Hur göra om vildvuxen hage till användbar till sommaren?!

Sv: Hur göra om vildvuxen hage till användbar till sommaren?!

Du kan ju bränna av det gamla torra...då får ju gräset under en chans att växa. Så gjorde vi när vi skulle *snabb-restaurera* en hage där det inte gått djur på år och dar. Akta bara så elden inte sprids...Torr gräs brinner otroligt bra och snabbt. Vi var flera stycken som brände...samt hade vattenhinkar/vattenslangar...för det tog enorm fart i det torra gräset.

Annars kan du ju bara ta hem dina hästar i juni och kasta in dom i hagen och låta dom härja...

Aliche skrev:
I kanten av hagen verkar rinna eller ha runnit nån slags å för i våras så svämma det över lite men det torkade upp under försommaren och på sommaren va hela hagen helt torr.

Eftersom ingen såg min andra fråga så prövar jag igen :smirk:

Ska jag låta vårgräset i år växa fram tills jag tar hem hästen i Juni-Juli eller ska jag försöka få låna eller hyra får som betar det första gräset så det inte blir vildvuxet igen?:confused:
Jag skulle antingen ta in något att beta, t.ex nötdjur, för i kombinationsbete med hästar så ger det bäst resultat. Annars putsa. Att låta det växa upp helt är slöseri med gräs, hästarna äter inte det grova.

På lång sikt, så är det bästa att plöja upp marken, harva och sedan gå och plocka bort varenda rot du ser. Harva igen och plocka bort mer rötter. Sedan är det bara att så igen och välta. Året efter har du en kanonfin hage.
Finns ju ängsfröblandning. Det i kombination med höfrö för får (kommer inte på vad det heter, men det innehåller inte så mycket timotej och klöver, utan mer gräs och örter)

Gnist skrev:
På lång sikt, så är det bästa att plöja upp marken, harva och sedan gå och plocka bort varenda rot du ser. Harva igen och plocka bort mer rötter. Sedan är det bara att så igen och välta. Året efter har du en kanonfin hage.
Finns ju ängsfröblandning. Det i kombination med höfrö för får (kommer inte på vad det heter, men det innehåller inte så mycket timotej och klöver, utan mer gräs och örter)
Det är inte många hästfolk som är så noga med sin mark. Vi är det, men vi är ju vanliga lantbrukare och måste sköta marken.
Och passa er för att använda klöver i fröblandningen, det kan slå över och ta över hela hagen. Bra ur miljösynpunkt, men mindre kul för de som ska äta skiten. Det finns en särskild blandning på lantmännen till just hästar. Fråga. Den hade många fler gräs- och örtsorter än vanlig vallfröblandning. Vi ska ta den nästa år då vi ska plöja upp den äldre delen vallen. Den duger också bra till hö och ensilage sägs det.

Skulle tro att den blandningen är snarlik den vi har till fåren ;)
Hästarna är Väldigt förtjust i både betet, höet och ensilaget :d

Fördelen med att göra det Riktigt är ju att dels blir ju betet bättre, marken håller bättre och ffa det är mer lättskött.

Gnist skrev:
:eek: Vad har du för får? Våra tackor och lamm rensar upp slyigenvuxna marker f*n så mycket bättre än vad hästarna gör..

Gillar dom asp också? Vi har aspsly till förbannelse nämligen....

Blir bara skalade stumpar kvar, efter fårens farmfart :D

Vi har en hel del som hyr får av oss över sommaren, för att öppna upp slyigenvuxna lägdplättar och efter några betesperioder, så är det jättefint.

IceFalk skrev:
Det kan vara Björnloka (Jätteloka). Den är giftig men djur brukar inte äta av den. Vi hade en som var i vår största hage när det gick får där, dem betade runt den men aldrig av den. Vi grävde upp rötterna innan vintern och hoppas att resterna förfryser ^^, Prata med bönder om att få bort dem. Dem brukar veta hur man ska göra :)

Jag har oxå hört att man ska bränna dom, d.v.s klippa/hugga (försiktigt) av stjälken och sedan bränna bort rötterna. Vet inte exakt hur man kan fixa det praktiskt bra.....men vet att där jag bodde förut så gjorde dom så (någon firma)....Vet inte om det är den bästa metod direkt men ändå!:)

Är det inte enklast att spruta jättelokorna med Round-Up tidigt när de är på väg upp? Då hinner de inte blomma och fröa.

Nypon brukar hästarna gilla, men slåntaggar är hemska!!! Jag skulle nog försöka elda de buskar jag kunde komma åt att få omkull - inte det lättaste!!!

Vi hade ett lite sämre bete med elaka tistlar. Jag gick över tistlarna med vanlig motorgräsklippare och gjorde grönmassa av dem innan de hann blomma. Konstigt nog fungerade det jättebra. Ännu tre år senare kommer det bara enstaka ny tistlar, och då åker gräsklipparen fram igen!

Nässlor är jättebra, nyttig hästmat - när de har torkat! :)

Synd att du bor så illa till,;) annars hade jag hyrt några aspdödare av dig! :D Får väl leta på närmre håll istället...

:eek: Vem? Jag? Näää du misstar dig ;)

Finns säkert effektiva får där nere också. Pälsfår / Gutar är mest lämpade till slybete tycker jag, om du inte kan få tag på ett gäng med getter vill säga, för de är i särklass de mest effektiva djuren på att äta rent på ett "oätbart" bete.

Getter är helt uteslutet, kan jag meddela. När jag var liten hade vi getter, och de rymde oavbrutet och åt upp allt som var löst, samt en del som satt fast också... :smirk: Mamma får nervösa ryckningar bara hon ser en get på håll, och eftersom hagarna är utanför hennes köksfönster.... :D

Trissa skrev:
Gillar dom asp också? Vi har aspsly till förbannelse nämligen....

Kan skicka kusarna, de är ena hejare på asp och sälg. Inte ens stora träd går säkra för dem, de blir ringbarkade upp till 2-2,5 meter upp på stammen. Och finns det inget ovan mark, ja, då gräver vi oss ned i marken, till rotsystemet.

Trissa skrev:
Getter är helt uteslutet, kan jag meddela. När jag var liten hade vi getter, och de rymde oavbrutet och åt upp allt som var löst, samt en del som satt fast också... :smirk: Mamma får nervösa ryckningar bara hon ser en get på håll, och eftersom hagarna är utanför hennes köksfönster.... :D
Vi har getter ute på sommaren och dom har inte rymt en enda gång. Mina föräldrar varnade oss när vi köpte dem att de var omöjliga att stänga in, de har också haft getter, men det har inte varit några problem hos oss. Konstigt nog:confused:

Aliche skrev:
I kanten av hagen verkar rinna eller ha runnit nån slags å för i våras så svämma det över lite men det torkade upp under försommaren och på sommaren va hela hagen helt torr.

Om det är fuktig/våt mark så finns risken att gräset som växer där är Tuvtåtel. Vissa kallar det också för myrgräs. Det är ett grovt gräs som växer i tuvor. Om hagen inte använts på ett tag så brukar det här gräset sprida sig och tar då död på annat gräs och örter. Är det sådant så finns det inga djur som äter det "frivilligt". Vissa individer kan äta det om det inte finns något annat andra äter det aldrig. Nu gäller detta inte bara hästar utan även andra djur som får och kor. Bästa sättet att få bort det gamla fjorsgräset är att bränna bort det innan det nya börjar komma på våren. Länsstyrelsens rekommendationer för att få bukt med det här gräset är att man "tvingar" djuren att beta det på hösten när inget annat finns kvar i hagen. För att på det viset i viss mån hämma återväxten.

Fast tuvtåtel är inte speciellt tramptåliga..åtminstone inte upprepade tramp. Så där passar hästar utmärkta genom att de orsakar trampskador och därmed håller tillbaka växten.

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 724
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 006
Anläggning Jag står i ett stall där vi har en mycket gammal ridbana. Nu har vi börjat fundera på om det går att fixa till ridbanan. Jag har läst...
Svar
1
· Visningar
1 624
Senast: warg
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30