Hur hade ni gjort?

Linduzz

Trådstartare
Jag är helt uppgiven, försökt på alla sätt å vis.. Men nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra längre..

Min pappa gick bort för några månader sedan och jag tog över hans hund, en tik, amstaff/labrador runt 2 år.
Vi upptäckte ganska snart att hon passade bäst som ensam hund, då hon blir stressig av fler hundar än hon i familjen. Hon älskar att leka med andra hundar och är världens snällaste. MEN just i hemmet så blir hon så satans stressad av fler hundar. Min sambos kompis + flickvän var hemma hos oss ett par gånger, hon tydde sig till dom på en gång och dom gilla henne skarpt.
Till saken hör att hon behöver extrem fast hand, ha sina fasta regler, rutiner osv som vi klargjorde och dom var fullt medvetna om. I början var gick det bra.

Nu har problemen börjat komma, hon är jobbig när dom är ute och går, drar, skäller på alla hundar hon ser alltså blir helt rabiat och lyssnar inte riktigt. Inomhus är allt perfekt. Men just utomhus..

Jag har gett dom så mycket tips och hjälp jag kan komma på, tillomed fått dom att börja gå en hundkurs hos min syster för mig verkar dom inte riktigt lyssna på. Det tog ett jäkla tag innan jag fick med dom på kursen och det krävdes ett "halvhot" om att ta tillbaka henne..

Jag har provat att ta henne på en promenad för att se hur hon är, med mig drar hon inte alls, hon gör försök till att skälla men lägger av direkt när jag "morrar" på henne..

Min sambo har försökt prata med sin kompis om det, och kompisen är fullt medveten och har jätte bra hand om hunden och är beredd på att göra allt för att det ska funka, tyvärr får jag inte den uppfattningen om kompisens flickvän, då det känns som att hon är lite jag kan själv emellanåt.

Jag vill inte svartmåla någon, dom är jätte goa men dom problemen som finns är inte bra för min lilla älskade tjej.. Tyvärr har jag inte möjlighet att ha henne själv då vi har 2 andra hundar.. "/
Men nu vet jag inte vad jag ska göra. Har verkligen provat ALLT, men känner mig så hopplös för jag vill verkligen hundens bästa.

Så vad/hur hade ni gjort?

:love:
32023545.jpg

Sv: Hur hade ni gjort?

Det framgår inte om du har gett bort hunden, sålt den eller fått hjälp med passning så vad du "kan" göra beror ju på det.

Har du gett bort eller sålt hunden kan du inget göra förutom att stötta och hjälpa. Dra med dem på träningspromenader osv. Att skälla och hota kommer inte att få en person med "jagkanbäst-attityd" att lyssna bättre. Sätt i så fall hoppet till den andra personen som ändå tycks fatta och tar tag i det hela? Du får ge dem tid helt enkelt. Det har bara gått några/någon månad eller?

Ja juste, Hon är min, men bor där bara. Typ som på foder helt enkelt. Jag betalar försäkring och dom allt annat.
Dom har haft henne i 3 månader snart.

Hunden mår ju inte bra, kan inte riktigt förklara hur hon beter sig på promenad mot andra hundar. Hon skäller långt innan hon kanppt hunnit se en hund, och slutar inte för en låång stund efter.

Har provat alla möjliga metoder för att få dom gå hundkursen till att börja med, för det första behövde dom bara betala en struntsumma, jag stod för resten. Grejjen är att kompisen sätter sig inte riktigt "emot" flickvännen utan lyssnar/gör som hon i slutänden..

Jag hade tagit ett snack med kompisen + flickvännen och satt hårt mot hårt helt enkelt och sagt "nu är det så att den här hunden är såhär och hon behöver att ni gör såhär, uppenbarligen så funkar det inte att göra såhär som ni gjort och nu är det dags att pröva ett annat sätt. Hunden mår inte bra, och det är viktigt för mig att hon mår bra, vilket leder till att om ni inte försöker lösa detta och vara villiga att lösa problemet får jag hitta ett annat hem till henne."

Jag hade nog främst vänt mig till flickvännen tror jag...kanske gått en promenad med henne och hunden och berättat om du gör så och så *skvaller kanske* så funkar det jättebra!

Jag och kompisen flickvän pratar mycket annars, över msn å sms ibland per telefon så vi har bra kontakt så vis men så fort det kommer till hunden inte alltid men många gånger så kan hon bli lite tvär, eller vad man nu ska säga..

Men tack så mycket, ska försöka göra ett nytt försöka att prata ordentligt med dom!

Det verkar inte som att de har något som helst intresse eller engagemang i hunden. Om jag var du hade jag satt hårt mot hårt. För att äga en sådan hund krävs engagemang. Det är en stark hund som behöver hundvana människor. Har man inte hundvana får man skaffa sig det genom att gå på kurs/läsa på. Det finns inga ursäkter för att inte göra det.

Jag hade inte fortsatt curla dessa människor, även om ni är vänner, visar de inte mer engagemang i sin nya familjemedlem bådar det inte gott för framtiden.

Jag hade omplacerat hunden till ett annat hem eller tagit hem hunden. Har du bara fasta regler hemma och låter hunden få eget utrymme tror jag den har det betydligt bättre där än någon annan stans.

först och främst; jag är ledsen att du förlorat din pappa! Att du visar ett sådant stort engagemang för hans hund skulle göra vilken förälder stolt.

Jag tror att du ska fortsätta vara ett stöd, tills den dag du inser att det inte går längre. Om du fortfarande tror på "paret" som fosterfamilj till tiken, så ge dem ditt fulla stöd, har din tro försvunnit, då tycker jag du ska ta hem henne. Försök under tiden som du velar att hitta en ny familj att placera henne i. Så att så mycket som möjligt är färdigt den dagen (ifall det blir så) då du vill hämta henne.

Att hundar har lite dåligt beteende är inte hela världen. Hundar är inte perfekta. De är inga robotar. De är faktiskt hundar, de reagerar, de skäller, de morrar, de skyggar, de gläfser, de pinkar, de ÄR HUNDAR. Det är vi människor som vill att de alltid ska gå fint i koppel, aldrig skälla, aldrig morra, inte visa hanhundsagressivitet, och så vidare. Men vi har faktiskt ett levande DJUR i vår omsorg. Ett levande djur som ibland har dåliga tider i livet. Tiken har precis förlorat sitt vardag och slungats in i nytt boende. Ge henne lite tid.

Att hon är stressad ute är inte alls konstigt. ´Massor av intryck som är stressande för en ung liten tjej. Hon ska förhålla sig till allt och det kan bli för mycket, med tanke på att hon just har flyttat. Jag skulle rasta hunden där inte andra hundar vistas. Se till välja minsta möjliga konflikter. Så hon kan ges en changs att lyckats med det som paret vill, en lugn promenad.

Hoppas allt löser sig / Lotta

Det verkar inte som att de har något som helst intresse eller engagemang i hunden. Om jag var du hade jag satt hårt mot hårt. För att äga en sådan hund krävs engagemang. Det är en stark hund som behöver hundvana människor. Har man inte hundvana får man skaffa sig det genom att gå på kurs/läsa på. Det finns inga ursäkter för att inte göra det.

Jag hade inte fortsatt curla dessa människor, även om ni är vänner, visar de inte mer engagemang i sin nya familjemedlem bådar det inte gott för framtiden.

Jag hade omplacerat hunden till ett annat hem eller tagit hem hunden. Har du bara fasta regler hemma och låter hunden få eget utrymme tror jag den har det betydligt bättre där än någon annan stans.

Jag hade inte tvekat en sekund på att ta hem henne OM jag hade haft plats, Vi har två 9 månaders Rottweilers som kräver otroligt mycke tid och vi är iväg på utställningar å osv, vi försummar Katja genom att hon inte kan åka med, inte har riktigt med tiden till henne eftersom dom andra tar upp så mycke tid på det har jag både en dotter och häst.. Varför har inte ett dygn fler timmar "/

Alltså, dom älskar verkligen denna hunden det märks. Hon blir bortskämd inom rimlig nivå, hon är med dom överallt dom tränar å leker med henne, men så fort det kommer till utomhus så blir hon som en annan hund, inte alltid med ofta. Speciellt när båda två är ute och går med henne, då kommer "problemen" lättare fram. När hon bodde här så räckte det att bara morra på henne så lät hon bli.

Vi diskuterade väldigt länge med dom och sa precis som det var att hon behöver extrem fast hand, fasta rutiner och regler. Dom var här ett antal dagar innan och såg hur vi gjorde osv. Så dom kände ju henne innan hon flytta hem till dom.

Sen vill jag inte riktigt låta hunden vara hos vem som helst, då jag är rädd för att hon ska hamna fel. Ingen i familjen eller bekanta kan ha henne, tro mig jag har kollat den möjligheten en miljon gånger..

först och främst; jag är ledsen att du förlorat din pappa! Att du visar ett sådant stort engagemang för hans hund skulle göra vilken förälder stolt.

Jag tror att du ska fortsätta vara ett stöd, tills den dag du inser att det inte går längre. Om du fortfarande tror på "paret" som fosterfamilj till tiken, så ge dem ditt fulla stöd, har din tro försvunnit, då tycker jag du ska ta hem henne. Försök under tiden som du velar att hitta en ny familj att placera henne i. Så att så mycket som möjligt är färdigt den dagen (ifall det blir så) då du vill hämta henne.

Att hundar har lite dåligt beteende är inte hela världen. Hundar är inte perfekta. De är inga robotar. De är faktiskt hundar, de reagerar, de skäller, de morrar, de skyggar, de gläfser, de pinkar, de ÄR HUNDAR. Det är vi människor som vill att de alltid ska gå fint i koppel, aldrig skälla, aldrig morra, inte visa hanhundsagressivitet, och så vidare. Men vi har faktiskt ett levande DJUR i vår omsorg. Ett levande djur som ibland har dåliga tider i livet. Tiken har precis förlorat sitt vardag och slungats in i nytt boende. Ge henne lite tid.

Att hon är stressad ute är inte alls konstigt. ´Massor av intryck som är stressande för en ung liten tjej. Hon ska förhålla sig till allt och det kan bli för mycket, med tanke på att hon just har flyttat. Jag skulle rasta hunden där inte andra hundar vistas. Se till välja minsta möjliga konflikter. Så hon kan ges en changs att lyckats med det som paret vill, en lugn promenad.

Hoppas allt löser sig / Lotta

Tack så mycket! Hunden var hans allt å har blivit mitt allt in direkt eftersom jag inte har någonting kvar av pappa så det blir väl lite mer att man försöker hålla kvar ännu mer än vad man borde tyvärr.

Alltså jag vet att det kan funka, om dom bara kan förstå att det krävs mer än bara kärlek och lek. Därav att jag erbjudit dom denna kursen för en spottstyver och dessutom betalar en del av det bara för att dom ska gå den.
Dom vet att hon har "problem" och att dom behöver göra nått åt det, men ibland försvinner viljan tror jag.

Nej visst är hundar ingen robot men när hon tar sikte på en hund, oavsett storlek eller hur nära/långt bort den är så skäller hon som rabiat i ja 10min-15minuter, det är så svårt å förklara hur hon beter sig men det är iaf inge bra för hon stressar upp sig..

Vad betyder extremt fast hand?
O varför morra åt hunden?

Alltså har hon inga regler, ingeting att gå efter så blir hon koko. River huset upp och ner till exempel.
Morra å morra, men säga till henne helt enkelt. Jag behöver inte säga nej utan bara låta till, äh venne fan hur jag ska förklara men iaf.

Om du försöker förklara för nya matten att hunden tror att det är hundens uppgift att skydda familjen på promenaden och att det är väldigt stressande för en hund att ta det ansvaret i en människovärld. Att hon skäller långt före oprovocerat på andra hundar för att varna de andra att här kommer vi. Dra till med att hundens känsla att gå ut och gå med dem är som mattes känsla att gå genom en extremt otrygg miljö- tex en krigszon i Afganistan...

Matte måste bli den person som hunden ska kunna lita på att hon tar ansvaret för "krigszonen" Det gör matte med att bestämma vad som utgör ett hot eller vem som man ska hälsa på.

(Jag vet att det kan uppfattas överdrivet men då kanske det går in för matte vad som krävs och vad hon utsätter sin hund för...)

Beklagar sorgen!

morra morra...
jag gör olika ljud till min hund, allt från ett klockrent ord som "hepp" som är ett komando att lämna kisslukten och komma till mig. Det ordet och andra använder jag på håll. Mera gutterala ljud som är lite mera fostrande, använder jag på närmre håll. Det behövs inte att göra dem högt utan lite dovt. Inte direkt morra men markering att det där gillar inte matte. Jag tror jag förstår vad du menar, Linduzz.

morra morra...
jag gör olika ljud till min hund, allt från ett klockrent ord som "hepp" som är ett komando att lämna kisslukten och komma till mig. Det ordet och andra använder jag på håll. Mera gutterala ljud som är lite mera fostrande, använder jag på närmre håll. Det behövs inte att göra dem högt utan lite dovt. Inte direkt morra men markering att det där gillar inte matte. Jag tror jag förstår vad du menar, Linduzz.

Precis så! För själva "nej" använder jag bara när det är något dom inte får göra. Så istället för att nöta på nej, så morrar jag helt enkelt.. Haha så mycket lättare att förklara i verkligheten alltså.

Om du försöker förklara för nya matten att hunden tror att det är hundens uppgift att skydda familjen på promenaden och att det är väldigt stressande för en hund att ta det ansvaret i en människovärld. Att hon skäller långt före oprovocerat på andra hundar för att varna de andra att här kommer vi. Dra till med att hundens känsla att gå ut och gå med dem är som mattes känsla att gå genom en extremt otrygg miljö- tex en krigszon i Afganistan...

Matte måste bli den person som hunden ska kunna lita på att hon tar ansvaret för "krigszonen" Det gör matte med att bestämma vad som utgör ett hot eller vem som man ska hälsa på.

(Jag vet att det kan uppfattas överdrivet men då kanske det går in för matte vad som krävs och vad hon utsätter sin hund för...)

Beklagar sorgen!

Jag har försökt förklara för dom att hon tar det "ansvaret" för att skydda henne och dom för att hon helt enkelt är osäker på vem som bestämmer och skyddar dom helt enkelt. Men det verkar inte riktigt gå in utan dom villbara veta vad dom ska göra för att hon inte ska göra så..

Det lustiga är att så fort jag håller i kopplet så kan jag ha henne lös å hon viker inte min sida en milimeter, så egentligen är det en väldigt trogen hund som skulle gå genom eld å vatten för en.

Det kan också vara en osäker hund som känner att du ger den trygghet...
Ja, du det är svårt när de inte är hundintresserade...

Jag tolkar det inte alls som att de nya ägarna saknar intresse, uppenbarligen är de förtjusta i hunden och skämmer till och med bort henne med uppmärksamhet och tar henne med runt som du själv säger. Det låter snarare som nybörjarhundägare som inte har lärt sig att tolka hundars kroppsspråk och att tänka längre än till "vad ska jag göra när hunden gör så", dvs saknar förståelse för hur hundar fungerar. Likaså kan jag tänka mig att en avståndstagande attityd inte heller är konstigt om de upplever dig som en tjatig besserwisser som t.o.m. hotar att ta tillbaka hunden om de inte får pli på den (obs, inte min tolkning). Ganska självklart att tjejen blir defensiv om det är så hon upplever situationen..?
De har inte haft hunden särskilt länge och trivs hunden i övrigt så skulle jag backa, ge dem tid att själva komma på att något behöver göras/situationen är ohållbar. Hunden försvinner ju ingenstans, du vet vart den och idag har du inget bättre alternativ - så ge dem tid. :)
För någon med erfarenhet låter det kanske enkelt att fixa, men inte för den som är ny.

Jag utgår ifrån att de är nya på hund iaf.... Låter så.

Jag tolkar det inte alls som att de nya ägarna saknar intresse, uppenbarligen är de förtjusta i hunden och skämmer till och med bort henne med uppmärksamhet och tar henne med runt som du själv säger. Det låter snarare som nybörjarhundägare som inte har lärt sig att tolka hundars kroppsspråk och att tänka längre än till "vad ska jag göra när hunden gör så", dvs saknar förståelse för hur hundar fungerar. Likaså kan jag tänka mig att en avståndstagande attityd inte heller är konstigt om de upplever dig som en tjatig besserwisser som t.o.m. hotar att ta tillbaka hunden om de inte får pli på den (obs, inte min tolkning). Ganska självklart att tjejen blir defensiv om det är så hon upplever situationen..?
De har inte haft hunden särskilt länge och trivs hunden i övrigt så skulle jag backa, ge dem tid att själva komma på att något behöver göras/situationen är ohållbar. Hunden försvinner ju ingenstans, du vet vart den och idag har du inget bättre alternativ - så ge dem tid. :)
För någon med erfarenhet låter det kanske enkelt att fixa, men inte för den som är ny.

Jag utgår ifrån att de är nya på hund iaf.... Låter så.

Båda är uppvuxen med hund, tjejens familj hade/har hund.
Alltså jag har inte hotat dom utan bara förklarat att funkar det inte så vet jag inte vad vi ska göra, det är tjejen som har sagt det själv att det känns så och det är väl egentligen rätt tolkning eftersom det är ju det som kommer ske isf.

Men det är ju DOM som ber mig om hjälp? Och när jag förklarar hur dom ska göra så tar tjejen avstånd, ibland lyssnar hon och förstår precis men när det kommer till kritan, så ja..

Dom har kommit till mig om råd och hjälp för att lösa detta, men när dom inte lyssnar på vad man säger hur dom ska göra, vad gör man då?
Det är dom som tycker det blir jobbigt när hunden blir jobbig ute, samtidigt som hunden mår dåligt över det.

Dom har kommit till mig om råd och hjälp för att lösa detta, men när dom inte lyssnar på vad man säger hur dom ska göra, vad gör man då?
Det är dom som tycker det blir jobbigt när hunden blir jobbig ute, samtidigt som hunden mår dåligt över det.

Vad tycker de själva att de ska göra då? Insåg de inte själva att det kunde vara lämpligt att gå en hundkurs? Vill de ge upp och lämna igen hunden?

Hunden mår ju inte bra, kan inte riktigt förklara hur hon beter sig på promenad mot andra hundar. Hon skäller långt innan hon kanppt hunnit se en hund, och slutar inte för en låång stund efter.

Sådär betedde sig min hund när hon hade stressproblem. Mycket psykisk stimulans har lugnat henne otroligt!

Liknande trådar

Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 286
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 844
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
2 003
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka