Hur hade du känt..

Lektionshästar ska acceptera väldigt mycket - olika ryttare som ger olika signaler, är obalanserade, gör fel, är hårdhänta. Allt som ryttaren är på ridskolan för att ändra. Hög prio för en lektionshäst är att den kan stå ut med allt det där utan att bli stressad.

En välutbildad häst reagerar ju på allt. Ryttaren tänker rida längs långsidan men sitter snett så hästen går in emot mitten. Ryttaren blir arg och säger - Dumma häst som inte ens kan gå rakt fram! Därför vill man ha hästar som är utbildade men inte för känsliga, och lite av "intelligent lydnad", att de kan skilja på klumpighet och på när ryttaren faktiskt vill något. Det tar ganska lång tid att komma dit, och har ridskolan just blivit av med ett gäng gamla trotjänare så är de svåra att ersätta.

Nu vet jag ingenting om Dig och just Din ridskola. Jag bara tänker lite som Kryddelydd, det är lätt att döma hästarna när det kanske är andra saker som fallerar? :)
 
@Mazzz min tanke är att jag tror inte ridskolan har någon tanke eller mål att elever ska utbilda hästarna alls . Det är inget som

Det tror jag inte en enda ridskola har om det handlar om vanliga vardagliga grupplektioner. Däremot finns det ju ridskolor som har upplägg där ridskoleryttare rider en överenskommen häst utanför lektionstid osv och då kan det i vissa fall vara en annan sak beroende på hur systemet och upplägget och ryttarvalet ser ut.

Om du upplever att ridskolan har dåligt utbildade hästar och få läromästare att som elev få rida på och utvecklas på, tycker jag du ska se dig om efter en annan ridskola . Det kan skilja en hel del mellan olika .
 
Senast ändrad:
Jag redigerade mitt inlägg när telefonen ringde så tyvärr rann tiden ut mitt i en oavslutad mening.
Det jag avsåg komplettera med var att inga ridskolor jag kan tänka mig har någon målsättning eller ens aspiration på att hästarna ska utbildas av elever på vanliga lektioner .
Om hästarna inte alls kan grundläggande hjälper låter det som att ridskolan endera sätter in dem på lektioner de inte bör gå på , eller allmänt har ett svagt upplägg/krav på ridskolehästarnas kvalitet på annat sätt .
Omöjligt att veta utifrån en tråd bara men summa summarum : jag tror inte på att ridskolan räknar med att några elever ska vidareutbilda hästarna .
 
Lektionshästar ska acceptera väldigt mycket - olika ryttare som ger olika signaler, är obalanserade, gör fel, är hårdhänta. Allt som ryttaren är på ridskolan för att ändra. Hög prio för en lektionshäst är att den kan stå ut med allt det där utan att bli stressad.

En välutbildad häst reagerar ju på allt. Ryttaren tänker rida längs långsidan men sitter snett så hästen går in emot mitten. Ryttaren blir arg och säger - Dumma häst som inte ens kan gå rakt fram! Därför vill man ha hästar som är utbildade men inte för känsliga, och lite av "intelligent lydnad", att de kan skilja på klumpighet och på när ryttaren faktiskt vill något. Det tar ganska lång tid att komma dit, och har ridskolan just blivit av med ett gäng gamla trotjänare så är de svåra att ersätta.

Nu vet jag ingenting om Dig och just Din ridskola. Jag bara tänker lite som Kryddelydd, det är lätt att döma hästarna när det kanske är andra saker som fallerar? :)
Nu är ingen av hästarna på ridskolan av "wow"-kvalité, finns knappt några smäckra halvblod, tänk mer skogsmulle á la ridskola typ, vissa av hästarna har varit där för länge så de ledsnat på ridskolelivet. Jag förstår att ridskolan inte kan köpa in dyra fina hästar, men när även en av instruktörerna också reagerar och till och med erbjudit sig hjälpa till att utbilda en av hästarna men inte får pga ekonomiska skäl och det sker i mån av tid som chefen hinner med. Det tycker inte jag är rättvist mot den nya hästen som ska skolas in i verksamheten.

Tyvärr känns det som om att de nya unga hästarna inte får tid att landa och bli utbildade innan de ska in i verksamheten och så får vi som kommit lite längre i ridningen rida dessa hästar, jag tycker inte det är schysst mot hästarna.
 
jag tror inte på att ridskolan räknar med att några elever ska vidareutbilda hästarna .
Det är just det dom gör, annars hade dom låtit instruktören som vill ställa upp och vidareutbilda hästarna fått göra det.
Nej, in med hästarna i verksamheten och hoppas på det bästa, jag tycker inte det är schysst mot hästarna. Jag red förr väldigt ofta där, flera gånger i veckan, men nu har jag trappat ner mer och mer, för det är inte roligt, känns som om man står och stampar på samma ställe, speciellt när man får rida hästar som inte är så utbildade än.
 
Det är just det dom gör, annars hade dom låtit instruktören som vill ställa upp och vidareutbilda hästarna fått göra det.
Nej, in med hästarna i verksamheten och hoppas på det bästa, jag tycker inte det är schysst mot hästarna. Jag red förr väldigt ofta där, flera gånger i veckan, men nu har jag trappat ner mer och mer, för det är inte roligt, känns som om man står och stampar på samma ställe, speciellt när man får rida hästar som inte är så utbildade än.
Fast om du är säker på att det är så , så som sagt då får du ju se dig om efter en verksamhet som utifrån det du efterlyser dvs att du vill utvecklas som ryttare själv osv, kan erbjuda det helt enkelt .
 
Fast om du är säker på att det är så , så som sagt då får du ju se dig om efter en verksamhet som utifrån det du efterlyser dvs att du vill utvecklas som ryttare själv osv, kan erbjuda det helt enkelt .
Finns inget annat häromkring, men jag har löst problemet med att jag ska få låna en väns häst, som jag även rider mellan lektionerna. Så då kan jag rida lektionerna och sen "hemläxa". Om inte det funkar, slutar jag väl helt istället.
 
Nu är ingen av hästarna på ridskolan av "wow"-kvalité, finns knappt några smäckra halvblod, tänk mer skogsmulle á la ridskola typ, vissa av hästarna har varit där för länge så de ledsnat på ridskolelivet. Jag förstår att ridskolan inte kan köpa in dyra fina hästar, men när även en av instruktörerna också reagerar och till och med erbjudit sig hjälpa till att utbilda en av hästarna men inte får pga ekonomiska skäl och det sker i mån av tid som chefen hinner med. Det tycker inte jag är rättvist mot den nya hästen som ska skolas in i verksamheten.

Tyvärr känns det som om att de nya unga hästarna inte får tid att landa och bli utbildade innan de ska in i verksamheten och så får vi som kommit lite längre i ridningen rida dessa hästar, jag tycker inte det är schysst mot hästarna.


Fast genom att rida där så blir du en delorsak till att ridskolan drivs. Så länge det finns elever så tjänar klubben pengar. Om du inte tycker att det sköts professionellt, och att det finns brister i hästhållningen så tycker jag att du ska leta efter privathäst att vara medryttare på, eller söka en annan ridklubb.

Det finns ju inte så många andra svar du kan få via ett forum. Det jag vill säga är bara att elever kan ha en bild av klubben, hästarna och sin egen förmåga - som kanske inte delas av de anställda ridlärarna och ridskolechefen.
 
Finns inget annat häromkring, men jag har löst problemet med att jag ska få låna en väns häst, som jag även rider mellan lektionerna. Så då kan jag rida lektionerna och sen "hemläxa". Om inte det funkar, slutar jag väl helt istället.


Ah! Så bra att du hittade en lösning.
 
Fast genom att rida där så blir du en delorsak till att ridskolan drivs. Så länge det finns elever så tjänar klubben pengar. Om du inte tycker att det sköts professionellt, och att det finns brister i hästhållningen så tycker jag att du ska leta efter privathäst att vara medryttare på, eller söka en annan ridklubb.

Det finns ju inte så många andra svar du kan få via ett forum. Det jag vill säga är bara att elever kan ha en bild av klubben, hästarna och sin egen förmåga - som kanske inte delas av de anställda ridlärarna och ridskolechefen.

Ah! Så bra att du hittade en lösning.
Det är därför jag trappat ner i tid, men jag gillar att rida för den instruktören (den är toppen) och det är billigare att rida för den i ridskolegrupp än privat, men i och med att jag hittat en lösning så hoppas jag att det ska funka. Håller tummarna för det i alla fall. :)
 
Om du betalade pengar för att rida på ridskola för att utvecklas som ryttare, men istället får du utveckla hästarna?

Det vill säga, du utvecklas inte som ryttare, men ridskolehästen utvecklas.
Hade du tyckt att det värt pengarna du betalar?

Är det vanligt att det är så på ridskolor?

Dela gärna era egna erfarenheter och tankar kring detta ämne. :)
Så har det alltid varit, de bästa ryttarna rider till ridskolehästarna. Nu ska allting ändras och bli annorlunda, tja då får väl folk börja betala. Jag tycker att på en ridskola betalar en för undervisningen, dvs läraren som ger dig hjälp för att du ska kunna rida den häst som du sitter på bättre. Det är stor skillnad hur en häst går beroende på ryttaren.
 
Nu är ingen av hästarna på ridskolan av "wow"-kvalité, finns knappt några smäckra halvblod, tänk mer skogsmulle .

Vad är det där för jäkla attityd?!

Måste en häst vara ett "halvblod" för att vara något att rida?

Ridskolor kan rimligen inte köpa in MSV-hästar för 150000kr/styck och låta dem förfalla i och med att eleverna som regel saknar kunskap.

ridskolor kan och bör köpa in hyggliga grundutbildade hållbara hästar som är förlåtande när ryttaren är klantig.
Och som kanske inte gör det där lilla extra förrän ryttaren vet vad den begär.
 
Det är nog svårt att utbildas i ridskola över en viss nivå. Det ska vara någorlunda jämn fokus på alla i gruppen och så vidare. Man behöver nog lägga de där extra pengarna på privatlektioner om man verkligen vill komma vidare, och kanske hitta en annan häst att rida emellanåt så att man får göra det lite oftare än nån gång i veckan. Ridskolor känns som grundskolor för mig, jättebra men det kanske är dags att byta till gymnasiet/högskolan för dig nu? Ser att du hittat en lösning i att rida en annan häst, hoppas det går bra för dig!
 
Det var en av anledningarna till att jag slutade på ridskolan jag red på förut. Kändes så konstigt när jag på förmiddagen kunde rida igenom hästen och rida till den. Sen på eftermiddagen skulle rida den på lektion och "lära mig" av den.

Red två dagar i veckan, och då fick jag rida två olika hästar (alltså samma häst varje gång i vardera grupp) trots att jag inte alls klickade med någon av dem. Detta på grund av att jag var den bästa i gruppen och kunde ta hästarna vidare i sin utbildning.

När jag sen fick avstå tävlandet på grund av att jag inte ridit min "tävlingshäst" på flera månader kände jag till slut att det inte var värt det längre.
 
Jag tycker inte att en häst går i form, bara för att den kröker på nacken, jag vill att den ska aktivera bakbenen och få upp ryggen också, men det är jättesvårt att känna det. Det är nog lite därför jag skulle vilja rida en häst där man känner det tydligt, så jag vet vilken känsla det är jag ska "jaga".

Hej det låter konstigt att man som elev ska utbilda ridskolans hästar, men eftersom du beskriver att du är osäker på om hästen går i ärlig form så tänkte jag tipsa lite;
när hästen arbetar korrekt och lyfter sin rygg så känns den lite logiskt nog tjockare och högre att sitta på, som när den ska bajsa ungefär. Helt plötsligt sitter man på en kompaktare, tjock tunna. Om du inte känner något så lyfter den inte ryggen.
Vägen dit är engagerade bakben som trampar in under kroppen utan att framdelen får skjuta iväg framåt som reaktion. I början är det bra att rida i en långsammare men aktivare skritt där hästen får koncentrera sig på att lyssna och ta ett steg i taget nästan. Sen gäller det att behålla magmusklerna i arbete. I början är det jobbigt för hästen så det kanske bara går i små ögonblick. Låt gärna någon gå bredvid som kan peta lite på bakbenen för att hjälpa dig få den rätta känslan. När du väl har känt hur det ska kännas så kommer det bli lättare att hitta dit igen. Lycka till!
 
Ja, det är det.
Jag kan inte förklara vart jag själv befinner mig rent ryttarmässigt, men det är nog mest för att jag tror att jag inte kan rida och inte litar på att hästen verkligen går i form när ridläraren säger det t ex.
Jag tycker inte att en häst går i form, bara för att den kröker på nacken, jag vill att den ska aktivera bakbenen och få upp ryggen också, men det är jättesvårt att känna det. Det är nog lite därför jag skulle vilja rida en häst där man känner det tydligt, så jag vet vilken känsla det är jag ska "jaga".

Kröka på nacken gör många av hästarna på ridskolan, men jag tycker det är svårt att veta vilka som går i ärlig form och vilka som fuskar. Jag har märkt i min grupp att det är jag som kan få hästarna som går som giraffer med dom andra i gruppen, att gå med huvudet som om de går i form, men jag litar inte på att de går i form. I och för sig säger ridläraren att de gör det...

Dock unghästarna är inte roliga, men jag hoppas ridningen ska bli lite roligare. Pratade med en jag känner och jag kan få låna dennes häst till lektionerna, så förhoppningsvis kommer det bli lite roligt igen. :)

Varför tror du inte på ridläraren när hon säger att hästen går i form?
 
Rider på en ridskola med ett liknande upplägg där det är mycket unghästar som "utbildas" av eleverna, och det har sina för och nackdelar. Jag har lärt mig mycket av att rida på så väldigt olika hästar med olika och ibland väldigt speciella personligheter, och har lärt mig massa om problemlösning och korrigeringsridning. Det har även cementerat vad jag tycker är viktigt i min ridning, vad alla hästar ska kunna göra nästan oavsett hur utbildade de är.
Men det har tagit väldigt långt tid, och jag har blivit jäkligt rädd i perioder och lagt mig till med en del ovanor som skulle motverkats av mer finlir på välutbildade hästar. Har ju i princip växt upp där och kan rida flera gånger i veckan, men har definitivt övervägt flytt mer än en gång.

Det blir jäkligt segt när man inser att man inte rider så att man fixar till sig själv, utan rider på ett sätt som bara gör att hästen funkar bättre.:cautious:

Har ridit där (med instick av andra ridskolor, medryttarhästar m.m.) sedan jag var nybörjare, så känner alla hästarna väl och en del sedan de var föl, så jag vågar säga att jag jag inte bara tycker att hästarna är för dåliga för mig. Man har satt in grundligt inridna hästar på lektioner med lite duktigare ryttare i början, och sedan höjt lektionsnivån och sänkt nivå på ryttare allteftersom. Men när man gör så här är det ingen som "utbildar" hästarna, utan de snappar upp saker under tiden och måste själva pussla ihop alla hjälper. Om det funkar eller ej beror helt på hästens personlighet, en loj och snäll häst fixar det medan en känsligare individ kan lätt får väldigt mycket problem med det här upplägget. Några av våra hästar skulle funka bättre som privathästar, men de är mentalt och utbildningsmässigt inte i något vidare säljbart skick, vilket säger en del...

Kan dock säga att min ridskola inte är standarden, och har varit på flera andra där man verkligen lägger ner tid och engagemang på sina hästar och ser till att de håller en ordentlig utbildningsnivå.:up:
 
Våra skolhästar går nästan likadant oavsett vilken elev som rider, eftersom det nu är ett glapp bland eleverna. Det är ett fåtal grupper som rider vissa av hästarna på tygeln ibland. Det är inte hästarnas fel, alla KAN.

Sen känner jag lite, vad vet man som rlev om vad som händer på ridskolan dagtid? Många ridlärare har ett antal timmar i veckan som ridtjänst, men det blir "osynligt" för eleverna eftersom det sker en tid de inte är där.

Fastän det inte känns utvecklande så är det ändå utvecklande att hitta känslan på fler olika hästar, en del är ju lättare än andra. Men känner du dig inte nöjd, försök lyfta ämnet på ett neutralt sätt för din ridlärare.
 
För många år sedan startade en ridskola med inriktning dressyr för ryttare som ville vidare efter "vanlig" ridskola men inte skaffa häst, som lägst var hästarna på tävlingsmässig msv nivå, priset var betydligt högre än andra ridskolor och ridskolan gick i graven efter en kort period.

Så frågan är om elever är villiga att betala vad det kostar med mer utbildade hästar på ridskolan? Jag tror inte det.
 
Om du betalade pengar för att rida på ridskola för att utvecklas som ryttare, men istället får du utveckla hästarna?

Det vill säga, du utvecklas inte som ryttare, men ridskolehästen utvecklas.
Hade du tyckt att det värt pengarna du betalar?

Är det vanligt att det är så på ridskolor?

Dela gärna era egna erfarenheter och tankar kring detta ämne. :)
Jag hade slutat rida...
Jag ser det som osannolikt att en ridskoleryttare hinner utveckla ridskolehästar i någon betydande utsträckning om de inte rider samma häst ofta.
Har man kommit längre så kan det hända att folk utvecklas med hästen, jag tänker då mer på minst LA/medelsvår nivå och kan inte se något fel i det. Är hästarna inte utbildade till minst LB (absolut minimum) har de inte på en ridskola att göra om det inte är små barnponnyer avsedda fär nybörjarknattar. En sådan ridskola kan jag inte rekommendera till någon.
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 174
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 101
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 841
Senast: Strandad
·
Hästmänniskan Hej jag vet inte hur jag ska göra.Jag rider nu på en ridskola men är inte riktigt nöjd. Dels tycker jag det är för låg nivå, det är...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
7 314
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp