Hur håller man borta orm?

Monstermom

Trådstartare
Det är väldigt gott om huggorm i mina hemtrakter, har alltid varit, men nu i sommar var det vääääldigt gott om dem... Antagligen är det några kullar (heter det så? :p) som haft ovanlig framgång eller något sådant, för det var nog egentligen inte fler stora ormar (har dock inte räknat ;)) utan det var nog främst äspingar det krällde av i varenda snår. Jag är inte ormrädd, men klart man har respekt för dem. Något jag funderade på den här sommaren var att man har ju alltid hört att ormar flyttar på sig, de "hör" att man kommer genom vibrationer i marken och makar sig undan i god tid, de vill inte träffa på en, de är fredliga djur, de är räddare för oss än vi för dem, osv - men det stämmer ju inte? De flyttar inte alls på sig - inte förrän man är gott och väl inom trampavstånd i alla fall. :cautious:

När jag var ute och plockade hallon såg jag nog bortåt ett halvdussin äspingar på en timme, när en av dem dök upp mitt framför Monster (ca 15 cm framför hans framben) och höjde huvudet mot honom (för att titta på honom?), medan han glatt undrade varför jag skrek åt honom att stanna (har nu fått svar på vad han skulle göra om han stöter på en orm: inte fatta nånting och klampa på som om det vore vilken pinne som helst... :meh:) tog jag min hink och min hund och gick hem igen. De var inte ett dugg skygga, det var snarare så att jag måste lyfta på rishögar innan jag klev in i hallonsnåren för att se så jag inte trampade på någon. Och det var inte för kallt så de hade svårt att röra sig...

De här små rackarna var väl ännu mindre skygga än vad de större ormarna brukar vara, men inte heller de masar på sig i första taget inte. Så hur får man dem att hålla avstånd? Stampa lite extra funkar i alla fall inte... Spela hemsk musik? Använda någon gräslig parfym? Vad?

Som sagt, jag är någorlunda van vid att träffa på orm och är inte rädd för dem, men helst såge jag att de höll sig undan (och kanske särskilt från hunden). Några tips? :crazy:

Väsnas mycket? De kanske har vant sig vid när du kommer och går att det inte är farligt. Kanske schasa bort dom så de fattar att "där är det farligt att vara". Har själv inte stött på så mycket orm och de jag stött på har varit skygga.

Väsnas mycket? De kanske har vant sig vid när du kommer och går att det inte är farligt. Kanske schasa bort dom så de fattar att "där är det farligt att vara". Har själv inte stött på så mycket orm och de jag stött på har varit skygga.

Väsnas tycker jag nog att jag gör... Dels är jag verkligen inte en graciös person och dels går jag sällan längs banad väg, så det är mycket dunsar, brutna kvistar, osv. Jag ser också till att hålla låda rätt ordentligt, eftersom det finns en hel del björn också - om nu orm kan höra röster, det vet jag inte? De är definitivt inte vana vid folk i alla fall, är nog så gott som ingen annan som rör sig i de markerna annat än kanske under älgjakten.

Ja, att de ska vara skygga är ju vad man alltid hör tycker jag, men i mina trakter verkar de sannerligen inte ha hört det själva. :p

Eftersom ormar inte hör lär det inte hjälpa att sjunga iaf ;)

Där tar min ordkunskap slut, jag hade antagligen sprungit vrålandes därifrån :eek:

Haha, hann inte läsa det här innan jag berättade om björnavskräckande skönsången - men det håller ju björnen borta i alla fall. :D

Som sagt, den här sista gången jag var ute så "gav" jag mig ju liksom och gick hem, det kändes för riskabelt. Men så kan man ju inte hålla på, jag vill ju vara i skogen! :p

Väsnas tycker jag nog att jag gör... Dels är jag verkligen inte en graciös person och dels går jag sällan längs banad väg, så det är mycket dunsar, brutna kvistar, osv. Jag ser också till att hålla låda rätt ordentligt, eftersom det finns en hel del björn också - om nu orm kan höra röster, det vet jag inte? De är definitivt inte vana vid folk i alla fall, är nog så gott som ingen annan som rör sig i de markerna annat än kanske under älgjakten.

Ja, att de ska vara skygga är ju vad man alltid hör tycker jag, men i mina trakter verkar de sannerligen inte ha hört det själva. :p
Skit också! :arghh:
Är du en hemlig ormtjusare kanske eftersom de inte verkar bry sig? :eek:

Har själv inte stött på så mycket orm och de jag stött på har varit skygga.

En googling säger mig att snokar är skygga och helst flyttar på sig innan man ser dem, men huggormar ligger gärna kvar tills man trängt dem ordentligt. Tänk vad naturen ordnat det fantastiskt! :banghead:
(Tror aldrig jag sett en snok...)

En googling säger mig att snokar är skygga och helst flyttar på sig innan man ser dem, men huggormar ligger gärna kvar tills man trängt dem ordentligt. Tänk vad naturen ordnat det fantastiskt! :banghead:
(Tror aldrig jag sett en snok...)
Snokar har jag sett, fast de har ringlat iväg fort som attan. Huggormar brukar typ ligga och sola, ibland har jag sett platta ormar för de blivit påkörda, blää. :yuck:

Snokar har jag sett, fast de har ringlat iväg fort som attan. Huggormar brukar typ ligga och sola, ibland har jag sett platta ormar för de blivit påkörda, blää. :yuck:

Haha, ja de platta ormarna skulle förstås kunna vara en snok lika gärna - ofta ser man inte tecken eller ögon så bra längre då. :p

Haha, ja de platta ormarna skulle förstås kunna vara en snok lika gärna - ofta ser man inte tecken eller ögon så bra längre då. :p
Oh, jag skulle googla på en sak om ormar och hittade den här länken: http://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Djur-och-vaxter/Rad/Orm-pa-tomten/

Tänkte speciellt på detta för dig:

Gör tomten orm-ovänlig
Det säkraste sättet att göra tomten ormfri är att se till att den inte är attraktiv för ormarna.

Du kan till exempel:

• ta bort rishögar
  • sätta finmaskigt nät för hål i husgrunder
  • kontrollera näten för källarventiler
  • hålla gräset kortklippt
  • se till att komposter och lövhögar inte ligger intill husen.

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 105
Senast: alazzi
·
F
Hundhälsa Hur kan man arbeta förebyggande när det kommer till huggorm? Vi bor fantastiskt vackert med havstomt, egen strand och egen brygga, men...
Svar
0
· Visningar
512
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Transport med fronturlastning
  • Dressyrsnack 17