Hur hade ni gjort?

F

Fjunet

Hur hade ni gjort, om ni nyss blivit medryttare på en häst som är i princip omöjlig att fånga i hagen? Hur lång tid hade ni "gett" hästen? Jag har testat allt känns det som, men hon kommer ändå inte! Igår så fick jag dessutom reda på att den nya tjejen i stallet, som varit där i cirka tre gånger, fick tag i henne i hagen :eek: De stod och gosade! :eek: Ägaren säger bara till mig att jag ska pyssla med henne så att hon börjar lita på mig - men hur ska jag göra det om jag inte får tag i henne?! Jag blir snart tokig :crazy:

Sv: Hur hade ni gjort?

Komma kan man väl inte kräva på en gång, går hon inte att fånga är det värre. Lite tips från en som haft att göra med ett antal hästar som varit besvärliga att fånga:

*bli inte arg (inte så lätt, men vilken häst vill ha en arg människa i närheten av sig)
*Håll dig vid hästens bogparti/ sadelgjordsläge så får den ingen naturlig väg att gå åt (framåt/bakåt). Håll dig konsekvent där.
*Gå inte efter, gå jämsides med hästen så nära du kan
*Hästviskarmetoden är bra: driv hästen ifrån dig (lättast om det är få hästar i hagen), till slut kommer den vilja gå till dig.
*Muta! I början är det ok att muta, men bara när du fått fånga hästen och satt på den grimman.
*spring inte, fyra ben springer fortare än två, alltid... :smirk:
*tålamod tålamod tålamod

Angående att den andra tjejen kunnat fånga henne; hästen kanske fattar att du skall kräva saker av den. Mina ponnyer kom alltid springande till pappa när han ropade ("åååååh, morotsfarbrorn!!") :D, när jag kom var det mer "jaha kommer du nu". Eller så har hon en annan teknik. Lycka till!

Har testat de flesta av dina metoder och tips... När hon ska ta en morot från handen så står hon med lååång utsträckt hals och försöker hala in moroten med överläppen... allt för att man inte ska få tag i henne.

Ja, hon har grimma. Ja, hon går med en annan häst.

Ett tips då är att fånga in den andra hästen och helt enkelt gå in med denne i stallet! Jag lovar att din häst inte vill stå kvar själv! Visst e det lite bökigt eftersom du måste gå ut med den andra hästen men det kanske kan funka några ggr ifall det är som du säger att ni inte hunnit lära känna varandra än! Lura henne alltså!!!

Bra att den har grimma på sig så du slipper krånglet att försöka lirka på en grimma när hästen är svårfångad.

Senast ändrad:

Har inget stall... och ingen uppbindningsplats, så den andra hästen kan jag inte ta ut för då står jag där med en häst i handen och en i hagen som jag inte kan ta ut.

Har inget direkt tips mer än tålamod. När jag fick min häst gick det jättebra att fånga honom i början, efter ett tag förstod han att jag betydde arbete och vägrade komma runt i upp till 2 timmar innan jag fick ta honom :mad: . Jag försökte med godis och allt möjligt. Men efter ett tag hände det mer och mer sällan innan det slutade helt. Jag kom på ett tips som ingen annan gett, gå in i hagen utan att försöka fånga henne, sätt dig på huk med tex en morot och försök få henne nyfiken och komma till dig, kan funka. Hoppas det löser sig för er, jag vet hur jobbit det är.

Jo, det är ungefär där jag är nu... På huk i hagen med en morot i handen.

Varför flyttades denna tråd från Gnägg? Jag är ledsen om folk misstolkat min tråd, men min ursprungsfråga var: Hur mycket tid hade ni gett den? Samt om det är lönt att vara medryttare på en sådan häst.

Får jag passa på att ställa en fråga i samma tråd..? det gäller i princip nästan samma sak.

Har också precis blivit medryttare på en häst. Vi kommer bra överrens när jag pysslar med honom, och han är ganska nyfiken på mig :) Men han testar mig gärna lite ;)
Första gången jag hämtade honom i hagen var han snäll. Jag gjorde precis som ägaren sa, hälsade och trädde på honom grimman i från sidan. Och kom inte framifrån. Av någon anledning kan han bli lite upprörd då. Hans förra ägare behandlade honom inte så väl..det var långpisk med in i boxen. För att visa vem som bestämmer :smirk:.
Andra gången jag skulle hämta honom var han grinig och ville itne alls, jag gjorde precis som förra gången..hälsade (och han har hälsat vänligt tillbaka varje gång :crazy:) försökte trä på grimman lungt från sidan. Men icke. Det ville han inte. Han vände sig om och la öronen bakåt, och fortsatte så. Jag ställde mig vid bogpartiet och klapapde lite på halsen och fösökte så igen några, gånge men han vände bara rumpan till. Men han försökte inte sparka eller något sånt!

Sedan stod han stilla men gjorde himla fula grimarser och ville inte alls att jag skulle nå upp med grimman..:angel:
Har ni några tips? Jag tror vi behöver lära känna varandra bättre..men precis som Fjunet är det inte så lätt om man inte ens får tag i hästen.
Vad ska jag göra? Jag hade förresten med mig en morot första gången. Han fick en liten tugga av den medans jag satte på grimman och resten när grimman var på.
Var det rätt eller fel?

Tycker ni jag ska köra mutningsmetod? Vore ju trevligast i fall han ville leka med mig utan att behöva mutas :D

Om det är en trevlig häst för övrigt så ge det en chans. Det där är ju ett problem som går att bota.

Det måste ju gå att binda upp den andra hästen nånstans. Borra fast en ring i väggen och dra ett rep med kloss längst ut igenom så är det ingen risk att hästen trasslar insig.

Sen skulle jag sluta locka med morot om jag var du. Det ska vara TRÅKIGT och JOBBIGT att INTE komma till dig. Vill inte hästen komma till dig så får den inte stå still. Det är bara att jaga runt på den tills den tröttnar. Nu menar jag inte tills DU tröttnar utan tills HÄSTEN tröttnar. Som sagt det är ingen idé att springa men gå lugnt och driv hästen tills den ger upp.

Sen när du fått tag på pållen så är det gos och beröm och borstning sen ut igen. Variera dig, har du vägarna förbi hälsa på lite i hagen och gosa med båda hästarna och åk hem. Det ska inte alltid vara förknippat med arbete när du kommer.

Viktigaste av allt Bestäm dig för att hästkräket ska in när du åker till stallet men när du är där så bestämmer du att älsklingshästen ska in. Det hjälper inte att vara arg, bara envis.

Lycka till

JAG kan inte borra någonting någonstans, det är inte min gård.

Jag har försökt driva henne, gjorde det i 20 cm snö i cirka 1,5 timme. Slutade eftersom hon försökte sparka mig.

Hur blir det om du går till den andra hästen och gosar med den ?
För min är såå avis när jag går till någon annan så hon kommer i full galopp även fast hon strängt bestämt sig för att INTE komma fram ..
Du kanske kan prova .. :crazy:

lycka till !

Jag vet en häst i stallet som dom alltid har något till (i en hink) Sen kan man diskutera om det är rätt el inte...
Men det funkar iaf.. ;)
- låt hästen komma fram
- stå bredvid
- låt hinken vara på marken och stå bredvid
- haka fast grimskaftet
Jag skulle nog försöka ca tio gånger men sen är det inte så kul om man inte kommer på något sätt att fånga den på..
Sluta om du känner att du inte orkar försöka...
Men ge inte upp innan du testat :)

Inte ens lönt jag testar nästan. Hon backar direkt, även om där är mat som lockar.

våran gamla travare var precis likadan.
jag var tvungen att ta ut båda de andra hästarna om det skulle gå att få tag på honom. Jag försökte på alla vis vinna denna hästs förtroende men lyckades verkligen inte. jag köpte honom direkt från travet och han hade tyvärr inte behandlats bra där vilket gjorde att han ville inte lita på nån människa längre.
Dessutom så var han efter närmare kontroll utsliten i framknäna och hade ont så då fick han sluta sina dagar istället. Tråkigt men det kändes ändå bättre att han inte led längre.om du tycker det är för jobbigt med denna häst så, försök hitta en annan medryttarhäst.
säg till ägaren att du kommer tyvärr inte överrens med hästen.
det är ju jobbigt för dig att ni inte drar jämt. du skulle nog få
roligare om du hittade en häst som passade dig.

Man kan säga att jag har samma problem med min medryttarhäst.
Jag kan fånga in honom, men sedan så vägrar han att gå.

Jag har börjat ta med havre ut, och då kommer han utan problem.
Men så kan jag ju inte hålla på i all evighet...

Jag tycker att ditt problem är lite lättare att ta itu med än om man inte alls kan fånga hästen. Jag hade samma problem som du i början med min häst. Hon är stor och stark och vägrade följa med ut ur hagen. Jag körde zick-zack metoden med henne, fick henne att gå några steg åt sidan och så åt andra sidan. Ibland hade jag någon som gick bakifrån också och manade på. Jag tog med ett spö som jag i och för sig inte använde, men som en markering. Så småningom gick det bättre och bättre, men det tog tid.
Efter en tid tog jag med en morot när jag hämtade henne eftersom jag ville att hon skulle komma till mig. (Jag vet att många tycker det är fel att muta.)Nu (efter några år) kommer hon till mig när hon ser mig även på långt håll i hagen.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 308
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 641
Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama