Hur händig är du?

Nix. Hatar att bygga och greja. kan under särskilda omständigheter eventuellt skruva i en skruv för att förhindra totalt kollaps, men that's it.
Handlar nog mest om ett totalt ointresse för allt som inte är en symaskin.
 
Jag är händig, men för nervös över att något ska gå fel 🙈
Oftast stoppar nervositeten mig, men när jag väl kommer över den brukar det alltid bli bra :angel:
 
Typ hemmahändig med verktyg och tapetsering, syr gärna med symaskinenoch kan fixa lite smågrejor på bilen, fixade även elen på dragkroken. Hästtant för länge sen, så stalljobb/hagar/stängsel har man hållt på med. Känner mig lagom händig för att våga mig på saker, dock inte el och husbygge.
 
Jag är väldigt händig
Pappa hade ju bara döttrar.
Sen tycker jag det är vansinnigt tråkigt.
Men jag snickrade ihop inhägnade till katten i somras.
Och kan snickra, laga saker mm
Dock rör jag inte el
 
Jag är rätt händig, kan utan vidare sy en balklänning eller löda om knepiga små elprylar tex. Har dock väldigt begränsat med både utrymme och tid, och så jag vill helst inte starta några projekt som blir stående i vägen i evigheter innan jag hinner göra färdigt. Hade jag haft ett hobbyrum där jag kunde lämna saker framme hade jag gjort betydligt mer.
 
Skulle inte kalla mig händig, men det är mest för att jag heller aldrig lärt mig något direkt! Liksom, jag kan (och älskar!) att skruva ihop ikea-möbler, men har inte verktyg och har därför aldrig lärt mig att borra upp en hylla.
 
Är medels händig tror jag, hemma så fixar jag gärna själv, så lite olika tex måla, såga (fälla träd med motorsåg), bygga enklare konstruktioner, borra, fixa med avlopp, sätter upp tavlor och skruvar ihop möbler mm. Är ju också gammal hästtjej och då kan man väl generellt fixa med traktorer, hugga i och bära, köra med skottkärra å sånt ☺️ När jag bodde i studentkorridor chockade jag en kille från Litauen när jag fixade ett knaggligt lås (min egen dörr) med olja ^^ tänk att lilla jag kunde klara av nått sånt själv 😝
 
Mindre fix i lägenheten (montera möbler, hantera slagborr, förlänga lampsladdar, sy gardiner) gör jag själv utan problem. Men större projekt har jag inte energin/intresset för. Har rimligt lätt för att läsa tekniska instruktioner och har en bra finmotorik men jag föredrar pysslande framför byggande.
 
Jag är rätt ointresserad, men ibland får jag någon idé och då är jag händig enligt mottot "hur svårt kan det va?".

Ingen har lärt mig något, men som sagt. Hur svårt kan det va?

Jag undviker noga att personer som ideisig som händiga är inom synhåll vid dessa tillfällen. De brukar vara så petiga och pedantiska.
 
Lite halvhändig iaf. Jämför jag med många vänner så är jag überhändig. Men det säger nog mer om dem än mig ofta. 😅
Har ändå vuxit upp med pappa som tyckte jag skulle lära mig laga/sköta saker, vi har haft båtar, fått lära mig måla/tapetsera tidigt etc. Jag är ju nyfiken av mig och skruvade som barn isär avancerade leksaker och pappa tänkte först att "nu förstör ungen sakerna". Men jag fick ihop dem sen och fick hållas. Jobbar man med häst får man också väl se till att lära sig lite saker med gällande annat än själva hästarna.
Nu har jag ju i 9 år levt med en man som tycker det är kul att bygga, köra allt som låter, göra fint med klippare/trimmer/ploga etc och har eoner av energi. Så eftersom det är ett mer nödvändigt ont för mig så gör han det ofta och jag gör sånt som jag tycker är trevligare och han mindre. Han är också byggnadsingenjör i grunden även om han lämnat det för länge sedan och har stort motorintresse. Så han är ju mycket bättre än mig på byggeri etc. Men visst måste man ibland vara två och då får jag ofta lära mig något.
 
När det kommer till att snickra, greja i trädgård, inreda, måla, tapetsera och laga mat är jag händig.

När det kommer till att sy eller greja med textiler är jag helt tappad bakom flötet.
 
Inte händig. Blir nervös vid blotta tanken på att bo i hus. Blir tom nervös vid blotta tanken på att min syster bor i hus. Ohändigheten inkluderar även hushållssysslor som att laga mat och sy. Däremot är jag bra på att lägga bandage på häst 👍
 
Är väl hyfsat händig rent kunskapsmässigt men jag tycker det är gräsligt tråkigt och blir snabbt uttråkad och slarvig.
 
Jag är rätt ointresserad, men ibland får jag någon idé och då är jag händig enligt mottot "hur svårt kan det va?".

Ingen har lärt mig något, men som sagt. Hur svårt kan det va?

Jag undviker noga att personer som ideisig som händiga är inom synhåll vid dessa tillfällen. De brukar vara så petiga och pedantiska.
Identifierar sig, ska det stå! Inte ideisig!
 
Blev lite inspirerad av min andra tråd här :rofl:

Jag är verkligen ingen expert men tycker det är roligt när man går från start och sen hela proceduren till färdigt.
Har rustat upp ett mindre hus. Bytt ytterpaneler. Isolerat och innerväggar. Med hjälp men gjort mycket själv.
Målningsarbeten överlag.
Sen varit med vid rustning av äldre fönster. Väldigt pilligt.

Hur händiga är ni? Gör ni mycket själva? Med hjälp eller utan?

Sy, sticka, virka, laga plagg, göra plagg, händig med "mjuka ting", absolut.

Snickra, måla, bygga, rusta upp möbler. Hårda ting som trä och metall, nja. Jag kan ju googla och processa informationen men jag tycker det är så förbannat jävla tråkigt att jag inte gör saker ordentligt och blir gärna bekväm och gnällig. När det inte blir rätt/enkelt ger jag upp. Har (nästan) rustat upp tre pinnstolar.

"Du måste limma dem" sa gubben. Jag vickar lite på dom och äh, det duger.

"Du måste slipa rent" sa gubben, jag slipade lite tafatt.

Sen hittade jag en trevlig nyans på färg i källaren, fasadfärg. Äh, det duger🙈

(Nej det dög inte, fanns olja kvar på en stol som blödde igenom så denna härliga fasadfärg aldrig torkade. Så nu gav jag upp och hoppas på räddning av min partner)


Jag vill liksom ha det färdigt men inte göra resan dit😄
 
Jag har monterat en Klippan-soffa och två Malm-byråer med 4 lådor helt själv. Fattar inte nu i efterhand hur jag klarade det ensam, då främst att hålla i allt med två händer.
Annars har jag aldrig behövt vara händig men kan byta ojordade sladdar och en gång tyckte min pappa att jag skulle riva en vedbod (och ta vara på spikarna), så jag gjorde det, till hans förvåning, han trodde inte att jag skulle klara att riva den. :cool:
 
Jag skulle vilja vara mer händig än vad jag är, har aldrig fått möjlighet att riktigt lära mig eller därefter fått möjlighet att utföra händiga saker med ett bra stöd. Min syfröken avskydde mig för att jag alltid gjorde fel. Inte förrän mamma en gång fräste ifrån åt henne "hon ser för fan inte vad hon gör så hur ska det bli rätt då?" så blev hon lite lugnare mot mig. Men då avskydde jag syslöjd och gjorde minsta möjliga för att överleva med ok betyg. Gillade träslöjd. Det var lättare för lärarna var mer uppmuntrade, men hemma fick jag aldrig vara med när något skulle fixas för det skulle pojkarna i familjen vara. Pojkgöra. Mamma är inte sådan i grunden men det var hennes sambo...och det var hans söner.

Matlagning och bakning har aldrig gått i arv till mig, möjligtvis matlagning framför bakning för bakning är något jag verkligen inte tycker är kul alls heller, och förstås ständigt misslyckas med.

Det är jobbigt att vara ohändig faktiskt! Finns så mycket jag skulle vilja göra men som jag inte kan. Ens med IKEA steg att följa....
 
Jag är barn till världens två mest ohändiga människor (min älskade pappa hade fler likheter med Stig-Helmer än bara utseendet). Jag tänkte tidigt att så svårt kan det väl ändå inte vara, jag älskade all slöjd och känslan av att kunna göra något själv. Jag började sätta ihop mina ikeamöbler själv i tidiga tonåren vilket gick fortare än att min pappa försökte.

Så jag har inte lärt mig ett endaste dugg hemifrån, lärde mig först av en underbar fritidsfröken och därefter i slöjden. Experimenterade väldigt mycket med att både sy och snickra när jag flyttat hemifrån. min fördel har väl varit att jag inte haft förkunskaper om vissa saker så jag har kunnat testa hej vilt, och oftast gick det bra.

Men när jag skaffade häst för drygt tjugo år sedan insåg jag hur oerhört mycket andra fått med sig hemifrån, hur mycket kunskaper jag saknade. Jag har sådan tur att jag har goda vänner som kan hjälpa mig och lära mig för jag vill så väldigt gärna kunna och jag är väldigt läraktig. För mig är det ett stort handikapp att ha fått med mig så lite av sånt hemifrån.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 297
Senast: lady_vip
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 307
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
949
Senast: cassiopeja
·
S
Övr. Hund Anonymt nick, om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, det är jobbigt redan som det är. Jag har aldrig varit helt...
Svar
9
· Visningar
1 653
Senast: Sand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp