Hur göra ??

Hambo

Trådstartare
Innan jag skriver vad som hänt så vill jag säga att JAG tycker Person B ska stå för självrisken + ev de 6 %........

Nåväl , för 2 veckor sedan Fick person B en häst av Person A helt Gratis.
Trevlig Fullblodsvalack helt frisk förutom en reservation för en gammal gaffelbandskada .
B ville självfallet ha gjort ett ägarbyte asp . Detta hann inte bli gjort innan hästen Insjuknar i Kraftig kolik samt feber ! Person A som stod som ägare blev inte informerad . Det tog ett dygn innan A fick info ang detta .
Distriktsveterinären informerade MIG att dom samma dag ( dag 2 av hästens sjukdom )hade blivit uppringda och varit och behandlat hästen, samt rekommenderat dom att åka in med honom till H-Borg . Pers B ringer i stället till en ny vet som kommer och behandlar hästen och har så fortsatt att göra i 5 dagar . Denna Vet är en bekant till A så all info går nu fram .

NU vill Nya Hästägaren att A ska stå för alla kostnader i samband med detta, iom att inget Ägarbyte är gjort . Jag höll på att gå i taket när jag hörde detta ! Jag vet att det är den som ringt vet får stå för kostnaderna, vilket i princip inte behövs i detta fallet då A fortfarande har en giltig försäkring .

A har sagt att allt är ok med försäkringen men att B får stå för självrisken .
Rätt eller fel ?

Hej från Hambo

Sv: Hur göra ??

Ja, det är väl inte mer än rätt att nya ägaren står för självrisken.

Men varför åkte B inte till sjukhuset, utan valde att förlänga hästens problem och smärta? Dåligt, enligt min menig.

Jag tycker att person B självklart får stå för självrisken.

Sedan hade jag som person A nog velat ta tillbaka hästen med samma argument, att ägarbytet inte var gjort. Jag hade inte varit nöjd med att ha gett bort hästen till en person som snålar med veterinärkostnader och tjafsar om en självrisk.

Det är dåligt, men hästen visade inga direkta kolik symtom dag 1 utan hade bara feber ( enl.nya ägaren)

Hej från Hambo

A vill inte ha kvar några hästar, därför gav han bla bort denna super trevliga häst.............. Men jag föreslog också att han skulle ta tillbaka hästen .

Hej från Hambo

Hej!

För mig som är lite långsam..

Person B FICK (gratis?) en häst av person A?
2 veckor efter gåvan(?) får hästen kolik och behandlas av vet. B vill ha pengar av A?

Då till frågan- vad är det för ägarbyte som ska göras? Är det skriva kontrakt på hästen att den övergått till nya ägaren eller är det det officiella ägarbytet i stamboken?

Finns det kontrakt på "försäljningen"? Är det uppgjort att det ska finnas?

Oavsett vilket tycker jag att B får betala allt. Min häst fick en ögoninfektion 1 vecka efter att jag köpt henne- borde jag krävt förra ägaren på pengar??

/Lavinia, upphör aldrig att förvånas över folks snålhet

Jag tycker det är riktigt oförskämt av henne att inte vilja betala .
Pratade alldeles nyss med B:s kompis, jag sa att jag var glad att hästen var bättre nu och fick till svar att : ja han överlever nu som det ser ut. Snorkig ton !
Dessutom är dom sura nu för dom tror att han hade/har erlischias ( den höga febern ) Men WTF hon kunde ju valt att besiktiga honom trots att han var Gratis! Hon hade ju inte ens Försäkrat honom själv . Det enda hon snöat in sig på är att Passet är borta ( har försvunnit hos någon tränare ) .
Tvivlar på att A ger bort några hästar efter detta förutom till mig:grin:
Han slaktar nog hellre (Tyvärr )
Hon fick hästen Gratis för att A vill göra sig av med alla sina hästar ( inom kort period pga ändrade livsförhållanden ) B är en God vän till A:s Stallflicka och jag skiter gladeligen om dom läser här !

Hej från Hambo

Senast ändrad:

A har sagt att allt är ok med försäkringen men att B får stå för självrisken .
Rätt eller fel ?
Moraliskt instämmer jag med de som menar att B bör ta kostnaderna, eftersom gåvan så att säga var verkställd och B var i besittning av hästen. Juridiskt kan det säkert bli svårare att styrka förhållandena, men det enklaste är kanske att se till hur B uppfattar situationen just nu. Vill B ge tillbaks hästen till A eller trots allt behålla den? Om B vill behålla hästen kan man nog hävda att B varit införstådd med att ha fått hästen och därmed underförstått övertagit ansvaret för den redan vid gåvotillfället.

B vill behålla hästen utan kostnader !
Jag tror inte det ska bli något mer problem med detta.
Jag hoppas att B betalar det hon ska, så tar ju Försäkringsbolaget resten .

Hej från Hambo

Har B inte skaffat EGEN försäkring på hästen ?
I såna fall VILKEN försäkring menar B ska gälla ?
Hade jag som A svarat "min försäkring är uppsagd, hästen är ju din"... Och tyckt nya äg B va dum i huvve...

Om de nu är As försäkring som gäller så kommer ju tyvärr A bli skyldig att betala vet om de så "krävs" men då skulle jag även ta tillbaka hästen och "tack för ingenting pucko" till B "typ"...

Hade häst utlånad på foder, han blev biten i tungar av huggorm, de åker till Skara, men sen när hästen ska hämtas ut så har inte fodervärden några pengar att betala självrisken, och betalas inte självrisken släpper de inte hästen, KUL !!! Gissa vem som fick betala 2500 kr !!! Japp JAG ... Som ägare var jag ju ansvarig för hästen.. Tror ni jag fick igen de pengarna sen när vi hämta hem hästen ??? nope...

B har inte skaffat försäkring .
Men det är HON som ringt vet, så räkningarna går till henne .
A tänkte då att han skulle vara just och ta dom räkningarna eftersom dom går på försäkringen, men vill att B ska betala självrisken........

Hej från Hambo

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 479
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Vi bor i ett hus med skog som närmsta granne. I våras föll totalt 6 stora granar ner på vårt bostadhus och övriga byggnader...
Svar
5
· Visningar
761
Senast: Mia_R
·
V
Juridik & Ekonomi Såg tråden Boendeekonomi är jättekul! och kom på att jag skulle vilja höra från andra eller före detta villaägare, vad man ska ha för...
Svar
8
· Visningar
583
Senast: Jahopp
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 252
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar