Jag har en valack på 8 år som jag har haft i 4 veckor. Han har nu börjat testa mig genom att stanna vid promenader (jag har inte börjat rida honom än). Han liksom fryser fast men verkar inte rädd eller orolig. Han har knappast ont då det går bra att gå åt vissa håll (när det passar honom). Har försökt att sätta honom i arbete när han stannar genom att backa och göra volter. Funkade en stund men sen blev han riktigt sur istället och började svänga med huvudet och rörde inte en fena.
Jag vill mest veta hur JAG ska bete mig i såna situationer. Hur ska jag göra, vilka kommandon bör jag ge?
Jag är mer den typen som inte vill göra en stor affär av dessa saker, utan försöka låtsas som ingenting och bara fortsätta be om det jag vill. Alltså inte tillrättavisa, utan bara utgå ifrån att han ska följa mig. Vad tycker ni? Berätta gärna om egna erfarenheter och hur ni kom vidare
Jag vill mest veta hur JAG ska bete mig i såna situationer. Hur ska jag göra, vilka kommandon bör jag ge?
Jag är mer den typen som inte vill göra en stor affär av dessa saker, utan försöka låtsas som ingenting och bara fortsätta be om det jag vill. Alltså inte tillrättavisa, utan bara utgå ifrån att han ska följa mig. Vad tycker ni? Berätta gärna om egna erfarenheter och hur ni kom vidare