Hur hänga nät i box?

alti

Trådstartare
Nu är jag inte riktigt säker på om detta hammnar i rätt forum, men jag kör på.

Hur hänger ni upp era smhn nät/hönät/hökassar i boxen?
Jag är lite fobisk för att min klumpiga häst skall ta sig till och fastna på natten, och funderar på det bästa sättet att få upp det och hur högt jag skall hänga det.

Några förslag, gärna bilder?
MVH

Sv: Hur hänga nät i box?

208082_368108603263312_131371114_n.jpg

Så här har jag gjort. Hästen på bilden är barfota. Jag hängt nätet lite högre för valacken. Han är skodd. Så här långt har det inte hänt nåt...funkar fint! Har ett nät i vindskyddet också och det hänger rejält högt...lägsta punkten på det är 1 meter över mark.

Logiskt sett så borde det ju vara väldigt svårt att fastna i ett finmaskigt nät av den typen du använder, ett hönät med stora hål borde ju vara betydligt lättare.
Är upphängningen sådan att den kommer att ge med sig om hästen trots allt fastnar?

Jag häng upp mitt som tindra gjort. Köpte mitt nät för ca 6 veckor sedan inför konvalescens efter operation. Denna tid har hon gått utan skor. Skodde på henne igår igen, så jag är lite rädd för att hon ska fastna, så därför har jag satt nätet så högt upp det går.

Angående risken att fastna i nätet verkar det vara ganska lätt att de fastnar med trakterna på skorna. Igår när min häst skoddes fick hon stå och åta samtidigt ur nätet för att hålla sig lugn. Dock satt nätet väldigt lågt då och min häst fastnade två gånger bara för att hon stod och slog med hoven. Lyckades få loss henne utan panik från hennes sida men det är nog viktigt att hästen inte kan komma åt det med en krafsande hov eller liknande med skor på.

Jag hade aldrig vågat ha skodd häst och nät i samma box. Näten går inte sönder om de fastnar.

Jag kan ta bild på min lösning imorgon..

Men min häst älskar att sparka boll med krubbor och hinkar och kliver och river i ALLT!! Så jag var väldigt emot att hänga nätet lågt åt honom. MEN han har svag rygg även så jag vill inte ha nätet hängandes högt heller. Så jag gjorde en hemmagjord Haybar typ och sätter ner nätet i den och fäster nätet i botten. Så nätet hängen en meter från golvet som högsta punkt och hela vägen ner till golvet, och han kan inte dra upp det. Och han kan inte fastna i det heller eftersom ''Haybaren'' sitter iför. Funkar sjukt smidigt för han!! Har gjort såhär i ett år nu. Det första av nätet får han äta från en höjd av en meter ca sedan resten av allt blir nästan markhöjd. Höt faller ju neråt i nätet. Jag gillar min lösning väldigt mycket! :)

Har fotat min lösning nu

Såhär ser höhäcken ut
IMAG0128.jpg

Det är lämnat en glipa ca 10cm längst ner för att kunna tömma hö/halm i botten och för att kunna fästa nätet. Jag vänder nätet upp och ner och i snöret som man drar ihop nätet sitter det en hake. Den fäster jag i ringen som sitter på utsidan av höhäcken. Då kan han inte dra upp nätet ut häcken.
IMAG0133.jpg

Sedan skottar jag över lite spån. Mest för säkerhets skull. Är nojig att han ska fastna fast det borde vara omöjligt då glipan är liten. Men det känns bra. Då vet jag att snöret inte glappar och hänger åtkomligt med. Funkar riktigt bra.
IMAG0135.jpg

Nätet fäster jag sedan i väggen, så det sitter där det sitter. När han ätet en stund så faller nätet ner och han får äta nere från häcken längre och längre ner. Sista halvan från botten. Blir bra ätställning. Och det bästa är att han inte kan komma åt nätet alls med sina fötter. :devil: Klåfingriga häst!! Har haft såhär i lite över ett år nu och det funkar super!!
IMAG0136.jpg

IMAG0131.jpg

kl

Mina hängar så att de nästan är i marken om de är tomma. Näten går sönder om någon sko skulle fastna, fast har inga viftande hästar hemma, de använder tänderna :angel:

imag0780_195952649.jpg

Åh, det där ser jättebra ut! Tack för bilder! Så ska jag också göra.

KL

Är det ingen som hänger nätet från taket?
Har en bekant som gjort det och det förlänger ättiden avsevärt.
Nätet hänger då löst och inte nära någon vägg.

Funderar på att testa!

Jag har så i hagen, fäster nätet via en kätting i taket på vindskyddet. Och nätet hänger nästan nere i backen. Men där vet jag att han inte håller på jävlas och grejar med nätet så han fastnar. För ute finns det annat att roa sig med. Inne river han omkring på allt för att ha nåt att göra.

Inne skulle jag inte våga ha nätet hängandes så långt ner. Så då måste det ändå hänga högt upp - tar ännu längre tid att äta eftersom det inte får stöd och då belastar hästen en redan svag rygg ännu längre tid. Så prio ett för mig är att få ner nätet i så låg höjd som möjligt då jag ogillar hög ätställning. De är inte gjorda för det att stå med högt huvud och sänkt rygg och kämpa i flera timmar för mat. Känns inte bra. Men jag kanske är töntig?:)

Ang ätställning så får herr häst 3-4 kilo löst hö på marken utöver de 4-5 kilona som ryms i nätet. Jag använder alltså egentligen bara nätet som ett komplement. Han behöver äta 12-15 kilo hö/dygn och har inga tendenser till att bli tjock utan nätet är ett komplement för att han ska äta resterande hö lite långsammare under natten.

(det är även höt på marken som äts först sedan äter han det han vill ha i nätet och lämnar resten när han är mätt/nöjd).

Min får också 4kg hö på golvet och sen resten blandat med halm i nätet.

Men jag tror man är olika. Jag gillar inte tanken att stå med sänkt rygg och äta i många timmar. För det blir ju ändå flera timmar de ägnar vid nätet. Och när de rycker ut maten ur nätet så trycker de ju ner ryggen ännu mer. Men det beror nog på hur man är som person. :) Min häst har redan svag rygg så för mig går alternativet med högt nät bort direkt. :)

Det jag vet brukar vara största anledning att inte vilja fodra högt är att de tuggar annorlunda i hög ställning än från naturlig markställning så man brukar rekommendera tätare tandkontroller på hästar som fodras högt .

Fast när jag studerar mina hästar så drar dom loss en tugga ur nätet sen sänker dom huvudet medan dom tuggar och sväljer. Det är ju inte så att dom matar in, tuggar och sväljer medan dom är i näthöjd...

Spelar ingen roll, skulle aldrig chansa ändå. För hur som så måste de ändå upp med huvet och ner med ryggen för att få en tugga. Och gör de så 4-5h per natt så är det fortfarande betydligt mer än om nätet hänger lågt. Och har du en häst med konstaterade problem i länd, höfter och kors och har en svag rygg så tror inte jag en sekund på att den ätställningen gynnar problemen. Hästar är inte byggda för en hög ätställning under flera timmar per dygn. Jag riskerar inte min hästs hälsa för det iafl.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Senast: Roheryn
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 741
Foder & Strö Ni som använder nät och har skodda hästar: Hur har ni hängt era nät? Jag vill ha era åsikter, tips och framför allt era lösningar och...
2
Svar
38
· Visningar
12 324
Senast: Gwildr
·
Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 861
Senast: Trix
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023