Hur göra med metallapport?

K

Krasux

Jag behöver tips!

Hunden har en bra apportering i övrigt, men med metallapporten går det väldigt tveksamt. Nu tränar vi att bara hålla fast, och det går bra, även om det märks att hon inte gillar den överdrivet mycket. Men hon håller fast och släpper inte. Problemet kommer till när vi kör en hel apportering, hon gör det helt korrekt. Håller den bra i munnen, tar upp den bra, kommer in bra. Men allt går väldigt långsamt. Det här är hunden som annars är väldigt snabb.

Hur ska jag få bort tveksamheten och få upp farten?

Tacksam för hjälp!:)
 
Sv: Hur göra med metallapport?

Hur mycket har du tränat med hunden???

Enda iden jag har e att inte öva eller leka någonting annat på ett par veckor. Enda gången du egentligen umgås med vovven är när metallpinnen kommer fram. Tar inte länge så älskar han pinnen!! Sen kan man återgå till det normala..

Lycka till!!
 
Sv: Hur göra med metallapport?

Är det att hunden egentligen tycker den är obehaglig att hålla i tror du?
 
Sv: Hur göra med metallapport?

min första tanke är att öka motivationen. mängdträna apporteringen och kampa med henne/kasta iväg en boll/ge en näve köttbullar varje gång. skit i om sättandet och avlämnandet inte är perfekt, för det är inte det du tränar (utan fart och glädje). låt sedan apporteringen vila minst ett par veckor och prova och se vad som händer.

ett annat alternativ är att klicka in gripandet och helt enkelt göra det störtroligt att få lov att plocka upp apporten.

ett tredje alternativ är att hon bara får apportera om hon varit riktigt duktig (gräset är alltid grönare på andra sidan). kasta iväg den och lek med den själv, men låt inte hunden apportera. tror dock inte att detta funkar på osäkra och överlydiga hundar, men min flamstramslabbe ökar farten rejält om det är Mattes grejer man på nåder får låna.
 
Sv: Hur göra med metallapport?

Är det att hunden egentligen tycker den är obehaglig att hålla i tror du?

Ja, det är jag övetygad om. Nu håller hon den bra, men tvekandet vid själva apporteringen hänger kvar.
 
Sv: Hur göra med metallapport?

min första tanke är att öka motivationen. mängdträna apporteringen och kampa med henne/kasta iväg en boll/ge en näve köttbullar varje gång. skit i om sättandet och avlämnandet inte är perfekt, för det är inte det du tränar (utan fart och glädje). låt sedan apporteringen vila minst ett par veckor och prova och se vad som händer.

ett annat alternativ är att klicka in gripandet och helt enkelt göra det störtroligt att få lov att plocka upp apporten.

ett tredje alternativ är att hon bara får apportera om hon varit riktigt duktig (gräset är alltid grönare på andra sidan). kasta iväg den och lek med den själv, men låt inte hunden apportera. tror dock inte att detta funkar på osäkra och överlydiga hundar, men min flamstramslabbe ökar farten rejält om det är Mattes grejer man på nåder får låna.

Jag kan ha missuppfattat dej, men menar du att dom ska kampa med metallapporten?? :eek:
Om det var så du menade så tycker jag att det inte alls var någon god ide', då slår ju apporten mot tänderna och det är alls inte så populärt..
men du kanske menade att dom ska kampa med annat för att få upp motivationen och lite mer "Go"?
 
Sv: Hur göra med metallapport?

Jag behöver tips!

Hunden har en bra apportering i övrigt, men med metallapporten går det väldigt tveksamt. Nu tränar vi att bara hålla fast, och det går bra, även om det märks att hon inte gillar den överdrivet mycket. Men hon håller fast och släpper inte. Problemet kommer till när vi kör en hel apportering, hon gör det helt korrekt. Håller den bra i munnen, tar upp den bra, kommer in bra. Men allt går väldigt långsamt. Det här är hunden som annars är väldigt snabb.

Hur ska jag få bort tveksamheten och få upp farten?

Tacksam för hjälp!:)


Jag hade samma problem med min hund, han tog metallen men det såg ut som om han hade sk*t i munnen på hans uttryck :p
Jag gjorde precis som jag gjorde med träapporten för att få upp fart, kastade apporten, när han gripit om den stack jag åt motsatt håll och "tjoade" för att han skulle få upp lite fart!
Det fungerade jättebra :)
Och otroligt rolig belöning när han kom såklart!!
 
Sv: Hur göra med metallapport?

vill hunden kampa med metallapporten, så varför inte? men jag tänkte mig att man skulle kampa med en trasa el liknande efter avlämnandet.
 
Sv: Hur göra med metallapport?

vill hunden kampa med metallapporten, så varför inte? men jag tänkte mig att man skulle kampa med en trasa el liknande efter avlämnandet.

För om nu hunden vill kampa om metallen så vill den nog inte längre ta den överhuvudtaget när man smällt den mot tänderna ett par gånger..
 
Sv: Hur göra med metallapport?

de gör de själva förr eller senare, så det är ju en fördel om man lär hunden att hålla ordentligt i apporten och komma över ev obehag. vill hunden inte kampa med den så kan man ju bara låta bli. det blir inte svårare än man gör det.
 
Sv: Hur göra med metallapport?

de gör de själva förr eller senare, så det är ju en fördel om man lär hunden att hålla ordentligt i apporten och komma över ev obehag. vill hunden inte kampa med den så kan man ju bara låta bli. det blir inte svårare än man gör det.

Som du skrev kan man använda klicker för att få fram bättre gripande/fasthållande, tycker att det fungerar bäst av de metoder jag provat.
Och som sagt, ingen ide att göra det svårare än vad det är...
Varpå jag menar att det är onödigt att kampa med metallen, även om hunden själv kommer att smälla den mot tänderna förr lr senare är de ju dumt att hjälpa till med det.
 
Sv: Hur göra med metallapport?

Vi använde alltid ett tunt lager vit silikontejp på metallapporten till valpar/unghundar OCH vi lekte aldrig in själva gripandet och hållandet av apporten utan körde med sk "tvångsapportering".

Många höjda ögonbryn och mumlande i leden MEN våra hundar hade alltid de bästa och mest fasta greppen om apporten och mumlandena upphörde efter hand...

Jag gjorde ingen affär av det utan satte hunden ner, står bakom den, grensle eller hur man ska förklara det. Man öppnar munnen och sätter försiktigt men bestämt in apporten under kommande apport, följt av håll fast. Varje gång den försöker spotta ut är man där snabbt och parerar och klappar lätt med handen under hakan på hunden när den håller men kanske tenderar att lossa greppet lite. Man kan t o m dra lite försiktigt i apporten och skapa lite konkurrens samtidigt som man säger håll fast, för att hunden riktigt ska få visa att den här släpper jag inte! Snabb med beröm när den håller fast men inget tjo och tjim. När den håller fast och öppnar både vid apport och losskommando så går man vidare till att hunden ska följa fot men hålla fast apporten ändå. Steg tre, som kommer när de andra två stegen sitter som berget, det är att kasta apporten och skicka hunden för att hämta. Det är samma där - INGEN lek utan den ska ut och hämta, komma in och sitta, avvakta losskommando. Var NOGA med att inte bara ge beröm vid loss utan även då den håller apport. Det har aldrig varit några problem att få ut hundarna eftersom föremålet har blivit såpass intressant för dem under träningen av gripande och hållande av apporten.

Så gjorde vi med tjänstehundarna alltså, ingen lek inblandat i inlärning men minst lika apportglada hundar och med mycket fastare grepp om apporten. Men som sagt i början, använd tunt lager med silikontejp som efter hand plockas bort.
 
Sv: Hur göra med metallapport?

jag har faktiskt kört en kombination av din metod och att klicka in ett spontant upptag. den första säkrar ett säkert grepp. den andra glädje och ett korrekt upptag (min hade en idé om att det var i klossen apporten bäras).
 
Sv: Hur göra med metallapport?

De har ganska många idéer, de små vovvarna:smirk:

Men det är väl perfekt när man kan hitta en kombination som fungerar, just det här med att få till ett säkert grepp tror jag är nyckeln till hela apporteringen. Många sätter fokus på det att jaga iväg och min personliga åsikt och erfarenhet är att det inte är så gynnsamt.
 
Sv: Hur göra med metallapport?

jag tror också att ett fast grepp är a och o. har man inte det är det inte lönt att gå vidare. jag börjar också som du med att först hålla i apporten, därefter gå, men sedan kallar jag in också innan jag till sist kastar ut.
 
Sv: Hur göra med metallapport?

Precis, vi kör nog efter samma grundtanke i upplägget verkar det som.
 
Sv: Hur göra med metallapport?

Jag gjorde ingen affär av det utan satte hunden ner, står bakom den, grensle eller hur man ska förklara det. Man öppnar munnen och sätter försiktigt men bestämt in apporten under kommande apport, följt av håll fast. Varje gång den försöker spotta ut är man där snabbt och parerar och klappar lätt med handen under hakan på hunden när den håller men kanske tenderar att lossa greppet lite.
Hur menar du med klappa? Klappa som i "klappa till" eller smek/klappa?
 
Sv: Hur göra med metallapport?

Klappa lätt, inte stryka/smeka för då kan du få motsatt effekt, nämligen att han lossar istället. Nej, klappa lätt för att förstärka uppmaningen att hålla fast, hålla munnen stängd.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 549
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 074
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 767
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp