Hur hade du känt..

Mazzz

Trådstartare
Om du betalade pengar för att rida på ridskola för att utvecklas som ryttare, men istället får du utveckla hästarna?

Det vill säga, du utvecklas inte som ryttare, men ridskolehästen utvecklas.
Hade du tyckt att det värt pengarna du betalar?

Är det vanligt att det är så på ridskolor?

Dela gärna era egna erfarenheter och tankar kring detta ämne. :)
 
Enligt min erfarenhet utvecklas man inte som ryttare av att rida en eller ens två dagar i veckan, oavsett hur välutbildad hästen är. Eller ja, om man är nybörjare gör man givetvis det men sedan slår man i ett utvecklingstak där man inte kommer längre om man inte rider mer och oftare.
 
I min erfarenhet utvecklas man som ryttare av att rida olika hästar och att sträva efter att förbättra hästarna.
Genom att jobba olika hästar till att gå i form, till att gå öppna, sluta eller vadduvill så utvecklas jag som ryttare i och med att jag då kanske behöver använda olika strategier för olika hästar.

Så jo, jag tycker nog generellt sett att man utvecklas som ryttare av att utveckla hästen.

I övrigt håller jag med @Kirie ovan.

Huruvida jag tyckt att det var värt pengarna, vågar jag inte svara på.
Jag har ju ett gäng privathästar som jag rider och utvecklar - och ja, det är utvecklande för mig som ryttare varje gång jag rider in en ny unghäst, även om jag utvecklar hästen.
Men min fördom om ridskolor säger att det är svårt om man är skapligt kunnig som ryttare, att få ut maximalt av en lektion där man rider i grupp och instruktörens uppmärksamhet därmed är splittrad mellan flera olika ryttare.
 
Själv tycker jag det är lite tråkigt, när man som ryttare vill lära sig den där känslan av att hästen går korrekt och inte behöva utveckla unghästar, där det blir "back to basic" ridning istället. Att rida en sådan häst i en grupplektion är inte roligt.

Jag börjar förstå varför vissa ryttare tar med sina egna hästar till lektionerna, även om de inte får så mycket uppmärksamhet av instruktören, så blir den lilla feedback de får något de kan ta med och öva på hemma.

Finns säkert dom som tycker det är kul att utveckla unghästar, men personligen är det inte det jag betalar pengar för att göra på ridskolan, samtidigt vill jag inte sluta heller för då kommer jag aldrig lära mig rida. Litet dilemma.
 
Även om jag gillar både @Kirie och @kryddelydd s inlägg så är det nog mest själva delen av att man slår i inlärningstaket och inte utvecklas mer efter ett tag, samt lite andra grejjer som jag tycker de skriver väldigt bra.

Däremot kan jag tycka att som elev så ska det givetvis finnas olika hästar av olika utbildningsgrad. Men, det svåra blir nog att veta vad som passar och vad som egentligen utvecklar ryttaren åt det håll den vill.
I början vill man väl ha en trygg variant som nästan kan allt läraren säger utantill: "snett igenom", "sakta av till skritt" och så vidare.
Paradoxalt nog är det väl just de hästarna som också är högst utbildade. Som nybörjarhäst gör de inte mer än eleven säger men när de får en elev som ridit länge så kan de bättre och mer än de allra flesta hästar. Det är de som kan galopp från skritt, skänkelvikning och samling. Det kräver bara sin ryttare.
Samtidigt är det kanske som Kryddelydd säger att det också är de som får utbilda de nya hästarna och det är ju utveckling som ryttare det också.

Var kommer då läromästarna in? De som kanske kan passage, eller går msv eller högre? De är nog eventuellt ute hos privatryttare eller så blir de kanske aldrig utbildade så hört?
De får man nog söka utanför ridskolan.
 
I början vill man väl ha en trygg variant som nästan kan allt läraren säger utantill: "snett igenom", "sakta av till skritt" och så vidare.
Paradoxalt nog är det väl just de hästarna som också är högst utbildade. Som nybörjarhäst gör de inte mer än eleven säger men när de får en elev som ridit länge så kan de bättre och mer än de allra flesta hästar. Det är de som kan galopp från skritt, skänkelvikning och samling. Det kräver bara sin ryttare.


Var kommer då läromästarna in? De som kanske kan passage, eller går msv eller högre? De är nog eventuellt ute hos privatryttare eller så blir de kanske aldrig utbildade så hört?
De får man nog söka utanför ridskolan.

Gillas!
Det kan ju faktiskt vara så att hästarna är utbildade men att det kräver en del av ryttaren för att få fram det lite "bättre" eftersom hästarna antagligen är vana vid mindre kunniga ryttare.

Hästarna som går msv och högre finns antagligen inte på ridskolorna. Jag har svårt att tro att det blir ekonomi för ridskolan att köpa in så utbildade hästar (de är dyra).
 
Själv tycker jag det är lite tråkigt, när man som ryttare vill lära sig den där känslan av att hästen går korrekt och inte behöva utveckla unghästar, där det blir "back to basic" ridning istället. Att rida en sådan häst i en grupplektion är inte roligt.

Jag börjar förstå varför vissa ryttare tar med sina egna hästar till lektionerna, även om de inte får så mycket uppmärksamhet av instruktören, så blir den lilla feedback de får något de kan ta med och öva på hemma.

Finns säkert dom som tycker det är kul att utveckla unghästar, men personligen är det inte det jag betalar pengar för att göra på ridskolan, samtidigt vill jag inte sluta heller för då kommer jag aldrig lära mig rida. Litet dilemma.
Jag menar inget illa med det jag tänker skriva nu så ta inte illa upp för det är inte personligt riktat.

För mig är det obegripligt att tro att elever på ridskola skulle kunna utveckla unghästar. Det låter jättekonstigt för mig att man gör så. Förstår att de inte har råd att alltid köpa in välutbildade hästar så för tillväxt är det säkert bra att man har några yngre förmågor men då kanske de främst borde ridas av lärarna och någon enstaka lektion med någon erfaren elev då och då?
 
Jag menar inget illa med det jag tänker skriva nu så ta inte illa upp för det är inte personligt riktat.

För mig är det obegripligt att tro att elever på ridskola skulle kunna utveckla unghästar. Det låter jättekonstigt för mig att man gör så. Förstår att de inte har råd att alltid köpa in välutbildade hästar så för tillväxt är det säkert bra att man har några yngre förmågor men då kanske de främst borde ridas av lärarna och någon enstaka lektion med någon erfaren elev då och då?
Jo, det är tyvärr så, de köper in billiga 6-åringar, oftast importer, som inte är så utbildade och det är inte kul att som elev få rida på en sådan häst, även om hästen i sig är trevlig.

Jag vet jag hörde en ridskola där de köpte in hästar som första året red bara instruktörerna dom, sen de duktigaste eleverna ihop med instruktörerna och sen såldes hästarna efter 5 år. Jag har för mig de köptes in precis inridna och sen utbildades och gick i verksamhet och såldes. Det upplägget tycker jag känns lite roligare, men inte som den ridskolan jag är på nu, där de köper in nya hästar som är unga och outbildade och det blir i princip bara eleverna som hjälper till och utbilda dom.

Nja, jag vet inte, det känns väl sådär. Ridskolan har dessvärre inga flashiga hästar längre, de som de hade har blivit för gamla och gått i pension. Egentligen kanske man inte ska klaga, men det känns inte kul längre. Det var kul att rida där, men nu, nä, och det finns typ ingen annan ridskola i närheten som jag har råd att åka till, annars hade jag nog bytt för längesen.
 
Jo, det är tyvärr så, de köper in billiga 6-åringar, oftast importer, som inte är så utbildade och det är inte kul att som elev få rida på en sådan häst, även om hästen i sig är trevlig.
.

Vilken utbildningsnivå anser du att en ridskolehäst behöver ha för att du inte ska vara med och utveckla den?
:)
 
Vilken utbildningsnivå anser du att en ridskolehäst behöver ha för att du inte ska vara med och utveckla den?
:)
Inte "back-to-basic" ridning i alla fall. Jag tycker inte det är kul att rida en sådan häst då jag själv inte får ut något av lektionen av att rida som om jag vore en nybörjare, bara för att hästen annars inte förstår.
Jag tycker inte det känns okej att betala dyra pengar för en lektion, där man inte kan rida på den nivån man befinner sig på utan får backa tillbaka till nybörjarnivån pga hästen.
Hade nog känts bättre om ridskolan engagerat sig lite mer i hästen och verkligen försökt utveckla den också och inte bara förlitat sig på att eleverna ska utbilda hästen, då är det en annan femma, men som det är nu, nej det är inte roligt och jag överväger att sluta pga det.
 
Inte "back-to-basic" ridning i alla fall. Jag tycker inte det är kul att rida en sådan häst då jag själv inte får ut något av lektionen av att rida som om jag vore en nybörjare, bara för att hästen annars inte förstår.
Jag tycker inte det känns okej att betala dyra pengar för en lektion, där man inte kan rida på den nivån man befinner sig på utan får backa tillbaka till nybörjarnivån pga hästen.
Hade nog känts bättre om ridskolan engagerat sig lite mer i hästen och verkligen försökt utveckla den också och inte bara förlitat sig på att eleverna ska utbilda hästen, då är det en annan femma, men som det är nu, nej det är inte roligt och jag överväger att sluta pga det.

Jag tänker mig att du har rätt här om det är insuttna hästar vi pratar om som man måste lära galoppfattning, vad en skänkel betyder o.s.v.
 
Jag tänker mig att du har rätt här om det är insuttna hästar vi pratar om som man måste lära galoppfattning, vad en skänkel betyder o.s.v.
Det är nästan så det är. Jag vet inte riktigt varför, men jag tycker det känns lite fult på något sätt. I vanliga fall brukar den som får utbilda hästar (tänker när man skickar iväg på utbildning) får den betalt, men i och med att jag betalar för lektionen, så blir det lite att jag betalar för att få utbilda en häst, vilket inte var tanken när jag började rida på ridskolan, det var inte därför jag började rida där..

Blev väl mest lite fundersam om det här upplägget är vanligt bland ridskolor och om det är sånt man får acceptera att det är så, även om det känns fel.
 
Inte "back-to-basic" ridning i alla fall. Jag tycker inte det är kul att rida en sådan häst då jag själv inte får ut något av lektionen av att rida som om jag vore en nybörjare, bara för att hästen annars inte förstår.
Jag tycker inte det känns okej att betala dyra pengar för en lektion, där man inte kan rida på den nivån man befinner sig på utan får backa tillbaka till nybörjarnivån pga hästen.
Hade nog känts bättre om ridskolan engagerat sig lite mer i hästen och verkligen försökt utveckla den också och inte bara förlitat sig på att eleverna ska utbilda hästen, då är det en annan femma, men som det är nu, nej det är inte roligt och jag överväger att sluta pga det.

Jag har förstått att du inte är nöjd.

Jag har inte förstått vilken nivå du anser att hästarna behöver vara på, för att du ska bli mer nöjd.

Många sexåringar är ju i grund utbildade till att kunna jobbas i form i alla gångarter, de förstår galoppskänkel, de klarar sidvärtsrörelser i skritt och trav och de klarar att flytta bogar och att flytta bakdel och de kan rygga.
Däremot är det antagligen många sexåringar som inte är utbildade i MSV dressyr, där man ju lägger till samling i gångarterna och enkla, och senare rena byten eller skolorna.
 
Jag har förstått att du inte är nöjd.

Jag har inte förstått vilken nivå du anser att hästarna behöver vara på, för att du ska bli mer nöjd.

Många sexåringar är ju i grund utbildade till att kunna jobbas i form i alla gångarter, de förstår galoppskänkel, de klarar sidvärtsrörelser i skritt och trav och de klarar att flytta bogar och att flytta bakdel och de kan rygga.
Däremot är det antagligen många sexåringar som inte är utbildade i MSV dressyr, där man ju lägger till samling i gångarterna och enkla, och senare rena byten eller skolorna.
Jag kan inte svara på vilken nivå, då jag inte vet.

Dessa 6-åringar ridskolan har kan inte jobbas i form i alla gångarter, de klarar inte sidvärtsrörelse, de vet knappt vad rygga är, det är knappt man kan flytta bogar och bakdel. I princip känns det som om man rider en häst som precis blivit inriden trots att den är 6 år.

Det du nämnde om utbildade 6-åringar hade varit rena drömmen i jämförelse, i och med att det är raka motsatsen här är det nog inte så konstigt om det skapar missnöje. Det är fler än mig som reagerat likadant på ridskolan, så jag är egentligen inte ensam om att tycka såhär.
 
Jag kan inte svara på vilken nivå, då jag inte vet.

Dessa 6-åringar ridskolan har kan inte jobbas i form i alla gångarter, de klarar inte sidvärtsrörelse, de vet knappt vad rygga är, det är knappt man kan flytta bogar och bakdel. I princip känns det som om man rider en häst som precis blivit inriden trots att den är 6 år.

Det du nämnde om utbildade 6-åringar hade varit rena drömmen i jämförelse, i och med att det är raka motsatsen här är det nog inte så konstigt om det skapar missnöje. Det är fler än mig som reagerat likadant på ridskolan, så jag är egentligen inte ensam om att tycka såhär.

Kanske det.
Eller så kan hästarna faktiskt de där grunderna med att jobba i form i alla gångarter - om ryttaren är kunnig.

Jag har som sagt ett gäng privathästar.
Mitt senaste inridningsprojekt är en nybliven treårig fjordhingst.
Nu, riden knappt 15-talet gånger, går han stadigt i form i skritt och trav, ryggar nöjaktigt korrekt och har börjar jobba kortare sträckor i form även i galoppen. sidvärtsrörelser är han dålig på men han har börjat förstå konceptet i skritt.
Jag tror dock inte att en ovan ryttare kunde få honom till detta, men en duktig ryttare skulle inte ha något som helst problem.

Poängen är att det ofta går väldigt fort att få en häst att jobba i form i alla gångarter och förstå galoppskänkel - men att ryttaren behöver vara tydlig för hästen.

Det kanske är så att du behöver kämpa för att få de här hästarna att arbeta ändamålsenligt, dels pga att hästarna är "gröna" men också pga att du ännu inte hittat rätt nycklar för dem?
Och att ditt sökande efter nycklar faktiskt utvecklar din förmåga som ryttare?
 
Kanske det.
Eller så kan hästarna faktiskt de där grunderna med att jobba i form i alla gångarter - om ryttaren är kunnig.

Jag har som sagt ett gäng privathästar.
Mitt senaste inridningsprojekt är en nybliven treårig fjordhingst.
Nu, riden knappt 15-talet gånger, går han stadigt i form i skritt och trav, ryggar nöjaktigt korrekt och har börjar jobba kortare sträckor i form även i galoppen. sidvärtsrörelser är han dålig på men han har börjat förstå konceptet i skritt.
Jag tror dock inte att en ovan ryttare kunde få honom till detta, men en duktig ryttare skulle inte ha något som helst problem.

Poängen är att det ofta går väldigt fort att få en häst att jobba i form i alla gångarter och förstå galoppskänkel - men att ryttaren behöver vara tydlig för hästen.

Det kanske är så att du behöver kämpa för att få de här hästarna att arbeta ändamålsenligt, dels pga att hästarna är "gröna" men också pga att du ännu inte hittat rätt nycklar för dem?
Och att ditt sökande efter nycklar faktiskt utvecklar din förmåga som ryttare?
Hästarna går likadant oavsett vem som rider.
Jag är inte intresserad av att utbilda en "unghäst", jag vill komma vidare i ridningen och komma till det där steget när man samlar hästen och hitta känslan, det gör jag inte på en häst jag får "utbilda". Känns det inte kul att rida, då engagerar man sig inte heller. Hade varit roligare om hästarna hade kunnat de där grunderna du nämnde, men de kan inte. Hästarna är mestadels importer och vad de gjort i landet det kommer ifrån det vet jag inte, men tydligen har de inte samma syn på utbildning som vi har här i Sverige, vilket jag tycker är lite tråkigt.
 
Hästarna går likadant oavsett vem som rider.
Jag är inte intresserad av att utbilda en "unghäst", jag vill komma vidare i ridningen och komma till det där steget när man samlar hästen och hitta känslan, det gör jag inte på en häst jag får "utbilda". Känns det inte kul att rida, då engagerar man sig inte heller. Hade varit roligare om hästarna hade kunnat de där grunderna du nämnde, men de kan inte. Hästarna är mestadels importer och vad de gjort i landet det kommer ifrån det vet jag inte, men tydligen har de inte samma syn på utbildning som vi har här i Sverige, vilket jag tycker är lite tråkigt.

Trist.

Men (och ja, jag är duktig på att ifrågasätta lite) samling i gångarterna kommer ju ganska högt upp i hästens utbildningstrappa. Observera att jag skiljer mellan att hästen jobbar i (remont)form jämfört med att hästen går samlat.
Samling ligger på MSV dressyrnivå tävlingsmässigt. Upp tom LA handlar det om arbetstempo och mellantempo förutom de svårare LA-programmen där det finns korta moment med samlad galopp.

Så det du efterfrågar är ju övningar som handlar om relativt utbildade ekipage.

Jag håller med dig om att det inte vore inspirerande att rida hästar som inte klarar att jobba i form, undantaget egna unghästar, och jag skulle inte heller tycka att det var roligt.

Å andra sidan tycker jag att det är jättekul att utveckla mina hästar så långt jag kan (ligger på ca MSV B nivå med min mest utbildade häst, även om vi inte är där tävlingsmässigt men förhoppningsvis kvalar dit i höst), och mig själv med hästarna.
Glädjen när jag får min treårigt unghingst att jobba med lite, lite mer schwung i traven för att vi hittar kommunikationen, är förstås enorm.

Att enbart åka omkring på en häst och inte komma till riktigt arbete vore inte kul, nej.

Du kanske skulle fundera på att bli medryttare på någon trevlig privathäst i stället?
 
Jag tror nog nivån på "nöjdheten" beror kanske lite på vad för sorts hästliv man har haft innan och utanför ridskolan. Har man skogsmullat runt en massa, varit medryttare på hästar som inte har varit mer utbildade än att gå i alla gångarter, då kan jag tänka mig att man vill rida välutbildade hästar som tillför något nytt i ens mentala erfarenhetslåda.

Däremot har man inte haft chans att rida trevliga, men inte så välutbildade hästar, och få göra det även om man inte har egen häst eller råd med privatlektioner kan vara jättespännande också.

Att lära hästen något nytt, och hur man går till väga borde finnas med i läroplan, tycker jag iaf.
 
Trist.

Men (och ja, jag är duktig på att ifrågasätta lite) samling i gångarterna kommer ju ganska högt upp i hästens utbildningstrappa. Observera att jag skiljer mellan att hästen jobbar i (remont)form jämfört med att hästen går samlat.
Samling ligger på MSV dressyrnivå tävlingsmässigt. Upp tom LA handlar det om arbetstempo och mellantempo förutom de svårare LA-programmen där det finns korta moment med samlad galopp.

Så det du efterfrågar är ju övningar som handlar om relativt utbildade ekipage.

Jag håller med dig om att det inte vore inspirerande att rida hästar som inte klarar att jobba i form, undantaget egna unghästar, och jag skulle inte heller tycka att det var roligt.

Å andra sidan tycker jag att det är jättekul att utveckla mina hästar så långt jag kan (ligger på ca MSV B nivå med min mest utbildade häst, även om vi inte är där tävlingsmässigt men förhoppningsvis kvalar dit i höst), och mig själv med hästarna.
Glädjen när jag får min treårigt unghingst att jobba med lite, lite mer schwung i traven för att vi hittar kommunikationen, är förstås enorm.

Att enbart åka omkring på en häst och inte komma till riktigt arbete vore inte kul, nej.

Du kanske skulle fundera på att bli medryttare på någon trevlig privathäst i stället?
Ja, det är det.
Jag kan inte förklara vart jag själv befinner mig rent ryttarmässigt, men det är nog mest för att jag tror att jag inte kan rida och inte litar på att hästen verkligen går i form när ridläraren säger det t ex.
Jag tycker inte att en häst går i form, bara för att den kröker på nacken, jag vill att den ska aktivera bakbenen och få upp ryggen också, men det är jättesvårt att känna det. Det är nog lite därför jag skulle vilja rida en häst där man känner det tydligt, så jag vet vilken känsla det är jag ska "jaga".

Kröka på nacken gör många av hästarna på ridskolan, men jag tycker det är svårt att veta vilka som går i ärlig form och vilka som fuskar. Jag har märkt i min grupp att det är jag som kan få hästarna som går som giraffer med dom andra i gruppen, att gå med huvudet som om de går i form, men jag litar inte på att de går i form. I och för sig säger ridläraren att de gör det...

Dock unghästarna är inte roliga, men jag hoppas ridningen ska bli lite roligare. Pratade med en jag känner och jag kan få låna dennes häst till lektionerna, så förhoppningsvis kommer det bli lite roligt igen. :)
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 174
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 101
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 841
Senast: Strandad
·
Hästmänniskan Hej jag vet inte hur jag ska göra.Jag rider nu på en ridskola men är inte riktigt nöjd. Dels tycker jag det är för låg nivå, det är...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
7 314
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp