Hur hantera häst som testar

belle

Trådstartare
Jag har en valack på 8 år som jag har haft i 4 veckor. Han har nu börjat testa mig genom att stanna vid promenader (jag har inte börjat rida honom än). Han liksom fryser fast men verkar inte rädd eller orolig. Han har knappast ont då det går bra att gå åt vissa håll (när det passar honom). Har försökt att sätta honom i arbete när han stannar genom att backa och göra volter. Funkade en stund men sen blev han riktigt sur istället och började svänga med huvudet och rörde inte en fena.
Jag vill mest veta hur JAG ska bete mig i såna situationer. Hur ska jag göra, vilka kommandon bör jag ge?
Jag är mer den typen som inte vill göra en stor affär av dessa saker, utan försöka låtsas som ingenting och bara fortsätta be om det jag vill. Alltså inte tillrättavisa, utan bara utgå ifrån att han ska följa mig. Vad tycker ni? Berätta gärna om egna erfarenheter och hur ni kom vidare

För det första så skippa tänket att hästen ”testar” .
Hästar ”testar” inte dig utifrån mänsklig definition av ”testa” .
De läser av dina signaler /icke signaler och beter sig utifrån det . Helt förutsättningslöst utan vidare tanke etc. ffa har hästar ingen ”baktanke” .

Ta hjälp av någon om du är osäker :)

För det första så skippa tänket att hästen ”testar” .
Hästar ”testar” inte dig utifrån mänsklig definition av ”testa” .
De läser av dina signaler /icke signaler och beter sig utifrån det . Helt förutsättningslöst utan vidare tanke etc. ffa har hästar ingen ”baktanke” .

Ta hjälp av någon om du är osäker :)
Det är sant som du säger, men han borde förstå när vi ska gå framåt. Några tips när han stannar ute?

varför rider du inte?

Tips när den stannar ute: ha med en kompis. Hästkompis alltså.
Att hantera hästen från marken är ett bra sätt att ”lära känna” varann. Och som det är nu, fungerar det inte ifrån marken kommer det inte att fungera på ryggen. Jag har haft med mig en hästkompis, det funkar bättre men han stannar även där. Men går igen efter lite övertalning. Det gör han inte när vi är själva, då rör han inte en fena som sagt. Vi måste kunna vara själva också.

Jag skulle göra det betydligt jobbigare för honom att stå stilla. Lite din tanke innan, men om han inte backar, då lyssnar han inte, så du får se till att han lyssnar.

Ta hjälp av en erfaren person.

Var hästen i ridkondition när du köpte den? Isåfall är det inte konstigt om överskottsenergin den har nu visar sig på det där sättet.
Nej han var inte igång när jag köpte honom. Han har ridits spordariskt sen i våras av förra ägaren. Jaså ter sig överskottsenergin så också. Det är ju också vanligt att hästar börjar testa när dom är varma i kläderna i ett nytt stall med ny ryttare. Jag är rädd att han har ”vunnit” ett par gånger med när han testar, då jag inte alltid märkt det. Typ som att gå brevid mig istället för bakom. Komma in i min zoon utan att jag bett honom. Är det kört eller kan jag återta min ledarroll?

Det är ju också vanligt att hästar börjar testa när dom är varma i kläderna i ett nytt stall med ny ryttare. Jag är rädd att han har ”vunnit” ett par gånger med när han testar, då jag inte alltid märkt det. Typ som att gå brevid mig istället för bakom. Komma in i min zoon utan att jag bett honom. Är det kört eller kan jag återta min ledarroll?
Äh vilket trams.

Går det inte framåt så styr hästen nåt steg åt sidan, så att den börjar röra sig, sen fortsätter ni framåt. Prata, smacka och kliv på själv utan att tveka. Tänk dig att du är ett tåg på en räls.

Att hantera hästen från marken är ett bra sätt att ”lära känna” varann. Och som det är nu, fungerar det inte ifrån marken kommer det inte att fungera på ryggen. Jag har haft med mig en hästkompis, det funkar bättre men han stannar även där. Men går igen efter lite övertalning. Det gör han inte när vi är själva, då rör han inte en fena som sagt. Vi måste kunna vara själva också.

Jag tror att du överkomplicerar sakerna.

Har du ridbana hemma - lyssnar den där? Tycker du att det är lite obehagligt att rida den ute? Jag håller med @mackan, hästar testar inte. De funkar inte så rent kognitivt.

Har du någon som kan följa med och se vad som händer? Generella tips: gå/rid samma runda hela tiden en period så att den vet vart ni ska och vad som krävs av den. Reagera innan den stannar, hästen får inte smyga ned tempot utan ska följa med/gå på ordentligt. Beröm och prata med den, ge en godis ibland. Hinner den stanna så gå upp vid bogen och peta till den med spö. Går den runt på volt så låt den gå runt tills den tröttnar.

Har du grimma och grimskaft, träns med lina, eller hur går du med den? Jag håller inte med om det där att allt ska göras på marken, om den är van att ridas så kan det vara överskottsenergi, det kan vara osäkerhet, eller något annat. Hästar är vanedjur, de vill ha sin trygga rutin. :)

Nej han var inte igång när jag köpte honom. Han har ridits spordariskt sen i våras av förra ägaren. Jaså ter sig överskottsenergin så också. Det är ju också vanligt att hästar börjar testa när dom är varma i kläderna i ett nytt stall med ny ryttare. Jag är rädd att han har ”vunnit” ett par gånger med när han testar, då jag inte alltid märkt det. Typ som att gå brevid mig istället för bakom. Komma in i min zoon utan att jag bett honom. Är det kört eller kan jag återta min ledarroll?
Nej, det är inte vanligt att hästar "testar" eftersom de, som sagts ovan, inte resonerar alls. På samma sätt funderar han inte över vem som "vunnit", eftersom han inte tävlar med dig.
Hästen VILL inte gå.
Varför vill hästen inte gå?
I många fall är hästen osäker. Han kan vara rädd att bli uppäten, han känner inte dig och vet inte om du kan rädda honom om ni blir anfallna av rovdjur. Han kan vara rädd att lämna flocken, av samma skäl.
Han kanske bara inte tycker att det är kul/meningsfullt att promenera med dig.

Om jag var du skulle jag se till att hästen ser min som en resurs, någon som tillhandahåller trevligheter. Mat, godis, kli, roliga övningar på ridbanan osv. Då kommer han vilja följa dig överallt. Men han känner inte dig ännu, varför skulle han vilja vara med dig?

Straffa honom inte, håll inte på och "göra det jobbigt" för honom när han inte gör som du vill. Det skapar bara negativa känslor i er båda.
Försök se världen ur hans ögon så ska du se att han snart vill vara med dig :)

Rätt utrustning på: Handskar, träns, längre grimskaft eller longerlina, längre pisk och gärna hjälm. Om säkerheten inte tas på allvar brister det lätt i allting annat förr eller senare.

Jag hade börjat med att få hästen att lyssna på mig inne på ridbanan. Jag hade bett den att vara uppmärksam på mig, min takt, vart jag är på väg, om jag stannat etc.
Behöver jag röra vid den för att få den att flytta på fram eller bakdel eller räcker det med att jag rör mig mot den del jag vill flytta? Behöver jag dra i grimskaft eller lina för att få den stanna, eller stannar den när jag stannar? Behöver jag smacka och dra i linan för att öka takten eller ökar den samtidigt som mig?

Om du går rakt fram med hästen på höger sida, stannar upp och kliver åt höger bör hästen (utan att du korrigerar med linan) också stanna upp och flytta sig till höger. Tar du sedan några steg bakåt bör även hästen backa - fortfarande med slak lina.

I början behöver du givetvis ge tydliga signaler och korrigeringar t.ex. en touch med pisken med den vänsterhand mot hästens vänstra bakdel direkt om den inte ökar takten när du ökar den.
Du kan också t.ex. använda pisken som pekpinne och röra vid det framben du vill att den skall ta ett steg med när du ber hästen backa (och den skall kunna backa i den takt du ber om).

Jag hade tvärt-om problem. Min häst sprang förbi mig och stod på bakbenen när jag drog i linan. Att arbeta på ovanstående sätt i en veckas tid - och givetvis underhålla detta och vara konsekvent - har löst många fler problem som jag inte ens visste vi hade.

Det är t.ex väldigt skönt att göra böjprover/rörelsetester med en häst som är lyhörd och lyssnar på dina minsta signaler på lös lina. För att inte tala om hur lastningen underlättas av denna typ av relation.

Jag tror att du överkomplicerar sakerna.

Har du ridbana hemma - lyssnar den där? Tycker du att det är lite obehagligt att rida den ute? Jag håller med @mackan, hästar testar inte. De funkar inte så rent kognitivt.

Har du någon som kan följa med och se vad som händer? Generella tips: gå/rid samma runda hela tiden en period så att den vet vart ni ska och vad som krävs av den. Reagera innan den stannar, hästen får inte smyga ned tempot utan ska följa med/gå på ordentligt. Beröm och prata med den, ge en godis ibland. Hinner den stanna så gå upp vid bogen och peta till den med spö. Går den runt på volt så låt den gå runt tills den tröttnar.

Har du grimma och grimskaft, träns med lina, eller hur går du med den? Jag håller inte med om det där att allt ska göras på marken, om den är van att ridas så kan det vara överskottsenergi, det kan vara osäkerhet, eller något annat. Hästar är vanedjur, de vill ha sin trygga rutin. :)
Har vanlig grimma med grimskaft bara.
Nej, det är inte vanligt att hästar "testar" eftersom de, som sagts ovan, inte resonerar alls. På samma sätt funderar han inte över vem som "vunnit", eftersom han inte tävlar med dig.
Hästen VILL inte gå.
Varför vill hästen inte gå?
I många fall är hästen osäker. Han kan vara rädd att bli uppäten, han känner inte dig och vet inte om du kan rädda honom om ni blir anfallna av rovdjur. Han kan vara rädd att lämna flocken, av samma skäl.
Han kanske bara inte tycker att det är kul/meningsfullt att promenera med dig.

Om jag var du skulle jag se till att hästen ser min som en resurs, någon som tillhandahåller trevligheter. Mat, godis, kli, roliga övningar på ridbanan osv. Då kommer han vilja följa dig överallt. Men han känner inte dig ännu, varför skulle han vilja vara med dig?

Straffa honom inte, håll inte på och "göra det jobbigt" för honom när han inte gör som du vill. Det skapar bara negativa känslor i er båda.
Försök se världen ur hans ögon så ska du se att han snart vill vara med dig :)
Ja, jag har varit mycket i hagen utan att ens ta in honom i stallet, gett han morötter och kli sen gått därifrån. Jag kan tänka mig att han inte ser det som meningsfullt att lämna flocken och promenader iväg med mig... men sån här var han inte på provridningarna. Och han kan allt gå själv. Jag är mer intresserad av hur jag kommer vidare. Jag brukar alltid ha med mig något gott att ge honom vid promenader , och han får mycket beröm. Vill ju komma igång med ridningen så fort som möjligt

Har vanlig grimma med grimskaft bara.

Ja, jag har varit mycket i hagen utan att ens ta in honom i stallet, gett han morötter och kli sen gått därifrån. Jag kan tänka mig att han inte ser det som meningsfullt att lämna flocken och promenader iväg med mig... men sån här var han inte på provridningarna. Och han kan allt gå själv. Jag är mer intresserad av hur jag kommer vidare. Jag brukar alltid ha med mig något gott att ge honom vid promenader , och han får mycket beröm. Vill ju komma igång med ridningen så fort som möjligt
På provridningen var han väl hemma i sin trygghet gissar jag? Det är stor skillnad.
För vissa hästar är flytten en stor grej.

Det är nog din attityd "han kan allt gå själv" som sabbar det. Du har en massa förväntningar på honom som han inte är redo för.

Du har fått förslag på hur du ska komma vidare, gör dig KUL. Det är inte säkert att godis är rätt motivation för honom. Ett pass trickträning, ett pass tömkörning, ett pass på ridbanan kan vara det han önskar. Ett BRA pass, där han får känna sig lyckad, inte pressad. "Lek" fram övningarna, lägg ut några bommar och kolla vad han gör om ni går över dem, hur hanterar han övergångar mellan olika gångarter? Vilken verkar vara den gångart han gillar bäst? Känns han tveksam, ta det lugnt. Låt honom få känna sig fram och lära känna dig.
Hur skulle du bete dig om du träffade en kille/tjej som du blev intresserad av? Inte skulle du släpa iväg människan till närmaste säng och köra igång?

Jag är mer intresserad av hur jag kommer vidare.

Ur situationen just där och då? - Bakvänd långpisk i vänsterhanden som du lägger an om han inte går framåt. Stå aldrig framför honom och dra utan ha honom vid din sida och försök att hålla ett raskt och bestämt tempo. Timing är alltid viktigt, du bör korrigera honom redan innan han hinner stanna, alltså redan när du ser att han överväger att stanna - för att rätta till honom redan där. Detta är såklart lättare ju bättre du känner hästen och kommer därför bli lättare med tiden när du lär dig läsa av hans signaler.

Hästen lyder inte. Det är så enkelt och så svårt. Han ser det inte som meningsfullt att göra som du säger åt honom. Han är inte motiverad.

Gör du för honom roliga saker? Är du en kul typ som han gärna jobbar ihop med? Det är väl början till ett samarbete, tänker jag.

Jag hade heller inte låtit en häst som är tänkt att rida, gå så länge utan att bli riden. Till vilken nytta? Sitt upp och varva avsuttet (löshoppning, tömkörning, promenader) med ridning (dressyrövningar, uteridning, hoppning för att göra träningen rolig för hästen.

Jag brukar lösa det genom
1, titta runt mig om det finns en anledning att stanna (min ena har jag lärt att sakta av till skritt vid möte av både fordon och fotgängare men ser oxå en fördel om han gör halt om vilt är nära då det inte är så skoj att rida in i en flock vildsvin)

2, håller mig någon stans vid hästens huvud och mitten på halsen.

3, har ett längre spö och kittlar hästen i flanken men tittar fortfarande åt det hållet jag vill åt med blick och kropp.

På provridningen var han väl hemma i sin trygghet gissar jag? Det är stor skillnad.
För vissa hästar är flytten en stor grej.

Det är nog din attityd "han kan allt gå själv" som sabbar det. Du har en massa förväntningar på honom som han inte är redo för.

Du har fått förslag på hur du ska komma vidare, gör dig KUL. Det är inte säkert att godis är rätt motivation för honom. Ett pass trickträning, ett pass tömkörning, ett pass på ridbanan kan vara det han önskar. Ett BRA pass, där han får känna sig lyckad, inte pressad. "Lek" fram övningarna, lägg ut några bommar och kolla vad han gör om ni går över dem, hur hanterar han övergångar mellan olika gångarter? Vilken verkar vara den gångart han gillar bäst? Känns han tveksam, ta det lugnt. Låt honom få känna sig fram och lära känna dig.
Hur skulle du bete dig om du träffade en kille/tjej som du blev intresserad av? Inte skulle du släpa iväg människan till närmaste säng och köra igång?
Med tanke på att vi har varit ute själva på det nya stället utan problem så tror jag absolut han kan fortsätta gå själv. Tror snarare att det handlar om motivationen, inte kul eller liknande. Eller brist på respekt

Ja, jag har varit mycket i hagen utan att ens ta in honom i stallet, gett han morötter och kli sen gått därifrån. Jag kan tänka mig att han inte ser det som meningsfullt att lämna flocken och promenader iväg med mig... men sån här var han inte på provridningarna.
Hästen verkar inte riktigt säker på var han har dig. Morötter och kli är trevligt men ingenting som sätter förtroende hos hästen. Du måste sluta tänka på vad hästen anser meningsfullt och kul, och börja fokusera på vad ditt mål med dagens promenad är. Och se till att nå målet med alla medel. Hästen ifrågasätter, och du behöver konkret visa att du menar det du säger. Då blir hästen också trygg.

Hästen verkar inte riktigt säker på var han har dig. Morötter och kli är trevligt men ingenting som sätter förtroende hos hästen. Du måste sluta tänka på vad hästen anser meningsfullt och kul, och börja fokusera på vad ditt mål med dagens promenad är. Och se till att nå målet med alla medel. Hästen ifrågasätter, och du behöver konkret visa att du menar det du säger. Då blir hästen också trygg.
Det kan absolut stämma att han inte vet vart han har mig, då jag inte själv har vetat hur jag ska hantera detta.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 633
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama