Slowfeedingnät och skodda hästar

Sv: Slowfeedingnät och skodda hästar

ang burarna så tänkte jag på att ha näten inne i burarna, så att de alltså måste äta genom galler-rutorna och nätet.

Det är pilligt nog för hästarna att få ut hö genom gallret så med både galler och när får de nog svårt att få ut maten.

Så här har jag löst det. Har två skodda hästar (och fullbroddade under vintern) och detta har fungerat utan problem. Mitt sto är en "slå hoven i höet häst". Men hon har inte försökt göra det sen hon fick maten serverad såhär.

Har numera även satt upp flera krokar/ringar och hänger ut 5 nät åt gången. Då slipper jag bära ut varje dag. Mina hästar har ätit ca 1½ bal/dag. Tack vare taket så blir det inte förstört om det skulle regna/snöa.

CIMG2510.jpg

CIMG2514.jpg

Senast ändrad:

Snygg och praktisk lösning. Jag skulle behöva göra nederkanten högre för min ponny älskar att klättra överallt och på allt/i allt, men det är ju lätt att bara bygga högre. Jag tar med mig ditt förslag.

Jag skulle inte heller kunna ha det lösningen pga pillerponny som måste undersöka allt :mad:

Låddelen kan du låta bli.

Jag har den dels som sparskydd (vilket inte behövdes) och sen att hälla ut hö i när det är lite kvar i ett nät. Du kan lägga en osb-skiva i botten på pallen istället. Så inte någon fastnar mellan bräderna. Då kan ponnyn stå under och äta om den vill!!!

Låddelen kan du låta bli.
För min del är den viktig då jag har stor skodd häst som gärna vevar med frambenen. Men att bygga det högre är ju inget problem. tackar för bilderna!
KL
Det ÄR väldigt bra att få se hur andra gjort och hur det sedan fungerat. Det är lätt att ha en ide som verkar bra, men som kanske inte alls fungerar så bra i praktiken. Att få andras erfarenheter är värdefullt. Tack till alla som skrivit,

Senast ändrad:

Kl. Hej, jag vill veta mer å se smarta lösningar på fungerande upphängningar. Någon med nya tips å infallsvinklar till slowfeed lösning till en skodd häst både i hagen å i box. Tusen tack.

Jag har haft nät i boxen, och kommer troligen ha det i höst och i vinter igen till shettisen. Nätet har då hängt så det är någon dm ovanför bädden, och han har inte fastnat i nätet trots skor runt om. Han har i för sig inte kraffsat/sparkat på nätet, utan mest rykt i det med tänderna. I nya boxen är fönstret lite högre upp så jag får hitta på en ny lösningen för att nätet inte ska komma för högt upp för honom..

Jag har mina nät såhär:

Inomhus:
aaaa04_202311830.jpg

imag0781_195952776.jpg

Utomhus:
Ska dock ändra till stolpar som näten hänger fritt emellan ett par dm från marken av hygeiniska skäl, vill att det ska vara lite svårare att äta, alltså gunga mer och inte gå att ta stöd nånstans. Ponnysarna är proffsätare..
frsta-snn-030_177909769.jpg

frsta-snn-077_177914820.jpg

Hästen slängde det över väggen så la i pinnen så att han slapp banta hela nätterna ;)

Ja det måste han verkligen blivit! Inte ovanligt hungrig eller så på morgonen heller utan betedde sig helt som vanligt så det kanske var medveten bantning ;)

Hej!

På denna bild ser du hölådan som innehåller ett finmaskigt hönät. Nätet är fastsatt med pistolhakar i öglor i botten av lådan. Lådan är så pass tung att hästarna inte flyttar den. Den ena hästen är skodd.

Men mitt största tips för hölådor är detta:
Gör botten löstagbar! (Och ha dräneringshål. (Sätt öglorna som man fäster nätet i på sidorna av lådan i stället.)
Anledning: Kan man lyfta ur botten är lådan väldigt mycket lättare att hålla ren och fräsch. Är botten inte löstagbar blir det väldigt svårt att göra rent i hörnen. Det blir höbös, sen regnar det, sen börjar det förmultna... Man sparar sig själv jobb om man kan lyfta på botten och spola rent i stället för att pilla i hörnen.

IMGP0193.jpg

Mvh Åsa

Jag tycker det är bättre att ha nätet liggande i lådan än att hänga det. Det ger en mycket trevligare och mer naturlig ätställning för hästen.

Här är en annan låda som jag har gjort med glespanel - fördelen för hästen är att den kan "se ut" samtidigt som den har huvudet nere i lådan. Det borde vara positivt för ett flyktdjur. (På bilden är det inte nät i lådan utan galler - ett misslyckat experiment. Men man ser i alla fall själva lådkonstruktionen. Sen fäste vi hönät i lådan i stället. Bilder på liknande fastsättningsanordning finns här.)
IMGP1696.jpg

Tyvärr gjorde jag lådan lite för smal, så icke väluppfostrade hästar som fuxen på förra bilden kunde välta den. Hade jag gjort den mer kvadratisk skulle det varit bättre.
IMGP1691.jpg

Mvh Åsa

Senast ändrad:

Hej Lisbeth!

Som jag minns blev stålgallret misslyckat på två sätt:

För det första saktade det inte ner ätandet tillräckligt mycket. Maskorna var 5 cm, men vi tyckte inte att hästarna såg ut att äta nämnvärt långsammare.

För det andra så var gallret (som var 55 x 110 cm om jag minns rätt) för lätt, så när hästen drog upp en tuss åkte gallret med, och hamnade med jämna mellanrum på sniskan i lådan. Då kom hästen åt höet direkt. Och det kändes dessutom som om hästen kanske kunde skada sig på något sätt när gallret hamnat så. Säkerhetsaspekten var det avgörande.

Däremot förändrade finmaskiga hönät livet till det bättre för både mig och min häst. Slank häst och konstant tillgång på grovfoder för hästen blev verklighet. (Vi använde nät med 2 cm maskor.)

Mvh Åsa

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
946
Senast: Sirap
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 506
Senast: Angel
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 554
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama