Hur hade ni resonerat?

maria_b

Trådstartare
Tänkte höra lite hur ni resonerar ang att sätta ett sto i avel.

Om du skulle ha ett halvblodssto med bra stam och ett mycket presterande möderne där det finns ett flertal svårklasshästar och championatshästar nära.
Stoet har mycket bra hoppteknik, supertemperament, dvs väldigt vaken och pigg men ändå lyhörd och känslig. Hoppar allt och snäll i all hantering. Stoet rör sig även bra och har potensial att komma upp en bra bit i klasserna även i dressyr.
Men, stoet får återkommande ledinflamationer. Hon är genomröntgad två gånger utan någon anmärkning alls men får problem med framför allt bakknä, visar då även böjreaktioner fram vilket kan ha sin grund i bak. Troligtvis har hon haft ont i bakknä en lång tid innan det upptäcktes första gången då hon inte visat någon som helst smärta vid ridning och gjort allt man bett henne om. Eftersom hon troligtvis gått med det länge så borde det naturligt vara svårare att få bukt med problemet. Stoet är väldigt stor, 175+ i mankhöjd.

Skulle ni våga avla på ett sånt sto? Dvs en häst som har det mesta ni kan önska er men som påvisar dålig hållbarhet men med felfria röntgenplåtar?

Sv: Hur hade ni resonerat?

Vad anser vet i frågan? Jag hade rådfrågat minst ett par av varandra oberoende veterinärer och utifrån de svar jag fått bedömt alternativen.

Visar hon inget på röntgen så är det ju inte där felet sitter. Vad är de tänkbara felen? Man får ju bedöma varför hästen inte är frisk och HUR den faktiskt blev sjuk/skadad.

Har man råd att chansa? Har du råd att föra upp kanske 3 unghästar innan man ser om hållbarheten nedärvs. Du riskerar ju att inte kunna sälja till fullpris förrän förstfödda är riden minst ett par år och ev. även friröntgad osv.

Jag hade vågat chansa om vet anser att det är lämpligt men det beror ju också på ekonomisk situation, om man har eget stall eller inte, om man har möjlighet att behålla avkommorna under en längre period och som sagt vad olika veterinärer säger i frågan.

Mvh Jate Volim

Hur gammalt är stoet? Hur mycket riden/tävlad är hon? Kan det vara ryttarfel/felaktig träning som ligger bakom problemen? Är hennes mamma hållbar?

Om jag hade betäckt hade jag valt en hingst med väl bevisad hållbarhet, alltså en hingst som tävlat mycket utan problem.

Jag har inte pratat med någon veterinär om detta ännu då det endast är aktuellt om vi inte får bukt med skadan och hon skulle bli utdömd. Jag vill göra så mycket som möjligt får att hon verkligen ska bli bra då hon har precis allt jag är ute efter hos min tävlingshäst:)

För att göra en lång historia kort ang hennes sjukdomsbild:
Jag har hela tiden sen jag köpte henne upplevt henne studsigare i höger galopp än vänster galopp. Hon gick igenom beiktningen vid köpet och jag har tränat för A-tränare utan att någon,varken jag, tränare eller ridkompisar misstänkt att hon haft ont, bara att hon varit svagare i höger varv. Hon är en häst som gör allt, har superlätt för att samla sig, har aldrig stannat på ett hinder och aldrig bråkat i ridningen.

Jag tog ut en equiterapeut ungefär ett år efter köpet, detta var för ett år sedan. Det var bara för en vanlig genomgång, jag misstänkte egentligen inget speciellt mer än lite ömma muskler. När hon klämde runt lederna i bakbenet så drog hästen åt sig benet lite och equiterapeuten föreslog att åka till klinik för en vanlig rutinkoll, inte att det behövde vara något. På kliniken så visade hästen ömhet vid böjprov lågt fram som hon värmde ur. Bak på böjprov syntes inget men jag upplyste veterinären om studsigheten i galoppen så hon fick se själv på galopp i lina. Veterinären bedövade bakknät och studsigheten försvann. Det var alltså så vi upptäckte att hon hade ont.

Veterinären misstänkte att hon haft ont en längre tid eftersom hon inte visade nått på böjprov och att studsigheten funnits där så länge jag haft henne. Efter ett antal behandlingar blev hon bra.

Vi satte igång och allt kändes bra. Sen i höstas så sprang min häst i hagen när jag såg på, halkade och vred till bakknäet (samma som hon haft problem med) i 180 grader. Blev därefter synligt halt. Vi åkte till klinik och började behandla på nytt. Efter ett par behandlingar blev hon bra. Satte igång igen och nu för en månad sedan när hon äntligen var igång så sprang hon rätt mycket i djupsnön i hagen och när jag tog in henne var hon halt bak igen.

Så nu har vi behandlat igen. Veterinären sa att bakknän är extra känsliga för vridningar, jag vet inte om hon har vridit till benet igen. Tilläggas bör att hon är behandlad fram också vid varje besök. Men det känns som att bak är själva grundproblemet.

Så det var en bild av själva sjukdomsproblemet.

Jag vill som sagt i första hand få henne frisk, självklart. Men jag börjar ju fundera på om hon inte kommer hålla. Och vad jag ska göra då. Eftersom det är en kanonhäst i övrigt så känns det trist om man skulle behöva ta bort henne.

Hon skulle säkert funka att motionsrida på men om hon skulle bli T-märkt så måste det också gå att sälja henne då jag inte garanterat har möjlighet att ha ett avelssto till.

Hur gammalt är stoet? Hur mycket riden/tävlad är hon? Kan det vara ryttarfel/felaktig träning som ligger bakom problemen? Är hennes mamma hållbar?

Om jag hade betäckt hade jag valt en hingst med väl bevisad hållbarhet, alltså en hingst som tävlat mycket utan problem.

Stoet är född 2002. Hon var sparsamt tagen(förmodligen pga sin storlek) och ej tävlad när jag köpte henne för två år sedan. Jag han starta henne tre gånger innan hon skadade sig, upp till 1.10 hoppning avd.B felfri. Hemma är hon förstås tränad på lite högre nivå än så.

Mormor till stoet har gått svår kalss hoppning och lämnat två avkommor som gått svår klass. Samt minst en som blivit championats- och breaders trophy-placerad.
Mamman har lämnat en avkomma som gått svårklass hopp och segrat lag SM 2009, en avkomma som gått final i Scandinavian open och breeders och minst ett par avkommor som gått minst 130.
Om mamman själv är tävlad vet jag ej.

Om jag skulle välja att betäcka mitt sto själv så skulle jag självklart välja en hingst med bra hållbarhet, benställ och mindre modell. Men om hon blir triangelmärkt så måste hon också vara säljbar då jag inte garanterat kan han kvar henne.

Men jag hoppas ju självklart att hon i första hand blir frisk.

jag skulle betäcka just därför att mamman har lämnat andra hållbara avkommor med goda resultat/hållbarq. Vad är det för pappa på din?? samma pappa som svårklassarna?.... ditt sto har väl inga extriöra avvikelser som kan förklara ohållbarheten?

men 180 grader??? stog hovspetsen bakåt?? borde ha brytigt benet om det snurrade så mycket som 180grader ;):)

Sir Caletto är fadern till stoet och ingen av de andra avkommorna är efter honom.

Ja mamman har uppenbarligen lämnat hållbara avkommor:) Inga speciella exteriöra defekter av vad jag har sett och inget som hovslagare eller veterinär heller har påpekat. Möjligen är hon lite vinklad i sina haser bak kan jag själv tycka men det är ingen annan som har påpekat det. Men som sagt, vid val av hingst så är det ju självklart nogrant med ett så bra benställ som möjligt.

Ja det låter kanske märkligt men benet roterades helt åt fel håll. Eller jag stod ju inte med vinkelhake och mätte graderna direkt men det såg iallafall ut som att tån pekade bakåt och dessutom så satte hon sig ner på det benet typ. Såg rätt läskigt ut och det knakade till, därefter blev hon halt. Hon halkade i leran när vi släppte ihop henne med en annan häst.:cry:

äckligt!

kan ju bara ha varit en vanlig ledinflamation och sen när hon vred benet fick hon den allvarliga skaddan.

Men, stoet får återkommande ledinflamationer. Hon är genomröntgad två gånger utan någon anmärkning alls men får problem med framför allt bakknä,

Jag hade varit MKT fundersam till att avla på detta stoet pga dom problem hon har!

Har ni varit in i leden m kamera och kollat? Låter som OCD eftersom hon har upprepade problem...

Jag hade INTE betäckt förrän hon är ordentligt utredd... Röntgen Visar ju inte allt, men med titthålskirurgi fär man mera vetskap...

Jag hade varit MKT fundersam till att avla på detta stoet pga dom problem hon har!

Har ni varit in i leden m kamera och kollat? Låter som OCD eftersom hon har upprepade problem...

Jag hade INTE betäckt förrän hon är ordentligt utredd... Röntgen Visar ju inte allt, men med titthålskirurgi fär man mera vetskap...

Vi har inte tittat med kamera. Första veterinären på första kliniken pratade om att kika med titthål om hon inte skulle svara på behandlingen men sen´var veterinären rätt velig runt det och sen vid sista besöket så var ju hästen frisk så då lades den diskussionen ner helt.

Nu på andra kliniken så har vi ännu inte diskuterat nått annat än den vanliga behandlingen.

Det är ju väldigt svårt det här känns det som. Nedärvs inte skadan så är detta ett kanonsto men man vill ju inte "medvetet" avla fram dålig hållbarhet heller.

Låter som OCD eftersom hon har upprepade problem......

Inte för att jag menar att man medvetet ska avla på OCD, men just det är väl en deffekt som man anser att skillnaden på nedärvningen inte är så stor mellan individer som har skadan eller inte? Jag är rätt säker på att det inte skillde så stor procent.

korrekt! inga exakta siffror utan tagna ur huvudet (så dom är ca)
Med 2 fria föräldrar 16%
Med en OCD förälder 20%
Med 2 OCD föräldrar 24%

Dobbis/som avlar OCD fritt

Senast ändrad:

Jag har varit med om på nära håll där det har avlats på ett OCD sto som hade OCD både i has och bakknä, som opererades bort som 3-åring, hon fick ett antal friska friröntgade hästar och sedan ett par med OCD, ( de sista fölen) innan hon togs bort pga kronisk hälta...

det "sägs" att det kan hoppa över en generation eller två för att sedan komma tillbaka på den 3:e generationen...

Jag vet inte vad som stämmer? Men är stoet SUPER, så hade jag nog chansat.

Senast ändrad:

dyr operation som antagligen inte kan bota, opererade min i framknät och allt de kunde se vad samma som de såg på röntgen en spricka i framknät... min häst höll tom att dö i uppvaknet då hennes luftvägar svullnade så mycket efter att sonden togs att de nästan inte kunde sonda henne igen, som tur va gick det till slut...

Usch!

Ja jag har faktiskt för mig att veterinären pratade om att chanserna för att en sån operation skulle lyckas inte var jättestor samtidigt som konvalecensen var väldigt lång. Och att det inte är säkert att försäkringsbolaget heller godkänner det..

precis, vi chansade då det var en mycket bra häst, vilade i drygt ett år och sedan ett år till för igångsättningen och hon hade fortfarande lika ont som innan operationen. förlorade 2år där... det enda operationen gav var att det bekräftade våra misstankar om en spricka och att hon inte hade pålagringar osv.

korrekt! inga exakta siffror utan tagna ur huvudet (så dom är ca)
Med 2 fria föräldrar 16%
Med en OCD förälder 20%
Med 2 OCD föräldrar 24%

Dobbis/som avlar OCD fritt

Ja om det skiljer fyra procent så är det ju inte så farligt. Och troligtvis har ju inte heller mitt sto OCD eftersom inget syns på plåtarna. Men säker kan man ju aldrig vara!

Liknande trådar

Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 710
Senast: Blyger
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att detta inte är aktuellt i dagsläget men kan komma att bli längre fram. Och använder anonymt nick för att det...
Svar
10
· Visningar
2 185
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har ett halvblodssto som jag älskar över allt annat och som HADE jättemycket potential. Hon rör sig bra och hoppar bra, har även fin...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
12 225
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka