hur göra med täcken

Sv: hur göra med täcken

vad har du för skittäcken egentligen?
Hästen märker absolut ingen skillnad mellan "innetäcke" och ett "utetäcke".

Fast mellan ett välsittande fleecetäcke och ett utetäcke som är svårt att få lika följsamt?

Håller med om att man inte gärna har blött täcke på hästen inne, men man kanske kan skriva ett meddelande att de tar av hästen täcket om det är blött (eller struntar att ha täcke inne öht som sagt, ett ofodrat lär ändå inte värma inne).

Vad du menar med hästar som tävlas och tränas och har täcke dygnet runt, det förstår jag inte riktigt...? Min häst har det inte och han både tävlas och tränas. Och han är också den där "konstiga" sortens häst som faktiskt svettas om han har för varmt täcke på sig! Han har t.o.m. svettats av flugtäcke på sommaren...

Dom flesta hästar som tränas och tävlas relativt hårt klipper man vilket betyder att dom behöver täcken om dom är ute när det är kallt, går dom då på lösdrift så behöver dom sitt täcke på sej.
Inte sagt att alla som tävlar och tränar klipper sina hästar.

Jag tycker nog faktiskt det är lite lite konstigt om hästen svettas av att ha på sej ett tex fodrat regntäcke som inte är de minsta varmt på de sättet när den står inne med samma temp. som ute när den inte svettas när den är ute och rör på sej med täcket. Man ska aldrig täcka hästen för varmt det har jag inte skrivit nåt om.

Folk har haft på hästar utetäcken inne på nätterna hur länge som helst och jag har aldrig hört att någon fått hudproblem eller liknande. Så så farligt tror jag inte det är med utetäcke inne, om hästen får problem av täcket så är det för varmt och då ska man endå inte ha de, då är det lika illa att ha ett varmt innetäcke på.

Hästen skiter nog tyvärr i bekvämligheten på det sättet, för annars hade den kanske velat ha kudde också? för bekvämligheten tänkte jag..och ja tror den struntar i om den har ett utetäcke eller ett innetäcke på sej. Min hästs utetäcken är minst lika bra som innetäckerna. Sålänge som sagt det är samma temp. ute som inne.

Hos oss i vårat stall skiljer det runt 3-4 grader på vintern ute och inne. Så det är inte särskillt varmt i vårat stall trots att det står 10 hästar i det.

Sen håller jag med om att det bästa är att strunta i täcken om man kan det, men dom skadas inte av att ha de heller.

Senast ändrad av en moderator:

Vilken ändlös disskusion. :p

Var och en bestämmer själv vilket "täckegångssätt" som är lämpligast för sin häst! Har man ett kallare stall skadar det väl inte med ett utetäcke, har man varmare stall så lönar det väl sig att ta bort täcket
.
Men att lämna på ett blött täcke är inte bra, hellre byta då.

Viktigaste att komma ihåg är att DU avgör om DIN häst har bekväma kläder på sig eller inte!

så jag är lite fundersam hur jag skall göra. har ofodrat regntäcke nu på dagarna, vilket funkar på henne. men skulle vilja lägga på ett fleecetäcke till natten då stallet inte är uppvärmt, pluss att boxen snett emot har borta en fönsterruta så att den hästen skall kunna titta ut, den är i boxvila.

Har du även ett fodrat regntäcke?
I så fall kan du ju lägga både det ofodrade regntäcket och det fodrade utetäcket utanför boxen. Har din häst fleecetäcket på under natten, be dem lägga det ofodrade regntäcket på. Är hon utan fleecetäcke, be dem lägga det fodrade utetäcket. ;)

Min pålle står i kallstall o han har samma täcke på sej dygnet runt.. Om täcket är blött så byts det. Nu går han ute dygnet runt utan täcke men sen mot vintern blir han klippt o då är de oxå installade på natten.

i vårt stall ingår också ett bytestäcke, dvs de som har haft täcke på sig över natten ska ha de på sig, så lägger utsläpparen bara ett täcke över. Vi tar alltså inte av några täcken på morgonen, bara lägger på (1st).Dom som står i kallstallet (har ett varmstall samt ett kallstall) brukar ibland ha de täcken på sig som de ska ha i hagen också, beroende på vilken häst det är o så.Jag tycker det funkar bra. :)

fleecetäcken sitter oftast sämre än sämst, de har jag endast som svettäcken.

blöta täcken tar jag också av.

fleecetäcken sitter oftast sämre än sämst, de har jag endast som svettäcken.

blöta täcken tar jag också av.

Jag med (dock inte för att de sitter dåligt utan på "minsta möjliga täckesanvändning") men att dra på ett täcke när hästen kommer in från regnet och har blivit blöt ser jag ungefär som samma funktion som ett svettäcke. Vad nu det hade med saken att göra.

Angående att ta av blöta täcken- vissa har ju täcket på för att det snabbare ska torka jämfört med att hängas upp i ett ouppvärmt stall. Jag gör inte så själv, men så beordrar jag kuse utan täcke om det inte finns något torrt. På den tiden jag hade häst i kallstall alt. utebox vintertid fick det bli så automatiskt om jag inte var ute själv och kunde byta täcke på kvällen, kusen verkade inte lida för det.

Det kan väl rimligtvis ingen tycka är OK, att låta hästen gå dygnet runt med regntäcke?!?!?:eek:

Täckar öht inte mina hästar inne men varför i hela fridens namn skulle man inte kunna täcka med regntäcke inne för?:confused: Numera är ju de flesta täcken dessutom andastäcken. Bor man långt ifrån stallet o inte har möjlighet att få något täcke pålagt så skulle då jag låta min stå med regntäcket på. Hellre det än att lägga sadel på en blöt häst.

Liknande trådar

Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 472
Senast: mackan
·
Utrustning Jag är ganska (host host) värdelös på att ha täcke på mina hästar. Oftast funkar det alldeles utmärkt med mammutpälsen de har. Men...
2
Svar
29
· Visningar
5 589
Senast: Habina
·
Hästvård Usch jag känner mig jättekluven. Jag har en konvalescent som inte får bli kall över ryggen pga skada. Han är oklippt förutom en ruta...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 681
Utrustning Kommer flytta min häst till stall med utebox i februari nästa år. Har aldrig stått i stall med utebox och där ingår inga täckesbyten. I...
Svar
6
· Visningar
955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka