Hur göra utan sulor nu med nysnön?

Sv: Hur göra utan sulor nu med nysnön?

Eller prova att köpa en sådan spraysilikon, det kan avhålla styltorna lite längre så du får en uppfattning om vad som är vad. Den är ju användbar till en massa annat i stallet också.:)

Ja, det kanske man ska ta och testa! :) Han känns verkligen konstig nu Gauti, går inte särskilt rent i tölten ens och det brukar han göra. Visst svackorna med tölten kommer dom också, men tror han är rädd för att halka. Förstår honom dock. Kan inte vara roligt.

Har provat "glasslock", men köpte plastdunkar på byggvaruhuset, lite mer som kräfttråg i plasten. Det funkade bra. Men bara på gammelskodda, dvs nyskott = svårt att få det att sitta kvar.

Fick tipset av en kompis med stora hästar: har hästen brodd men ingen sula klipper hon till en bit pressening till varje hov. Ritar av hoven och gör hål för brodden. Och klipper bort överskottet som blir ute på skon. Färdigt blir det lite triangelformat. Svårt att förklara, men funkar bra.

Det ska så klart vara armerad, dyr pressening, annars går det sönder direkt.

Ja, idag kommer hovslagaren i alla fall. Hur det nu kommer att gå eftersom hovarna inte växt något knappt :( Vet inte ens om det går att få på nya skor då!? Han skulle egentligen skos om 2 veckor, men ena skon har lossnat på ena sidan och blivit böjd, så måste skos om. Och då passar vi på att he på snösulor när hon ändå måste slå i en ny sko.

Får hålla tummarna att det går bra

Jag tillhör också dom som aldrig har snösulor på hästarna, enbart brodd.
Växlar man tempo ofta (och försöker ha en hovkrats i fickan) funkar det utmärkt.
Styltorna flyger då man traver/töltar på lite.

/Malin

Jag tillhör också dom som aldrig har snösulor på hästarna, enbart brodd.
Växlar man tempo ofta (och försöker ha en hovkrats i fickan) funkar det utmärkt.
Styltorna flyger då man traver/töltar på lite.

/Malin

Ja, det brukar dom göra, men ibland hinner dom ändå sätta sig fast ordenligt. och när hästen kommer in ifrån hagen sitter dom som berg!
Jag har inga bra ridvägar att variera tempo på, blir mycket ridning i skogen och där blir det rejäla styltor, så sulor ska hes på nästa skoning.

Men nysnö perioden är nog över snart...
Enda gångerna jag har behov av sulor på hästarna är egentligen vid töväder & nysnö, alltså vår & höst, det blir inga styltor av vanlig snö eftersom det inte är samma som tö.
Fast alla kanske inte har samma uppfattning som jag;)

Men nysnö perioden är nog över snart...
Enda gångerna jag har behov av sulor på hästarna är egentligen vid töväder & nysnö, alltså vår & höst, det blir inga styltor av vanlig snö eftersom det inte är samma som tö.
Fast alla kanske inte har samma uppfattning som jag;)

Jag har inte samma uppfattning. Gauti får styltor vare sig det är tö väder, eller minus grader :smirk: Snön liksom smälter under hans hovar för att sedan frysa fast till hårda is & snö klumpar :mad: Varenda dag! Både när han är i hagen och då jag rider, blir toooookig :devil:

Liknande trådar

Hästvård Vår ponny har väldigt fin hovkvalitet,men usla tunna sulor. Hon är dessutom plattfotad. Hon är superöm på grusvägar och tyvärr består...
Svar
9
· Visningar
1 177
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
776
Senast: Soapbubble
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 225
Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 881
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar