Hur hantera häst som testar

Har inte spekulerat i någonting. Gav bara exempel på saker som kan hindra någon från att rida. Kanske formulerade mig lite klumpigt ser jag nu. Var iallafall inte min mening utan meningen var att ge exempel på varför en ryttare kan tänkas att inte rida på en häst hen nyligen köpt.

Du spekulerar ju hur mycket som helst om olika scenarion vi inte vet ngt om - precis som du själv påtalar att ingen vet något om ?

Jag utgår från när det gäller sociala media där någon startar en tråd för att den VILL ha synpunkter och hjälp, att svarande då utgår från den info som ges i frågan ? Och att man frågar vidare när man undrar/inte förstår/försöker få ett bättre grepp om vad grunden till läget som redovisats är ?

Tycker det är exakt det som alla deltagare i denna tråd gjort/gör ?

Har inte spekulerat i någonting. Gav bara exempel på saker som kan hindra någon från att rida. Kanske formulerade mig lite klumpigt ser jag nu. Var iallafall inte min mening utan meningen var att ge exempel på varför en ryttare kan tänkas att inte rida på en häst hen nyligen köpt.

Du spekulerar ju hur mycket som helst om olika scenarion vi inte vet ngt om - precis som du själv påtalar att ingen vet något om ?

Har redan svarat på detta. :)

Fast du undrade ju varför en del inte rider direkt de får hem en ny häst.
Så nog tycker jag det är relevant.

Det tycker inte jag eftersom du svarat på mitt citat där jag skrivit veckor. Blir ju helt märkligt då att svara att ”jomen du brukar promenera dina nya hästar i typ 4 dagar” .

Det tycker inte jag eftersom du svarat på mitt citat där jag skrivit veckor. Blir ju helt märkligt då att svara att ”jomen du brukar promenera dina nya hästar i typ 4 dagar” .
Det är lätt att bli fast. Något händer de första dagarna och jag fegisen blir bara mer och mer osäker på att sitta upp. Sen har det gått 4 veckor.

Dock var väl din fråga riktad mer om varför man öht promenerar nya hästar och inte rider.

Försök gärna hålla en trevlig ton, det blir så tråkigt annars.

Det är lätt att bli fast. Något händer de första dagarna och jag fegisen blir bara mer och mer osäker på att sitta upp. Sen har det gått 4 veckor.

Dock var väl din fråga riktad mer om varför man öht promenerar nya hästar och inte rider.

Försök gärna hålla en trevlig ton, det blir så tråkigt annars.

Men jösses ? Jag har inga synpunkter på dig eller något scenario jag inte vet ngt om osv ? Det är ju däremot helt rimligt att jag undrar hur i hela friden du läser när du svarat ur ett personligt perspektiv som jag öht aldrig skrivit om .

Jag håller en högst ”trevlig” ton fö. Att ifrågasätta och undra varför man får svar som öht inte relaterar till något man skrivit är inte otrevlighet .

Men jösses ? Jag har inga synpunkter på dig eller något scenario jag inte vet ngt om osv ? Det är ju däremot helt rimligt att jag undrar hur i hela friden du läser när du svarat ur ett personligt perspektiv som jag öht aldrig skrivit om .

Jag håller en högst ”trevlig” ton fö. Att ifrågasätta och undra varför man får svar som öht inte relaterar till något man skrivit är inte otrevlighet .
Ja jag tycker ju det är väldigt relevant till din frågeställning, men ok du behöver verkligen tycka så.

Dock är det ju fler än bara jag som regerar på din ton.

Ja jag tycker ju det är väldigt relevant till din frågeställning, men ok du behöver verkligen tycka så.

Dock är det ju fler än bara jag som regerar på din ton.

Jag skippar vidare kommentar ang ton och din egen ton osv :up: känns liksom inte relevant över huvud taget om vi ska hålla oss till tråden .

Utifrån just ämnet så nej - som sagt - du har svarat på ngt jag aldrig haft någon synpunkt på . Rent allmänt brukar jag inte ha en enda enkelspårig lösning/svar på något ämne vad det än rör heller ;)

Jag har en valack på 8 år som jag har haft i 4 veckor. Han har nu börjat testa mig genom att stanna vid promenader (jag har inte börjat rida honom än). Han liksom fryser fast men verkar inte rädd eller orolig. Han har knappast ont då det går bra att gå åt vissa håll (när det passar honom). Har försökt att sätta honom i arbete när han stannar genom att backa och göra volter. Funkade en stund men sen blev han riktigt sur istället och började svänga med huvudet och rörde inte en fena.
Jag vill mest veta hur JAG ska bete mig i såna situationer. Hur ska jag göra, vilka kommandon bör jag ge?
Jag är mer den typen som inte vill göra en stor affär av dessa saker, utan försöka låtsas som ingenting och bara fortsätta be om det jag vill. Alltså inte tillrättavisa, utan bara utgå ifrån att han ska följa mig. Vad tycker ni? Berätta gärna om egna erfarenheter och hur ni kom vidare
När en häst flyttar har den med sig tryggheten i hur saker och ting var på förra stället. Det är det som har förändrats nu. När hästen har landat på sitt nya ställe så är det liksom borta och borde ersatts redan av nya förutsägbara rutiner, dvs. ny trygghet och det från första stund. Då hade det aldrig blivit något av det som vissa kallar för testning och som jag kallar för att överlevnadsinstinkten går in. En häst kan omöjligt veta vad som förväntas av den om du inte berättar det för den. Du måste tydliggöra vad du vill, vad du är ute efter och du måste motivera hästen att vilja vara med just dig genom att vara förutsägbar, konsekvent. Det ger trygghet. Sedan är det roligast för alla om hästen tycker att det är kul att hänga med dig, att hästen tänker "åh, där kommer min människa, vad ska vi hitta på för kul idag" typ, istället för att hästen tänker "åh nej" och går åt andra hållet.

En förväntan från bådas håll på att det ska bli kul är en enormt bra förutsättning till ett bra samarbete. Att hästen kan räkna med att ihop med dig är det roligt. Då måste du såklart göra saker ihop med hästen så att hästen tycker att det ni gör är roligt och en förutsättning för att hästen ska tycka att något är roligt är att hen känner sig trygg. En häst tänker inte i testning, vinna eller ledarroll. De följer och vill vara med den som ger dem fördelar, som de har bra personkemi med, som lyssnar på dem och som ger dem störst chans till överlevnad. Dvs. är du trygg, pålitlig, ger mat, pysslar, är rolig och lyssnar på din häst så kommer hästen vilja vara med dig. Vilja följa dig. Är du inkonsekvent och otydlig så känner hästen att det är bäst att hen ser till att överleva så gott hen kan själv och då blir det som du beskriver. Hästen "tar över" för att hens vilja till överlevnad är större än allt annat. I hästens ögon är du inte pålitlig och trygg så han vågar helt enkelt inte lita på dig.

Men, det är aldrig försent. Du kan vända det här genom att sluta "smyga i kulisserna" och istället visa hästen hur det går till här. Visa att du är att lita på genom att vara trygg och konsekvent. Det börjar redan vid första ögonkontakten. Du måste visa att du är värd att lita på. Du måste vara noga med att hästen inte trampar in ditt space utan lov precis som du är noga med att inte trampa in i hästen space utan lov. Har du sagt något så gäller det oavsett. Det är vad lita på innebär.

Det finns trevligare sätt att skriva på än det du gör. Jag uppfattar din ton i inlägget dömande.
Jag upplever ju ditt inlägg som både väldigt dömande och otrevligt så alltså skrev du det för att jag ska uppfatta det så? Jag fattar inte varför det är ok att vara något som du själv anklagar andra för om du nu ska kritisera.

Att hantera hästen från marken är ett bra sätt att ”lära känna” varann. Och som det är nu, fungerar det inte ifrån marken kommer det inte att fungera på ryggen. Jag har haft med mig en hästkompis, det funkar bättre men han stannar även där. Men går igen efter lite övertalning. Det gör han inte när vi är själva, då rör han inte en fena som sagt. Vi måste kunna vara själva också.
Jag tycker inte det låter som "ett bra sätt att lära känna varandra" som det är i dagsläget. Ni blir ju bara osäkra och frustrerade. Att "går inte x kommer y aldrig gå" riskerar att bli en självuppfyllande profetia, man fastnar lite i tanken och tankens kraft är stark. Även om du gärna vill kunna rida ut själv med hästen kanske det är för svårt i detta stadie? Bekanta dig med hästen på premisser hästen är nöjd med. Krävs det sällskap, ta sällskap. Ju säkrare ni känner er med varandra (dvs hänger med varandra med en bra känsla i magen) så KOMMER det funka att gå själva också. Se det som delmål för att nå det stora målet.

Jag har haft egen häst i 20år. Köpte en ny för över 2 månader sen(inriden men inte mycket riden). Hittills har jag inte ridit mer på honom än tränat uppsittning. Resten är enbart träning på grundhantering från marken, har ute en tränare 1gång/vecka som hjälper mig med detta för att få det riktigt bra. Jättenöjd häst som får använda huvudet precis lika mycket som om jag hade ridit. Motion får han när han springer med kompisen i hagen.
Förstår inte alls hetsen med varför man MÅSTE rida? Man bestämmer väl själv vad man vill göra med sin häst så länge den inte far illa? För mig är det mycket mera värt att ha en superbra relation med min häst från marken än från ryggen men tyvärr märker man att det är många som inte accepterar det, utan precis som många här klagar på att man inte rider. Lite smått irriterande :p vem vet, jag kanske lägger ner det där med ridning helt, det får vi se:)

Så till TS: Jag tycker du ska ta ut någon tränare som är inriktad på hantering och bygga relation från marken, det är så himla mycket värt. Det mesta handlar om att lära sig rätt timing. Och vill du inte rida än så gör inte det, det är din häst och det finns så många andra sätt att aktivera den på :)

Angående om man måste rida eller inte. Det är klart man inte måste. Men om ts häst reds, dock sporadiskt, på förra stallet (vad är ens sporadiskt, förra ägaren kan ha ridit en gång varannan månad eller fyra gånger i veckan, det beror ju på vad den personen tycker är sällan), så är det fullt rimligt att hästen tröttnat på "det eviga promenerandet" med ts. Det beror ju helt på hur hästen använts tidigare.

Angående om man måste rida eller inte. Det är klart man inte måste. Men om ts häst reds, dock sporadiskt, på förra stallet (vad är ens sporadiskt, förra ägaren kan ha ridit en gång varannan månad eller fyra gånger i veckan, det beror ju på vad den personen tycker är sällan), så är det fullt rimligt att hästen tröttnat på "det eviga promenerandet" med ts. Det beror ju helt på hur hästen använts tidigare.

Ja då håller jag med dig :) och det är klart, sporadisk kan ju betyda väldigt olika. För mig är det typ några enstaka gånger i månaden och det är nog ungefär så som min kommer att ridas i framtiden och resten annan form av aktivering :) sen gäller det ju att inte köra fast så som TS har gjort, då blir det ju ett himla tragglande och tjatande. Därav tycker jag absolut att h*n ska ta hjälp av tränare som hela tiden kan hjälpa till att höja ribban så att det blir lagom utmaning för både häst och ägare :p

Det är ju också vanligt att hästar börjar testa när dom är varma i kläderna i ett nytt stall med ny ryttare.

Jag önskar att jag hade en krona för varje gång jag har läst trådar på ämnet "jag har haft min nya häst i en månad, nu vill den inte lämna stallet/gå fram ute". Upplevde det själv med min egna häst back in the day.
Jag tror såhär jag: dom kommer till det nya stället och ett tag är det den nya människan som är tryggheten. Sen tar dom nya rutinerna o flocken över och dom blir tryggheten. Och då vill inte hästen lämna tryggheten och gå iväg med den där människan som den knappt känner. Det handlar inte om "testa", hästen uttrycker helt enkelt vad den känner. Horses never lie.

Din roll är att vara tryggheten som förklarar att det är ingen fara, det är bara att gå. Håller med Sleepy ovan, flytta hästen åt sidan o sen gå, bara man får fart på fötterna brukar man kunna lura med dom framåt. Gör inget nummer av saken. O börja inte med nån dominanstrams typ "vill du inte gå framåt ska du gå bakåt", hästen kommer bara att tycka att du är obegriplig o jobbig.

En del kloka svar här i tråden, tack!
Idag gick det bättre, och när han följde med mig så började han tugga..?
Det är ju något positivt om jag inte är ute o cyklar?
Det låter på några här som att jag har promenerat med honom dag ut och dag in. Så är inte fallet, vi har umgåtts mycket i stallet och jag har låtit honom vara i hagen av olika anledningar.

En del kloka svar här i tråden, tack!
Idag gick det bättre, och när han följde med mig så började han tugga..?
Det är ju något positivt om jag inte är ute o cyklar?
Det låter på några här som att jag har promenerat med honom dag ut och dag in. Så är inte fallet, vi har umgåtts mycket i stallet och jag har låtit honom vara i hagen av olika anledningar.

Det är ingen som har sagt att du har promenerat med honom dagarna i ända. Vi utgår från att det rör sig om någon timme. Precis som om du skulle ridit. Det vi ifrågasätter är om det inte hade varit bättre att rida åtminstone några gånger i veckan istället för att BARA gå med honom.

Det är ingen som har sagt att du har promenerat med honom dagarna i ända. Vi utgår från att det rör sig om någon timme. Precis som om du skulle ridit. Det vi ifrågasätter är om det inte hade varit bättre att rida åtminstone några gånger i veckan istället för att BARA gå med honom.
”Vi”?
Jag har inte promenrat varje dag. Det jag undrande när jag skapade tråden var precis det som står det. Alltså vad andra har för erfarenheten osv,. En del bra tips där :)) Idag gick det bättre som sagt. :) klart man ska variera motionen

”Vi”?
Jag har inte promenrat varje dag. Det jag undrande när jag skapade tråden var precis det som står det. Alltså vad andra har för erfarenheten osv,. En del bra tips där :)) Idag gick det bättre som sagt. :) klart man ska variera motionen

Vi som har svarat och frågat varför du inte rider. Varför rider du inte? Har du tillgång till ridbana? Hur provred du hästen? Vad har hästen gjort innan? Bristen på ridning KAN mycket väl vara anledningen till att han stannar när ni är ute och går, så jag tycker inte du ska strunta i den aspekten bara för att du inte är helt nöjd med den typen av svar.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 633
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama