Hur göra utan sulor nu med nysnön?

cristobal

Trådstartare
Var korkad nog att glömma sulorna senast hovis var här, fick åtminstone i brodd, men finns det något man kan göra för att slippa styltor om man inte har sulor?
Hovis kan inte komma på ett bra tag, annars kunde jag ju bett henne sko om.
Finns det något man kan peta dit eller smeta in med?

Sv: Hur göra utan sulor nu med nysnön?

Jag har aldrig sulor på mina hästar ..
brukar inte göra något speciellt heller, dom är rätt duktiga på att slå ur kockorna själva.

Hmm, det låter ju bra. Problemet för mig är att jag måste rida på asfalt en bra bit innan jag kommer ut på grusvägarna (de fina stigarna i skogen har massakrerats av skogsmaskiner nu i höst), och jag skrittar bara på asfalten.
Menar du att de slår ur snön även vid skritt o nysnö?

Jag tycker inte att hästen slår ut styltorna själv som jag kallar dom! :) bara vid snabbare tempo. är det skritt så blir dom rätt hårda efter ett tag och kan vara ett h*vete att få ut efter ridturen!

jag rekommenderar dig att smeta in hovarna -undersidan med fett tex hovfett eller liknande, det gör att snön inte fastnar lika lätt. Fett och snö (vatten) går inte bra ihop!

Jag brukar banka med en träklubba snett på skorna ett bank så brukar hela styltan trilla ur.Är det riktigt jäkligt har jag klubban med i en liten sadelväska.Fram har jag snösulor.
Det finns snäsulor som man skruvar fast med brodd men om jag inte minns helt fel så ska dom skruvas fast i broddhål framme på skorna oxå.

Jag brukar banka med en träklubba snett på skorna ett bank så brukar hela styltan trilla ur.Är det riktigt jäkligt har jag klubban med i en liten sadelväska.Fram har jag snösulor.
Det finns snäsulor som man skruvar fast med brodd men om jag inte minns helt fel så ska dom skruvas fast i broddhål framme på skorna oxå.

Då har du bra snö :D Här där jag bor får man ibland ha inne hästen lääänge för att styltan ska smälta så att man ens kan tänka på att försöka få ut den :smirk: Det blir som is som fastnar och sitter rejält! Det går inte bara att slå ur den. Så här kan det även vara när hästen kommer in ifrån hagen innan man ska rida.

Däremot brukar jag ibland ta med hovkrats ut när jag rider, för då kan man hoppa av och ta ut lite i taget.

Våra hästar har inga sulor nu än så länge, men vi brukar ta på dem i december ungefär. Min hovslagare sa att om han tog på snösulorna nu skulle de bara trasa sönder.
Han tyckte att det var bättre att vänta ett tag.

Våra hästar har inga sulor nu än så länge, men vi brukar ta på dem i december ungefär. Min hovslagare sa att om han tog på snösulorna nu skulle de bara trasa sönder.
Han tyckte att det var bättre att vänta ett tag.

Dessutom bränner dom i hästens hovar. Det ser man tydligt på våren när dom tas bort att hoven är "bränd", vilket såklart inte är så bra. Så väntar gärna in i det sista innan man sätter in dom.

Om du har hästarna i spånbox så låt bli att kratsa ur hovarna. Bättre med spånfyllda hovar än snö/is.

Visst bär det emot att trava på asfalt, men det är suveränt när det gäller att få ur styltorna. Det krävs inte många travsteg förrän snön är borta och då kan man ju skritta igen.

Undvik att rida när det töar. Ge dig ut tidigt på morgonen när det fortfarande är minusgrader så slipper du styltor.

Å andra sidan kan ni inte ha särskilt mycket snö kvar nu. Jag bor i västerdalarna och där är nästan allt borta.

Konstigt förresten att din hovis inte påminde dig om att slå på snösulor. Mina blev omskodda för ett par veckor sen och det var självklart för min hovis att hästarna skulle ha snösulor.

Jag brukar aldrig kunna använda hovkrats när det sitter snö i skorna därför tycker jag det är enklare att ge skon en smäll med träklubban!

Det där med joursulan verkar dö smart ska nog invenstera!Till bakhovarna.:idea:

Vågar man lita på att dom sitter kvar en hel ridtur? Jag menar, det vore ju tråkigt om man efter en ridtur hade tappat en, dom är ju ganska dyra.
Det måste ju vara svårt att hitta en som passar en längre tid, hoven ändras ju när den växer, eller?
Tar man ut dom efter varje ridtur eller är det meningen att dom ska kunna sitta i hela tiden?

Annars va det en toppenidé tycker jag. :idea:

Det mesta av snön är borta nu, men det kommer ju mer... Ja, hovis var lika disträ som jag (vi snackar för mycket skit...)
Provade med glasslock förra hösten, men de ramlade ur, kanske ska leta ett något tjockare eller fastare material.
Fler idéer?

I stallet har jag en hammare som jag tar till när styltorna är för hårda för kratsen, en murarhammare med bra "baksida". Om man knackar till lite méd den så släpper styltan - det är ju helt hopplöst med kratsen.
Det är också väldigt stor skillnad mellan min häst och dotterns, hennes har så vida hovar, och "grunda" att det sällan är problem, men mitt stos framhovar är djupa och ganska trånga;där fastnar det utav helvete.

Jag brukar aldrig kunna använda hovkrats när det sitter snö i skorna därför tycker jag det är enklare att ge skon en smäll med träklubban!

Det där med joursulan verkar dö smart ska nog invenstera!Till bakhovarna.:idea:

Nä men när man rider kan man hoppa av och pilla ur innan det fastnat alltför hårt! annars är det svårt med hovkrats om det är en stor isklump när hästen kommer in ifrån hagen eller så.

Nu har jag varit och inhandlat lucern pellets. Tycker ni att jag ska blöta dom innan?

Hon i affären tycker jag skulle ge Gauti kraftfodret kraft groov 90, någon med erfarenhet utav detta?

En kompis till mig har olja typ matolja i renkratsade hovar när hon ska rida och det blir aldrig några styltor.

Ja matolja har jag hört funkar bättre än hovfett! Själv har vi snösulor som funkar bra. (:

Lycka till,

Nu har jag varit och inhandlat lucern pellets. Tycker ni att jag ska blöta dom innan?

Hon i affären tycker jag skulle ge Gauti kraftfodret kraft groov 90, någon med erfarenhet utav detta?

Oj jag har visst skrivit i fel tråd :o:eek::D

Vågar man lita på att dom sitter kvar en hel ridtur? Jag menar, det vore ju tråkigt om man efter en ridtur hade tappat en, dom är ju ganska dyra.
Det måste ju vara svårt att hitta en som passar en längre tid, hoven ändras ju när den växer, eller?
Tar man ut dom efter varje ridtur eller är det meningen att dom ska kunna sitta i hela tiden?

Annars va det en toppenidé tycker jag. :idea:

Jo, oroade mej jag med, men de satt kvar och ligger i en påse för användning denna vinter.

Glasslocken satt kvar också, utom ett som var i för hård plast o for iväg. Klippte så det liksom blev ett "sug" inifrån o de satt bra mellan sko o hovsula.

Jag hade större problem få IN dem än UT dem :cool:

Det blir lättare när hoven vuxit ut, men satt kvar gjorde de ändå.

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 177
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
776
Senast: Soapbubble
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 225
Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 881
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar