Hur göra med sjukhage och "vild" häst

Scilla

Trådstartare
Byggde en fin liten sjukhage till min häst idag, då han efter 2 1/2 vecka boxvila ska få gå i den i 4 veckor.

Han är jättelugn i stallet och inte ett dugg överenergisk MEN i sjukhagen förvandlades han till någon som utan besvär skulle passat in på spanska ridskolan med sina konster.

Vid treårstestet blev han bedömd som en mycket spänstig häst... Och det är det minsta man kunde kalla honom idag. Han hoppade två meter rätt upp i luften och sparakade bakut om och om igen. Trots den lilla ytan hade han stenkoll på sina ben och var inte i närheten av staketet.

Jag kunde inte gå in och ta honom förens han slutade och hade jag inte tagit honom då så hade han börjat om. Med andra ord jag vågar inte ha honom där nu när det är så kort tid efter operationen.

Det enda possitiva är ju att inte verkar ha ont...

Hur har ni gjort med era hästar som inte varit så luna av si i sjukhagen? några tips?

Jag vill ju att han ska få komma ut mer än på våra promenader.

Sv: Hur göra med sjukhage och "vild" häst

Fick släppa ut min häst i stor hage när hon skulle gå i sjukhage. Hon gick i rasthage i vanliga fall men då rida hon och hålls i gång. När hon var tvungen att stå helt gick det inte alls.
Hon blev som en helt annan häst när hon kom ut i stor hage med kompisar så nu får hon gå kvar där ett tag till fast hon är frisk :p

Nu vet jag iofs inte vad det är för fel på din häst, kanske inte går att ha den i stor hage heller.

vart har du sjukhagen? min erfarenhet är att om du lägger den precis intill stallet så att dom har väggen bakom sig så är dom lugnare än om den är mitt ute i intet..

Sjukhagen ligger precis vid stallet med en vägg bakom sig och sedan står han precis vid dom andra hästarna så han är inte utan kompisar.

Han är opererad för kotsenbensfrakturer på bägge bak så det är lång konvalecent för honom.

Är det en sjukhage eller boxhage du har? Alltså är meningen att han ska få andas lite frisk luft och så se något roligare än insidan av boxen, eller är meningen att han ska röra sig lite mer, men kontrollerat?

Om det är en boxhage du menar så håller jag med de som sagt att lägg den i anslutning till vägg eller liknande. Allra bäst brukar det bli om man kan lägga den i direkt anslutning till en (ute)box, dvs att hästen kan gå in/ut som den vill mellan box och boxhage.

Att se till att hästen kommer ut HUNGRIG och har ordentligt med mat i boxhagen kan hjälpa med, samma sak med att promenera först och sen direkt ställa den i boxhagen.

Vissa hästar får dock helt enkelt oavsett hur man försöker sådana där 'glädjeyttringar' i boxhage/sjukhage, då får man diskutera med veterinären vad som är viktigast och hur man ska göra. (ha kvar på box, ha kvar på box men utöka promenader, ha i sjukhage eller boxhage men med lite lugnande, eller vad..)

Är det sjukhage som inte fungerar så prova ställ i boxhage och se omd et fungerar, fast jag tolkar din text som att det är boxhage som den är livad i?

Min aranbvalack är en dröm på box, men får fnatt i boxhage. Där brukar det fungera att försiktigt 'lura ut' honom. Börjar med att han får stå fastbunden ute när jag borstar eller så, i boxhagen. Sen får han stå en liten extra stund och sen tar jag in. Dvs han lär sig att 'här står man fastbunden och blir borstad och myst med'.

Sen så delar jag (om det är okej med vet, hitills alltid varit det) upp promenaderna i småsnuttar. Dvs 30 min promenad blir 10 minuter 3 ggr istället. Efter varje promenad får han stå i boxhagen (lös), och så får han lite kraftfoder (en näve av något, lite utspritt så han får leta lite efter det). Sen komma in igen.

Och så utöka tiden mer och mer. Man kan alltså inte 'bara ställa ut' honom, då blir det sådana där skolor ovan mark. Men ta det lite pö om pö. Kanske något att prova om inget annat fungerar.

De har skrivit liten hage 5x5 m

I morse gick ag ut med honom först i 10 min sedan ställde jag honom i hagen och det gick väl några minuter mer innan han började med skolorna igen :crazy:

Så jag får nog ta det jätteförsiktigt nu.. ska gå med honom 3 ggr om dagen istället. Veterinären kommer ut på måndag så jag ska kolla med henne vad hon tycker.

vi hade en häst på skolan som skulle gå i boxhagen och han fick helt enkelt lugnande för att hålla sig lugn o sansad i hagen...:devil:

Min gamla häst blev satt på boxvila, hon blev dock hysterisk av att stå i box, så vi gjorde en lite större sjukhage, även där stollade hon sig.
Så vi stod alltså med problemet att hon var "knäpp" var vi än ställde henne där hon "fick" stå.
Så vi öppade helt enkelt upp till stora hagen till henne (sjukhagen var en mindre bit av stora hagen), bara grinden var öppen, ställde hon sig snällt vid stallväggen och stod där och vilade närmaste veckorna.

Så för henne var paniken att vara "instängd" så stor, och bara hon fick göra sin egen bedömning på sitt tillstånd stod hon still och vilade ut skadan. :)

Nu var hon för det mesta alltid lugn i hagen, stod mest och sov på dagarna vilket gjorde att jag vågade släppa ut henne trots allt.

Så hur beter han sig i hagen annars? Vild, lugn?

Annars får du väl helt enkelt ha honom på box tills han blivit frisk!

släpp den i stora hagen med kompisarna och fri tillgång på grovfoder. då drar den säkert en repa sen tar den det lugnt resten av dagen. så gjorde vi när mitt sto fick en spricka i kotsenbenet och vägrade läka ihop sålänge hon stod i frimärkshage, hon stod inte still en sekund, trots att hon fick lugnande. när hon fick komma ut i stor hage var hon frisk vid nästa återbesök.

Han är rätt vild av sig i hagen också... dvs han kan inte låta bli att busa och köra racestopp i hagen heller. Han gillar verkligen att impa med sina konster. Och iom att han inte verkar ha ont så kommer han säkert att fortsätta i vanlig stil.

I dag har jag gått med honom ute två gånger och han har varit jättelugn och snäll så jag får nog fortsätta med många promenader istället för hage iaf några veckor till. Jag vågar varken chansa på stor hage eller boxhagen.

Jag får låtsas att han står i ett tyskt stall utan hagar :angel:

I boxen han står i kan han se ut genom ytterdörren så helt isolerad är han inte.

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 044
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Jag är både ledsen och förbryllad just nu :confused: Låångt för att förklara bakgrund men tacksam om någon orkar läsa! I stallet...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 424
Senast: Alexandra_W
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 711
Senast: scizofren
·
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 437
Senast: Anonym
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna