Hur hänga nät i box?

Sv: Hur hänga nät i box?

Så tycker jag också att alla hästar gör men tydligen anses att de använder käken annorlunda när de sliter loss i högt läge och säkert mal runt några varv innan de sänker huvudet , det är så jag fattat det är anledningen till snedslitning av tänder och rekommendationen att kolla såna hästar oftare .

Jag har hängt det vid fönstret, jag har en stor karbinhake (om nu den modellen heter så) som är runt galler"stolpen" och sedan en mindre hake som är fast i den stora och i den lilla är nätet fast i ena öglan. Andra öglan är fast i ett bensnöre (ej elastiskt) som jag snurrat runt galler"stolparna" för att få rätt höjd på nätet. Ponnyn som har nätet står i i mitten av boxen typ så han kommer upp lite och tar en tugga, sänker huvudet och äter innan han tar en ny tugga. Han äter långt ner från nätet också, så han höjer inte huvudet mer än vad han vill liksom. Ibland har han tagit hö från botten av nätet. Han står inte heller vid maten hela tiden, utan vilar, dricker lite vatten och tjaffsar med boxgrannen i mellan.

Sen han fick inte nätet och fått fri tillgång inne har han gått upp lite i vikt, blivit gladare och han får äta så mycket han behöver inne. Han får 1,2 kg ute i hagen och äter väl det som inte trampats ner i leran.

Så här hänger mitt ... Fristt från taket, så han inte kan ta stöd not något när han ska pilla i sig stråna. Detta år insläppshöet, till natten får han dubbla nät. Är inte orolig för ätställningen, vi har i princip gräs året om i hagarna och han går där 12 timmar/dygn. Får dessutom frukosten på backen. Men kollar tänderna regelbundet såklart.
21670_10151099715077343_1397445890_n.jpg

Min häst fastnade i nätet två gånger förra året så nu hänger det högt. Nätet gav inte med sig när min häst fastnade iaf (vägde visserligen bara runt 250 kg vid tillfällena). Ena gången fick stallägaren skära sönder det, andra gången drog han av sig skon.

Senast ändrad:

Mitt hänger i fönstergallret (ja det sitter fast riktigt ordentligt ;)) och hänger väl med botten kanske 20cm från torven som är ca 20 cm tjock! :)

Det är så att hon når "betställning" när hon äter ifrån nätets nederkant och 1m´s "buskätning" när hon äter ifrån toppen!
(eller vad man ska kalla det)

Hon står aldrig med sänkt rygg eller behöver sträcka på halsen för att nå maten i alla fall, det är viktigt för mig då hon har en giva som räcker 24/7! :)

Senast ändrad:

Ungefär den ätställningen har mina när dom äter ur nät, tycker inte det ser ansträngt ut vad tycker ni andra?

Det jag tycker man ska passa sig för är att hänga nätet på en boxvägg så att hästen alltid måste stå på samma sätt och äta. T ex alltid längst fram i vänster hörne. Dom flesta hästar gör gärna ett litet knyck med nacken/halsen och drar loss tuggor ur nätet, och då tycker jag det blir snedbelastning på hästen om den alltid står och drar ut höet och drar huvudet åt höger bort från nätet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 741
Foder & Strö Ni som använder nät och har skodda hästar: Hur har ni hängt era nät? Jag vill ha era åsikter, tips och framför allt era lösningar och...
2
Svar
38
· Visningar
12 324
Senast: Gwildr
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 861
Senast: Trix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur