtvis kommer de som sagt i full kareta mot oss, igår satt jag på min fyraåring när tre av hundarna kommer rusande varav en smyger ihop, morrar allt vad den förmådde och de andra två cirklade runt oss.:cautious:

Hästen blev livrädd men stannade ändå för att jag bad honom otroligt nog, han skakade så illa var det. Själv blev jag också nervig eftersom hunden var så (som jag uppfattade det) aggressiv.

Jag vet att man triggar jaktinstinkterna hos hundarna om man försöker trava ifrån dem, därför har jag aldrig gjort detta utan som sagt, skrittat eller gjort halt. Men nu verkar inte detta funka heller - vad kan jag göra? Är det bättre att kliva av hästen (vill jag helst inte - vill inte riskera att tappa den)? Skritta mot den som morrar? -Detta vågade jag inte göra igår och hursomhelst hade jag nog inte kunnat tvinga häststackaren till det.

Tillägg: Jag rider alltid på vår egen mark/ridbana utom möjligtvis på den allmänna vägen så hundarna har inget att göra där vi är. Prat med grannarna har gjorts några gånger men resultatet är sådär... Igår kom ena dottern och försökte fånga in hundarna när de kom vrålandes, hon fick tag på två av dem och den tredje (den aggressiva) drog iväg genom skogen. Känner inte att det är ett barns uppgift att hålla koll på familjens hundar men hon är ju den enda som i alla fall gör ett försök.

Sv: Hur hantera hundmöte vid ridning?

Prata med grannen igen.. De får hålla koll på sina odjur! Tala om att om hästen skadar sej så är det till dem veterinärräkningen kommer, påpeka gärna vad ett par dygn på en vet. klinik kostar.. Kanske skrämmer det upp dem lite.

Jag brukar göra som du, ett bestämt "Gå hem".. jag stötte på en unghund (nån rottisblandning) i skogen en gång, långt ifrån närmsta gård. Den morrade och skällde som en besatt, ingenting hjälpte. Där slutade det med att jag använde min snällaste röst, pratade med den en stund, den slutade faktiskt att skälla och morra och följde sen med. När vi kom till nästa gård kommer det en kvinna utspringandes och är jättetacksam för att jag hittat hennes hund, den hade tydligen varit borta i 4h och brukade visst rymma..:meh: Jag var inte lika tacksam, hade det inte funkat hade jag kanske haft en hundkäft om bakbena på min häst.. Lina nästa gång kanske?

Mvh Domino_s

För att värja dig i det akuta skedet så typ vråla i något liknande som du redan försöker med. Har du pisk med dig när du rider?
Om du rider med tex ett dressyrspö så kan du ta hjälp av det för att vifta/skrämma bort hunden.
Om det är en hund som verkar bli mer upphetsad när du härjar på den så kan du försöka att bara vara tyst och passiv. Lättare sagt än gjort när man sitter på en orolig häst men..

Men annars så måste du prata med hundens ägare. Det är inte tillåtet att låta sin hund springa omkring som den vill. Och du ska inte behöva försvara dig på det här sättet, det är deras sak att hålla hunden under kontroll!
Försök i första hand att prata med dem, om det inte fungerar så anmäl till polis (eller om det finns annan mer lämplig instans?).

Prata med ägaren och tala om att du kommer göra en polisanmälan varje gång hundarna är ute och springer på din mark.

Händer ibland att jag får någon hund efter mej när jag rider.
Cilla fattar jag galopp på mot hunden hur långt beror på hunden hon har även kickat hundar så dom farit flera meter om dom kommit nära.

Simba fullkomligt hatar hundar och jagar dom självmant som 1 åring tappade jag han när en hund kom efter oss hunden upp på altan och in i huset och hästen fick ledas ner från altan:o.
Även han har jagat hundar med ryttare utan fungerande broms ända fram till ägarna.

Så mitt tips rid mot hundarna hälst i galopp.

Ta en körpisk med dig. Det har jag alltid när jag rider med mina hundar, just för att den är tillräckligt lång för att nå dem. Nu använder jag ju den för att peka åt mina hundar, men den funkar utmärkt att snärta till närgågna främmande hundar också.

Sen tycker jag du ska prata med dina grannar igen och påminna om strikt ägaransvar.

Så mitt tips rid mot hundarna hälst i galopp.

Hade någon gjort denna övning mot min schäfer så hade du haft en överladdad tromb på speed på 2 röda.. Han hade tagit det som en utmaning och glatt jagat runt, runt, runt på hästen..

Så nej, det funkar inte på alla hundar.. skulle tro att de med minsta vallinstinkt backar inte i första taget.. rätta mej gärna om jag har fel..

Mvh Domino_s

Tack alla för tips

Jo det ska pratas med dem återigen... Vet inte hur man ska prata för att det ska gå IN...:banghead:dock.

Finns detta med strikt ägaransvar förklarat någonstans på ett myndigt sätt med lättförståelig svenska? Kanske ger bättre effekt att hänvisa till det då.

Tack för tipset om körspö, ska ta med långpisken nästa gång jag rider den äldre hästen, den yngre är redan lite mycket att hålla reda på:D

Visst är det så att hundar inte får vara lösa på egen hand i skog och mark nu? - Hur är reglerna kring detta? Och får de vara lösa någonsin på annans mark - jag tänker även höst- och vintertid.

Jag har aldrig vågat gå på alltför hårt just för att inte trigga igång något. Men på de första hundarna de hade så funkade det som sagt att skritta mot dem, då tappade de liksom modet lite. På den jag råkade ut för igår (de har - vad jag har förstått - fem stora hundar av varierande sort) vågade jag inte göra något. Efter ett tag när den kom riktigt nära och liksom hukade sig morrandes så kändes det som jag inte vågade stå still heller.

Tack alla för tips

Visst är det så att hundar inte får vara lösa på egen hand i skog och mark nu? - Hur är reglerna kring detta? Och får de vara lösa någonsin på annans mark - jag tänker även höst- och vintertid.

Det är koppelförbud just nu (kan inte exakt datumen i skallen).. och endast de hundar som går nån meter ifrån sin matte/husse och där strikt lydnad finns får gå lösa (så som jag fått förklarat det för mej).

Så nej, i princip kan du som markägare koppla hundarna, sätta dem i bilen och köra in dem till polisen så får hundägaren lösa/hämta ut dem där. Det borde de tröttna ganska fort på..

Hur det är höst/vintertid och på annans mark under denna perioden vet jag inte, kanske någon annan kan svara på?

Mvh Domino_s

Jag har aldrig vågat gå på alltför hårt just för att inte trigga igång något. Men på de första hundarna de hade så funkade det som sagt att skritta mot dem, då tappade de liksom modet lite. På den jag råkade ut för igår (de har - vad jag har förstått - fem stora hundar av varierande sort) vågade jag inte göra något. Efter ett tag när den kom riktigt nära och liksom hukade sig morrandes så kändes det som jag inte vågade stå still heller.

Det låter som om du har agerat klokt, så som jag skulle ha gjort. Det är otäckt när de visar aggresivitet eller rädsla/osäkerhet som aggresivitet.. Man vet aldrig vart man har hunden. En yster hund är ju ganska lätt att komma fram till/kommunicera med och be den gå därifrån. Men en upprörd hund kan vara som granit i huvudet..:(

Mvh Domino_s

Och får de vara lösa någonsin på annans mark - jag tänker även höst- och vintertid.

Hundar får aldrig vara lösa utan uppsikt och lydnad. Strikt hundägaransvar gäller året runt, dygnet runt, hela hundens liv.

Det är koppelförbud just nu (kan inte exakt datumen i skallen).. och endast de hundar som går nån meter ifrån sin matte/husse och där strikt lydnad finns får gå lösa (så som jag fått förklarat det för mej).

Så nej, i princip kan du som markägare koppla hundarna, sätta dem i bilen och köra in dem till polisen så får hundägaren lösa/hämta ut dem där. Det borde de tröttna ganska fort på..

Hur det är höst/vintertid och på annans mark under denna perioden vet jag inte, kanske någon annan kan svara på?

Mvh Domino_s

:D Nja koppelförbud är det inte... Snarare tvärtom... ;) Koppeltvång! :D Det gäller från 1 mars till 20 augusti, men övrig tid gäller ändå strikt ägaransvar och hundar får absolut inte springa vind för våg och jaga något överhuvudtaget. Här finns det lite mer att läsa http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Hundar-i-naturen/

Sen blandar folk gärna ihop det här med lösa hundar med att man jagar med löshund... Jag har jakthund som jagar och den får fortfarande inte jaga tamdjur, men vilt på våran jaktmark. Det är visserligen okej att den gör en lov in på tex grannens mark eftersom det är svårt för både vilt och hund att veta var markgränserna går, men jag som hundförare ska försöka undvika det så gott det går. Men hur mycket vi än jagar med löshund så är det inte okej för vem som helst att släppa sin hund lös på våran mark och jaga andra djur.

När jag följde med en kompis som red och gick bredvid med min hund gav jag en liten bliw-tvål med vatten till ryttaren. Då kunde hon spruta vatten på min hund om han gick för nära hästen.
Gick hur bra som helst!

För mej har det funkat på både vallhundsraser (inte testad på bc dock) och ställande jakthundar.

Den som kuta in i huset var en schäfer.

Det är skitfarligt med hundar som gör så! Dels kan hästen bli skrämd och du kan skada dig, dels kan hästen skada sig och inte minst hundarna kan bli skadade. Prata med ägaren igen, går inte det så kontaktar du polisen, går inte det så tar du antingen med dig en påse med skramlande burkar (vänj hästen först) och kastar efter hundarna alternativt så tar du med dig en körpisk och rappar till hundarna. Situationen är så farlig att det nog bara är en tidsfråga innan någon allvarlig olycka inträffar :(.

Ja det är ju så jag känner, snart händer något allvarligt. Är inte bara jag som rider i krokarna heller, finns fler ryttare och motionärer med hund. En annan granne har pratat med dem angående detta men är väl bäst att vara fler som påtalar.

Har ägnat eftermiddagen åt att försöka få tag på telefonnummer - och har inte lyckats. Lär få gå dit för att prata, är inte jättesugen att knacka på men får väl tuffa till mig lite. Tycker en del av hundarna de har är skitläskiga rent ut sagt. Är ingen "hundmänniska" själv även om vi har och har haft hundar i familjen.

Annars får du väl göra som jag gjorde när grannens rottis for ut efter mig på min dåvarande nervösa madame, skrika "ser jag hundjäkeln här ute igen så skjuter jag den!!!!!" De undviker mig som pesten:angel: inte så konstruktivt dock:)

Filma hundarna när du ser dom lösa, berätta för ägaren att du filmat och tänker anmäla om dom inte vidtar åtgärder.

Vid själva mötet låter körpisk som en god idé, så länge hästen inte blir rädd om du viftar med den.

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 020
Senast: Liran
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 104
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Långt inlägg så jag hoppas att någon orkar läsa hela för jag hade behövt utomstående tankar och åsikter. Då jag känner att jag inte...
Svar
3
· Visningar
2 145
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 497
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar