hur håller ni händerna vid vanlig ridning?

H

hautecouture

undrar hur ni rider med händerna. alltså inte hur mkt ni använder dom utan hur ni håller dom. dvs tycker ni det är okey att rida med brett avstånd mellan händerna ifall det skulle krävas?
jag har blivit lärd den här ridskoleridningen att man ska hålla händerna ihop, tummarna peka rakt fram och bla bla bla....

hur gör ni? :confused:

Jag rider med armarna åt alla håll om det behövs! :D
Tydliga ledande tygeltag för att visa hästen vart den ska, låga händer brett isär när jag vill försöka få ner huvudet på hästen m.m Försöker göra det så enkelt som möjligt för hästen att förstå vad jag vill. Men jag rider så lite som möjligt med händerna... :smirk:

Ska man inte tävla dressyr så tycker jag att man få ha sina händer hur man vill, skit i de gamla ridskolelagarna!

Bredda inte dina händer mer bara pluttis för det ar inte så skönt för pålle när han går på hack ;) Hoppas du inte tar ledande tygeltag på den betslingen.

Jag tänker väldigt mktp å mina händer när jag rider, men tydligt för lite :o Har oftast för långa tyglar (vanl ridning) och händerna för lågt o brett isär vilket gör mina händer lite okänsliga. Dvs jag kommer lätt in i tänkandet att jag vill visa ned hästen huvud (min tös vill gärna bli för hög o vill inte gärna arbeta m ryggen) efter ngra år på en het ponny m fel dressyrtränare. På hingsten är det dock lättare eftersom han bjuder framåt-nedåt vid drivning så då kan jag oftast rida m buren mjuk hand (måste) men tar mkt ledande tygeltag på honom.

Nu när jag rider tösen på hängande tyglar (när jag inte vill ngt vill säga, kan inte rida på hängande tygel ;)) så blir det mkt problematiskt med handställningen :confused: Tyglarna är långa men kortas när jag använder tygeln (för att böja) tar inte så mkrt ledande tygletag och behåler dem i normal höjd när jag inte faller tillbaka och tar tygletagen för mkt nedåt-bakåt. När jag inte använder tyglen håller jag händerna normalt och försöker tänka på att ha dem längre fram än vad som är bekvämt (bekvämt =fel i min sits;))

Att bredda händerna för att få ner hästens huvud gör ingen nytta. Det har snarare motsatt effekt. Händerna ihop är alltid grundläget. Naturligtvis kan man ta ledande tygeltag, men tänk på att du endast får effekt under tiden din hand är på väg åt sidan. När handen väl är ute har tygeltaget ingen ledande funktion och handen ska återgå till normal position.

Tycker att just hur man ska hålla händerna (inte alltid hur man ska använda dem..) lärs ut rätt i ridskoleridningen. Visst kan man visa hästen med ledande tygeltag att man vill att den ska böja sig (tycker inte de som rider AR iofs) men man ska aldrig behålla handen därute, hästen ska gå kvar i böjningen pga den övriga ridningen, inte pga handen. Likaså tycker jag det är oklk att visa hästen framåt-nedtå ibland men den kommer gå kvar där pga ridningen, INTE pga handen (vilket jag ofta glömmer :o och det blir ALLTID pannkaka när jag inte får upp handen igen, bara motstånd).

rider en unghäst och fått rådet (tex. på volt) att bromsa upp på ytter och stödja och släppa efter lite på inner samtidigt som den hålls ute som ett ledande tygeltag. vad säger ni?

Jo det låter väl vettigt.
jag rider själv unghäst och jag håller på och "härdar" honom.
80% hur det går med ridningen och hästen är hästens inställning..
Men på volter håll jag emot med ytter samtidigt som han får gå lite förböjd,för att han då inte ska kunna rusa iväg.

Jag rider med högre händer och tummen som högsta punkt.
Höjer du handen får du med ryggen!

Jag har lärt mej det där "en dm ovanför hästens manke, en dm framför sadeln, en dm från varandra" men oftast blir det VID manken men det andra stämmer nog :p

undrar bara varför du vill få ner huvudet?

För att jag har en häst som gärna tittar på stjärnorna ibland och låga breda händer funkar fint för mig och jag sitter inte och försöker dra ner huvudet på hästen utan jag rider ner huvudet på hästen. :smirk:

tummarna uppåt och iallafall 10 cm ifrån varandra(har jag när jag rider ungefär, ridläraren tjatade på mig som om hon aldrig hade gjort annat om att tummarna uppåt och händerna ihop förut), men det beror ju på också, förut när jag red fel(gjorde misstaget och bytte ridskola), dsv. drog och slet i tyglarna, var väl händerna lite här och där men nu har jag slutat att hänga och klänga och det är mycket lättare att rida nu också.
Där jag red förut skulle man "KRAMA" på tygeln, ridläraren sa till att jag skulle "krama mer" på tygeln när jag tyckte att jag kramade tillräckligt iallafall så då blev det ju så att man drog och släppte(såga).
Men det är nog lättare om man tänker så här - Hästen vill ha en stadig och mjuk hand. Jag tänker nämligen väldigt mycket när jag rider :o till exempel, syftet med dressyren är att få hästen lösgjort, lydig och behaglig att rida. Få igång hästens bakben så att den jobbar rätt och inte sliter så mkt på lederna, alltså att hästen inte belastar framdelen så mkt, en duktig ryttare ska kunna känna hästens steg(vart den går, är tyvärr inte så duktig på det än så det kommer ta minst 20 år till innan jag lär mig det skulle jag tro :o) osv.
Beror nog på att jag inte är så duktig på ridningen så jag måste tänka på allt mellan himmel och jord :o :crazy:

Att ha händerna ifrån varandra om det krävs tycker jag är helt ok! Det finns ju något som heter "ledande tygeltag" och då måste ju den ena handen "ut" eller hur man nu säger det. :)

Varför skulle det krävas ett brett avstånd mellan händerna? :confused:

Själv strävar jag efter att rida med tummarna upp & knogarna mot varandra, har dock ovanan att lägga omkullhänderna *fy på mig* & efter som jag vill att totten ska söka sig frammåt nedåt i en relativt låg form just nu försöker jag även hålla ett stöd relativt lågnt fram & ner framemot halsen ( doch har jag ovanan att höjja händerna oxo :crazy: )& ca 5-10 cm imellan händerna.

Har faktiskt inte tänkt på hur jag håller händerna på ett bra tag.. :o
Men tidigare fick jag ofta höra att jag skulle stänga handen, rider gärna med öppen hand tycker det är lättare att korta o länga tygeln då, men inte så bra tydligen.. :crazy: Annars håller jag händerna ganska lågt tror jag (vid manken) och använder dom inte så jättemycket.

Jag har händerna där jag behöver dem. Heh. Det beror på vilken häst jag sitter på, hur den är riden, vad den kan, vad jag kan tillsammans med den hästen, hur kommunikationen fungerar.

Grundläget som jag försöker återgå till är ju förstås tummen upp, händerna ihop, ca 1 dm från manken, men blir det stopp i kommunikationen så flyttar jag händerna dit de behöver vara för att få hästen att förstå vad jag vill.

Min egna häst, till exempel, som är/har varit en första klassens stjärnkikare, sitter jag i princip aldrig med händerna i "standardpositionen", för då känner han sig låst och slänger upp huvudet och faller isär och blir tre hästar, även om jag hela tiden strävar mot att kunna sitta så. Men just nu är han inte mogen för det.

När jag tidigare red min tränares häst, därmot, så satt jag i "standardposition" i princip hela tiden, eftersom han var/är högre utbildad och mer välriden, och tycker att ryttaren är onödigt övertydlig om man är ute och fladdrar med händerna för mycket. Blir ett irritationsmoment istället för en hjälp - det känns precis som om han tycker att man pratar med honom som till ett litet barn, fast han ser sig själv som en professor. :)

Var typ det jag menade med min inlägg, förlåt om det lät flummigt! :o
Ang mkt ledande tygeltag på hingsten så är det just ut med handen+skänkel och sedan stor eftergift samtidigt som jag tar in handen.

Förböja en unghäst? Låter inte så bra.. Du menar inte lite felställd? Dvs utåtställ på volten? Rider själv alla unghästar lite utåtställda på volten tills de funnit balans och tar stöd på yttertygeln (ett måste för at få balans).

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 733
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Jag stukade/skadade min vänstertumme i somras. Den mycket korta varianten av historien är att min häst tyckte det var lite FÖR kul att...
Svar
3
· Visningar
622
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur