Hur håller man igång?

Mirraya

Trådstartare
Nu är det ju så varmt så man dör, hästen är soltrött och jag med :p Nu har jag dessutom dragit på mig en förkylning och känner mig helt sänkt i värmen... Bara tanken på distansträning får mig att dra täcket över huvudet å inte vilja gå upp alls..... (just nu i alla fall). Hur orkar man hålla igång? Hur hittar man inspiration att fortsätta träna? RIda mitt på dagen kan man ju lägga ned(fast ja.. det är ju bra att träna på det också.. ritterna är ju på dagen) men det är ju så lätt att fastna i soffan när det väl börjar bli kväll... Så! Tips å pep till alla som behöver, vad finns för tips för att hålla igång träningen?? :bump:

Sv: Hur håller man igång?

Kortare rundor orkar vi med att motivera oss till även i stekhetta, men planerar vi längre rundor i sådan värme brukar vi försöka starta tidigt på morgonen och sedan "rida in i värmen". Är man väl igång är det inte så farligt, det är att få tummarna loss som kan vara lite si och så.
En annan sak är att bestämma redan kvällen innan att "imorgon 16.00 ska jag vara uppsutten. Jag ska rida 20km i 10km/h." Då är man iställd på ett klockslag och målet med dagens träningspass.

Ett tredje tips är att bestämma träff med någon annan som också ska träna, då "måste" man... ;-)

Ja.. jag får helt enkellt vara mer bestämd! Det är ju bara så lätt när man äar själv och klockan ringer på morgonen att man tänker.. "nä... jag rider senare ikväll i stället...." Å sen... går det som det går..
Eller att man först har storslagna planer på att man ska rida både långt och länge, vartefter man närmar sig ridturen så ändras planerna.. eh.. kanske tar den rundan i stället... en kortare men rider på mer... eller kanske bara den lilla turen... tillslut är bara skritt ett varv runt stallet kvar :o ! Nä! Nu får det vara nog! Här ska ridas!! :D
Ska planera in en långritt till en sjö där vi kan bara i alla fall, det är inspirerande när det är så här varmt!!

Jag skulle upp vid sju i morse och rida till havet och ta kort på hästen och mig. Klockan ringer och jag är ööövertygad om att den kommer ringa en gång till, men nej. Den ringer ist när min arbetsledare ville fråga om jag kunde börja tidigare, dvs på måndag. :angel: Då var klockan halv tolv och på tok för varmt för att rida.. Det får bli kvällen i stället..

Ja, då är jag inte ensam i alla fall! :rofl:

Fast nu kommer liite svalare luft så nu får man väl ta sig i kragen å sparka sig i baken så man kommer iväg ;)!

Nä jag hade häst hemma och under sommaren det var så här förbenat varmt så red jag på kvällen efter 19 svalt och skönt=)

Eftersom jag börjar 06:45 skulle jag få gå upp 03:00 om jag skulel rida på morgonen i veckorna..Å på helgerna vill ja sova ut och inte gå upp före 08=)

Är det bara jag som tycker det är störtskönt i denna värme??? :o Jag rider helst när solen står mitt på himlen och det är tryckande värme, man har linne så man blir brunare och brunare och vattenflaskan i högsta hugg. Jag brukar vänja in mina hästar att gå på dagen då det är som varmast och jag har aldrig haft problem med värme på tävlingar heller, snarare mycket större problem med kyla och regn :crazy:

Det är nog bara du som tycker om det...
Själv sitter jag hellre i skuggan och tittar på betande häst i värmen ;)
pust pust

Jag håller med. Både min häst och jag klarar värme bra men fryser lätt. Vi har stormtrivs i värmen.
För oss är 20 grader för kallt.
// Linda

Nu är det ju så varmt så man dör, hästen är soltrött och jag med :p Nu har jag dessutom dragit på mig en förkylning och känner mig helt sänkt i värmen... Bara tanken på distansträning får mig att dra täcket över huvudet å inte vilja gå upp alls..... (just nu i alla fall). Hur orkar man hålla igång? Hur hittar man inspiration att fortsätta träna? RIda mitt på dagen kan man ju lägga ned(fast ja.. det är ju bra att träna på det också.. ritterna är ju på dagen) men det är ju så lätt att fastna i soffan när det väl börjar bli kväll... Så! Tips å pep till alla som behöver, vad finns för tips för att hålla igång träningen?? :bump:

Nu är jag väl inte rätt att tala som är så bekväm och lat nuförtiden. Men bara man arbetar upp en svett och håller igång så brukar det fläkta gott och inte kännas betungande. Däremot långa skritturer med bromsar och hetta är ingen höjdare.

Man kan ju även hjälpa på svetten före turen på både häst och ryttare med lite vatten.

Hälsning Maja

ja de är ju ett bra tecken att hästar svettas.. svett är ju bra rensar slagg produkter i kroppen och sätter i gÅng blodcirkulationen mm.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 389
Kropp & Själ Min hjärna är kaputt. Jag har jättesvårt att koncentrera mig längre stunder, och när jag väl lyckas blir jag snabbt trött och utmattad...
Svar
0
· Visningar
495
Senast: macbeth
·
Kropp & Själ Pga smärta (fysisk) är jag sjukskriven i några månader, och håller på att bli helt knäpp av att inte kunna jobba. Jag behöver alltså...
2
Svar
21
· Visningar
1 468
Senast: skerper
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka