Hur göra med travhästen?

I

IvanaIvanFrances

Hej
jag har en vallack som enligt tidigare ägare varit westernriden.
Nu vill jag för att underlätta så mycket som möjligt för honom veta vad jag som ryttare bör tänka på.
Jag har aldrig ridit western själv tidigare.

T ex
Hur sitta i sadeln, vid start och stopp
Tyglar, längd vid start och stopp.
Ja jag vill veta allt så vi får en så bra start som möjligt.

Han är dessutom mycket pigg, så hur bör jag förhålla mig med kroppen, sits och ben för att inte öka på viljan att springa t ex.
Blir mycket tacksam om någon kan hjälpa mig vid igångsättningen.

Många tack på förhand

elisabeth

tyvär så finns det många olika ideologier inom western, så det beror helt på hur han är riden tidigare. Dels skiljer det ofta mellan olka greninriktningar, men även olika tränare har olika signalsystem. Har han dessutom bara blivit av hobbyryttare så vet man aldrig vad de egentligen har kunnat. Det kanske t.o.m. varit så att de kallat det western men tex bara ridit med westernsadel? och i värsta fall även stångbett. hua, det finns folk till allt...

så bäst är nog att du antingen försöker komma underfund med honom på egen hand, dvs prova olika hjälper och se vad resultatet blir. Eller, om du vill börja med western, kontakta lämplig tränare för vidare hjälp.

Hej! Ett tips är att låna Bob M.?? Bok om Westernridning på biblan. En bok kan verkligen inte ersätta en tränare , men jag anser att det är bättre än inget! MVH Martina

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 045
Senast: Lavinia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 478
Senast: Fiorano
·
Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
27 923
Senast: ptr
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 912
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar