hur håller ni händerna vid vanlig ridning?

Hoppas jag missuppfattade men du KAN inte ta ledande på hackamore!!! Drar du ut nederdelen av hackamore skänkeln (där tygel är fäst) så åker överdelen in i kinden på hästen! *aj!!* Testa när du tränsat nästa gång..

Jag har mina händer rätt högt upp, iof har jag lärt mig att det beror på vilken häst jag rider.
Dressyrmänniska som jag är sitter jag så djupt i sadeln att händerna hamnar där av sig själv.

Håller dem sällan brett isär, nuförtiden...;) Förr var jag mästar på att råka hamna på sidan av halsen med varje hand så...det har min kära ridlärare jobbat bort nu...;)

Jag gör efter vad som behövs. Finns inga rätt och fel hjälper, fel blir det om man gör en grej när det inte behövs, eller underlåter att göra det när det behövs.

men om du rider med hackamore är det VERKLIGEN fel att rida med låga händer! måste säga att jag börjar tycka synd om din häst.. du verkar ju inte veta alls vad du håller på med!

En korrekt handställning är viktigt för att tygeltagen ska tas riktigt och för att kontakten med hästens mun ska bli mjuk, lätt och jämn. Tummarna ska INTE peka rakt fram. De ska bilda ett upp och nedvänt V kan man säga ,(i en tänkt förlängd linje). handleden måste vara mjuk och avslappnad för att handen ska kunna fjädra. Armen och överdelen på handen ska vara i rak linje.
Att alltid sitta med händerna brett isär är inte bra, men när man ska ta ett ledande tygeltag blir det ju så.

Det är så jag strävar efter att ha mina händer. Det går bättre och bättre! Har också haft ovanan att lägga ner dem för mycket. :crazy:
Att tummarna ska peka rakt fram som många skriver förstår jag inte riktigt? :confused:
Har jag mina tummar rakt fram blir jag mycket hårdare i händerna! Blir tusen ggn bättre om man vinklar dem lite så de blir, som bigganl skriver, ett upp och nervänt V.

Jag försöker verklgien att alltid rida med en korrekt handställning, men ibland när jag inte passar mig så glider händerna iväg åt alla möjliga håll... Det vanligaste är nog att jag inte har tummarna uppåt. :(

Att en tränare är bra är väldigt relativt, det beror ju på vilken nivå du är van att träna på!

Ju duktigare man blir desto större krav ställs på tränaren och det är just därför det finns så otroligt få bra tränare i detta landet :devil:

Jag tycker inte det låter som om din tränare skulle vara så bra, och ifrågasätta skall man alltid göra.

Sedan kommer du ofta med en konstig kommentar att höj handen så kommer ryggen med :confused:

Så fungerar inte hästen för det första och har din tränare påstått det så VET jag att hon inte kan vara bra :mad:

Byt till någon bättre istället!!

men om du rider med hackamore är det VERKLIGEN fel att rida med låga händer! måste säga att jag börjar tycka synd om din häst.. du verkar ju inte veta alls vad du håller på med!
MEN JAG RIDER JU INTE PÅ HACKAMORE!!!! :mad:

Men vilken tur att du kan veta hur duktiga folk är bara sådär.Måste vara toppen!

Och sen undrar jag varför det inte är så att när man rider med högre hand så får man ryggen att arbeta :confused:

men ursäkta då.. jag antog att du gjorde det när du sa att du red bettlöst eftersom att det är det vanligaste

Sluta att vräka ur dig en massa dumma saker utan att veta fakta först! :mad:

ehh.. men jag står fortfarande fast vid att du inte verkar veta vad du gör! med tanke på dina tidigare inlägg så tycker jag att du borde se till att lära dig mer om sitsen och dess verkan! som jag har sagt tidigare så tror jag inte att den korrekta handställningen och sitsen anses korrekt utan en anledning! och den anledningen är just för att ridningen ska passa hästen så bra som möjligt och för att underlätta för den att förstå och göra det som vi kräver av den! en korrekt handställning är även väldigt mycket bekvämare för hästen än en dålig!

Vad en person anser vara korrekt är kanske inte korrekt för någon annan. Skiljer sig väldigt mellan vilken typ av ridning man utövar men det vet väl inte en sån barnrumpa som du... :smirk:

Tycker inte att det är befogat av dig att säga till mig att jag inte vet vad jag gör! :mad:

End of discussion!

Hej!

Jag håller ihop händerna med ca 10 cm mellan. Jag har tummen som högsta punkt och har händerna precis framför sadeln, ovanför manken. Jag höjer dem lite om hästen springer iväg med mig.
Har jag spö så håller jag det i linje med underarmen och låter det vila mot benet. Bra när jag rider unghäst då det inte råkar vifta och skrämma hästen.

Ska jag svänga så vrider jag om handen lite så att tummen pekar lite åt det hållet jag ska rida och leder.

Mvh
Lydia

ja men nu handlar tråden om vanlig ridning! vilket jag tolkar som klassisk... ehh.. barnrumpa?? skulle inte tro det...

en "gammal" tråd jag hittade.. hmm..

Jag försöker rida med en rak linge från armbågen mot hästens muin vare sig den har huvudet högt eller lågt.
så det klan bli både "höga" och "låga" händer beroende på vad det är för häst. Ibland "lyfter" jag dock upp hästen lite och då blir det ju annan vinkel förstås.

I övrigt tummarna uppåt och ganska rak linge från armbåge till knogarna..

Jag försöker alltid tänka på hur jag håller händerna, men kan ibland ta riiiiiktiga ledande tygeltag vid behov :smirk:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 337
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 733
Senast: fejko
·
Kropp & Själ Jag stukade/skadade min vänstertumme i somras. Den mycket korta varianten av historien är att min häst tyckte det var lite FÖR kul att...
Svar
3
· Visningar
622
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur