Hur göra utan sulor nu med nysnön?

Sv: Hur göra utan sulor nu med nysnön?

Måste ju bara stick in att silikon på spray burk är att rekomendera! Finns att köpa på bygg avdelningar, bil avdelningar! Funkar KANON bra :)
Spraya lite på sulan och snön fäster inte :)
Funkar dock "bara" i en timme har man tur så funkar de i 1,5 tim

Senast ändrad av en moderator:

Nä men när man rider kan man hoppa av och pilla ur innan det fastnat alltför hårt! annars är det svårt med hovkrats om det är en stor isklump när hästen kommer in ifrån hagen eller så.

Jaha!Jag hinner inte av innan styltorna är för stora så antigen så lossnar dom själv eller så bankar jag dom.

Dessutom bränner dom i hästens hovar. Det ser man tydligt på våren när dom tas bort att hoven är "bränd", vilket såklart inte är så bra. Så väntar gärna in i det sista innan man sätter in dom.

Vadå bränd? Kan du förklara?

Våra hästar har inga sulor nu än så länge, men vi brukar ta på dem i december ungefär. Min hovslagare sa att om han tog på snösulorna nu skulle de bara trasa sönder.
Han tyckte att det var bättre att vänta ett tag.

Jag har haft sulor dom vintrar det var lite snö och sulorna var fina ändå??

Vanlig olja kan räcka, dessvärre brukar den ta slut rätt snabbt och speciellt om det handlar om mycket snö. Annars är sadelfett av typ riktigt fet en bra grej, håller också längre än olja. Smeta runt sulan i ett tjockare lager.

Dessutom bränner dom i hästens hovar. Det ser man tydligt på våren när dom tas bort att hoven är "bränd", vilket såklart inte är så bra. Så väntar gärna in i det sista innan man sätter in dom.

Då har man använt plagiat, dessa är tjockare och sliter på både söm och horn. Använder man original så slipper man det, och det kommer inte att märkas något alls.

Då har man använt plagiat, dessa är tjockare och sliter på både söm och horn. Använder man original så slipper man det, och det kommer inte att märkas något alls.

Vilka är original? Finns ju så många.. :)

Idag klippte jag ur botten av ett kräfttråg i plast, litet kraftigare än glasslocken, fyra sulor, med urtag för strålen, och gissa om jag blev förvånad efter en tur på nära två timmar så satt de kvar - helt perfekt!
Inte en tillstymmelse till styltor heller, toppen!

KL

Blir snart tokig på dessa snöstyltor!!! När man tar in Gauti ifrån hagen kan han knappt gå ordentligt för att han har is och snö klumpar under hovarna. Får ta en hink med varmvatten för att få ur dom, sitter som berg!
När man rider blir det självklart likadant.

har en fundering angående detta; Gauti känns inte riktigt som sig själv nu, känns som om han går konstigt, speciellt i tölten och ja, svårt att förklara men han känns inte sig lik. Kan det bero på dessa styltor? Jag menar det kan ju inte vara lätt att springa/gå med dom, han kanske inte ens vågar ta i och sätta ner hovarna som han brukar eftersom det blir halt?? Vad tror ni?

Ingen med några idéer/synpunkter angående detta jag skrev i föregående inlägg?

Men klipp till lite glasslock och sätt in och se om det känns bättre.

Klart blir det halt med snö i "skorna".

Men klipp till lite glasslock och sätt in och se om det känns bättre.

Klart blir det halt med snö i "skorna".

Får jag ta och köpa en massa glass först då bara :d
tycker synd om han när han får sådana styltor, kan inte vara roligt att gå runt med. Han liksom balanserar på dom när han går. Blir dessutom ojämnt såklart.

Men nu har det regnat hela dagen, så får hoppas snön försvinner ett tag tills hovslagaren kommer.

Eller prova att köpa en sådan spraysilikon, det kan avhålla styltorna lite längre så du får en uppfattning om vad som är vad. Den är ju användbar till en massa annat i stallet också.:)

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 177
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
776
Senast: Soapbubble
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 225
Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 881
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar