Hur händig är du?

Inte superhändig, men fixar att spackla, renovera fönster, byta däck på bilen (men betalar hellre för nån att göra det), skruva ihop saker osv.
 
Jag är med @Hedinn - finns det nån annan som kan så betalar jag gärna, är helt ointresserad av både träslöjd och syslöjd. :D
Då är jag med dig och @Hedinn om vi kan vara fler i den skrubben!

Min ohändighet är på nivån att jag är bra på att laga mat, men ska något hackas eller skäras blir det FULT. Och baka kan jag inte för jag blir förbannad för att jag måste följa recept (=det krävs någon form av precision för att kunna mäta upp rätt) och då blir jag förbannad och gör som jag själv vill med kaos som följd.
 
Jobbar på ett industri golv så det ingår i jobbet att göra händiga saker. Hemma gör jag mycket sånt byta däck tex får ingen annan göra på min bil. I sambons släkt är inte övriga kvinnor såna som håller på och snickrar mm och det brukar vara stora ögon att man kan.

En svåger sa till sambon ring när du börjar det är ju enklare om man är två. Jo vi är två vuxna i familjen och hittills har jag aldrig sett någon snickare använda det manliga könsorganen för att spika mm.
 
Mina föräldrar älskar renoveringsprojekt= som barn har jag inte haft annat val än att medverka. Så jag har en del kunskap om hur man målar, tapetserar, slipar osv.

Mamma gillar handarbete och även de kunskaperna har till viss del överförts på mig.

Maken har vuxit upp med totalt ointresserade föräldrar men lärt sig själv.
 
Jag är händig på så sätt att jag inte är rädd att hugga i och göra saker, och att jag gärna försöker själv. Men jag är ingen snickare eller bilmek. Jag kan manövrera såg, skruvdragare, symaskin, gräsklippare. Jag kan byta däck (hjul) och lampor på bilen. Jag kan rensa avlopp, tapetsera, måla, byta strömbrytare och eluttag. Med mera. Och jag räds inte att lära mig nya saker. Jag gör det jag behöver för husbehov kan man säga.
 
Jag är händig på så sätt att jag inte är rädd att hugga i och göra saker, och att jag gärna försöker själv. Men jag är ingen snickare eller bilmek. Jag kan manövrera såg, skruvdragare, symaskin, gräsklippare. Jag kan byta däck (hjul) och lampor på bilen. Jag kan rensa avlopp, tapetsera, måla, byta strömbrytare och eluttag. Med mera. Och jag räds inte att lära mig nya saker. Jag gör det jag behöver för husbehov kan man säga.
Det känner jag igen mig i, att viljan går efter behoven och sånt som inte ”behövs” inte händer och inte tänder något intresse.

Jag har gärna lärt mig att laga kläder, täcken och annat med nål o tråd - men inget intresse av att skapa något som jag inte ser behovet av. Serva röjsåg, byta kraninsatser, rensa avlopp, bygga, laga osv osv är saker som är extremt behändiga att klara på egen hand.

Lite på samma tema som det är väldigt behändigt med ett stort matintresse och viljan att laga mat varje dag - för det är samtidigt ett grundläggande behov. Hade ju varit sämre att vara intresserad av exempelvis datorspelande, för det täcker i sig inte ett grundläggande behov.

Jag vill kunna åtgärda det mesta själv utan att ta ut hantverkare med 10 mil eller mer i reseersättning.

Och så finns det en nyfikenhet på hur saker egentligen fungerar som måste mättas.
 
Senast ändrad:
Då är jag med dig och @Hedinn om vi kan vara fler i den skrubben!

Min ohändighet är på nivån att jag är bra på att laga mat, men ska något hackas eller skäras blir det FULT. Och baka kan jag inte för jag blir förbannad för att jag måste följa recept (=det krävs någon form av precision för att kunna mäta upp rätt) och då blir jag förbannad och gör som jag själv vill med kaos som följd.
Sådan precision saknar jag också helt!

(Just nu ska min sambo och jag sätta vin. Jag har odlat och plockat druvorna. Mäta exakta mått av konstiga saker får min sambo göra.)

Det mesta enklare händighetsbygget kräver egentligen inte sådan precision, därför ger jag mig på det ibland. Matlagning gör det inte heller, men tyvärr ofta bakning.
 
Jag är helt ok händig, men det beror väl på vem man jämför med. Jag äger en ganska välfylld verktygslåda och fixar det mesta hemma själv (lägenhet så mest småsaker). Är det saker som kräver lite extra kunskap rådfrågar jag pappa. Han erbjuder sig gärna att komma och fixa saker också, och då brukar vi hjälpas åt.

Skulle dock aldrig dra igång någon renovering eller liknande själv. Har inte intresset på det sättet och större saker vill jag vara säker på att de blir riktigt bra. Då betalar jag hellre proffs.
Rör inte elgrejer heller, och har aldrig varit intresserad av att lära mig bilgrejer. Äger en symaskin men klarar som mest att fålla upp gardiner/lägga upp byxor (fult).
 
Jag är sådär lagom händig. Har däremot ett ointresse för det, så fort jag har gjort något så faller det ur minnet igen.
Men jag har rimlig förmåga att följa instruktioner så tittar på youtube när det finns ett behov av det. Lejer ut det mesta till snälla släktingar.
Är ointresserad av det som inte har med djur att göra eller har en korrelation.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 297
Senast: lady_vip
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 307
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
949
Senast: cassiopeja
·
S
Övr. Hund Anonymt nick, om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, det är jobbigt redan som det är. Jag har aldrig varit helt...
Svar
9
· Visningar
1 653
Senast: Sand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp