Hur hade du känt..

Jag inser att jag knappast var en särskilt vanlig ridskoleelev, men när jag sålde hästen (väldigt nära att vara klar för start i MSV) tyckte jag faktiskt att det gav mig mer att rida de yngre, inte så utbildade hästarna, är de som varit med ett tag och i regel behärskade både byten och skolor. MEN det jag tycker är betydligt viktigare än nivån på hästarna är nivån på instruktörerna. En bra instruktör har i princip något att lära ut till alla varianter på ekipage!

Efter att ha flyttat och provat på ett par ridskolor som hade helt OK hästar la jag till slut av med lektionsridningen eftersom knappt någon av instruktörerna höll en (enligt min mening) acceptabel nivå.
 
på min ridskola så var det fd galoppörer och deras egna uppfödningar som gick lektioner.
dvs det kunde hända att man fick en grön häst och göra mer basic övningar.

men ridningen är ju densamma, gör rätt så gör hästen rätt, ännu svårare på hästar om inte helt vet vad som är rätt. så är mer träning som ryttare att rida en oskolad häst mot att rida en utbildad som vet hur man fuskar :p man känner i alla fall direkt då man gör fel mot när en erfaren ridsolehäst döljer det.

man lär sig ju inte genom att göra fram och bakdelsväningar hela tiden, man lär sig genom att rida många olika hästar och få dom förstå vad man kräver av dom.


ridskoleryttarna är ju inte där för att utbilda hästarna, det gör instruktörerna. ridskoleryttarna rider hästarna för att de ska får mer ridskoletimmar och vänja sig vid lektions arbetet
 
Senast ändrad:
Hmm när jag fick rida unghästar och lära upp dem tyckte jag det var otroligt utvecklande! Var särskilt en 4 åring jag red länge och det var väldigt roligt. Jag fick med mig kunskap till den dagen jag själv köpte mig en unghäst. Men min ridskola och instruktör var mycket bra, hästarna utbildades i lagom takt till det som är normalt för deras ålder och unghästar blev endast ridna av ridlärare och kunnigare elever. De flesta av hästarna var redan färdiga när de kom. Tex hade vi en ponny som gått EM.

Jag tänker att ryttaren själv måste ha kommit en bra bit båda för att kunna utbilda hästar och för att ha glädje och utbyte av det. Vilken nivå anser du själv att du är på? Nu menar jag inte att vara nedlåtande men om du inte vet hur det ska kännas när hästen går korrekt så låter det inte som du är så erfaren? :)

Då behöver du byta ridskola till en med rutinerade hästar på la msvc nivå om du vill komma vidare, vilket de allra flesta ridskolor har. Din ridskola låter ju helt värdelös så varför är du kvar?

Om det beror på att den är billig så hade jag heller haft färre timmar på ett bättre ställe. Så kan du hitta någon som vill ha sin häst motionerad och få några gratistimmar i sadeln på det sättet också.
 
Känns lite som att detta upplägg finns även där jag rider även om ridläraren ändå försöker hålla en viss nivå på lektionerna. Rider i en av de högsta ridgrupperna och hästarna som går med där är allt ifrån en äldre ridskoleponny till känsligare och svårridna storhästar. Förra året känns det som att det låg mer fokus på att vi skulle "utbilda" hästarna vilket var intressant för oss som red de här lite tossigare hästarna, men för de som satt där på ponnyer som alltid funnits på ridskolan blev det desto tristare.

Nu känns det lite mer som att nivån höjts i takt med att både hästarna blivit trevligare att rida och att vi känner dem bättre (vi byter hästar ytterst sällan, kan gå en hel termin utan att vi byter då vi gör lite som vi själva vill på den fronten). Tycker att detta funkar bra, dock blir det ju tradigt för de som av någon anledning inte vill rida de svårare hästarna..
 
Jag upplever inte att ridskolehästar i allmänhet är dåligt utbildade men däremot dåligt musklade. De ridskolehästar som jag ridit har alla gått att samla och rida i en trevlig form, men hästarna har snabbt blivit trötta och det går inte att rida en normal lektion i form. Den första kvarten till halvtimmen går bra, sen är hästen slutkörd.
Det är väl egentligen inte så konstigt, om hästen bara får jobba i form en-två pass i veckan så kan den inte få/vara tillräckligt musklad. Jag tror att det hade gjort stor skillnad om hästarna reds igenom i alla fall 4-5 dagar i veckan (på lektion eller av tränare), det krävs ju inga långa pass för att underhålla muskulaturen om den finns där från början.
 
Min uppfattning är att det är få ridskolor (iallafall i mina trakter) som har välutbildade hästar. Jag ser ju på internet ibland att det verkar finnas ridskolor med annat upplägg, men det verkar mer vara ett storstadsfenomen.
Jag är sugen på att ta upp ridningen igen och har då bland annat funderat på ridskola, men känner mig inte alls lockad av att rida ridskolehäst igen. Men jag tänker att det är värt att kolla upp olika ridskolor och se om man hittar någon som känns vettig!

Förövrigt skulle jag nog hellre rida grön unghäst än lite äldre stabil ridskolehäst, just eftersom det är den här "avtrubbade" känslan, som jag tror att många ridskolehästar måste utveckla för att passa i verksamhet, som jag inte vill ha.
 
Då jag gick i ridskola (för att jag inte hade råd med egen häst). envisades läraren med att jag skulle rida lägre utbildade hästar för att fortbilda dem.

Jag betalade bara en symbolisk summa för ridningen, men deltog i lektionerna där jag fick tips och instruktioner för att fortbilda hästen till en nivå (och över) där jag befann mig.
 
Sen känner jag lite, vad vet man som rlev om vad som händer på ridskolan dagtid?
I mitt fall har jag insider information, så jag vet hur det fungerar "bakom kulisserna" och det är väl det som gör att det känns lite trist. Men det har funkat toppen att låna privathäst nu de senaste gångerna, rider även den hästen lite privat också. Känns som det ger mig mer personligen.
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 174
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 101
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 841
Senast: Strandad
·
Hästmänniskan Hej jag vet inte hur jag ska göra.Jag rider nu på en ridskola men är inte riktigt nöjd. Dels tycker jag det är för låg nivå, det är...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
7 314
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp