hur göra med täcken

vinkelina

Trådstartare
i stallhyran ingår att de lägger på ett utetäcke o sen tar av det till kvällen. har man stalltäcke så slängs utetäcket bara på, om man inte betalar extra (blir ca 60€ till i månaden)

så jag är lite fundersam hur jag skall göra. har ofodrat regntäcke nu på dagarna, vilket funkar på henne. men skulle vilja lägga på ett fleecetäcke till natten då stallet inte är uppvärmt, pluss att boxen snett emot har borta en fönsterruta så att den hästen skall kunna titta ut, den är i boxvila.

men det blir ju för varmt att lägga på regntäcket om man har ett annat under, och just nu känns det lite dyrt att lägga ut pengar på täckesbyte (har dock fått nytt jobb, så kanske länen räcker till denna onödiga utgiften)

sen till vintern blir det väl nog att betala, hon skall helklippas o behöver förmodligen ett tjockare täcke i stallet

Sv: hur göra med täcken

usch vad klurigt... Har samma problem som du, men jag gör helt enkelt så att han står med sitt fleecefodrade regntäcke både inne och ute. Inget täckesbyte alls. Är det blött så byter jag det givetvis. Surt när man inte riktigt vill lägga ut de häsr extra pengarna och inte har möjlighet att åka ut själv.. SUCK! Längtar du efter att ha stallet 100 meter från dörren precis som jag? :)

låter skönt att ha stallet så nära, själv har jag 15 km till stallet. det skall vara helinakordering, men tydligen så ingår inte fullständig täckesbyte i det

Det är nog ganska vanligt att det ingår ett täcke på och ett täcka av om man står inackorderad.

I vårt stall är det vanligast att man vintertid har ett stalltäcke på hästen inne och sedan ett "skaltäcke" (ett ofodrat eller tunt fodrat regntäcke) som läggs utanpå vid utsläpp och tas av vid insläpp. Hästen får då gå med sitt stalltäcke på hela tiden - inte idealt men det funkar om man har bra täcken och är noga med att "lufta" hästen de timmar man är i stallet.

Alternativet är ju att ha ett täcke av mkt god kvalitet som hästen har på sig hela tiden - förutsätter att det kan bytas om det blir blött och att tempskillnaden mellan ute och inne är alltför stor.

Är utetäcket ofodrat blir det nog inte för varmt för hästen att ha fleecen på under. Blir det väldigt varma dagar kan den kanske gå helt utan täcke ute?!

Blev visst en liten uppsats... :o

Är det en väldig skillnad på temperatur inne och ute? För annars kan nog hästen lätt ha på sej sitt regntäcke inne också.

de tar nog bort regntäcket när hästen kommer in, det ingår. men jag tycker att det är lite för tidigt att ha dubbla täcken ute ännu. speciellt när hon i princip skulle klara sig utan täcke ute, men jag har det av "bekvämlighetsskäl", inte kul med en genomvåt häst osv

Det kan väl rimligtvis ingen tycka är OK, att låta hästen gå dygnet runt med regntäcke?!?!?:eek:

Vad är det för fel med de? Dom flesta nya regntäcken är väldigt bra och bra passform och andas bra så jag förstår inte problemet? speciellt inte om det är ungfär samma temp. ute som inne. Då tar inte hästarna skada av det.

Vad är det för fel med de? Dom flesta nya regntäcken är väldigt bra och bra passform och andas bra så jag förstår inte problemet? speciellt inte om det är ungfär samma temp. ute som inne. Då tar inte hästarna skada av det.

Det är ju ändå rätt mycket tätare med ett regntäcke än t.ex. ett fleecetäcke eller ett vanligt stalltäcke! Inne brukar det heller inte regna, och även om dörrar/fönster står delvis öppna, så är inte heller vinden densamma. Med andra ord blir den effektiva temperaturen högre i stallet, även om gradtalet är samma som ute. Och oavsett god passform, så vill jag nog hävda att ett utegångstäcke är klumpigare/stelare och hämmar hästens rörelsefrihet mer än ett mjukare täcke avsett att ha inne. Och har täcket blivit blött ute skulle jag definitivt inte vilja ha det kvar på hästen inne!

Är det kallt i stallet?
Är det över 5 grader så skulle jag nog inte lagt på något fleecetäcke (om inte hästen t ex är klippt och väldigt frusen av sig då går min gräns vid ca 10-15 grader..), däremot efter träning om hästen fortfarande är svettig men då är det nog inte hela världen om hästen -ibland- har fleecetäcke på under ute?

Egentligen ska man ju inte ha ett ofodrat regntäcke ute om det börjar bli kallt. För att det sabbar lite av pälsens isolering när man har täcke på och täcket då bör hjälpa till att värma hästen. Så för varmt skulle jag nog inte oroa mig för så länge det inte är varmare än 15 grader eller dessutom ett fodrat utetäcke.

även om gradtalet är samma som ute. Och oavsett god passform, så vill jag nog hävda att ett utegångstäcke är klumpigare/stelare och hämmar hästens rörelsefrihet mer än ett mjukare täcke avsett att ha inne. Och har täcket blivit blött ute skulle jag definitivt inte vilja ha det kvar på hästen inne!

Varför är det okej att ha ett täcke som hämmar rörelsefriheten ute isåfall? Trodde att de är just utetäcken som har bra rörelsefrihet. Mer än ett fleecetäcke iallafall. Då tycker inte du att det är okej att ha ett regntäcke på hästen ute om det inte regnar heller antar jag? Jag har haft min hästs regntäcke på inne många gånger, tillome när det är blött. Täcket torkar väldigt fort när de ligger på hästen, ska jag ta av ett blött regntäcke är hela täcket fuktigt och kallt på morgonen när de ska på igen..om det ska på.
Givetvis tar jag av täcket om det regnat igenom men det har aldrig hänt än så länge.

Det är vanliga fodrade regntäcken jag menar, jag gillar inte ofodrade för jag får en känsla av att dom blir väldigt kalla.

Om man tänker till lite så är det faktiskt få innetäcken som är gjorde för att hästen ska röra sej med dom, dom är just stalltäcken som hästen ska ha när den står i sin box, mjukheten tror jag faktiskt inte hästen bryr sej om.

Du kanske är en av dom som lägger mer pengar på mysiga innetäcken än bra passande regntäcken som andas?

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade valt att ha hästen otäckad inne så länge hon inte är klippt. Hon slipper ju helt vinden som annars blir en kylfaktor vid ex.vis ihållande regn.
Aboslut inte samma täcke 24h/dygnet.

Nej, jag ser absolut ingen anledning att ha regntäcke på hästen om det inte regnar, varken inomhus eller utomhus! Täcken skall enligt min åsikt användas när de verkligen behövs, och för det de är avsedda för, inte annars. Och jag skulle faktiskt aldrig drömma om att låta min häst ha kvar regntäcket inne för att det torkar fortare då.

ALLA täcken hämmar hästens rörelsefrihet, även om de ju givetvis är gjorda för att hästen skall KUNNA röra sig i dem. Det jag menade med utetäcken var att de oftare är gjorda av ett grövre/stelare material som i sig givetvis begränsar rörelsefriheten något. Den viktiga anledningen till att inte ha utetäcken inne tycker jag dock är att de är täta. Oavsett andasfunktion, så är ett utetäcke ganska mycket tätare än ett innetäcke.

Och nej, jag lägger inga pengar alls på "mysiga innetäcken". Min häst står utan täcke i stallet, använder endast fleecetäcke då han är svettig och behöver torka upp.

Jag hade valt att ha hästen otäckad inne så länge hon inte är klippt. Hon slipper ju helt vinden som annars blir en kylfaktor vid ex.vis ihållande regn.

Håller med.
om hästen svettats efter träning låt den stå med fleece just den natten bara.

Skulle gärna vilja veta vad som händer och vad som är dåligt för hästen att ha på sej utetäcket inne när det är samma temp. Har aldrig stött på någon häst som mått dåligt pga den står med täcket inne också om det passar bra på hästen. Inte mött på någon som fått spänningar eller liknande heller pga täcket. Bara när täcket inte passade då men det är ju inte så konstigt.

Har aldrig vart med om att hästen skulle vara svettig eller så heller av att ha täcket på, hur gör då dom isåfall som har hästen på lösdrift? Tränar och tävlar dom har dom också täcken på sej dygnet runt och de är ju inga innetäcken dom står med då. Så vad är skillnaden?

Visst kan det vara några enstaka grader mer i stallet men det är så lite, och har man bra luft i stallet så ska inte det vara något problem.

Senast ändrad av en moderator:

Min häst går med samma täcke på sig dygnet runt, Är inget jag är glad för men täckesbyte ingår inte, s.å vad gör man :confused: Pållen min har antingen ett regntäcke + 1 fleece på eller ett 200 g.

Står man i kallstall eller utebox och därmed "måste" ha täcke inne (jag är en "så lite täcke som möjligt"-människa men upplever det nödvändigt vid risk för minusgrader iom att hästarna inte rör på sig på samma sätt som ute) så kan man ju själv byta täcke varje gång man är ute i stallet. Att ha samma täcke 24 timmar i sträck och därefter byta känns inte så farligt.

Jag tror inte alls att det "händer" något med hästen för att den får stå med regntäcke både ute och inne, och både när det regnar och inte. Så "farligt" i den bemärkelsen är det säkert inte. Däremot så tror jag att det är bättre för hud och hårrem att luftas lite emellanåt, och då mer/längre tid än bara under ridning/träning. Mitt förstahandsval är alltså att låta hästen vara utan täcke inne (och ute också, ifall det går med hänsyn till hästens hårrem, ev. klippning och väder och vind), och andrahandsvalet är fleecetäcke eller ulltäcke, som är betydligt mer genomsläppliga för fukt än vad ett regntäcke är (även om det är ett andastäcke). Och fukt ger ju huden alltid ifrån sig, även om hästen inte svettas.

Risken som jag ser det med relativt täta täcken dygnet runt är väl i första hand hudproblem, i andra hand hästens bekvämlighet.

Jag hade inte tyckt att det var idealiskt att ha hästen på lösdrift med täcke dygnet runt, nej. Vet dock många lösdriftshästar som inte har täcke alls, annat än när de tränats och får stå på stall med svettäcke någon timma för att torka.

Vad du menar med hästar som tävlas och tränas och har täcke dygnet runt, det förstår jag inte riktigt...? Min häst har det inte och han både tävlas och tränas. Och han är också den där "konstiga" sortens häst som faktiskt svettas om han har för varmt täcke på sig! Han har t.o.m. svettats av flugtäcke på sommaren...

Om hästen har ofodrat täcke ute om dagarna behöver den inget täcke inne om natten. Hur det än är så blir det mycket varmare inne än ute.

(imorse hade jag -1 grad ute och i stallet +9grader med stalldörren vidöppen och ett öppet fönster. 3 hästar i stallet)

Det är ju ändå rätt mycket tätare med ett regntäcke än t.ex. ett fleecetäcke eller ett vanligt stalltäcke! Inne brukar det heller inte regna, och även om dörrar/fönster står delvis öppna, så är inte heller vinden densamma. Med andra ord blir den effektiva temperaturen högre i stallet, även om gradtalet är samma som ute. Och oavsett god passform, så vill jag nog hävda att ett utegångstäcke är klumpigare/stelare och hämmar hästens rörelsefrihet mer än ett mjukare täcke avsett att ha inne. Och har täcket blivit blött ute skulle jag definitivt inte vilja ha det kvar på hästen inne!

vad har du för skittäcken egentligen?
Hästen märker absolut ingen skillnad mellan "innetäcke" och ett "utetäcke".

Liknande trådar

Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 472
Senast: mackan
·
Utrustning Jag är ganska (host host) värdelös på att ha täcke på mina hästar. Oftast funkar det alldeles utmärkt med mammutpälsen de har. Men...
2
Svar
29
· Visningar
5 589
Senast: Habina
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 681
Utrustning Kommer flytta min häst till stall med utebox i februari nästa år. Har aldrig stått i stall med utebox och där ingår inga täckesbyten. I...
Svar
6
· Visningar
955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka