Hur håller vi oss friska?

Jag är extremt sällan sjuk.. minns inte senast jag var riktigt förkyld.

Jobbar som städerska och har kanske blivit härdad mot bakterier så? :D använder aldrig handsprit.
Annars har jag mycket vitlök och ingefära i det mesta jag lagar...

Tack, bra tips! Skulle definitivt kunna jobba mer på handhygienen. Tvättar händerna när jag varit inne på toaletten men är dålig på att göra det annars. Pillar dessutom överallt, tog ut linserna igår på jobbet utan att tvätta händerna innan :o :D

Att vara noga med att tvätta händerna är ett bra steg tror jag. Jag tvättar händerna många ggr per dag för att minska risken för smitta. Har två barn som går på dagis så jag är extra noga pga att det är jäkligt töligt att vara hemma med sjuka barn och hatar själv att vara sjuk.

Pillar dessutom överallt, tog ut linserna igår på jobbet utan att tvätta händerna innan :o :D

Jag tog ut linserna på nyårsafton utan att tvätta händerna innan för jag var så himla trött. "En gång är ingen gång", liksom. Två dagar senare var ögat helt igenklibbat av var. :wtf: Handsprit är bra! Jag har en liten flaska i bilen och en liten flaska i väskan.

Jag gör allting fel tror jag. Sover konstiga tider, äter svajigt (hårdbantar i perioder och äter i perioder), stressar mycket och har viss ångest, ska börjar jobba natt igen, jobbar med människor, är ute en hel del och träffar massor med folk. Ändå är jag aldrig sjuk! Jag vet inte när jag var förkyld sist. Jag vet inte när jag blev smittad av någonting alls sist faktiskt. Jag tror att det helt enkelt är så att jag har bra immunförsvar. Nu i vaccinationsdebatt-tider kanske det är för att jag haft alla barnsjukdomar och fått leka i en hälsosam miljö både ute och inne. Jag har dessutom både hund och katt i sängen, plus att jag har stallet hemma så jag utsätts ju för en del bakterier varje dag tänker jag. Lite skit rensar magen. ;)

Men jag äter mycket honung och jag bastar en del. Kanske är det. Jag vet inte, men jag är sällan sjuk trots att jag inte alls sköter mig så himla bra.

Jag är alltid förkyld. Jag har gett upp. Inget funkar. Så min nya strategi är nu att bakvänt försöka strunta i stressen kring att jag alltid är förkyld. Jag har ca 12 rejäla förkylningar per år.

Jag är alltid förkyld. Jag har gett upp. Inget funkar. Så min nya strategi är nu att bakvänt försöka strunta i stressen kring att jag alltid är förkyld. Jag har ca 12 rejäla förkylningar per år.
Mitt ex var alltid förkyld. Sen började han äta Probi Frisk och var inte alls sjuk så ofta. Det gjorde massor för hans immunförsvar.

Jag tror det mest är slumpen om vi blir sjuka och det går inte att påverka nämnvärt. Hela 2017 hade jag inte en enda sjukdag. Alla andra år har jag haft förkylningar. Inte gjort något annorlunda alls :p

Sömn och inget gluten är mitt bästa. Sen har jag en sorts meditation/stresshantering som gör att jag skakar av mig det värsta av stressen. Funkar bra för mig.

Och blir jag förkyld slutar jag helt med mjölkprodukter. De ska tydligen vara slembildande.

Jag har varit ovanligt frisk den här vintern. Det som skiljer från tidigare år är att jag sovit betydligt mer och tränat betydligt mindre. Jag är en sån som lätt blir sjuk i samband med att jag kommer igång med träning vanligtvis men i vinter har jag tränat så lite att jag aldrig riktigt kommit dit. Det har ju dock andra negativa effekter såklart men förkylning har jag i princip sluppit.

Jag tror att det är individuellt vad som funkar för respektive person. Men ordentligt med bra, regelbunden sömn tror jag generellt att många mår bra av och håller sig friska tack vare.

Det gör vi inte.. Inte jag i år iaf.

Jag har slarvat med hälsan i form av stressat, jobbat för mkt, sovit för lite, tränat för lite, slarvat lite med att äta ofta nog etc. Och har därför sen i sensomrars haft max några enstaka v som frisk.

Nu är jag sjuk igen. Så jag sover, drar ner på stressen/jobb/andra åtaganden, försöker äta oftare.
Hade just börjat motionera mer och ska ta upp det när jag är frisk igen.
Knarkar ingefär/citron/honung-shottar, frukt/grönt, D-vitamin och te.
Undviker mjölk, gluten, havre och socker.
Ser också till att ha halsduk och mössa och inte bli kall när jag är ute längre stunder(typ stall och hundprommis).

För mig funkade det att helt enkelt få till "fem om dan" alla dar året om av grönsaker, frukt och bär i olika färger. Gav effekt till följande vinter. 12 år sen jag senast var sjuk i förkylning/influensa. Innan dess var jag sjuk "jämt".
Äter du fem olika frukter/grönsaker/bär varje dag totalt sett? Inte fem olika grönsaker och fem frukter och fem olika bär varje dag?
Oavsett låter det bra.
Mer rotfrukter nu vintertid eller mest bär?
Vilket äter du mest av?

Äter du fem olika frukter/grönsaker/bär varje dag totalt sett? Inte fem olika grönsaker och fem frukter och fem olika bär varje dag?
Oavsett låter det bra.
Mer rotfrukter nu vintertid eller mest bär?
Vilket äter du mest av?

Jag tänker "fem om dagen", med målsättningen 500g om dagen som också är rekommendationen. Så totalt "fem".

Jag äter det som är i säsong och/eller det jag har tillgång på. Men dagligen nu vintertid blir det bär, kålsallad och varma grönsaker. Idag innebar det havtorn/blåbär/hallon till frukostgröten, rödkålssallad med tomat och gurka före lunchen, ångkokta morötter/rotseller/kålrot till lunchen och middagen.

Försöker variera så kan bli ångkokt broccoli till maten imorgon t.ex.

Sömnen är viktig och att vara ute mycket under dagen. Undvika att bli kall och sen varm utan klä sig efter väder.
D-vitamin (tar året om har tydligen brist även på högsommaren fast jag är mer ute än inne).
Enomdagen, min förra granne 97år och det var alltid massa fart i henne och fester/projekt så från henne fick jag tips om Enomdagen.
Senast jag såg henne hade hon flyttat men var då nyss fylda 99 år och ser fram emot nästa år då ska hon slå på stort. Jag ska även komma då.
Hon går nu mer rullatorn och lite långsammare annars lika pigg i knoppen som vanligt. Hon sa dock att Putte var hennes sista hund (gick bort för två år sedan).
Men iaf en oerhört klok, härlig och intelligent människa.

Jag tänker "fem om dagen", med målsättningen 500g om dagen som också är rekommendationen. Så totalt "fem".

Jag äter det som är i säsong och/eller det jag har tillgång på. Men dagligen nu vintertid blir det bär, kålsallad och varma grönsaker. Idag innebar det havtorn/blåbär/hallon till frukostgröten, rödkålssallad med tomat och gurka före lunchen, ångkokta morötter/rotseller/kålrot till lunchen och middagen.

Försöker variera så kan bli ångkokt broccoli till maten imorgon t.ex.
Det låter vettigt. Jag brukar ha grönsaker i soppa annars är jag lite dålig på att äta de varma.
Broccoli är jättegott! Äter en del så här års.
Vanlig sallad är det mindre av tyvärr då den inte håller tillräckligt länge (handlar varannan vecka så grönsakerna är det som tar slut fortast).
Blåbär kom det inget i år, svamp desto mer om det räknas :)?
Olika kålrötter är gott och nyttigt.
Frukter är jag dålig på att äta. Den enda frukt jag gillar är banan och äpple om den är plockad från vissa träd.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 656
Senast: Takire
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
681
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: miumiu
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 049
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar