Hur göra?

B

BJÖRKIS

Har ju planerat att starta i Norge den 5 Augusti med araberna, det är en handikapp. Valacken får gå med 50 kg, och hingsten med 55, jag står i valet och kvalet om jag skall kasta upp en lärling och på så sätt komma ner på 51 kg, eller ska jag satsa på en jockey och hålla kvar på 55? Hur hade ni gjort? Distansen är 1200 m, en favorit som hingsten gärna föredrar. En fågel har viskat i mitt öra att Gold Strike ska upp och tävla, han tillhör ju eliten bland araberna, han kommer få gå med minst 66 kg om jag fattat rätt.
Nariaat har tidigare sprungit 1200 med 55 utan problem, skall jag då ge mig in på en lärling eller hålla kvar vid en proffessionell jockey? Ge mig lite råd är ni snälla.
Kramar ;)

Jag skulle inte bry mig om att söka rätt på en ryttare med viktlättnad. Jag tycker det är skillnad om man kommer upp emot 60 kg, då tror jag nog viktlättnaden gör mer.

Jag hade nog hållt mig kvar på den som brukar rida och vänta med att sätta upp en lärling när han börjar komma upp i handikapp.

Tackar för era svar, ni kanske har rätt, varför sätta upp lärling när han ändå fungerat kanon hittills? Går allt som jag vill blir det antingen Johansen eller Gråberg som rider i Norge, det beror på om någon av dem åker upp, det vet jag imorgon. Blir det ingen av dem ska jag fråga M. Santos, oxå en väldigt duktig ryttare med huvudet på skaft.
Jag låter höra av mig när jag vet hur det blir. Sköt om er allihopa, idag ska faktiskt BJÖRKIS ut o partaja, inte illa minsann. Kramar

Jag lånar din tråd här och frågar om det är någon som ska till oslo den 29/7???
Det var ju ett gäng svenska hästar anmälda iallafall! Tyvärr har dom inte lagt ut starlistan på hemsidan är så man vet ju inte vilka som kommer. (startanmälan idag).

Hmm, det blir lärling ändå. Fick anmälan med mailen idag och det är flera bra hästar med, jag vill ge hästen en ärlig chans och väljer därför att kasta upp lärling istället för jockey. Bla är Gold Strike, Riyal, Modnica och Oriental Pearl med, detta är hästar med stor rutin. Hoppas kunna få en bra placering med 4 kg av, från 55 till 51.
Får se om jag gjorde rätt som tog med honom, han är ju grön fortfarande men jag anser att han borde kunna hävda sig bra i sällskapet ändå, om inte annat får han mer erfarenhet, han är totalt okomplicerad att ha med sig på resor, äter o dricker som han ska, stressar inte i onödan mm. Valacken har inte visat alls vad han kan ännu, på träning är han grym, men på banan har det inte alls fungerat. Han blir något orolig när det är massa hästar runtomkring, ska sätta på "riktiga" blinkers i Norge och skippa luddet, hoppas det kan hjälpa. Han är väldigt snabb ut, har tagit varenda start i de löp han medverkat, felet kanske ligger i att han fått ligga bakom och inte i front, ska även se om han föredrar det. Annars har jag inga mer förslag för stunden. Jag vet att hästen är bra, på längre distanser har Nariaat inte en chans. Men Noggeman är speciell, det kanske lossnar för honom snart och då får brorsan passa sig.

Lycka till med båda. Vem blir det du sätter upp nu då? Ha det så himla kul på ditt partajande.

Det blir Maria Thorsen på hingsten och på valacken har jag inte bestämt mig, vet bara att jag vill ha en man, någon som orkar rida honom hela vägen. Förslag?

Annika Källse ringde igår och berättade att Rebecca skall upp till Norge den 5:e, så hon får rida valacken, hon var även den som kvalade honom så det blir bra, hon har ju ridit honom en gång tidigare och det är alltid bättre. En mkt trevlig tjej som alltid lyssnar och är lätt att prata med.

Ha, så det kan bli! Världen är bra konstig ibland. Jag är väldigt nöjd med Colldin, hon tar sig alltid tid och det känns viktigt för mig, särskilt nu när jag är precis färsk inom sporten, vill ju inte gärna göra misstag.
Annika är oxå supergo, så himla glad och alltid ett leende på läpparna. Gillar STHLM:are!
Nu har mina "barn" fått komma in från regnet och mumsar god mat, smaskens!
Nu är det dags för mig att hoppa i sängen, en ny dag närmar sig, surt att man inte hinner mer än sluta ögonen förrän väckarklockan ringer :rofl:

Visst är det bra att få stöd och suport när man är i början av sin karriär.

Hoppas maten smakade bra för "barnen" och att du får sova gott. Det där med klockan är ett evinnerligt gissel jämt.

Liknande trådar

Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 817
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar