hur göra valack betäcker inackorderad.

Fia79

Trådstartare
Jag har nyligen stallat upp min valack i nytt stall efter
Att under många år haft mina två valacker hemma.
Den ena åker iväg på foder i helgen och den andra tänkte jag ha
Inackorderad ett tag eftersom det blivit för mycket
Att ha dem hemma.

Men min valack som är inackorderad betäckte ston för många år sedan därför har jag undvikat att ha honom med sto.
Men här i kring finns inte mycket valmöjligheter.
Har hittat ett annars jättebra stall ganska nära men det var ju givetvis bland flock med ett sto och två valacker.

Nu efter en vecka har min valack börjat betäcka:-(
Vad ska jag ta mig till:-(

Sv: hur göra valack betäcker inackorderad.

Du måste skilja honom från stoet. Vet stoets ägare om det? Det kan orsaka skador och infektioner på stoet och dessutom kan stoet sparka valacken så han blir skadad.

Skilj dem bums!

Min valack började betäcka när han hamnade i samma hage som min kompis sto. Hon avskyr egentligen valacker och han har aldrig visat dessa tendenser till betäckning innan, enligt förra ägaren. Det klickade bevisligen bara. Vi stod då uppstallade så att dessa två kunde ha en varsin hage, där det var någon meters mellanrum mellan hagarna. Det funkade utmärkt.

Som sassiball skrivit så kan det orsaka massa skada på hästarna så det enda att göra är att lösa så din häst får en egen hage, alternativt om han kan gå med en av valackerna i en egen hage?

Det KAN hjälpa att ge både sto och valack munkpeppar, så prata med stoets ägare om det kanske kunde vara värt att prova. De bör gå åtskilda nu och kanske någon vecka efter man börjat ge munkpeppar, så de taggar ner lite.

Det ända man ska tänka på med munkpeppar är att de är dopingklassat. Så om någon häst tävlar ska man inte ge det!

Gåfick tips om att ge min häst det, står i ett tävlingsstall där de tävlar höga klasser dressyr. Om en häst får i sig några små korn kan det ge utslag på tester. Så jag slutade med det ganska snabbt igen!&

Vad bra att du nämnde det! Det är ju viktigt såklart.
Men man ska ju inte behöva avstå bara för att man står i stall med tävlande hästar, vi har tävlande hästar i stallet och jag behandlar just nu min häst med Metacam. Man får se till att hantera och ge det på ett sätt som gör att de andra inte får i sig det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 921
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 750
Senast: Stereo
·
  • Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
16 287
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 897
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III