hur håller ni händerna vid vanlig ridning?

låga händer för att få med huvudet?? det är vell inte särskilt korrekt... men ska alltid rida med buren hand! inte hög, men buren...

knogarna mot varandra? :confused:
hur fan sitter du med händerna egentligen? :crazy:

nej du knogarna är dom som "ploppar upp" när du knyter handen :idea:

men jag fattar hur du menar nu :)

Vadå Man SKA alltid rida med buren hand?? Jag rider väl hur jag vill?? Jag skiter fullständigt i om det är korrekt eller inte. Så det så! :p

hautecouture frågade faktiskt hur vi håller våra händer när vi rider, inte vad som är "rätt" och "fel".

Ska och ska.. Den mest effektiva handställningen (mjuk o förljsam osv - dvs så som man ju vill ha sin hand) får man om undersidan av underarmen bildar en rak linje med tygeln till hästens bett. Dessutom så ger en låg hand (linjen bruten nedåt, handen lägsta punkten i ngt som liknar ett MKT brett V (ändarna på V:et är bettet och din armbåge)) mer tryck på lanerna vid inverkan och man vill ju oftast ha en bra balans laner/munngipor när man rider på tränsbett iaf. Lanerna är ju mkt känsliga och därför kan man nästan säga att man får en "hårdare" hand om man håller dem lågt. Dvs ett litet tygeltag känns mkt mer och hästen kan lätt börja streta emot.

Säger inte att det är så för dig men ofta ser man det här hoss ryttare med låga händer och det blir lätt så kortare eller längre stunder om man inte är medveten om det. Det kanske var ungefär så här tidigare inläggsskrivare menat när de skrev att din häst inte går korrekt..? Men jag håller med om att det inte var detta frågan gällde, bara en liten förklaring ;)

Hoppas ngn fattade förklaringen ;)

Ojda.. Hoppas det inte är menat så som jag tänker mig det :crazy: Är det inte bättre att ni lär hästen förhållande hjälper ist? Däremot så håller jag med om att yttertygeln är bromsande när man ställer/böjer hästen, just därför så är förböjning inte riktigt smart då du (vad jag fattat det som, rätta mig om jag har fel) förhåller på innertygeln vilket skapar obalans i hästen då innerbak ska sättas ned längre in under hästen - det benet som håller balansen (SPEC i galoppen). Såå förhållning på inner gör att hästen tappar balanen för att den inte kan träda in med innerbak inunder tyngdpunkten och vips har man även förstört grunden till samling, att hästen träder in med bakbenen under tyngdpunkten. Anledningen till att jag torr att du förhåller på inner är att ingen häst förblir förböjd utan att man ber om det och ni ville ju uppnå en bromsande effekt, jag antar då att du tar i tyglen.

Är jag helt fel ut? Förklara gärna!! (behöver en bra bromseffekt ibland jag med ;))

Jag försöker att rida med händerna ganska nära varandra, tummarna uppåt och rak handled. När jag skrittar på lång tygel blir det gärna att händerna åker isär..
:bump:

Ska man inte tävla dressyr så tycker jag att man få ha sina händer hur man vill, skit i de gamla ridskolelagarna!

Vad? det som händer när du rider med händerna felvinklade är att du skapar spänningar i hela kroppen...varken bra för dig eller hästen. spelar ingen roll vilken inriktning du rider...att ha så lite spänningar i både dig och hästen är väl ett mål för alla? borde vara iallfall!

ja men vill du hästs bästa så ska man göra sitt bästa att ändra sin handställning till det korrekta! den anses ju faktiskt vara korrekt av en anledning! det är ju inte något som någonbara hittat på för skojs skull....

Men handställningen är det ganska stor skillnad på om man rider engelsk ridning eller western... Vem har rätt, vem har fel????

Det är väl ingen som har 'rätt' eller 'fel' där, men det är ju lite olika typ av ridning. Man använder handen på olika sätt (antar jag, kan inte mycket om western :o ), därför blir handställningen annorlunda. :)

Det är ju det jag menar. Fungerar det så spelar det väl ingen större roll hur man har sina händer... Det är ju inte olagligt att bryta mot de som anses vara korrekt.

När jag förböjer honom så tappar han ju balansen (som du säger) och vi använder oss lite av det för att han inte ska springa iväg.Joa jag vet det är inte korrekt att göra så,men jag måste ju då berätta att jag inte sitter varv på varv på en volt och rider så,utan ibland måste jag göra så för att få tillbaka honom helt enkelt.Det är en väldigt "bortskämd" häst som har fått göra nästan vad han ville,tills jag la vantarna på honom då.Nu har jag fått "order" :D om att rida honom i minitempo,just för att han bara springer som ett ånglok så fort han får chansen.
Hoppas du fattar hur jag menar med förböjningen.Är sämst på att förklara.Men såklart så bromsar jag ju på ytter men han får går förböjd kortare sträckor för att han inte ska kubba iväg..Men jag har alltså inte hala hästen i innehanden,utan jag rider med ytter..Fattar du? :) :smirk:

Nej det är inte olagligt.
Men om du tycker det funkar ok med fel hanställning så kanske det fungerar så mkt bättre om du rider med korrekt handställning.Du kanske får en helt annan häst.men det vet du ju inte,du nöjer dig med det du tycker är OK.

En korrekt handställning är viktigt för att tygeltagen ska tas riktigt och för att kontakten med hästens mun ska bli mjuk, lätt och jämn. Tummarna ska INTE peka rakt fram. De ska bilda ett upp och nedvänt V kan man säga ,(i en tänkt förlängd linje). handleden måste vara mjuk och avslappnad för att handen ska kunna fjädra. Armen och överdelen på handen ska vara i rak linje.
Att alltid sitta med händerna brett isär är inte bra, men när man ska ta ett ledande tygeltag blir det ju så.

Jag förstår inte vitsen med att göra en förhållning genom att förböja hästen... Varför inte göra en övergång när han springer iväg? Du kanske får göra det 10 000 ggr per varv innan han fattar, men så småning om förstår han. Hästen ska alltid gå fram mot ytter tygel. Det är där stödet ska vara. Hästen ska på voltspåret gå undan för inner skänkel mot ytter tygel. Innerhanden kan ta ledande tygeltag, men får absolut inte fastna där.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 733
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Jag stukade/skadade min vänstertumme i somras. Den mycket korta varianten av historien är att min häst tyckte det var lite FÖR kul att...
Svar
3
· Visningar
622
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur