Hur håller man flugorna borta från sår?

@Sockerbit Jag kan ju bara svara för mig själv, men givetvis har jag inte grönsåpa i öppna sår. Öppna sår tvättar jag enbart med koksaltlösning om inte veterinär ordinerat annat. När det rör sig om ytliga i huden däremot, som skavet jag nämnt i den här tråden, använder jag det som gör rent och vårdar huden, samt skyddar mot smuts och flugor. (Och jag skulle för övrigt inte vilja ha varken sårplast eller honungssalva i ögat...)

@Sockerbit Jag kan ju bara svara för mig själv, men givetvis har jag inte grönsåpa i öppna sår. Öppna sår tvättar jag enbart med koksaltlösning om inte veterinär ordinerat annat. När det rör sig om ytliga i huden däremot, som skavet jag nämnt i den här tråden, använder jag det som gör rent och vårdar huden, samt skyddar mot smuts och flugor. (Och jag skulle för övrigt inte vilja ha varken sårplast eller honungssalva i ögat...)

Skulle du själv vilja ha grönsåpa i ett skrubbsår? Grönsåpa är inte så milt som man tror... Jag hoppas inte du tar illa upp, jag säger det mest för att väcka en tanke. Jag jobbar vid ett av Sveriges största djursjukhus med stordjur och vi får in en hel del hästar med sårskador så man får se en del olika olämpliga varianter på hemmabehandlingar. Det mesta beror såklart på okunskap, ingen vill ju sin häst illa.

Vad gäller honungsalva/spray så skulle jag absolut kunna tänka mig att ha det i ögat ;) Och sårplast är ju gjort just för ändamålet, att skydda mindre sår/skrubbsår/instick vid tex ledbedövningar.

@Sockerbit jag uppskattar stort dina inlägg i denna tråd. Det är verkligen välbehövligt utbildningsmässigt för väldigt många att detta tas upp. Framför allt upplever jag att det finns folk som gärna vill spruta in grejer i sticksår, ha salvor på osv, vilket ju är förödande just gällande den typen av sår.

i övrigt håller jag med dig - ytliga sår: bara hålla rent, koksalt om det behöver rengöras från smuts, och sen inget annat än plastspray på om man måste skydda mot insekter.

@Sockerbit Mina egna sår tvättar jag med tvål och vatten, eller grönsåpa om jag är i stallet. Så javisst, jag skulle absolut tvätta ett eget skrubbsår med grönsåpa.

Vad gäller resten får jag väl krypa till korset och "erkänna mig besegrad", då jag helt ärligt inte vet vad honungssalva är utan bara tyckte det lät kladdigt och dant att ha i ögat ;)

Men om vi ska återgå till topic, så skulle du då rekommendera att jag tvättar med koksalt och sprayar med sårplast? :)

Får jag låna tråden lite? Min häst har ett skav/skrapsår på benet. Ca 4x4 cm stort. Sådär så att det precis gått hål på huden, som brustna hudblåsor, det vätskar en del med sårvätska och nästan inget blod. Kan zinkpasta fungera? Jag har tvättat med vatten och grönsåpa och sprayat med klorhexidin, men vill gärna att det ska sluta vätska.
Jag hade utan tvekan kört med zinkpasta på den typen av sår och det brukar hjälpa till att torka upp det rätt bra, och även skydda det från smuts och flugor.

/Camilla

Usch vad flugorna är på hela tiden och är det någon gång som min häst lyckas skada sig i hagen så är det nu - rötmånad och en masa flugor.

Hur håller jag flugorna borta från såret? Det är inget allvarligt sår, men det kan ju bli, speciellt under de här förutsättningarna.
Han är sprutad med US, självklart inte på såret men övriga ställen. Men det struntar flugorna blankt i och han har en hel del flugor runt såret.

Tacksam för svar :)

Här har vanlig djungelolja funkat finfint i värmen, påstruken runt om såret. Det har hållit flugorna borta. Till sårrengöring har vi använt vanligt kranvatten.

Jag fick en flaska aluminiumplåsterspray av annan person, hur ställer ni er till det? Jag har ingen vana av aluminiumspray och har inte orkat googla alls :o Så min egna skeptism gör att jag inte vågat använda det.

Tanken från veterinär är egentligen att lufta såret för att läka inifrån, men sitter skitdumt till (på föl, så flugtäcke finns inte) så jag lyckas inte bandagera in det vilket var första hands rekommendation.
Min tanke är att aluminium/plastlåster-spray täpper till och inte låter såret andas nog?
Min mor som är human-SSK tror inte på sprayer alls, men jag funderar på om det är för att hon är gamalmodig och dåligt påläst...

@Vingra plastspray ska ju bara användas på ytliga sår, är det ett sånt funkar det jättebra, då det desificerar och skyddar och även torkar ut såret. Däremot ska man aldrig använda på djupa eller vätskande sår, precis som man inte ska smeta på en massa salvor osv på såna sår heller.
I de fall jag haft ytliga sår tycker jag plastsprayen funkar jättebra, den är ju dessutom gjord så att den ska gå att tvätta av med bara lite löst baddande med typ koksaltlösning. dessutom släpper den igenom fukt och ånga. så jag har i de fallen gjort så att jag sprayat på på dagtid, sen baddat loss hinnan innan kvällen, låtit såret vara fritt från ngt öht nattetid, och sen på med lite spray igen dagtid. Såren har läkt på nolltid.

Vart hittar jag plåsterspray?
Min häst har fått ett litet rivsår på sidan som självklart hamnar precis i mitt skänkelläge :(

Vart hittar jag plåsterspray?
Min häst har fått ett litet rivsår på sidan som självklart hamnar precis i mitt skänkelläge :(

Precis som @Korven skriver så säljs det på granngården bland annat. Vet att de åtminstone har Kruuses sårplast, tror den kostar under hundralappen och fungerar utmärkt. Annars är det Apoteket, men det är inte alla apotek som är så välsorterade vad gäller djursortimentet.

Efter att ha sett vad överdrivet tvättande och sårspray kan leda till så säger jag:

Endast typ koksaltlösning och sedan om det behövs en kompress som andas över ifall det är mycket flugor.

I vissa fall en mild honungssalva som man stryker på sårkanter, aldrig direkt i såret.

Min uppfattning i överlag är att man tvättar och grejar alldeles för mycket. I all välmening förstås..men det blir i de allra flesta fallen bara värre. Sår som ser fina ut behöver man liksom inte röra öht utan kroppen har för det mesta en ypperlig läkeförmåga av sig själv

Fast i flugtider förvandlas ett fint sår till äckelpäckel på nolltid, man ska vara försiktig i rötmånader.

På sår som geggar eller är djupare kör jag sorbact kompress + bandage eller snögg. På andra, småsår kör jag plåsterspray. Köpte mitt på lokala hästbutiken.

Efter att ha sett vad överdrivet tvättande och sårspray kan leda till så säger jag:

Endast typ koksaltlösning och sedan om det behövs en kompress som andas över ifall det är mycket flugor.

I vissa fall en mild honungssalva som man stryker på sårkanter, aldrig direkt i såret.

Min uppfattning i överlag är att man tvättar och grejar alldeles för mycket. I all välmening förstås..men det blir i de allra flesta fallen bara värre. Sår som ser fina ut behöver man liksom inte röra öht utan kroppen har för det mesta en ypperlig läkeförmåga av sig själv

varför skulle en sårplastspray vara sämre än en kompress på de ytliga sår som diskuterats när det passar med plastspray?

varför skulle en sårplastspray vara sämre än en kompress på de ytliga sår som diskuterats när det passar med plastspray?

Alla som jag sett använda sårplastspray så har såren blivit för instängda, så jag skulle aldrig våga använda det då det uppenbart har förvärrats fr pyttesmå fina sår till fuula svårläkta sår pga sårsprayen. När vet kommer ut uppmanar de till att inte använda sig av det även

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 644
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 899
Senast: starcraft
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat