Hur hälsar du på en för dig okänd hund?

TinyWiny

Trådstartare
Sticker du fram handen? eller låter du hunden nosa på dig eller vad:confused:

Gör du olika om det är en valp eller vuxen hund?

Sv: Hur hälsar du på en för dig okänd hund?

Sätter mig på huk framför hunden, rör den inte utan den får komma fram först och nosa.

Hälsar inte på för mig okända hundar.
Däremot när jag tar emot hundar så tycker jag att det bästa är att ta emot kopplet och bara gå.

Tack:bow:

Började fundera på om jag är knäpp:crazy:

Min valp 6 månader träffade min morsa för första gången idag, hon kom på stan och jag stannade brevid henne.
Valpen satt i fram och hon öppnar dörren och sticker in handen:crazy:

Han blev ju vettskrämd stackarn:(
Han hann ju inte reagera och ens se vem det var:eek:

Han morrade och skällde och hoppade upp i mitt knä och skakade, ojdå säger min mor:crazy:

Han är reserverad för nya människor.
Med tanke på att jag har haft honom i två veckor så var jag glad att han sökte skydd hos mig och inte tyckte att han behövde försvarade sig genom att bita henne:crazy:

Jag blev så paff att jag knappt kunde prata:eek:

Nog för att hon inte är en hund människa men herregud jag har haft hund i över tio år borde hon inte lärt sig på dessa åren:confused:

Jag brukar faktiskt ignorera främmande hundar ett tag innan jag hälsar på dem.

Det beror nog på, jag går inte fram till en hund som inte kommer till mig och jag uppmuntrar inte heller en "överglad" hund med klappar och hej.

Jag hatar när folk kommer hit och hejar och klappar med tjoande röster till mitt översociala lite allt för människoälskande monster!
Men det tar bara 10 sek. innan dom skriker "aj" istället när dom fått sig ett par rejäla omgångar av stenhårda piskan (svansen). :devil:

Jag brukar inte hälsa på okända hundar. För oftast brukar det vara deras matte eller husse som man faktiskt hälsar på :smirk:
Men OM det är hunden jag vill hälsa på och inte matte eller husse så brukar jag först prata lite med husse/matte sen sätta mig på huk för att se om hunden vill komma fram. Locka lite på den oså ifall den tycker att jag verkar farlig och inte vågar :angel:

Jag hälsar aldrig på en okänd hund eller inte en jag "känner" mer eller mindre heller. Dom får komma fram till mig om dom är intresserade och då kan jag hälsa lite tillbaka. En hund som far fram som en tok till mig och ska hoppa hälsar jag inte på över huvud taget. Helt enkelt för att jag inte har ngt intresse av det.

kl

Sen har jag dom senaste dagarna börjat fundera på vad det är för valpar som folk köper sig som blir skräckslagna om de överaskas av ngn som ska hälsa på dom. Jag håller med om att man inte ska kliva fram till främmande hundar oavsett ålder, men att hunden reagerar med att bli skcäkslagen är inte ett sunt beteende...Visst kan den bli rädd, men strax bli nyfiken igen. Det verkar som att kvalitén i hundars mentalitet alltmer dalar, ett minne blott snart?

Jag gör som Zita, sätter mig på huk (om det inte är en bjässe:D) och låter hunden komma fram och nosa på mig.

kl

Sen har jag dom senaste dagarna börjat fundera på vad det är för valpar som folk köper sig som blir skräckslagna om de överaskas av ngn som ska hälsa på dom. Jag håller med om att man inte ska kliva fram till främmande hundar oavsett ålder, men att hunden reagerar med att bli skcäkslagen är inte ett sunt beteende...Visst kan den bli rädd, men strax bli nyfiken igen. Det verkar som att kvalitén i hundars mentalitet alltmer dalar, ett minne blott snart?

Jag vet inte om det är sunt eller ej men har full förståelse för att min blev rädd!!!
Han var ju på samma gång nyfiken!
Sen är han en vakthund, han kommer att trimmas på att "varna" mej då jag inte har mycket hörsel kvar.

Han reagerar redan olika på om personen jag har framför mig är någon jag tycker om eller inte:rofl::angel:

Givetvis för att jag reagerar olika, men han är duktig på att läsa mig redan:love:

Jag står en bit ifrån (o snackar med ägaren) o ser hur hunden reagerar samt pratar lite lätt o ledigt om ägaren o får höra lite hur hunden är.

Är hunden reserverar, att man hör det av ägaren eller ser det på hunden, ja då tar jag det lugnt med hälsandet, eller så struntar jag i det.

Är hunden rent av aggresiv, visar tendenser mot mig etc, eller att ägaren säger det. Ja då hälsar jag inte alls.

Säger ägaren att hunden är snäll o man kan hälsa, OCH jag ser att hunden inte verkar ha ngt emot det, då sätter jag mit på huk och låter hunden hälsa o komma fram.
Är aldrig "framfusig" mot en främmande hund, då man aldrig vet hur hunden är då man ej träffat den.

Hundens beteende etc är det som bestämmer i alla lägen för mig.

/Tobbe

En hund som far fram som en tok till mig och ska hoppa hälsar jag inte på över huvud taget. Helt enkelt för att jag inte har ngt intresse av det.

:bow: :bow: :bow:
All heder åt dig!
Är så trött på människor som säger "Det är ingen fara, hon är bara glad" när mitt tonårsmonster beter sig som en tok när hon vill hälsa.
Jag skiter väl fullständigt om det inte är någon fara för dig om hon hoppar, jag vill inte att du hälsar på min hund öht när hon inte beter sig, har jag lust att skrika. (Ja det är "hundvana" människor jag menar)

Oavsett om det valp,unghund eller vuxen så sätter jag mig på huk och låter hunden ta det i sin takt.

Jag visar hunden att jag är vänligt inställd och att den är välkommen fram till mig. Håller armarna utmed sidorna så den kan nosa av mig. Koncentrerar mig på ägaren.
Sen beror det på hunden om vi gör något mer, t ex kliar eller busar.

Hukar mig? Absolut inte! Hundar är vana att se människor upprätta, och jag blir bara tillgjord om jag ska vara annorlunda än vanligt.

Gör du olika om det är en valp eller vuxen hund?
Troligen. Detta eftersom en valp vanligen är helt annorlunda än en vuxen hund.

LIA

nu hälsar inte jag på främmande hundar med främmande ägare.. :p
däremot om jag känner ägaren.

brukar försöka avläsa hela situationen, är hunden framåt? ser den spänd och osäker ut? vad säger husse/matte?
mycket som spelar roll, men när jag hälsar så låter jag hunden nosa på mig innan jag börjar klappa... :p

Sätter mig på huk & prata med lugn röst. Håller ena handen mellan knäna liksom, så hunden kan gå fram & snusa på den, vilket de oftast gör. Skulle aldrig behandla valp & vuxen olika, sån inställning skapar ju alltid problem senare, att tro man kan vara på ett sätt med valpen & sen kommer den vara annorlunda som vuxen, om du förstår hur jag menar.

Sätter mig inte om det är en överhoppig & superglad hund, finner inget nöje i att bli ihjälhoppad/slickad :cool:

Jag förstår inte det där med att sitta på huk och låta hunden nosa. Näsan är väl på fast än att människan står upp?

Tacka vet jag folk som står i en normal ställning, och skippar gulligullpluttidutti-rösten.

Själv hälsar jag helt olika beroende på hur jag läser av hunden.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
752
Senast: MML
·
Övr. Hund Min hund är besatt av att ta mina vantar eller min mössa när jag kommer hem efter att ha varit någonstans utan hunden. Får hon inte det...
Svar
4
· Visningar
413
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
1 988
Senast: MML
·
Övr. Hund Min storpudelhane är 2,5 år och lättstressad. Vi har nyligen flyttat från landet där det mest fanns katter rådjur och harar att nosa...
Svar
1
· Visningar
371
Senast: chimichanga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka