Hur hade ni gjort?

Jag har inte varit med om det personligen, men har bott i många år i Frankrike, och där har det hänt så många liknande historier med kamphundar, som människor köper för att dom är så tuffa och ja, inte vet jag varför. Men många glömmer att det finns kamp i dessa raser. Dom har ju avlats sen många generationer just för detta ändamål och det går inte bort. Vissa hundar har mindre tålamod än andra och det yttrar sej ofta i aggressioner som ibland kan vara ödesdigra. I Frankrike ska alla kampraser gå med munkavle, alltid vara kopplade utomhus, ägarna ska gå på kurs med certifikat och inte avla. Kommer ihåg ett fall där en hundägare, som var en duktig dressyrlärare, fick sina två barn attackerade av sina egna hundar, typ kamphundar. Hundarna var ju så snälla och gulliga med barnen....tålamodet tog slut och dom bet vilt. Jag skulle ta bort hunden innan något otäckt händer och skaffa en annan ras, det finns många trevliga som du kan dressera, gå på kurser och tävla med, som inte har en bakgrund av nedärvd aggressivitet.

Jag gjorde dumheten att ta hand om en akuthund en gång för ca 18 år sedan - en hund som ägarna tröttnat på för den va bråkig och skulle avlivas typ direkt på studs om ingen tog den.....10 månader gammal. Korsning bullterrier-staffe (alternativt amstaff) :crazy: Denna hund hade inga gränser och for fram som ett ånglok hemma - över alla bord och över allting i stort sett.

Oerhört go hund, men redan efter en vecka så var det nära att smälla första gången - hon försökte anfalla den första som skulle kika på henne. Jag fick helt sonika lägga mig på hunden för att få människan hel ut från mitt hem (en supergo tjej med en underbar äldre hund) Efter det så försökte hon ge sig på alla människor som kom innanför min dörr förutom min dotter och mig. Kändes för jäkligt, men jag kunde inte ha på mitt samvete att försöka omplacera en hund som kunde skada någon väldigt illa - hon fick somna in.

Kamp o kamplust är inte samma sak. Hundar som avlats till kamp ger sig inte på människor, om de mot förmodan skulle göra det så tas dom bort direkt, de får heller inte visa aggressivitet mot människor.
Håller med. Och vill tillägga att i många raser så vill man se en god kamplust. Det ihop med tex föremålsintresse. Detta för att hunden ska kunna utföra sitt jobb. Tex polis, narkotika, väktarhundar. Även inom flera hundsporter är dessa bitar viktiga. Otroligt viktigt att hunden har dessa bitar även om de inte används i deras jobb så behöver de ändå finnas där för träningens skull och i skarpt läge.
Skulle aldrig avla på en schäfer utan kamplust.
Det som är avgörande är hundens övriga bitar, tex rädslor, sociala bitar och givetvis föraren i kombination med kampen.

Kamp o kamplust är inte samma sak. Hundar som avlats till kamp ger sig inte på människor, om de mot förmodan skulle göra det så tas dom bort direkt, de får heller inte visa aggressivitet mot människor.
Ja i Frankrike gör dom det. Men i Sverige? Polisen visste inte vad dom skulle göra med hunden som drog ut en liten bäbis från sin barnvagn för inte så länge sen. Vet inte vad dom gjorde med den.

Ja i Frankrike gör dom det. Men i Sverige? Polisen visste inte vad dom skulle göra med hunden som drog ut en liten bäbis från sin barnvagn för inte så länge sen. Vet inte vad dom gjorde med den.
Bara för att en hund är renrasig betyder det inte att det finns en seriös avel bakom den och än mindre en seriös ägare som kan förvalta egenskaperna.
Menar du att man i Frankrike medvetet avlar fram hundar för att attackera folk och att i fallet med bebisen så var det just det.....medvetet framavlad ilska mot människor?
Inte ett dåligt exemplar hund eller ägare?

Håller med. Och vill tillägga att i många raser så vill man se en god kamplust. Det ihop med tex föremålsintresse. Detta för att hunden ska kunna utföra sitt jobb. Tex polis, narkotika, väktarhundar. Även inom flera hundsporter är dessa bitar viktiga. Otroligt viktigt att hunden har dessa bitar även om de inte används i deras jobb så behöver de ändå finnas där för träningens skull och i skarpt läge.
Skulle aldrig avla på en schäfer utan kamplust.
Det som är avgörande är hundens övriga bitar, tex rädslor, sociala bitar och givetvis föraren i kombination med kampen.

Med andra ord så finns det kamphundar och kamplusthundar, det är en fråga om vilket ord man använder...jag menar förstås kamphundar. Hade en schäfertik som inte ville bli vakthund inte heller katastrofhund, men en trevligare och goare hund hade ingen i hela trakten känt. Hon var alltid lös och under sina 11,5 år visade hon bara sina jättestora tänder om en annan hund visade aggresivitet gentemot henne eller nån i familjen och det räckte. Samtliga hundar vek sej direkt.

Med andra ord så finns det kamphundar och kamplusthundar, det är en fråga om vilket ord man använder...jag menar förstås kamphundar. Hade en schäfertik som inte ville bli vakthund inte heller katastrofhund, men en trevligare och goare hund hade ingen i hela trakten känt. Hon var alltid lös och under sina 11,5 år visade hon bara sina jättestora tänder om en annan hund visade aggresivitet gentemot henne eller nån i familjen och det räckte. Samtliga hundar vek sej direkt.

Där håller jag inte med.
När man bedömmer hundars egenskaper så finns det specifika ord och termer som man använder. Det är det som står i samtliga protokoll och registreras på data mm. Alla använder samma termer. Annars skulle det vara omöjligt att veta vad olika bedömare menar och det skulle vara omöjligt att utvärdera hundar. Så nej...det är inte fråga om vilket ord man andväder. Det är snarare väldigt viktigt att man använder rätt termer.

Att en brukshund (tex schäfer eftersom du tog just den rasen som ex) passar för tjänst gör den inte otrevlig eller på något sätt mindre "go". Det är självklart att en mentalt sund hund ska vara en go familjemedlem. Tyvärr säger det mer om en hund som inte klarar bruksbitarna, än vad det gör om en hund som är snäll och kan leva i en familj.
Samtliga av våra hundar lever med våra barn och andra djur och är "det goaste". Självklart!!Annars hade vi inte avlat på dom. Och då är just målet med vår avel sport/skydd/tjänst.

Vad gör dom (vem?) med vad i Frankrike. Vad gör dom (vem?) med vad i Sverige? I vilket land drogs en liten bebis från sin barnvagn för inte så länge sedan? Vad var det för slags hund?

@lilinett, bara för att en hund drar i ett barn betyder det inte att hunden är en farlig hund som vill skada människor. Visst, det blir absolut farligt om hundar drar ut barn ur barnvagnar, men själva saken, att hunden drar, behöver verkligen inte grundas i någon typ av ilska eller aggression. Tvärt om kan hunden vara skitglad och tänka "TJOHOO vilken rolig lek!" bara det att den inte blivit uppfostrad att förstå vad som är lämpliga lekar och inte.

I sådana lägen är det också olämpligt att gå på vad andra säger om hunden, eftersom det kan bli en läskig situation med skaderisk för barnet så väljer nog många att tolka hunden som aggressiv. Om den är det eller inte kan då kollas av utbildat hundfolk i en mentalitetsbeskrivning av hunden.

Det är ju tyvärr inte de bästa representanterna för div raser som används i blandrasaveln eller i aveln för oreggade hundar.
Tar man då muskelhundarna som exempel, med den kraft och de egenskaper de har...om den är avlad på dålig mentalitet/hälsa och sen kanske än värre hamnar i orutinerade händer eller helt fel händer, ja då kan det gå rätt snett. Men det gör det med en golden, schäfer, tax mm med dålig menalitet och fel ägare också.
Muskelhundana har länge attraherat en viss typ av människor som inte borde ha hund alls!!! Och de är en typ av människor som inte bryr sig om att betala för kvalité.
Men en korrekt "kamphund" äter garanterat mindre barn än en felavlad golden i orätta händer.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
956
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 928
Senast: fixi
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 425
Senast: Troll
·
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 529
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama