Hur håller man flugorna borta från sår?

fridiz

Trådstartare
Usch vad flugorna är på hela tiden och är det någon gång som min häst lyckas skada sig i hagen så är det nu - rötmånad och en masa flugor.

Hur håller jag flugorna borta från såret? Det är inget allvarligt sår, men det kan ju bli, speciellt under de här förutsättningarna.
Han är sprutad med US, självklart inte på såret men övriga ställen. Men det struntar flugorna blankt i och han har en hel del flugor runt såret.

Tacksam för svar :)

Vart sitter såret :)

När hästen fick sår på benet under sommaren och flugorna förstörde läkningen tog jag mjuka tygbitar och knöt ovanförsåret .
Tänk ungefär som en liten fyrkant med tygsnören på ovankant.

Knöt ovanför såret och tygbiten hängde ner över såret. Såret luftades men flugorna hölls borta och det läkte mycket snabbare.

Vart sitter såret :)

När hästen fick sår på benet under sommaren och flugorna förstörde läkningen tog jag mjuka tygbitar och knöt ovanförsåret .
Tänk ungefär som en liten fyrkant med tygsnören på ovankant.

Knöt ovanför såret och tygbiten hängde ner över såret. Såret luftades men flugorna hölls borta och det läkte mycket snabbare.
Såret sitter rätt högt upp på sidan av rumpan, smart lösning du hade iaf! ;) Men dock så blir det nog lite svårt allt binda någon tygbit där :S

Det är väl ca 2 cm brett å 2cm tjockt, haha på ett ungefär. Ser inte så farligt ut egentligen, men blir ju som sagt orolig av alla dessa flugor!

Ja, tänkte kolla på ett flugtäcke kanske hade varit ide att införskaffa för sånna här situationer. Dock är han en expert på att ha sönder täcken D:

Köp kompresser som andas och snögg, sånt där självhäftande djurplåster. Snöggen andas den också. Sätt kompressen närmast såret och klipp till en bit snögg och klistra ovanpå. Ibland måste man raka kring såret för att det ska fästa ordentligt.

Jag gjorde så med min häst som fick ett decimeterlångt sår på bogen för ett par veckor sedan, det läkte fint!:up:

Köp kompresser som andas och snögg, sånt där självhäftande djurplåster. Snöggen andas den också. Sätt kompressen närmast såret och klipp till en bit snögg och klistra ovanpå. Ibland måste man raka kring såret för att det ska fästa ordentligt.

Jag gjorde så med min häst som fick ett decimeterlångt sår på bogen för ett par veckor sedan, det läkte fint!:up:
SNÖGG is the shit! :love:
Snart kommer folk tro att jag säljer skiten :p men det är så sjukt bra! Sorbactkompress på såret och så Snögg utanpå. Finns att köpa på ATG-kliniker + på vissa apotek som har mycket djurgrejer, ev finns det bakom disk. Finns olika bredder.

Blåsprej eller aluminiumsprej funkar toppen på mindre saker, men öppnare/större sår skulle jag köra Sorbact+Snögg på iaf.

Är det ett ytligt sår så plastspray eller zinkpasta. Hjorthornsolja runt utöver det så kommer inga flugor att röra såret.

Även på ytliga sår är det ju jätteviktigt att skydda såret, du vill inte ha fluglarver i ett sår.......

Jag provar nu Suprasorb G på ett sår som flugorna inte ville låta vara. Såret ifråga sitter ytligt på nosryggen, hästen fick ett insektbett där som det blev en skorpa på eftersom han kliade sig, och sedan var flugorna framme.. Det är en gelé som läggs över såret, har testat två dagar nu, och det verkar fungera bra för såret har dragit ihop sig bra.

Om det inte är ett vätskande sår använder jag inotyol salva. Fick tipset av en veterinär. Blir som en hinna över såret och det hjälper även med läkningen.
När min häst hade ett sår på rumpan använde jag ett slags "plåster" som jag köpt på klinik. Fungerade jätte bra och satt kvar trots att han gick på bete.

Det är väl ca 2 cm brett å 2cm tjockt, haha på ett ungefär. Ser inte så farligt ut egentligen, men blir ju som sagt orolig av alla dessa flugor!

Ja, tänkte kolla på ett flugtäcke kanske hade varit ide att införskaffa för sånna här situationer. Dock är han en expert på att ha sönder täcken D:
Jo, ett flugtäcke borde vara det självklara valet i detta fallet

Usch vad flugorna är på hela tiden och är det någon gång som min häst lyckas skada sig i hagen så är det nu - rötmånad och en masa flugor.

Hur håller jag flugorna borta från såret? Det är inget allvarligt sår, men det kan ju bli, speciellt under de här förutsättningarna.
Han är sprutad med US, självklart inte på såret men övriga ställen. Men det struntar flugorna blankt i och han har en hel del flugor runt såret.

Tacksam för svar :)

Sårpulver! Det håller borta flugorna och gör att såret snabbt läker och går fast. Jag använder ett pulver som heter Basibact, finns på apoteket men vet inte om ni har det i Sverige? Fungerar helt super iaf! :)

Sårpulver! Det håller borta flugorna och gör att såret snabbt läker och går fast. Jag använder ett pulver som heter Basibact, finns på apoteket men vet inte om ni har det i Sverige? Fungerar helt super iaf! :)

Det innehåller antibiotika och säljs inte i sverige sen många år, dock kan man som sagt köpa utomlands, kanske funkar även via nätet osv.

Får jag låna tråden lite? Min häst har ett skav/skrapsår på benet. Ca 4x4 cm stort. Sådär så att det precis gått hål på huden, som brustna hudblåsor, det vätskar en del med sårvätska och nästan inget blod. Kan zinkpasta fungera? Jag har tvättat med vatten och grönsåpa och sprayat med klorhexidin, men vill gärna att det ska sluta vätska.

Jag har en gång limmat (med Karlssons klister) fast en bit linnetyg för att skydda såret, det här låter ju som samma princip, fast enklare! :)

KL

Jag blir helt förbluffad över vad folk stoppar i sår och vad de tvättar med. Väldigt enkel regel vi fick lära oss på jobb av internationell veterinär som föreläser världen runt om sårskador, - " Aldrig något i såret som du själv inte kan tänka dig att ha i ögat".
Dvs ingen sprit, grönsåpa och annat konstigt som nämnts. NaCl är underskattat! Vad gäller täcka för
flugor så är det sårplast som gäller (intrasite tex, men även Kruuse har någon sårplast). Helt outstanding när det kommer till salvor är Manuka (honungssalvor, spray).

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
4 644
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 899
Senast: starcraft
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat