Hur hantera häst som testar

Senast ändrad:
@belle Kan du tömköra eller känner du någon som är duktig på det? Det tycker jag är ett ypperligt sätt att ge hästen både fysisk och mental motion. Går du snett bakom hamnar du dessutom i en naturligt drivande position.

Ett annan sätt att komma vidare på kan vara att sätta upp en ryttare som är duktigare och modigare under en liten period i början så att hästen får komma igång och att du sedan tar över efterhand som du känner dig bekväm. Jag kanske läser in något som inte stämmer men jag får känslan av att du är lite rädd för att sitta upp? Ofta byggs ju den känslan på ju längre man väntar.

Jag tror att om du ska komma vidare så behöver du tänka om. Vissa saker kan faktiskt vara lättare att lösa från hästryggen. Man bygger precis lika mycket band genom att sitta på som att gå bredvid men ibland behöver man hjälp av någon utomstående för att komma ur gamla hjulspår. :)

Gör volten INNAN han stannar. Har han redan stannat är det liksom ingen ide.
Du kan även göra volter bara för att. Försök läsa hans signaler och så fort han ens tänker att han ska stanna gör du en volt direkt.

Jag är precis som dig, jag går hellre promenader i början när jag fått en ny häst. Känner att vi bondar på ett annat sätt än rida.
Sen är jag lite feg på nya hästar också :p

Tycker också du ska få bort tankarna om att han testar, han är säkert bara lite osäker i ny miljö och ny person.

Jag lär alltid in kommandon på stanna, höger, vänster i början. Direkt de kommer hem.

Att hantera hästen från marken är ett bra sätt att ”lära känna” varann. Och som det är nu, fungerar det inte ifrån marken kommer det inte att fungera på ryggen. Jag har haft med mig en hästkompis, det funkar bättre men han stannar även där. Men går igen efter lite övertalning. Det gör han inte när vi är själva, då rör han inte en fena som sagt. Vi måste kunna vara själva också.

Ni har lärt känna varandra i fyra veckor och hästen kom fram till att du va tråkig. Som jag ser det har du själv skapat ett problem som inte fanns från början. Börja göra roliga grejer avsuttet (andras förslag finns i tråden) eller sitt upp :)

Men varför rider du inte? Rider du inte ALLS? Inte på ridbanan heller? Promenerade förra ägaren honom bara, eller red hen? Det är mycket lättare att aktivera en (vuxen) häst från ryggen än från marken. Han kanske bara har skittråkigt av att enbart promenera?

Min blir åtta efter nyår. Har haft henne sen hon var ett. Det är en sån häst som kräver stimulans (psykiskt mer än fysiskt) konstant. Hon hade en period där hon betedde sig som du beskriver när hon var två år. Då gick det ju av förklarliga skäl inte att göra så mycket mer än att mana på henne, fortsätta gå, försöka bryta av med lite ledarskapsövningar i paddocken och lite löshoppning och sånt, på grund av hennes låga ålder. Det har blivit bättre när hon blev äldre och inriden.

Missförstå inte, jag förespråkar att motionera hästen vid handen även om den är inriden. Vi rider fem gånger i veckan, promenerar en. Det är jättebra både för hennes del och för vår relation. Men att inte rida alls (nu när hon varit inriden länge och är van vid att få ur sig sin energi på det sättet) hade lett till en odräglig häst som hade hittat på det ena hysset efter det andra. Det hade räckt med fyra veckor UTAN flytt för att tråka ut henne.

Liten reflektion till TS ang ridningen som folk är inne på .
Jag förstår inte heller varför man ställer av en nyinköpt häst flera veckor (en månad!) ? Om det är en vuxen häst i kondition som är van att ridas blir det jättefrämmande för hästen om en ny ägare helt plötsligt börjar gå endast promenader ? En hel del vuxna ridhästar är inte ens vana vid promenader vid hand ute i naturen över huvud taget, även om de är mycket ridna ute i detsamma, och kan tycka det blir något helt annat. När hästen dessutom i detta fallet är ny både i sin hemmamiljö och har ny (lite osäker) människa kan det ju bli hur onödigt komplicerat som helst.

Jag förstår inte heller varför man ställer av en nyinköpt häst flera veckor (en månad!) ? Om det är en vuxen häst i kondition som är van att ridas blir det jättefrämmande för hästen om en ny ägare helt plötsligt börjar gå endast promenader ? En hel del vuxna ridhästar är inte ens vana vid promenader vid hand ute i naturen över huvud taget, även om de är mycket ridna ute i detsamma, och kan tycka det blir något helt annat. När hästen dessutom i detta fallet är ny både i sin hemmamiljö och har ny (lite osäker) människa kan det ju bli hur onödigt komplicerat som helst.

TS har skrivit att hästen INTE är igång. Den har ridits sporadiskt bara sen våren.

Kan du ta med en kompis (människa) som jag gå bakom och mana på lite? Eller att du själv har spö i handen om du kan hantera det samtidigt som du försöker styra hästen framåt.

Men om det var jag hade jag nog slutat promenera och gjort något annat. Tömkör eller rid! Du kan ju skritta igång hästen uppsuttet. Träna sedan hästen för hand på banan eller i ridhus där du kan longera, flytta fram och bakdel, få hästen att rygga och gå fram. Hästen måste lära sig dina signaler. Kanske den är osäker och därför inte vill gå fram?

Om du tycker det är läskigt att rida så skritta ut med en (häst)kompis så du inte är ensam i början.

Nej han var inte igång när jag köpte honom. Han har ridits spordariskt sen i våras av förra ägaren. Jaså ter sig överskottsenergin så också. Det är ju också vanligt att hästar börjar testa när dom är varma i kläderna i ett nytt stall med ny ryttare. Jag är rädd att han har ”vunnit” ett par gånger med när han testar, då jag inte alltid märkt det. Typ som att gå brevid mig istället för bakom. Komma in i min zoon utan att jag bett honom. Är det kört eller kan jag återta min ledarroll?

Återigen: släpp din tanke ang ”testa” ”vunnit”, ”ledarroll” osv.
Samtliga är helt irrelevanta när vi pratar häst.
Dessutom så skulle jag argumentera att hästen öht inte ser dig som något liknande ”en ledare” alls . Det är ju utifrån det den säger ifrån och inte vill det du vill att den ska vilja liksom ;)

Jag förstår inte heller varför man köper en häst och sen bara är ute och går med den i en månad. Visst, jag tar det lugnt med en ny häst och är ute och går med den för att bekanta mig mer med den och den med mig och omgivningarna, men sen kravlar jag ju mig upp och fortsätter den låta sig bekanta sig med mig och omgivningarna uppsuttet.

Jag kan ju inte svara för TS men jag går också gärna första tiden, dock inte 4 veckor utan mer 4 dagar.
Vill att hästen ska känna igen omgivningen, lära känna varandr alite grann, sätta enkelt stanna kommando.
Men jag är lite feg.

Jag förstår inte heller varför man köper en häst och sen bara är ute och går med den i en månad. Visst, jag tar det lugnt med en ny häst och är ute och går med den för att bekanta mig mer med den och den med mig och omgivningarna, men sen kravlar jag ju mig upp och fortsätter den låta sig bekanta sig med mig och omgivningarna uppsuttet.

Kan ju finnas hur många anledningar som helst. Döm inte så hårt! Vi vet knappt något om TS och hens häst.

Ryttaren kanske är osäker/rädd/feg, hästen kanske har varit skadad och ska sättas igång, kanske inte har sadel som passar (och ryttaren vill inte rida barbacka) eller vad som helst.

Kan ju finnas hur många anledningar som helst. Döm inte så hårt! Vi vet knappt något om TS och hens häst.

Ryttaren kanske är osäker/rädd/feg, hästen kanske har varit skadad och ska sättas igång, kanske inte har sadel som passar (och ryttaren vill inte rida barbacka) eller vad som helst.
Var har jag dömt någon alls? :confused: Jag skriver att jag inte förstår, vad är dömande av att jag inte förstår?

Jag förstår inte de som skriver i flera trådar att en del är så dömande, jag måste läsa en parallell tråd för jag tycker ofta att ingen dömer någon alls även om de har synpunkter.

Det är ingen som dömer ? Tycker ditt inlägg är mer dömande isåfall . Inkl att du rentav spekulerar i att TS är FEG :confused:

Var har jag dömt någon alls? :confused: Jag skriver att jag inte förstår, vad är dömande av att jag inte förstår?

Jag förstår inte de som skriver i flera trådar att en del är så dömande, jag måste läsa en parallell tråd för jag tycker ofta att ingen dömer någon alls även om de har synpunkter.

Det finns trevligare sätt att skriva på än det du gör. Jag uppfattar din ton i inlägget dömande.

Jag kan ju inte svara för TS men jag går också gärna första tiden, dock inte 4 veckor utan mer 4 dagar.
Vill att hästen ska känna igen omgivningen, lära känna varandr alite grann, sätta enkelt stanna kommando.
Men jag är lite feg.

Ja alltså det är ju inget jag öht har kommenterat i sammanhanget så förstår nog inte ditt svar ?

Det är ingen som dömer ? Tycker ditt inlägg är mer dömande isåfall . Inkl att du rentav spekulerar i att TS är FEG :confused:

Har inte spekulerat i någonting. Gav bara exempel på saker som kan hindra någon från att rida. Kanske formulerade mig lite klumpigt ser jag nu. Var iallafall inte min mening utan meningen var att ge exempel på varför en ryttare kan tänkas att inte rida på en häst hen nyligen köpt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 633
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama